{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Konstant træt, nu udmattet. {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lidt mærkeligt problem, som en af jer måske kunne have et bud på hvordan løses.
Jeg tager uanset hvad en tur forbi lægen og får det tjekket..

Jeg har igennem det sidste halve år været konstant træt. Det er lige meget hvor meget jeg sover, hvad jeg spiser/drikker og hvor meget motion jeg får. Jeg er bare træt og magter ikke særlig meget.
Det føles som om jeg aldrig helt får søvn nok.

Efter en fantastisk tur til England har det nu eskaleret. De første dage efter turen var jeg meget træt og sov hele tiden cirka, tænkte det nok var fordi jeg ikke havde fået sååå meget søvn igen. Jeg var til en 18 års og kom sent i seng, og har sådan cirka været komplet udmattet siden der. Jeg sover gerne 10-12 timer om natten og ville nok bruge det meste af dagen på at sove hvis ikke det lige var fordi der er ting jeg ligesom SKAL ordne.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er så møgtræt hele tiden.

Jeg lever generelt ikke specielt sundt (elsker slik), men sukker hjælper ikke. Jeg kører på ren koffein for at holde mig vågen i hverdagene og kan på en god dag nøjes med 1-2 kopper kaffe. De dage hvor jeg ellers har haft lang skoledag og sådan har jeg kunne være oppe på over 5 kopper uden ønsket effekt (og indrømmet, jeg synes kaffe smager møggodt!).

Det går ud over min hest, det går ud over mig, min kæreste og mine venner at det eneste jeg i virkeligheden magter og har lyst til, er at ligge i min seng og sove..
Jeg skal til og i 3.G nu her, så der kommer jeg jo i den grad til at have brug for overblik og en frisk krop med 5 A-fag og et B-fag mere end nødvendigt..

Jeg har selv overvejet at jeg kunne lide af noget jern eller vitaminmangel, og derfor tænker jeg at søge min læge og få det tjekket. Det er jo til at rette op på. ^^

Men alle gode idéer til hvordan jeg kan være mere frisk modtages med kyshånd! Hvis i vil vide nærmere skriver i bare.

Generelt forsøger jeg i hverdagene at komme i seng cirka samme tid hver dag, sover i udluftet værelse der ikke er for varmt, og jeg læser gerne en halv time eller en time inden sengetid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konstant træt, nu udmattet.
  • #1   31. jul 2013 det kan være blodmangel.

  • #2   31. jul 2013 Det lyder som D-vitamin mangel smiley Hvis du har D-vitamin mangel bliver du meget udmattet og træt, dine muskler bliver hurtigt ømme også. Hvis først du har d-vitamin mangel kan kroppen ikke "holde" på jernet og du får også Jern mangel.
    Jeg lider selv af meget svær D-vitamin mangel og har gjort det hele mit liv (det vides endnu ikke hvorfor /: ) så jeg ved hvor hårdt det kan tage på en at man altid er så træt og folk syntes tit man bliver kedelig. Især har jeg også haft ondt af min kæreste når jeg intet orker d:
    så et smut ned til lægen og få taget en blodprøve, og så en masse d-vitamin piller! smiley


  • #3   31. jul 2013 Det kunne godt være mangel på vitaminer, og jern smiley
    Jeg var også mega træt hele tiden for nogle år siden. ( spiste stortset ikke, men røg bare mine smøger, og drak noget cola)
    Men der var jeg også meget svimmel hele tiden, og rystede meget smiley


  • #4   31. jul 2013 Det kan også være noget med stofskiftet smiley jeg har det og får behandling og det har hjulpet smiley

  • #5   31. jul 2013
    Du må gerne sige til hvis du finder ud af hvad det er :o).
    Jeg kan altid sove, altid hvis bare jeg har en seng og kan uden problemer gå i seng kl. 22-24 og først stå op igen kl. 1-2 stykker uden at føle at jeg er udhvilet.
    Uanset om jeg har fået 4, 8 eller 10 timers søvn så føler jeg mig aldrig udhvilet.

    Dyrker ikke mega meget motion eller spiser vildt sundt.
    Men hvis jeg dyrker motion får jeg ikke den der " FEDT! Nu er jeg frisk! " som mange gør når de laver en form for motion.


