{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

når hesten selv laver roll-kür {{forumTopicSubject}}

nu har der været så meget snak om heste og roll-kür, og hvor usundt og dårligt det er for hestens nakke osv...
hva så når hesten selv søger der ned med hovedet og går sådan ??
er det noget man bør gøre noget ved eller skal man bare lade den være, den gør det også på fold hvor den er fri


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hesten selv laver roll-kür
  • #2   5. feb 2012 Når du rider den kan du vel løfte den op på den udvendige?.. ved det ikke.. smiley

  • #3   5. feb 2012 Så længe vi arbejder med hesten og den selv placerer sig sådan, så skal vi forsøge at få den ud af den forkerte form, og frem med næsen. Jeg plejer bare at klemme lidt til dem, også er de gode til at komme frem igen.
    Min unghest havde selv tildens til det da han blev tilredet, men han gjorde det slet ikke efter han fik flere muskler og fandt ud af hvad han skulle.
    http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=323617


  • #4   5. feb 2012 nogle heste "putter sig" af sig selv når du rider, men så skal man ride næsen op, så den kommer op og går rigtigt ..

    på fold lader du den bare gå som den vil, folden er det tætteste den kommer på at være fri


  • #5   5. feb 2012 Når den putter sig så prøv at hive lidt op ad i tøjlen, og så sørg for at ride godt frem smiley

  • #6   5. feb 2012 Nu synes jeg lige du skal huske at skelne. Rollkur er defineret som at hesten bliver redet under lod via tvang. Vælger hesten selv at gå der er det ikke rollkur. Der er nærmere tale om LDR ridning som i princippet er samme holdning, men redet dertil uden tvang.

    Hvis du gerne vil have hesten mere frem med mulen kan du evt prøve at ride den mere frem for schenklerne mens du støtter på tøjlen, men husk at give hesten plads til at søge godt frem fortil.


  • #7   5. feb 2012 så er det her vi må konstatere at den er IKKE tilredet, men er hingst, og når den hidser sig op og skal vise sig , traver og gallopere han rundt med hovedet i den stilling, trækker vi ham med rytter på og han begynder at *danse* gør han nøjagtig samme

  • #8   5. feb 2012
    Hesten kan finde på og gøre det selv - og her tænker jeg på heste der gør det konsekvent i længere tid og ikke bare 2 sek som når de kaster med hovedet på folden.

    Så er det ofte fordi at vi som mennesker har lært hesten at tag i tøjlen er = buk nakken. Hesten har nu fundet ud af at hvis den tager hovedet helt der ind, så undgår den nogen som helst form for pres i munden.
    Hesten skal lære at tøjle ikke betyder buk nakken, at den godt kan strække sig frem til hånden, uden at få pres i munden.

    Jeg har ligeledes set heste have en tendens til at gøre det fordi de var skæve, låste osv. i nakken.

    Ligeledes kan heste gøre det pga. mistillid til bidet - igen, fordi så undgår den alt pres i munden ved dette.
    Hesten skal så lære at nej, der sker intet ondt når den strækker sig fremmad.

    Det læres ved løse tøjler, kun bruge tøjlen til stop og derved lære hesten langsomt at strække sig frem og have tålmodighed til at den selv skal strække sig frem. Men via. de lange tøjler, så opmuntre man ikke hesten til at bukke hovedet helt der ind, men til at strække sig frem, fordi der ikke er nogen tøjle og møde pt. men når den tør strække sig længere frem, så er der.


  • #9   5. feb 2012 Hingste trækker sig sammen når de danser, ja, men derfor er der ingen grund til at opmuntre til den adfærd..
    Når hesten selv trækker mulen ind er der ikke tale om rollkür - selvom det stadig ikke er sundt - Der er slet ikke tale om rollkür når det "bare" er en hingsteholdning..
    I skal som trænere forsøge at aflede ham i hans danseri - det skal hingste ikke under træning - Rid ham frem, stop ham op og start øvelsen forfra.. Alt efter hvad der virker på ham.. Hvis han også går dernede når han ikke er hingstet tænker jeg at i nok skal ofre en gang kiropraktor og massør (og gør det igen hvis han er tjekket, og brug en anden end sidste gang)..


