{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Tænker du over, hvad du putter i munden? {{forumTopicSubject}}

Som spørgsmålet lyder, tænker du over hvad du kommer i munden? I forhold til valg af fødevarer smiley

1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)
2: Har det nogen betydning for dit valg?
3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?

4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?

5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?
6: Hvorfor det ene eller det andet?

7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?
8: Hvorfor det ene frem for det andet?

Indlægget er lavet af ren nysgerrighed grundet en debat andetsteds. Håber i vil svare, samt holde en pæn tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænker du over, hvad du putter i munden?
  • #1   19. aug 2012
    Før da vi levede med minus på kontoen, så nej, så var jeg ragende ligeglad :o)
    Dog havde jeg en ting jeg ikke ændrede, købte ikke skrabe/buræg - kun øko eller frilands, vil på ingen måde støtte det andet.

    Nu hvor vi har fået ok. luft i økonomien så er det noget jeg vil tjekke. Dog er det ikke et must for mig at fx. pasta er øko - men ved kød er det vigtigere.


  • #2   19. aug 2012 undskyld jeg lige kommer med et spørgsmål oven i

    viste i at økologiske dyr må få 15% u økologisk fodder
    underligt at man så kalder det en øko ko/gris/kylling/får/andet dyr


  • #3   19. aug 2012 1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)
    Ja, for det meste gør jeg.

    2: Har det nogen betydning for dit valg?
    Nogle ting tager jeg hensyn til, andet ikke.
    Køber fx helst ikke dansk-tysk-tysk-dansk kød (prosessen)
    Men køber kylling fra fx de fattige lande indimellem, hvilket jeg ikke har noget imod i perioder - men det er en anden sag.

    3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?
    Umildbart pris, da vi er to mennesker om at få 1200,- til at slå til hvad mad angår en måned. Men hvis pengene er der, eller hvis "ordentligt" lavet køb kan være nede og konkurrere i pris fx hanegal høne og kylling, så køber jeg hellere det.

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?
    På nogle vare gør jeg. Dem jeg skal spise med skæl på, der gør jeg.

    5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?
    Begge dele

    6: Hvorfor det ene eller det andet?
    Pga økonomien

    7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?
    Køber buræg (landmandæg, hvis jeg falder over en landmand der forhandler det!) og hader mig selv for det!

    8: Hvorfor det ene frem for det andet?
    Igen økonomiske årsager.


  • #4   19. aug 2012 1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)
    - Jeg gør ikke, jeg tager hvad der ser godt ud, min kæreste kigger efter det og han vil helst have det dansk.

    2: Har det nogen betydning for dit valg?
    - Som sagt, nej, ikke for mig.

    3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?
    - Pris og udseende, igen for mig. For min kæreste er det udseende også helst at det er dansk.

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?
    - Det kigger jeg efter, men det er ikke fordi jeg overhovedet ikke vil købe f.eks. agurk fra istanbul ...

    5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?
    - Konventionelt.

    6: Hvorfor det ene eller det andet?
    - Jeg gider ikke betale for økologi da det er noget pjat og dyrene i konventionelt landbrug også har det godt. Min kæreste, som er landmand, siger desuden at der stort set ikke er nogen forskel på økologi og konventionelt, og han kunne godt sige en masse andet, men det ville vi sikkert ikke forstå alligevel smiley .

    7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?
    - Ikke buræg, ellers er det lidt lige meget.

    8: Hvorfor det ene frem for det andet?
    - Det synd for dyrene at de skal stå i et lille bitte bur.


  • #5   19. aug 2012 1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)
    Jeg er vegetar. Men hvis jeg ikke var ville jeg tjekke det.
    2: Har det nogen betydning for dit valg?
    ^^
    3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?
    Hvis jeg spiste kød, ville det være hvor det stammer fra. Hvis jeg ikke var vegetar ville jeg kun spise kød fra dyr der havde haft det godt.

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?
    Det er jeg ligeglad med.

