{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
866 visninger | Oprettet:

Når hesten "er bange for sig selv"? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.


Jeg har en super skøn pintohoppe, som jeg nu har kendt igennem snart 4 år.

I starten af vinteren kom hun "op at slås" med en anden hest på folden og blev sparket ret voldsomt, hvilket gjorde at hun fik et ordentlig hævet ben og spændinger i musklerne (men det er ikke det der er vigtigt). Men det var ikke kun fysisk at hun blev skadet, men på en måde også psykisk.

I lang tid efter var hun nærmest bange for alle andre heste.. Hun kunne ikke lide at nogen heste gik bag hende, selvom det var med afstand, og gik i panik en dag jeg skridtede tur ved siden af en anden hest som kom til at skubbe til hende.

Dette gik heldigvis over efter nogle uger, men samtidig begyndte hun at blive MEGET nervøs og bange for nærmest alt. Plastik der blafrede lidt, folk der kom "bagfra" selvom hun tydeligt kunne høre dem, trillebøre som kørte som hun ikke kunne se fordi de var uden for stalden, hun blev endda bange når der ikke var noget, hvor der hverken var noget der bevægede sig eller nogen specielle lyde.

Dette dæmpede så heldigvis af, men er nu ca. 2-3 måneder efter, begyndt at komme igen.. Der er ikke noget i boksen eller på folden, men når hun står på staldgangen kan hun panikke fuldstændigt hvis hun får skridttæppe på eller har det på og jeg så lige retter det, hvor hun stadig tydeligt kan se, høre og mærke mig. Hun kan stå på vaskepladsen og være bange for en vandslange et par meter fra hende som på intet tidspunkt har bevæget sig eller sagt lyde, og alle mulige andre underlige ting.

Er der nogen der ved hvad dette kan skyldes, hvorfor eller hvad jeg kan gøre?

Det skal lige siges at inden skaden var hun ALDRIG bange for noget... Hun stod i sine 7 første år af sit liv (hun er 8 nu) i løsdrift hvor hun stod og beundrede fyrværkeriet nytårsaften uden så meget som at blinke, hun var 100% trafiksikker, hverken bange for busser, traktorer eller store lastbiler. Hun var heller ikke bange for plastik osv. som næsten blæste hende i hovedet, og hun tog alt fuldstændigt hardcore. Tja, hvis jeg skal sige det var der næsten ingenting hun var bange for..

Håber virkelig at nogen kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten "er bange for sig selv"?
  • #1   30. apr 2010 ville nok prøve at flytte hende til et andet sted. og så lave en masse tillidstræning med hende

  • #2   30. apr 2010 jeg har selv sådan en, der også reageret sådan.. det hjalp at flytte hende

  • #3   30. apr 2010 Janni:
    Måske, men hun har jo aldrig været sådan før hun blev skadet.. Så det er bare mega mærkeligt at hun pludselig skifter adfærd smiley
    Men skal i Kr. himmelfartsferien på ferie hos nogle venner med hende hjemme hos dem, så kan jeg jo prøve at se om hun virker anderledes smiley


  • #4   30. apr 2010 Hvad med at starte helt på en frisk med noget hms og tillidstræning? bare start stille og roligt op. Og ja, evt. flyt hende.

  • #5   30. apr 2010 Hun er ikke blevet behandlet dårligt i sit liv.. hun har kun været hos opdrætter og hos mig, og det er det samme sted hun har stået hele tiden og kender opdrætteren ekstremt godt, og hun har aldrig været behandlet dårligt smiley

  • #6   30. apr 2010 Ja kender det desværre kun alt for godt.
    jeg står lidt i samme situation.
    jobbe der normalt aldrig er bange for noget, er lige pludselig panisk over ALT!
    Han har ændret adfærd inden for den sidste månede. Uanset om det er fra ryggen eller fra jorden reagere han atypisk. Jobbe der aldrig har været afhængig af flokken kan nu ikke klare hvis en af dem går, han elsker at nusse med alle mennesker og er normalt glad for børn, nu er han panisk.
    han er vokset op med hunde der render om benene på ham, men også hunde er nu farlige.
    Jobbe er begyndt at blive redet reglmæssigt og jeg mistænker hans ændrede adfærd for smerter. i form af ømme muskler.

    Jobbe er aldrig blevet behandlet dårligt (har selv avlet ham og han har altid boet ved mig) så det er ikke derfor han pludselig reagerer atypisk.

    Så jeg er er altså tilhænger af at din hest har ondt, i sin skade. eller at den smerte den oplevede da den fik skaden, sidder som psykisk ar. træn træn og træn alle de situationer der er "farlige". men vær tålmodig og bevar roen


  • #7   30. apr 2010 vil gætte på hun ved ulykken nok har fået tændt sine indstinkter, som hun jo ellers aldrig rigtigt har brugt. altså hun slår dem så bare til og fra nu. og det ja noget værre rod.

    har desværre ingen løsning på en bange hest andet end tolmodighed.
    Hvis det er hun blir stresset lige pludselig, kan du forsøge at træne klikker med hende. når du så mærker hun begynder at hidse sig op, se ting og sager osv. så finder du lige guffer klikker og beder hende gøre noget hun er god til. så får du hendes fokus væk.
    ikke sikkert det virker, men skader jo ikke at prøve.


  • #8   30. apr 2010 Okaay tak allesammen.

    Det er 100% at det ikke er fordi hun har ondt, hun bliver passet med massør rigtig tit og har også haft dyrlæge på under skadesforløbet smiley


  • #9   1. maj 2010 har du prøvet med magnesium? kan være hun kunne have gavn af sådan en kur, det hjælper tit pp heste der ser "spøgelser"

Kommentér på:
Når hesten "er bange for sig selv"?

Annonce