{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.913 visninger | Oprettet:

Når hesten er bange? {{forumTopicSubject}}

Min pony, der normalt er den rolige type, til tider temmelig irriterende, når det kommer til "spændende ting"

Det gælder især:
Dommertårne
Dressurhegn
Flotte spring
og den fine spand til lort, der står i ridehuset...

Lastbiler der kører gennem ridehuset, er der intet problem i. Heller ikke at blive jaget af en gøende hund.

Derfor ville jeg spørge jer på HG, hvad i gør, når hesten kigger, eller ikke vil forbi noget? Især i stævnesituationer. Kunne godt bruge lidt hjælp nemlig, da jeg synes jeg har prøvet det meste... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten er bange?
  • #1   26. dec 2015 Du kan prøve at snakke lidt til den. Giv den lidt nus og et par trøstende/rosende ord smiley

  • #2   26. dec 2015 Det har jeg faktisk ikke gjort så meget ud af - tak! smiley

  • #3   26. dec 2015 Hvad plejer du ellers at gøre? - Spørger af ren nysgerrighed! smiley


  • #4   26. dec 2015 Tja hos mig er det ganske simpelt. Min hest stopper op, når der er noget hun er bange for. Presser jeg hende frem før hun er klar rejser hun sig, så hun får lov at kigge og så mærker jeg efter, når hun er klar igen. Det kan være irriterende ja, men hellere det end en stejlende hest.

  • #5   26. dec 2015 Træn det.. smiley Få en veninde til at hjælpe dig, som skal stå ved dommertårnet.. Selvfølgelig ikke til stævnerne, men når i træner..
    Hun skal til at starte med bare stå der, og du kan parere hesten der og når den slapper af kan din veninde give den en godbid eller lign..
    Når den slapper af hen i paraden kan din veninde begynde at komme gående fra dommertårnet, og samme koncept.. Lav parade, hesten er afslappet, belønning. Din hest skal vende sig til, at dommertårn og hvad der sker omkring = godbid(mad) og ros..

    Når du rider rundt og hesten spænder, så skal du selv slappe af, og ikke tænke på at hesten bliver bange.. Og når du rider forbi, så stil hesten væk fra det.. F.eks. lortespanden i hjørnet.. Stil hesten ind mod midten, så den ikke kan komme til at kigge på spanden..


  • #6   26. dec 2015 Ja, min bakker heldigvis bare, eller undviger og spænder op. Men det er ikke for smart midt i et stævneprogram smiley

    Har prøvet at lade ham stoppe og og snuse og kigge, men han kigger stadig næste gang vi skal forbi ;/ Har også prøvet at "tvinge" ham til at gå forbi xD


  • #7   26. dec 2015 Sanne - Det lyder fornuftigt og skal prøves - mange tak smiley

  • #8   26. dec 2015 Når hesten er bange for ting, så bruger man rigtig rigtig meget tid på at tale til den og vænen den til det. Hvis du mødte noget helt nyt, som så skræmmende ud, så ville du nok også være bnange smiley

  • #9   26. dec 2015 Hippie, ja det har du helt ret i smiley

    Mit problem er bare at han gentagne gange i løbet af de sidste par uger, har været bange for den lortespand, så den er langt fra ny smiley


  • #10   26. dec 2015 Så en gang et program med politiheste i København, der var en der var super god, men var rigtig bange for de gule bybusser.. Den kom med sammen med en rutineret hest, og først red betjenten på den rutinerede hen og gav chaufføren et par stykker æble.. Så skulle den nervøse rides hen til bussen, med den rutinerede ved siden af, og så fik den belønning fra bussen jo, i form af æblerne..
    Dermed blev busserne = mad.. Det var rigtig effektivt..


  • #11   26. dec 2015 Sanne - ja, det lyder som om mad kunne være en mulighed.

    Har nok gjort det forkerte ved at presse ham, i stedet for at berolige smiley


  • #12   26. dec 2015 Hahaha, Megan blev også bange for lorte spanden ovre i hjørnet den anden dag så Athos er ikke den eneste som er en tøs smiley Megan fik lov til at snuse til den og da hun blev bange engang til snusede vi til den igen :3 Derefter red vi bare rundt indtil hun lige pludselig syntes at den var farlig igen, helt hen og snuse (mulen helt ned i al lorten) og så red vi videre smiley Tror bare Athos skal lære at det ikke er farligt ved at du snakker til ham og selv ignorerer den farlige ting, når du kommer ind på en ny bane lokaliserer du som det første det han kan blive bange for og træner at gå forbi eller snuse til lige præcis den ting :3