    5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?
    Hvad der er billigst, jeg er på SU.
    6: Hvorfor det ene eller det andet?
    Grundet SU'en.

    7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?
    Aldrig andet end frilandsæg!
    8: Hvorfor det ene frem for det andet?
    Jeg kunne aldrig finde på at støtte andet end frilandshøns. Det andet er simpelthen for uetisk!


  • #7   19. aug 2012 1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)
    2: Har det nogen betydning for dit valg?
    3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?

    - Spiser slet ikke kød, så dette gør jeg mig slet ikke i smiley

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?
    - Ja, og spiser helst danske vare. Så vidt det er muligt altså.

    5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?
    - Lidt af det hele, helst øko dog.
    6: Hvorfor det ene eller det andet?
    - Øko er ofte dyrt, derfor lidt af det hele.

    7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?
    - fritgående så vidt det er muligt.
    8: Hvorfor det ene frem for det andet?
    - Dyrene må gerne have det bare lidt godt. Vil ikke støtte det andet.


  • #8   19. aug 2012 1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)

    ja altid, køber kun dansk avl og slagt

    2: Har det nogen betydning for dit valg?

    ja i DK er der strammere regler for dyrevelfærd og hygiejne kontrol

    3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?

    hvor kødet stammer fra og er slagtet

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?

    ja altid

    5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?

    lidt af begge dele

    6: Hvorfor det ene eller det andet?

    kommer an på hvad forretningen har den dag jeg er der og om der er tilbud på noget

    7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?

    dem alle

    8: Hvorfor det ene frem for det andet?

    igen det kommer an på hvad de har der hvor jeg handler



  • #9   19. aug 2012 Som spørgsmålet lyder, tænker du over hvad du kommer i munden? I forhold til valg af fødevarer

    1+2: Ja. Foretrækker klart dansk kød. Ville da helst købe det lokalt især svinekød, men med en kg pris på 100 kr bliver det ideolgi. Min økonomi rækker til dansk kød, som reglen mærket frilandsgris. fra Rema1000, og jeg hamstre når det er på tilbud. Øksekød er blot dansk. FEDTPROCENTEN er meget vigtig. Maks 12 %!
    Kylling er jeg meget bevidst om har et elendigt liv, men jeg mangler alternativer. De bliver alle slagtet på samme total uetiske måde - og jeg spiser det alligevel.


    3: Hvor kødet stammer fra. Læg forresten mærke til at kød godt kan være slagtet i dk men produceret i Tyskland.

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet? På grønt ja, på frugt nej. Med mindre det er i dansk højsæson. Men her spiller prisen altså en stor rolle. For vi spiser rigtig meget frugt.

    5: Begge dele. Økologisk mælk smager helt klart bedst. Samme med gulerødder.

    6:Det ene pga prisen det andet grundet smagen.

    7: Vi er så heldige at have lokale økologiske æg. Dyre, men vi spiser ikke længere så mange æg.

    8: Man skal starte et sted med dyrevelfærd. Her startede vi.

    15% uøkologisk foder - jeg håber at det dækker over vitaminer, kalk eller linende. Omvendt ville det faktisk anspore mig til mere økologisk mad.

    Jeg er også bevidst om at jeg fylder mig alverdens e-numre når jeg drikker sukkerfri sodavand - og alligevel tillander jeg mig det. -Fordi jeg vil.


  • #10   19. aug 2012 1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)

    Selvfølgelig! Jeg køber altid dansk mad.

    2: Har det nogen betydning for dit valg?

    Selvfølgelig. Jeg får dårlig samvittighed hvis jeg køber noget mad jeg ikke ved hvor kommer fra.

    3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?

    Jeg bor stadig hjemme hos min mor (og far når han er hjemme) og hun går meget op i økologi og recycling, så det er økologien der kommer i første rækker her hjemme - og hvor kødet stammer fra.

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?

    Yes sir.

    5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?

    Jeg prøver så vidt muligt med øko-varer.