  • #10   5. feb 2012 Jeg synes under ingen omstændigheder hesten skal gå derinde, om den gør det selv, eller ej. Hvis den " falder på næsen. " så stræk dine hænder en anelse frem , og rid din hest frem. Så kommer den helt naturligt op med hovedet igen. Sørg altid for at ride RIGTIG godt frem, og begræns brugen/puslen med tøjlerne, og forhold dine hænder så vidt muligt i ro, når den hest går korrekt med hovedet. Begynder den at " falde på snotten igen. " Frem med hånderne, også rider du rigtig godt fremad igen smiley Du skal selvfølgelig have en god elastisk kontakt i munden. men jeg ville nu ikke arbejde for meget i tøjlerne, hvis den har en tendens til at putte sig på den måde smiley

  • #11   5. feb 2012 navnet roll-kür brugte jeg for når jeg ser på billederne af ham, kunne man såmænd sagetns forstille sig en rytter på ham der sad og holdt ham der i den stilling.

    hesten er som sagt ikke tilredet, han er kun vænt til sadel og trense, har prøvet at blive longeret men eftersom at det ikke behager herren, er vi ophørt med det og trækker ture med ham istedet for.
    når han trækkes alene er han meget opmærksom og går med flot holdning, hidser sig op danser, og kalder på sine damer, men laver ikke noget ballade ellers.
    er han alene på fold og de andre går ved siden af ham kan han gøre det samme han fiser og farer rundt, og laver den holdning konstant, og flot gang har han. hvilket han også bruger alt sin tid på når en af damerne tages fra ham og skal ud og ride, selv om den anden stadig er tilbage hos ham.
    vi plejer at sige træn en af damerne og så træner vi også ham, han gør det bare selv.

    MEN det store i det hele er, hvis det er så hamrende usundt og hesten har ubehag ud af den holdning, hvorfor så gøre det af sig selv ? kan tydelig se på vores hest at han signalere * JEG ER LÆKKER , SE MIG SE MIG * når han tøffer rundt og græsser og damerne er hos ham er der inte at se å ham, og 100 % han er ikke syg eller fejler noget, se selv hans profil, Bounty.


  • #12   5. feb 2012 IGEN... den kan ikke rides , den er ikke tilredet

  • #13   5. feb 2012 siger ikke at det er sundt at ride dem sådan, men i de mange diskutioner der har været kommer der mange som siger det er til stort ubehag for hesten at gå der med hovedet, du kan jo også se på første svar fra en anden bruger den kan ikke trække vejret siger hun.
    men hvis det er så udbehageligt hvorfor gør den det så selv ?


  • #14   5. feb 2012 jeg vil mene at det er naturlig adfærd du ser hos den, så lad den bare gøre det så længe den selv styrer det, hvilket den jo gør når den ikke er under rytter

  • #15   5. feb 2012 Hesten kan også finde på at spise giftige planter, så må de jo kunne lide at få kramper osv ik? smiley

    Hvis vi skulle bruge den teori på alt, tja...... He he


  • #16   5. feb 2012 MLC... he he den var god smiley

  • #17   5. feb 2012 jamen når han tøffer rundt i græsset og gør det selv, er han jo ikke tvunget i den holdning, han er jo heller ikke tvunget til at blive dernede med hovedet, eller udføre diverse øvelser med hovedet dernede smiley

  • #18   5. feb 2012 Du skal jo også tage med at sådan en ung hest mangler balance, muskler ja træning i det hele taget..

    Plus den ikke skal bære på sådan en lang filejs oppe på ryggen til at ødelægge rytme, balance og alt muligt andet for den..