  • #13   26. dec 2015 Ida - Yes yes, vi skal snuse noget mere smiley Må prøve at ignorere det når jeg rider program. Problemet er bare at dressurhegnet er hele vejen rundt xD

  • #14   26. dec 2015 Elsker altså dette billede! Det minder mig lidt om din situation smiley
    (Credit til Fed Up Fred, en side på fb)


    profilbillede
  • #15   26. dec 2015 Elle - Det er præcis hvad jeg tænkte haha. Nu er det tid til at prøve noget andet (y)

  • #16   26. dec 2015 Sådan er der desværre mange der tænker smiley Har hørt det så mange gange før, og får virkelig ondt af deres heste hver gang jeg hører det smiley Men stor ros til dig! Det er langt fra alle der lytter og tager imod gode råd smiley

  • #17   26. dec 2015 Nårh ja det dumme dressurhegn -_- Hmmm, du må vel bare sørge for at komme hurtigt ind på banen og teste det af? Nu har han jo også set det 1 gang før så det burde forhåbentligt ikke være noget smiley Håber Megan beslutter sig for at det ikke er farligt..... ;D

  • #18   26. dec 2015 Elle - tak, prøver så godt jeg kan smiley

    Ida: Ja, forhåbentlig tager han det afslappet, ligesom han gjorde i dag efter en enkelt runde smiley


  • #19   26. dec 2015 Jeg burde også ha redet inde i ridehuset efter det blev sat op ihhh altså xD Er ret sikker på at når han har set det an idag at der så ikke er noget imorgen smiley Han er jo for det meste ret rolig og kedelig smiley


  • #20   26. dec 2015 Skridtede kun et par runder derinde uden sadel xD Det skal du ikke regne med, som sagt, er lortespanden stadig farlig smiley


  • #21   26. dec 2015 Første gang hesten stopper, lader jeg den snuse og se på det. Er det et gentagende problem, så stiller jeg hesten til den modsatte side. Sørger for at arbejde med den, og evt. snakke til hesten, mens jeg gør det, for at få dens fokus et andet sted hen. Til stævne kan det selvfølgleig være svært at træne, men har du overvejet, at du også selv kan være med i problemet - Jeg ved, at hvis jeg tænker nu stopper hesten nede i det hjørne, fordi det plejer den, så rigtigt nok, får jeg den reaktion -glemmer jeg det, så sker det fkatisk af og til, at hesten ikke reagerer på det. Men mit bedste råd er at, holde hesten fokuseret på ridningen, så den ikke kigger. Stiller dens blik væk fra genstanden, så den er let bøjet til modsat side af hvor genstanden er, så den ikke kommer til at kigge på det - med tiden, burde den så være ligeglad med genstanden smiley Det hjælper på mine ungheste smiley

  • #22   26. dec 2015 Marie - Det lyder godt, klart noget jeg kan bruge inde på banen, mens jeg rider - tak smiley

  • #23   26. dec 2015 Min har lært mig tolmodighed er vejen frem. Prøvede to tre gange at vinde magt kampen da jeg syntes det var noget pjat. Men efter at have bakket en mark rundt måtte jeg erkende stædighed hjalp mig intet. Så vi lagde ud med var der noget hoppede og gør jeg til tider stadig af, går hen kikker. Beder ham røre ved tingen roser ( bruger altid samme ord, klart tydeligt tak og godbid) er det noget der et problem så jeg helt af, gentager vi fra ryggen. Men ja nu vi har trænet det og årene går, stopper han til tider kikker og jeg lader ham kikke, tager det i hans tempo hen til tingene, nogle gange tager det 5 sek en ny skraldespand eller noget et par minutter. Hen og røre tak godbíd. Virker super for os. Han stopper altid når der noget han blir bange for, og så tager vi den derfra.

    Men er det meget usikkert så ned på jorden og jeg går først. Haft et par gange med ridehuset, og tænker han at løbe ind, pga dør, vind what ever, så tager vi de 10-15 min det tager at træne dette på plads, så han kan stoppe hele vejen når jeg beder om det. smiley en enkelt gang brød jeg dog min egen træning, og lod ham få 5 min til at rase rulle pjatte af, da han var helt ude for pædagoisk rækkevidde smiley så ingen regl uden undtagelser
    Men altid samme ord for ros og godbid, da det bringer hesten tilbage til en.
    Og tolmodighed, vær glad for den skaber sig ved foderspanden skønt med en træningsting lige ved hånden.
    Evt. Spice det op med en ballong, spande, poser på håndtaget osv. Brug det når hesten nu faktisk forærer dig en mulighed for at træne det smiley


  • #24   26. dec 2015 Tina - Det lyder godt smiley Vil klart bruge, det du har sagt. Tak smiley

  • #26   26. dec 2015 Vickie - ok, tak smiley

  • #27   27. dec 2015
    Er ligeglad og lader som ingenting. Kan ikke gøre så meget ved at min bliver bange for noget til et stævne, jeg kan ikke forudse hvad vi evt. kan møde - så jeg rider bare videre så godt jeg kan.