    6: Hvorfor det ene eller det andet?

    Fordi så har jeg bedst samvittighed.

    7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?

    Øko øko øko, eller fra en landmand vi kender.

    8: Hvorfor det ene frem for det andet?

    Fordi så får jeg bedst samvittighed.


  • #11   19. aug 2012 Kilden: Du kan købe hanegal kyllinge og hønsekød på dybfrost til rigtig fornuftige priser smiley



  • #12   19. aug 2012 ØKO køer må faktisk være mindre ude end ikke øko-køer... Efter at have set på vej ud til stalden siden ihvertfald maj måned, at der er en kæmpe bunke malkekøer som har gået ude fra morgen til aften og selv kommer ind når de vil have tømt patter - så er jeg mere afslappet med hvad jeg spiser og drikker.. smiley

    Ja prisen tjekkes på først - men det er dansk kød vi går efter.

    Jeg har det med at når jeg bliver ældre vil jeg købe direkte fra gårde, som f.eks denne ikke øko-gård hvor jeg ser at dyrene nyder vejret og dagen i alle slags vejr.

    - Ja vi køber øko - hvis det er på tilbud og kan lade sig gøre i forhold til ikke øko...

    Tænker ikke omkring med grønt - kun omkring smag.. spanske agurker smager bedre og er billigere end danske agurker.. Vi har så også spist spansk frugt og grønt hel vores liv, da vi har boet i spanien, så vi er ikke så "omg det kan være farligt".. Ja - indtil faren var ovre omkring hvilke grønt der gav de der sygdomme, måtte vi blive til danske, men spansk blev købt den dag der blev bekræftet man godt kunne købe dem igen.. smiley

    vi køber burhønsæg.
    Eller - vi køber oftest fra gårde, hvor de har deres hønsegårde og de render rundt som gale dyr.. smiley Så.... fritgående høns nærmest - men ja, ellers burhøns.


  • #13   19. aug 2012 Hvordan kan det egentlig være at der er så mange der går op i om det er økologisk eller ej når der stort set ikke er anden forskel end prisen? smiley .

    Har set en del konventionelle landbrug efterhånden, og der har dyrene det altid godt - til gengæld SKAL f.eks. kvæget være udenfor lige meget hvordan vejret er eller om de foretrækker at være inde hvis det er økologisk smiley


  • #14   19. aug 2012 Aless - der er stor forskel på ikke øko og øko.. Æg koster dobbelt så meget - en minimælk IKKE øko koster 5-6 kroner, en øko koster 11-12 kr. med alt det mælk jeg drikker i huset, så bliver det dyrt

  • #15   19. aug 2012 Øko-køer må kun være ude et antal måneder om året - en ikke øko-ko må være ude hele året, hvis det ønskes.

  • #16   19. aug 2012 Der er ikke stor forskel nej - sidder sammen med en landmand der kommer fra et konventionelt landbrug, arbejder på et økologisk og har taget landbrugsuddannelsen til og med virksomhedsleder, så han burde da om nogen vide det smiley .

    Øko-køer SKAL ud hver evig eneste dag, lige meget hvordan vejret er ... Selv hvis de foretrækker at være inde skal de ud, ellers kan landmanden blive pålagt at betale en kæmpe bøde for ikke at have dem ude.


  • #17   19. aug 2012 Gå du ud i et supermarked og tjek... Vi køber ikke ØKO alene af den grund fordi det er dobbelt så dyrt som ikke øko .. smiley

    Ja - de SKAL ud hver eneste dag - men kun i et antal måneder - og så må de ikke. Der er det som er totalt underligt.. at det så er fra maj f.eks til september, kan jeg ikke sige noget om - men der er ingenr egler for ikke øko - de må gå ude HELE året.


  • #18   19. aug 2012 Vil bare lige sige jeg følger med, meget spændende læsning smiley

  • #19   19. aug 2012
    Der er en del forskel på øko, konventionel og friland.

