{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

Epilepsi - Har du, eller kender du nogen der har? {{forumTopicSubject}}

November måde er "Epilepsy Awareness" måned, hvilket vil sige at der sættes fokus på folk der lever med epilepsi tæt på livet - om det er en selv der døjer med det, eller om det er familie, børn, kæreste eller venner.

Mange ved ikke hvor farlig epilepsi rent faktisk er, men for at sætte det lidt i perspektiv, kan jeg fortælle at der årligt dør omkring 50.000 mennesker grundet epileptiske anfald - I USA alene.

Jeg døjer selv med epilepsi, og har haft det siden jeg var 13 år. Ligeledes har flere familiemedlemmer haft epilepsi, her i blandt min mor, som jeg selv har vidnet flere anfald hos (før jeg selv fik det konstateret).

Derfor har jeg lavet et Facebook Picbadge, som består af en lilla sløjfe der symboliserer Epilepsi. Denne kan I sætte på jeres FB profil billede, hvis I skulle have lyst til at vise jeres support:
http://www.picbadges.com/badge/2866835/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Epilepsi - Har du, eller kender du nogen der har?
  • #1   4. nov 2012 Sikke et godt initiativ smiley

  • #2   4. nov 2012 min far har epelepsi og har selv været vidne til 3 anfald hvor jeg var alene med mine søskende om at ringe efter en ambulance.
    'Ej seriøst dør der så mange af det bare i USA smiley


  • #3   4. nov 2012 Hvad er epelesi?
    -Ved godt der er ret useriøst men aner ikke hvad det er smiley


  • #5   4. nov 2012 <b>*Team Aalestrup*(: Musse, og hundene</b>
    Du kan læse om Epilepsi her:
    http://www.epilepsiforeningen.dk/epilepsi/

    <b>Heidi</b>
    Puh hvor grimt. smiley Glad for der ikke skete mere, og godt du nu er medicineret.

    Jeg fik engang et anfald i et tog. Vi var lige kørt fra Langå (stoppet efter Randers) på vej mod Århus, da jeg fik det.
    Jeg husker tydeligt at jeg kunne mærke det kom, og at der sad en mørkhåret dame med krøller overfor mig (jeg sad ude i gangen), og at jeg lagde mig ned. Det næste jeg husker er, at jeg vågner på en båre, på vej ind på Randers Hospital.
    Så mens jeg har været væk, har de fået hentet hjælp, kommet frem til Hadsten, fået mig af, og kørt hele vejen tilbage til Randers. Det er virkelig en ubehagelig tanke. Og jeg ville sådan ønske at jeg kunne takke folk for hjælpen.


  • #6   4. nov 2012 Heidi jeg føler virkelig med dig håber alt mulig godt her fra
    Og har læst et andet sted at du Lykke har den modbydelige sygdom
    Og må tage hatten af for at i stadig har med heste at gøre og ikke "gemmer" jer

    Jeg har en bror som har det meget volsomt det ligger i en gren af min familie
    Han fik det som voksen det kom lige pludselig
    VH
    Annette


  • #7   4. nov 2012 Min lillesøster har det. dog bare ikke så voldsomt.
    Jeg vidste ærlig talt ikke at man kunne dø af det??? smiley


  • #9   4. nov 2012 Det er selvfølgelig ikke så frygteligt om menneker der har det, men min lille kat har epilepsi. Præcis på samme måder som mennesker får anlfad og får også menneske epilepsi medicin mod det...

  • #10   4. nov 2012 Min mor har det.:-(
    - Hun har seriøst været død i fem minutter pga. det...


  • #11   4. nov 2012 <b>Annette H</b>
    Tusind tak skal du have.
    Nej, tanken om at gemme mig, skræmmer mig næsten endnu mere, end at få anfald mens jeg dyrker hvad jeg elsker. Så jeg både rider, står på ski, svømmer og en masse andet. smiley
    Men det er skræmmende at få anfald når man sidder på en hest. Har prøvet det flere gange.

    Ja, dyr kan også have epilepsi - Også hunde og heste.
    Derfor støtter jeg også Epilepsy Awaness inde på min hests FB side:
    http://www.facebook.com/pages/Pearl-of-Justice/104103199702212


  • #13   5. nov 2012 <b>Heidi</b>
    Godt at høre, at du heller ikke lader epilepsien styre dit liv.
    Og ja, det er godt at du er åben omkring det, det er rigtig godt, fordi det er ligeså ubehageligt at være vidne, som at få selve anfaldet (har stået på begge sider).

    Det er også enormt ubehageligt, men heldigvis får jeg som regel mine anfald i min venstre hånd, så hvis jeg bare kan få stoppet hesten, kan jeg koncentrere mig så meget, at jeg kan stoppe anfaldet selv.
    Første gang jeg skulle ride show blev jeg dog så nervøs, at jeg fik omkring 50 små anfald imellem mine to ridt. De nåede heldigvis at stoppe (næsten) inden jeg skulle ride anden gang. Jeg fik kun to anfald på hesten. Det ubehagelige var bare, at jeg var nød til at skjule det mest muligt, og bare ride videre.

    Jeg kan mærke en sitren i min arm eller en uro i kroppen, men det er som regel hele dagen, hvor jeg så kan have anfald alt mellem 3 og 100 gange på få timer.

    Jeg ønsker også det bedste for dig. Det er en rigtig væmmelig lidelse.


  • #15   6. nov 2012 En af mine veninder mistænkte de for epilepsi efter hun gik i kramper under en bibtest og i omklædningsrummet efterfølgende.
    Jeg tog med hende ind på hospitalet, og det var ikke det, men en hjertefejl der sender hende i kramper ved for hård psykisk/fysisk belastning.


  • #16   6. nov 2012 Godt initiativ smiley
    Jeg har selv epilepsi, men min medicin har gjort at jeg ikke har haft anfald i 6 år nu. Det påvirker mig dog stadig, at skulle tage medicin hver dag, og vide at jeg er afhængig af den resten af mit liv.


Kommentér på:
Epilepsi - Har du, eller kender du nogen der har?

Annonce