    Så den kan da gør hvad den vil derude og vi kan ikke tage det så nøje, da en er helt fri og upåvirket smiley


  • #19   5. feb 2012 jeg dør snart af grin over det her, prøv lige at læs :

    hesten er 10 år , hingst araber bl

    han er IKKE tilredet og kan slet ikke nogen øvelser

    han er avlshingst og foldbums

    han trækkes kun ture med rytter og udstyr.
    så nej han outter ikke, han skal heller ikke lave halve parader eller noget, jeg skal ikke have løse tøjler eller lign, GOT HAN ANER IKKE HVAD PARADER ER, HAN RIDES JO IKKE.


  • #20   5. feb 2012 got= for
    outter=putter

    stavefejl er gratis ... he he.


  • #21   5. feb 2012 JAMEN... læs mine indlæg jeg har skrevet det mange gange nu, men ingen tager notits af det

  • #22   5. feb 2012 •:*¨¨*:•.G.S.•:*¨¨*:•, .

    Kan så ikke se nogen stedet du har skrevet den er 10år kun at den er hingst og ikke tilredet...

    Så tænker man jo normalt unghest smiley


  • #23   5. feb 2012 Giver Line P ret, du skulle have formuleret dig anderledes i dit første oplæg. Rigtig mange læser ikke hele tråden, men ofte kun de 1-3 første.

    Det du beskriver er vel egentlig bare ganske almindelig hingsteadfærd. Nogle er bare værre end andre. Eftersom hesten ikke skal lave andet end være avlhingst og aldrig rides så ignorer det. Mange former for holdning og træning er skadeligt i store mængder eller brugt forkert. Det bør ikke give problemer for hesten af den render lidt under lod og spænder op fordi den blærer sig fra tid til anden, den gør det jo ikke hele tiden.


  • #24   5. feb 2012 se evt indlæg skrevet kl 11,37 der står det meget tydeligt eller indlæg kl 11,16 der står der også at han ikke er tilredet.

    så et er at læse selve det oprettende indlæg men tag lige også at læse svar derpå... ikk


  • #25   5. feb 2012 Jeg havde helt klart skidt i hvor hesten har puttet sit hovede til å starte med.. Om den kun er på tilvænningen til sadel og trænse havde jeg fokusert på at den skal få indlært kommandoer og at den går fræm af sig selv smiley Når den får sin balance og mer styrke vil den automatisk komme op af sig selv, men det tager jo så klart lidt tid. Rom blev ikke bygget på en dag.. smiley Nogen heste foretrækker å gå ned med hovedet, nogen foretrækker å gå over lod, nogen foretrækker under lod...

    Så mit fokus ville være: gå fræm - få bagbensaktivitet og rygsving - balance og muskler - så kommer os nakke og hovede dit det skal, når hesten er klar smiley


  • #26   5. feb 2012 Tak Hege, det første svar som jeg kan bruge , kom fra dig , så tak for det smiley

  • #27   5. feb 2012 Det var så lidt smiley Har selv haft en DV/araber, og han gjorde det samme til han blev sterk nok... smiley

  • #28   5. feb 2012 Jeg ville ikke være så bekymret, når det er noget hesten selv vælger at gøre i det fri. Heste er jo bygget forskelligt og derfor vil det også variere hvor meget plads der er til luftvejene. Nu er det jo heller ikke lige sådan at hesten falder død om når der bliver redet rollkur, selvom vejrtrækningen tydeligvis bliver hæmmet.
    En hingst som gerne vil vise sig for hopperne, vil ofte vælge dette besvær, da belønningen (hoppernes gunst) langt overstiger ubehaget.

    I det øjeblik du sætter en rytter på hesten, med den belastning det medfører, bliver det ekstra vigtigt at hesten bruger sig korrekt for at undgå skader. Derfor er rollkur under rytter meget mere skadeligt end når hesten vælger denne form i det fri.


Kommentér på:
når hesten selv laver roll-kür

Annonce