    Har skrevet opgave om økologi og fandt for køer, grise og høns en oversigt over hvad forskellene var i foder, udetid, alder ved slagtning osv.

    Efter den opgave skal jeg ikke røre buræg eller skrabeæg når jeg køber ind :o)

    Prøver at se om jeg kan finde dem - det er PDF filer hvis noget ved noget om dem.


  • #20   19. aug 2012 1: Tjekker du oprindelsesland på kød, samt hvor kødet er slagtet? (Uanset om det er kylling/svin/okse/andet)

    - Jeg tænker så meget over det, at jeg aldrig køber kød eller putter det i munden.

    2: Har det nogen betydning for dit valg?

    - Uanset hvor kødet kommer fra, er dyret slået ihjel mod dets vilje.

    3: Hvad kommer først, pris eller hvor kødet stammer fra/er slagtet henne?

    - igen underordnet.

    4: Tjekker du land på grønt og frugt, eller er det underordnet?

    - Ja foretrækker dansk.

    5: Spiser du konventionelt producerede varer, øko eller lidt af begge dele?

    - Spiser altid øko, hvis valget er der.

    6: Hvorfor det ene eller det andet?

    - Øko er bedre for miljøet og min krop smiley

    7: Hvad køber du af æg, altså bur/øko/skrabe/andet?

    - Køber ikke æg

    8: Hvorfor det ene frem for det andet?

    - Fordi uanset hvor æggene er fra, så er hønerne fra det samme sted, hvor alle hanekyllinger bliver dræbt. Nå ja og så er æg jo møg usundt smiley


  • #21   19. aug 2012 De må altså godt komme ud smiley . Men det gør de ikke, for det er ikke godt for dyrene ... Selv den periode hvor de SKAL ud er for lang til at det er godt for dem, specielt kvierne.

    Kvierne har det så skidt med at være ude det første år at de vokser langsommere, så de bliver først "køer" senere end i et konventionelt landbrug.
    Kalve skal ud ligeså snart de er 4 mdr gamle, men det er bare slet slet slet ikke godt for dem, deres maver kan ikke tåle græsset så det er slet ikke positivt ...


  • #22   19. aug 2012
    Fandt lidt der fortæller noge tom det:
    http://www.lf.dk/Landbrugsproduktion/Husdyr/Aeg.aspx#.UDFASqkaNpo

    (link fjernet)

    Grisene må iøvrigt ikke få 15% ikke økologisk - det skal være min. 90%


  • #23   19. aug 2012 Og øko må komme ud fra 1. april, økodag ligger som regel lidt hen i april, altså hvor man kommer ud og ser dem åbne dørene for køerne, stalddørene lukkes igen 1. november hvis ikke jeg husker meget fejl.

    Aless: Du må hilse fra mig og sige, at du har en klog kæreste smiley
    Jeg har selv en del viden indenfor faget og har passet både konventionelle og øko-køer, derfor synes jeg, denne debat om hvorvidt man tænker over hvad man putter i munden er så interessant, både om man vælger øko og ikke mindst hvad grunden er herfor, men så sandelig også, om man tænker på hvilket land dyret kommer fra og hvor det er slagtet.


  • #24   19. aug 2012
    BINGO!
    (link fjernet)

    Her er skrabe, frilands, øko og burhøns regler sat over for hinanden så man let kan sammenligne.


  • #25   19. aug 2012 krikken ja okay men hvordan kan man kalde det øko når de må få fodder som er u øko

  • #26   19. aug 2012 Krikken: Her en en pdf omkring de forskellige måder, at holde høns på. Ved ikke om det var den du søgte smiley

    (link fjernet)


  • #27   19. aug 2012 Veo:
    Hvorfor er æg møg usundt? smiley
    http://www.vildmedmad.dk/sundhed-ernaering/?threadId=296


  • #28   19. aug 2012 Okay det var det så ikke xD

  • #29   19. aug 2012
    En om diverse slags ko kød:
    (link fjernet)

    Svinekød:
    http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Fakta_om_grise/Sider/Fakta_om_grise.aspx

    Kyllingekød:
    (link fjernet)


  • #30   19. aug 2012 For ikke at tale om, at de små kalve kan være meget svære at holde inde, og får man en kold sommer/sensommer risikerer man at de vantrives, får lungebetændelse osv. Har været der smiley
    Men de skal dødpinemig gå ude alligevel.