  • #6   31. jul 2013 Kunne også være dårlig kost! Det er jeg ked af at sige, men et skud sukker/ koffein kører man ikke ret godt på! Jeg har selv været i samme båd, og lægen fandt ikke noget på mig, men det hjælper nu hvor min kost generelt er bedre, jern og vitamin mangel kan jo også skyldes en kost der ikke er varieret nok smiley

  • #7   31. jul 2013 Tænker også at det kunne have noget med dit blodsukker at gøre. Men siden der ikke er noget psykisk, vil jeg da tro det er vitaminmangel og jernmangel specielt smiley

  • #8   31. jul 2013 johanna
    Kan ikke udelukke det er psykisk, for ikke at sige at det er meget muligt at det er tilfældet smiley

    Mange tak for rådene alle. Læge bliver det i første omgang. Synes generelt jeg er en del udenfor og så burde jeg jo selv danne d-vitamin smiley

    Hvad kunne det være med stofskiftets? smiley


  • #9   31. jul 2013 Bare fordi du er en del udenfor er det ikke ensbetydende med at du selv danner d-vitamin vil jeg lige sige smiley Næsten alle jeg kender har en periode af deres liv haft D-vitamin. Det kan være forkert kost der gør det, også selvom de er meget udenfor.Din krop danner nemlig ikke selv vitaminet, solens stråler hjælper den bare med nemmere at kunne optage det - du skal altså stadig have det igennem din kost. Det kan også være at man har nogen problemer i tarmen der gør at kroppen ikke optager D-vitaminen lige så godt. Selv min kærestes moster der er diætist døjer selv tit med mangel på D-vitamin. Så godt du tager til lægen - det første de gør der er nok at tage en blodprøve for netop mangel på D-vitamin smiley

  • #10   31. jul 2013 Svært at forklarer smiley Men det kan tjekkes i en blodprøve smiley Hvis man har for lavt så går man også og er træt hele tiden, det er jeg nemlig og får derfor medicin for det. smiley

  • #11   31. jul 2013 Tak igen pige smiley

  • #12   31. jul 2013 Min mor har samme problem, og det er pga. stress smiley

  • #13   31. jul 2013 Line
    Det er lige meget hvor meget eller hvor lidt jeg sover. Sover jeg mindre end 8-9 timer er det helt galt og mere er sådan set bedre. Rigtig meget søvn bliver jeg også meget træt at. ^^

    Hesteløs
    Jeg synes ikke umiddelbart jeg er hævet under kæben? Det eneste jeg kan finde er en begyndende dobbelthage x)

    Sandie
    Det må jeg snakke med lægen om. Det er jo ikke utænkeligt bare fordi jeg har ferie ^^


  • #14   1. aug 2013 Du er nødt til at udelukke din kost først. Skru ned for sukkeret og koffeinen (især i timerne op til at du skal sove), spis varieret (skift sukkeret ud med frugt/bær), sørg for at drikke de der 2 liter vand om dagen, og rør dig. Man skal bruge energi for at skabe energi.. desværre. smiley

    Så handler det også om at skabe en fast døgnrytme - gå i seng samme tid hver nat, og stå op samme tid hver morgen. Dyrk rutinerne.

    Hvis ikke det hjælper efter en periode, så kan det godt være vitaminmangel, sukkersyge, jernmangel, søvnapnø, stress, eller en af mange andre ting. Men du er nødt til selv at gøre noget for det først, da din kost og livsstil bidrager til alle ovenstående. smiley

    Jeg har lidt af træthed i en del år efterhånden, så jeg forstår godt hvor svært det er, men det hjælper altså. Mine læger og jeg ved stadig ikke hvad der er galt med mig (ikke vitamin/mineralmangel, ikke kost, ikke motion, ikke søvnapnø, ikke koffein, ikke sukkersyge, sandsynligvis ikke hyperthyroidisme....), men i mellemtiden gør jeg hvad jeg kan for at afhjælpe det. Der er SVÆRT, især motionen og sukkeret (jeg har også en sød tand, men det skal altså gøres.

    En af de bedste ting jeg har gjort for mig selv var at stoppe med at drikke sodavand (om ikke andet, så hjalp det på vægten). Jeg gik over til danskvand og saft - så kan man blande sit eget, og langsomt vænne sig selv til mindre og mindre smag. Lige pludseligt opdager man at sodavand er meget sødt, og faktisk ikke så rart at drikke ret meget af.


  • #15   1. aug 2013 Puh, jeg kender det.. Kan altid sove, og jeg gør det gerne. Tidligt op og jeg er træt, sent op og jeg er træt. Jeg er tjekket for det ene og det andet, der er intet at finde. Ved motion blir jeg endnu mere træt, jeg drikker ikke kaffe eller energidrik, jeg spiser ikke særlig tit slik eller chips og jeg drikker ikke meget sodavand.. Er sgu nok bare i familie med et dovendyr x).

    Håber du finder ud af noget! smiley



  • #16   1. aug 2013 McFluff
    Jeg synes bare jeg har prøvet at cutte sukker helt ud af min kost og motionere mere. Det gavnede vægten, men jeg var stadig lige så træt.
    Kaffe drikker jeg så vidt muligt ikke efter 16-17 tiden, lige netop for at det ikke skal påvirke min søvn

    Tak for rådene smiley

    And
    Det håber jeg også. ^^<3


Kommentér på:
Konstant træt, nu udmattet.

Annonce