    Sidst jeg var til stævne stoppede min og trippede rundt om sig selv i et par minutter fordi hun var blevet bange for sig selv, det kan jeg jo ikke rigtigt gøre så meget ved.


  • #29   27. dec 2015 Jeg rider bare videre, ingen af os kan jo gøre for hvis hun bliver bange smiley Så tager vi det som en oplevelse rigere smiley

  • #30   27. dec 2015 Vickie muligt. Men det er vi trænet i gennem horsmanship. Kik på tingene og tag stilling. Fint den går i stå, men den skal ikke bare glide af på det, da den så ikke tager stilling, og derved også har problemet igen imorgen og dagen efter.

    Når tingene er set på, rørt ved konstateret ikke farlige, og endag udløst en godbid smiley tja kan sige den træning virker på min.
    Var roskilde festival pladsen rundt, altså ikke inde, men rundt om den. eneste min hest virkelig kikkede på, og jeg var af da et hold fulde mennesker bar rundt på en oppustelig sofa. Resten tog vi som en oplevelse og hyggetur, og tror faktisk min hest sov rigtig godt, vel videne hvad det var alt den støj gik ud på. De på fold ikke ret langt derfra, og ved at se hvad det er, så det ikke længere en farlig larmene masse. Men ja reelt blot masser telte biler og fulde mennesker.

    Igen vigtigste er dog som rytter at hesten stoler på dig, og du ikke gennem dit sæde krop viser du bange. Og til f.eks stævner osv, vil hesten kunne mærke du har sommerfugle og det smitter jo desværre.
    smiley så vigtigt at arbejde med at være rolig selv også.


  • #32   27. dec 2015 Gode råd fra jer alle - Mange tak smiley

  • #34   27. dec 2015 Du kan prøve at nusse den i manken det virker ved mig når jeg har en hest der stresser så fx jeg holder tøjlerne i hænderne så tager du pegefingeren og langefingeren og så nusser du den i manken dette kan man også gøre når man skridter og traver jeg gør det mest i trav - ved ikke om det virker med dig men prøv det smiley

  • #35   27. dec 2015 Mange tak for alle jeres tips smiley

    Jeg red stævne i dag, med det farlige dressurhegn. Skridtede afslappet ind på banen og roste og beroligede ham. Derefter samlede jeg tøjlen op, og ignorerede hvis han spændte lidt op under programmet. Vi endte på fin tredjeplads, i vores første LA4, og selvom han spændte lidt op, var det meget bedre end sidst smiley


  • #36   27. dec 2015 Alså min gamle pony, som er solgt, var ikke så glad for poser... Derfor fik hun lov til at snuse, kigge, trampe og skrabe på den, lidt efter kunne jeg ryste den næste i hovedet (selvfølgelig så hun ikke fik det på hovedet)... Prøv at lade hesten undersøge tingene inden, du skal til stævne... Fx, hvor du laver et spændene spring, og sætter måske lidt dressurhegn op (alså vis i har dressurhegn), og fx. Sæt hesten fri så den selv udforsker tingen (kun vis du kan lukke ind til banen)...

  • #37   29. dec 2015 Derhjemme lader jeg min kigge, snuse og undersøge til hun til sidst ikke tingen farlig mere. Og det kan være alt fra lortespanden i hjørnet, jakker på bordet, en paraply eller mørke pletter på bunden. Tålmodighed er for mig vejen frem. Når hun så har undersøgt tingen og ikke synes den er farlig mere roser jeg hende, enten ved hjælp af klap og nus, ros fra stemmen og hvis jeg har godbidder på mig får hun en godbid.
    Det plejer som regl ikke være et problem at få hende hen til tingen, som hun kigger på smiley

    Er vi til stævne og hun kigger på dressurhegnet (Hvilket sker alt for ofte) bøjer jeg hende tilpas til at hun ikke sådan lige får lyst til at kigge på det, og så forsøger jeg at holde hende beskæftiget med en masse halve parader og lidt fremridning, sådan uden dommerene rigtig kan se det. Det plejer at få hende til at slappe af.
    Hvis vi har god tid på banen, inden vi bliver ringet igang lader jeg hende snuse til det smiley Og hvis vi skal forbi hegnet på vej ud, får hun lov til at snuse der, og så roser jeg hende der smiley