  • #32   19. aug 2012 Kan se det er lavet om siden jeg passede køer, så det nu er 15. april. Men stadig april smiley

  • #33   19. aug 2012 Køerne må godt komme ud før d. 1 april hvis vejret er til det smiley .

    TNJ - Ja, har også lært meget af ham smiley . Det altid så lærerigt at snakke landbrug med ham (også selvom jeg er en dum bybo) smiley


  • #34   19. aug 2012
    TNJ: Nej, de skal ikke død og pine :o)
    " Kalve fra 4-6 måneder skal have adgang til græs fra 1. maj til 1. september. "

    Adgang til det - dvs. de skal kunne gå ud, de SKAL ikke være ude, de må gerne kunne gå ind - altså løsdrift.


  • #35   19. aug 2012 Så vidt jeg ved har han heller aldrig fået 10 under sin landmandsuddannelse smiley . Han er lidt sej :$ smiley

  • #36   19. aug 2012 Forstår desværre ikke engelsk smiley Men tak

  • #37   19. aug 2012 Krikken:

    Når de er lidt over 6 mdr har de heller ikke godt af at gå ude, og hvis de skal have sådan noget løsdriftsnoget så går de højest sandsynlig på det samme stykke hvert år hvilket gør dem meget udsatte for en masse forskellige sygdomme ... De skal helst rykkes hvert år smiley .

    Løsdrift betyder jo bare at de ikke står i bindestald smiley


  • #38   19. aug 2012 Krikken: Nu har jeg passet den slags kalve, og ve den landmand der lukker dørene for dem så de står inde i den periode. Kalvene SKAL kunne gå ud og ind, en kalv på fx 4-6 mdr er ikke ret stor og MEGET udsat. Og som Aless siger, ofte er det det samme sted hvert år, plus man kan ikke forklare en kalv at den ville have bedst af at blive inde. Det tager meget lang tid at rette op på de kalve.
    Vi havde et sådant hold på 30-40 dyr, dørene måtte ikke lukkes og det var en våd og kold sommer. Det endte med at vi måtte behandle hele holdet for lungebetændelse og så ellers knibe ballerne sammen til vi måtte lukke dørene.


  • #39   19. aug 2012
    Tja - heste går også på fold det samme sted hvert år, det giver også mudder i dårligt vejr, så dræner man, ligger fliser, ligger flis e.l
    Så det er ikke anderledes end at man så må gøre en indsats for at ændre tingene, istedet for KUN at gøre lige nøjagtigt det loven siger og ikke mere :o)

    Men udover det, så køber jeg stadig kun øko ting eller frilands - sådan set helst noget lidt privat noget hvor jeg ved hvordan dyrene har haft det, men har ikke en fryser til ½ ko :o)


  • #40   19. aug 2012 Tjah, man kan gøre virkelig meget, men hvordan vil du forklare en kalv at den skal blive inde når den skal have mulighed for at gå ud?

    Jeg skal da gerne lige nævne, at det sted var der virkelig styr på det, en ellers meget sund besætning, men selv den slags kan blive ramt af noget så uheldigt som dårligt vejr.


  • #41   19. aug 2012 Det er ikke mudder der er problemet med kalvene - det er når de skider i græsset at parasitterne sætter sig, det ændrer at dræne marken ikke på ... De små kalve er enormt udsatte for de sygdomme, har de først fået de sygdomme er det ikke lige så nemt at slippe for igen. Så skal hele marken pløjes op.

    Hvis landmændene kun liiiiiige gjorde hvad loven siger ville halvdelen af deres kalve dø - og i hvis interesse er det? I hvert fald ikke landmændende ...

    Der er altså forskel på heste og køer smiley .


  • #42   19. aug 2012
    Er det ikke heste tøser der plejer at være så pernippen med at man skal fjerne kager ude på marken fordi der kan sprædes orm o.l - hvor pokker skal landmændene så ikke det ;)? Så man forhindre smitte.

    TNJ - Har jeg sagt alting var i skønneste orden ved at kalvene ikke SKAl holdes inde ( vil dog næsten mene der er en dyreværnslov e.l der påskriver at man skal se på dyrevelfærd osv. også gerne må gå imod ting. Er der fx. med heste. At man gerne må holde dem i boks konstant hvis dyrlægen eller helbredsmæssige årsager er for dette ),

    Men for mig så er der langt flere fordele og gode ting ved en øko og frilands ko end en konventionel. :o) Derfor vælger jeg det.


  • #43   19. aug 2012 Har du nogensinde en kalv der går på græs' lort? Det er tynd mave der siger spar to, men hvis du vil skrabe/suge det op går du da bare i gang ...

    Men hvad er fordelene for dig? Det vil jeg gerne høre smiley


  • #44   19. aug 2012 Jamen som udgangspunkt er tanken god med at de skal ud, men der er altså visse praktiske problemer forbundet med dette. Som der er med så mange andre af alle de finurlige regler.

    Bortset fra det, så ville jeg egentlig gerne høre nogle flere svare på trådens oprindelige spørgsmål smiley


  • #45   19. aug 2012
    Udendørstiden, mere plads end konventionel, skal have daglig motion ( altså også i ikke græs perioder ), kalve skal have dækket sutte behov, krav om transport tid ( konventionelt er der ingen grænse ), krav om grovfoder, krav om strøelse :o)



  • #46   19. aug 2012 Krav om udendørstid er lidt bob-bob, mere plads end konventionel passer ikke - de originale krav til konventionelle er større end kravene til de økologiske (læs evt. nye lov om malkekvæg).

    Hvad mener du med daglig motion? Stort set alle køer går i løsdrift smiley . Så de kan gå alt det de gider.

    De konventionelle kalve skal også have dækket deres suttebehov smiley .

    Der er vidst også en grænse på konventionel transporttid, og bare fordi at der er grænse på de økologiske betyder det ikke at de ikke kan (og ikke gør) snyde med det.

    Der skal også strøes ved konventionelle køer - og det er jo i alle landmands interesse at deres køer får det foder der er bedst for dem (= flere penge).

    80% af dem der økologiske gør det for pengenes skyld. Størstedelen af dem der er gået øko efter årtusindskiftet gør det kun fordi det lige pludselig kunne betale sig med støtten smiley


  • #47   19. aug 2012
    Læs hvad der står i reglerne - det er dem jeg kigger efter :o)
    Dvs. det er muligt MANGE konventionelle gør anderledes, men reglerne siger en ting for konventionel og en anden ting for øko og frilands i mange tilfælde.
    Var reglerne de samme ved konventionelt som ved øko - så købte jeg gerne det, for så skal ALLE de konventionelle det samme, ikke bare fordi de er venlige.

    Suttebehov skal dækkes i konventionel - ja, men det gælder kun i nye stalde.

    Er pænt ligeglad med om det er pga. støtten, det ændre ikke på at loven er anderledes for øko og frilands :o)

    Og nej, der er ikke grænse som du kan læse på siden. Ingen tids grænse - kun at de efter 24 timer skal ind og hvile i en dag.

    Allerhelst ville jeg som sagt købe ved et privat sted hvor jeg vidste hvordan koen har haft det og de går ude ca. hele året rundt :o)


  • #48   19. aug 2012 Suttebehovet SKAL overholdes, det er ikke kun de nye stalde! Dem der har ældre stalde har fået at vide at det skal bare overholdes smiley

    Men hvis det er at reglerne foreskriver at der er en grænse på økologiske køers transporttid, hvordan kan det så være at de ude på min kærestes arbejde (økologisk) kan transportere kvier til det østlige Rusland i 12 timers skift?