  • #38   29. dec 2015 Helene - Ja, jeg tror du har ret i at tålmodighed er vejen frem. Tak for svar smiley

  • Emilie L
    Emilie L Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 10
    #39   2. jan 2016 Til stævner er det altid en god idé at ride hesten hele vejen rundt på banen i alle gangarter inden man starter sit program.
    Så er der også større chance for at hesten går forbi fx dommertårnet fordi den jo har set det mindst 1 gang.
    Hvis du kan mærke hesten spænder op så jeg engang et lille trick i tv'et.
    Når hesten spænder op så tag din ene lillefinger og kør den rundt i små blide cirkler lidt foran sadlen.
    Sådan gør moderen på deres føl for at føllet skal falde til ro.
    Håber du finder ud af det smiley smiley


  • #40   2. jan 2016 Emilie: Det var et nyt trick. Det skal helt klart prøves smiley

  • Emilie L
    Emilie L Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 10
    #41   2. jan 2016 Håber du kan bruge det, synes i hvert fald det virker for mig og min part når han er lidt skeptisk/urolig smiley

  • #42   2. jan 2016 Det er da godt at høre - vil klart prøve det smiley

  • Emilie L
    Emilie L Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 10
    #43   2. jan 2016 En anden ting du også kan gøre (dog mest til træning) er hvis vi nu fx siger at hesten er bange for møgspanden i hjørnet.
    Lad os sige at hesten ikke vil tættere på end 5 meter og når den er 5 meter henne mod spanden viger den væk eller stopper op.
    Så rider du videre (ikke hen mod spanden men uden om spanden) og rider runden rundt i ridehuset mens du arbejder med hesten (får den til at tænke på noget andet.
    Når du når ned til spanden drejer du hesten rundt i en bue ca. 6 meter fra spanden så det er dig der drejer den væk og ikke hesten der selv drejer.
    Hvis hesten stadig er bange for den rider du igen væk og runden rundt og næste gang rider du en bue på 7 meter.
    Når hesten så kan lade DIG dreje væk uden at den bliver bange begynder du langsomt at ride lidt tættere på for hver omgang.
    Hvis hesten reagerer med at vige væk starter du forfra.
    Til sidst kommer du tættere og tættere på og hesten begynder at acceptere spanden i hjørnet.
    Det kan tage lang tid men til gengæld får du en hest der stoler på dig og ikke hopper/viger væk/stopper hver gang du kommer hen til spanden.


  • #44   2. jan 2016 Tak, det skal også prøves smiley

  • Amryin
    Amryin Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27
    #45   3. jan 2016 Synes det er virkelig spændende at høre om, hvad I andre oplever, mest da min part nok er lidt en anden type smiley smiley

    Personligt har jeg en part der er meget stille og rolig, dog nægter han plastic poser, og hans ejer der har haft ham i alle hans 17 leveår har prøvet det hele.
    Hun har endda fortalt om en gang, hun lavede et eksperiment der i mine ører lyder som en god idé: Hun lagde en pose i boksen med gulerødder på, så han i løbet af natten sikkert ville gå over og spise gulerødderne og derefter ikke være bange for dem. smiley
    Dog havde han stået i det modsatte hjørne hele natten og gloet mistroisk mod posen og gulerødderne, så det ville han ikke gøre sig i, selvom han er noget af et madøre smiley
    Så jah presenninger skal man over på den anden side af vejen, hvis man vil forbi smiley

    Men jah, han er en rigtig skovhest, dog en doven en af slagsen smiley
    Derfor har han det med at blive "bange" for ting (jeg skriver "bange", da ejeren aldrig har oplevet at han er blevet bange disse steder, og han som regel giver op, hvis man insistrerer på, at man skal forbi), hvor jeg har lært, at det sidste man må gøre er at vende om eller gå tilbage, da han så bare husker at lave det stunt hver gang, i håb om at han kan slippe for at lave noget... smiley

    Så hvis man ikke kan få ham forbi fra ryggen, da han bare vender 180 grader og begynder at gå den anden vej (meget effektivt, da man ryger af, hvis man ikke er forberedt smiley ), så hopper jeg af og trækker ham forbi smiley
    Der er så aldrig rigtig noget, når han først har fået en støttepædagog til at gå forrest smiley


Kommentér på:
Når hesten er bange?

Annonce