    Du skal jo også bare lige overveje at landmændene jo også skal tjene penge på det, og det gør de jo ikke hvis køerne mistrives og har det iiiiih og ååååh så elendigt som folk tror når de hører ordet konventionelt landbrug smiley .


  • #49   19. aug 2012
    Har jeg skrevet nogen stedet at nogen mistrives?

    Nixen, så lig ikke ord i mun mund - har så men bare skrevet at jeg foretrækker øko og friland pga. de regler der er.
    Samme med svin og især høns.

    Øko står der bare at transporten skal holdes på minimum, frilands er max 8 timer.
    12 timer er minimum afhængigt af hvilket slagteri de skal til, men så kan man vel påpege at man skal tage et nærmere - og i så fald skulle din kæreste måske snakke med fødevarestyrelsen om det, hvis han ser ting der ikke må foregå :o)


  • #50   19. aug 2012 Jeg siger ikke at du siger de mistrives - men reglerne/praksis er jo stort set det samme bortset fra at konventionelt landbrug ikke smider kalve ud så tidligt at selv dyrlægerne mener det er forkert smiley . Men det virker bare som om du stærkt tvivler på de konventionelle landmænds tanker omkring deres køer i forhold til de økologiske.

    Der er intet ulovligt i at de sender deres køer til slagt i det østlige rusland, transporttiden bliver stadig holdt på et minimum.

    Der er desuden ikke rigtig noget der hedder frilands indenfor kvægbrug smiley .


  • #51   22. aug 2012 Jeg er veganer smiley
    Mht. til økologiske og danske varer, der er veganske, ville jeg helst stræbe efter øko og dansk - men da det er min mor der betaler, og vi lever af ingen penge her i huset, bliver det ofte bare det billigste. Hvilket også er helt ok - vi har simpelthen ikke råd til andet.


  • #52   22. aug 2012
    Aless:b - Der er noget der hedder frilandskvæg, ellers stod det der ikke og ellers kunne man ikke købe det fx. her:
    (link fjernet)
    http://www.slagterzacho.dk/produkter/dansk-frilandskvaeg.html

    DERFOR ville jeg foretrække frilandskvæg, bla. pga. det der står på de hjemmesider og pga. de måske for dig, små anderledes regler der er for øko og endnu anderledes for frilandskvæg.


  • #53   22. aug 2012 Det var nu ikke mig der påstår at der ikke findes frilandskvæg - men min kæreste som er landmand, det ham der har forstand på det ... Ikke mig ..

  • #54   22. aug 2012
    Well, det må han snakke med de der holder frilandskvæg om smiley
    Du skrev det bare som om det var noget du selv mente, ikke din kæreste.


  • #55   22. aug 2012 Ja det gør jeg, men er nød til at købe uøkologisk da jeg ikke har råd på SU, ost køber jeg kun økologisk og yhogurt, æg køber jeg ikke, heller ikke økologisk, det er ikke godt nok for mig, så skal have fra private steder de har det sku bedre end økologiske æg, også jeg lige glad om de økologiske eller ej.


  • #56   22. aug 2012 veo,

    jeg har stor respekt for at du er veganer og har også selv været det engang, men det jo unaturligt at være veganer? hvis man ikke kan overleve uden at tage kunstig kemisk produceret B12 tilskud?


  • #57   22. aug 2012 Franciska
    At være veganer er ganske naturligt. Grunden til, at veganere (og af og til også vegetarer, der ikke spiser meget æg og mælk), har brug for tilskud, er, at vi skyller vores grøntsager.
    B12 bliver produceret i vores tyktarm, dog så langt nede, at det gør det næsten umuligt for os at optage det ernæringsmæssigt, hvilket er derfor vi skal konsumere det. Men det betyder altså, at afføring har en relativt højt B12-indhold.

    Præcis derfor, er der nu problemer med B12-mangel for veganere i vestlige og europæiske lande, men ikke for veganere i de lange, med mindre hygiejne. Der er B12 i afføring og jord, men vi vasker altså jo vores mad grundigt og lever overordentligt rent.

    Derfor - det er ganske naturligt at være veganer og man ville sagens kunne leve 100% naturligt - men altså ikke i et moderne land, hvor maden bliver vasket og skyllet og jeg ved ikke hvad smiley


  • #58   22. aug 2012 Franciska: Som the vegan siger, så er det ganske naturligt at være veganer, meget mere naturligt end at stege en gris eller drikke modermælk fra en anden art!

    Det er nemlig kun B12 der skal tages som tilskud. Og i en vegansk verden ville det ikke være nødvendigt. Problemet ligger i, at vi bliver nødt til at gøde markerne fordi vi simpelthen udpiner jorden så meget for at lave foder til produktionsdyrene. Vi har ganske enkelt ikke nok jord til det kødforbrug der er. Hvis der ikke skulle produceres foder til produktionsdyrene, ville vi have jord nok til at markerne kunne ligge brak og ikke blive udpint, og derfor ikke skulle gødes. Og hvis de ikke bliver gødet, så er det heller ikke nødvendigt at vaske maden så grundigt..

    Hestene går jo heller ikke rundt og vasker græsset før de spiser det smiley Hvis de gjorde skulle de også have b12 tilskud smiley


  • #59   23. aug 2012 Jeg køber øko kød, hvis der er et godt tilbud, men ville gerne kunne skrive jeg køber det hver gang, pga kvalitet og dyreforhold. Dog køber jeg osse gladeligt kød fra gårdbutikker, der ikke er økologiske, hvor dyrene har det godt.
    Når jeg køber konventionelt kød fra køledisken i supermarkedet, så undlader jeg at tænke på hvor meget "marinade naturel" (læs vand) der er pumpet i kyllingfileterne, hvilke typer og hvor mange væksthormoner der er blevet fodret køer/grise etc. med. Der er ikke den samme tendens til at "spice up" med alverdens kemi i øko-producerede varer, som der er inden for konventionel fødevareproduktion.
    Jeg er holdt op med at købe tun, ikke fordi det er synd for delfinerne, men fordi vi snart har spist alle tunene.
    Jeg tror egentlig at mit syn på konventionelt/øko er på økosidens fordel, fordi det er vanskeligere at drive rovdrift på naturen. Jeg synes egentlig ikke at det er så synd for dyrene, som jeg synes det er tragisk at vi putter mad i munden på dyr, som kunne have brødfødt mennesker. Hvert kg oksekød = 10kg korn. Grise mindre, og høns mindre endnu. Hvis alle var vegatarer/veganer ELLER spiste kød, som man gjorde for 100 år siden, ville der være mere mad til alle, og en renere verden at leve i, hvor man ikke fragter mad den halve klode rundt, enda til steder hvor man kan dyrke de samme afgrøder eller oppasse den samme gris.

    Når alt dette er sagt, så kan man stadig finde mig med en bakke af de billige æg, eller et helt kilo kyllingfilet til en flad 50'er...


  • #60   18. sep 2012 Jeg tjekker det. Om det er øko/ikke øko, det går jeg ikke så højt op i. Men køber eksempelvis aldrig kød, der kommer fra andre lande end Danmark.
    Det kan godt være vores dyrevelfærd ikke er den bedste, men den er noget bedre end rigtig, rigtig mange andre lande i EU.

    Vores æg får vi fra mine svigerforældre, som lukker deres hønse flok og ene hane ud om morgen ved en 9-10 tiden, så går de på hele martriklen indtil hestene får deres natte wrap ved 22-23tiden om aftenen. På det tidspunkt er de som regel gået i seng alligevel (hønsene), så sidder de på deres faste pladser i hønse huset og sover.


Kommentér på:
Tænker du over, hvad du putter i munden?

Annonce