{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Pony vil ikke springe... {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en pony(haflinger), som ikke vil springe...
Hun skal nærmest 'tvinges' til at gå over et bom, for det har hun ikke lyst til. Hun vil overhoved ikke springe, hun skal også 'presses' hvis hun skal over 10cm
Har ikke sprunget så meget, for hvis hun ikke kan 'lide' det, så vil jeg ikke tvinge hende, men jeg vil da i det mindste ha hende til at gå over et bom, i en højere fart end skridt.:) for hvis jeg endelig traver hen i mod en bom, sætter hun farten ned selvom jeg driver på hende:) jeg vil da godt indrømme, at vi ikke er så gode til noget, og at vi ikke ved alt og sådan, men jeg synes da stadig hun skulle kunne gå over en bom. Hun har kunne springe og min søster har sprunget 110cm med hende for 5-6 år siden....:) har hun bare mistet lysten eller tror i der er noget galt?:)
Håber i kan hjælpe:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony vil ikke springe...
  • #2   18. okt 2013 mit gæt er at den er fræk og kan mærke hun kan slippe fra springningen. Pony-frækhed, kender du nogen med mere erfaring end dig selv (f.eks. din søster) og få hende til at ride på spring og se hvordan hun reagerer? Din søster ville måske kunne mærke om der er noget galt eller om hun er fræk. smiley

    Men mit gæt er hun er fræk og har lært at slippe fordi du måske ikke er erfaren eller stærk nok til at kunne sætte dig i respekt. smiley


  • #3   18. okt 2013 Jeg kunne forestille mig at løsspringning vil peppe hende lidt op smiley

    Det samme er med min DV hoppe, ved gamle ejer sprang hun baner på 110-130 cm, og nu ved mig små baner, det kørte hun død i og spillede fræk og stressede mig for at slippe, men i dag sprang vi en højere bane, og så var hun i sit es smiley


  • #4   18. okt 2013 Har vi også gjordt og hun vil gerne 'springe' hvis det er på vejop med ex græs, men så har hun det med ikke at ville væk fra det sted bagefter, men vi har desværre heller ikke nogen ridebane, så det forgår enten i natur eller på en fold der er cuttet af til ridebane:)

  • #5   18. okt 2013 Folk siger bare at heste ikke kan være fræk... Men mit gæt var nok også at hun vidste på en måde hun vil spille for det når hun ikke gider... Sidste gang endte det op med et lidt varmt ben fordi hun var stædig... smiley

  • #6   18. okt 2013 Bare rolig, der er ingen der kan alt, og alene det at du spørger og interesserer dig for din hest og din ridning gør at du nok skal blive meget klogere og dygtigere smiley
    Som skrevet ovenfor, så synes jeg også du skal starte fra jorden. Læg en bom på jorden og træk ponyen hen over den. Ros når hun går over, evt. giv en godbid lige i det hun træder over bommen. Efterhånden kan du lægge flere bomme på, og derpå hæve bommene lidt, så hun er nødt til at løfte fødderne.
    Håber det går godt, og fortæl endelig om det herinde smiley


  • #7   18. okt 2013 Jeg holder på en hest kan være fræk. Hesten lærer dig jo hurtigt at kende og ligesom børn lærer den hurtigt hvad den kan slippe af med at gøre.

  • #8   18. okt 2013 Du har ret er ingen 'super' rytter:) ja men det er sært for hun vil genre gå over et bom, når jeg trækker, hun vil som regel også gerne springe når hun bliver trukket, har også prøvet med anden rytter på, det der med godbidder er ikke så godt, for hun kan ikke administrer det, og bliver sur hvis hun ikke får flere:)

  • #9   18. okt 2013 Det lyder som Osie min lille Osie ville helelr ikke

    jeg bad ham springe (hvor jeg pressede ham lidt) når han endelig sprang fik ahmn en godbid ogsådan gjorde vi rimelig længe nu kan vi spring euden udstyr (fra jorden)


  • #10   18. okt 2013 Den ender bestemt ikke med et varmt ben fordi den er stædig, hvis benet er mere varmt end normalt så er der noget galt. Har du overvejet at hun ikke vil springe fordi hun har ondt?

  • #11   18. okt 2013 Det er rigtigt nok, hun er nu nok også ret pony stædig:)

  • #12   18. okt 2013 Nej det endte med et varmt ben, fordi vi blev nød til at forsætte med at prøve at få hende over det lille spring på 10cm, at det blev en ret hård trænning=lig med varmt ben fordi hun ikke er så vant til det:) men blev jo nød til at forsætte for ellers vil det kun bliver værre

  • #13   18. okt 2013 Maria: jeg har altid været sikker på at en hest godt kan være fræk, men nu er jeg overbevist om det modsatte, så er hesten enten forvirret, har ondt eller har mistet lysten.

  • #14   18. okt 2013 Forresten, det er helt normalt når vi starter:)

  • #15   18. okt 2013 Okay, det lød bare som om det kun var et ben:-)

  • #16   18. okt 2013 Nårh nej, tror ikke hun har ondt, vi prøvede også i sommers hvor der udelukkende blev redet uden sadel, nu prøver jeg ogsåuden bid, for det kan jo godtvære noget med tænderne?:) men hun vil heller ikke kun i grime:)

  • #17   18. okt 2013 Maria

    Bare ærgeligt at det du holder på ikke ændre på den sandhed at det er fysisk umuligt smiley Men hvis man har brug for den undskyldning for at få det bedre, så go for it.

    TS
    - Oftest er det faktisk rytterfejl. Det kan være meget små og dumme ting der ikke er 'ok' for hesten. Jeg kender det selv, hvis jeg f.eks bare tænker 'mon vi klare det' så kommer vi ingen vejne. men tænker jeg 'det her kan vi' så flyver vi der ud af smiley
    Har du overvejet om du måske bliver lidt nervøs eller lign?


  • #18   18. okt 2013 DD: Det er nok også min skyld da jeg ikke rider godt nok, men min veninde har også prøvet og hun har bla. til redet heste(18år), så jeg ved ikke hvad der er, men hun drejer af lang tid før springet?:)

  • #19   18. okt 2013 Hej Ida.

    For det første vil jeg lige starte med at sige at uanset hvor mange der påstår at det kan være på grund af frækhed så er det som DayDreamer skriver fysisk umuligt.. Hesten har simpelthen ikke hjerne til at være fræk. Så din bemærkning om at hun er "pony stædig" holder desværre ikke.. Enten forstår hun ikke eller også har hun ondt - eller også er hun mere motiveret for noget andet, og så er det fordi basissignalerne stop, drej, brems måske ikke er indlært godt nok (altså: hun forstår ikke)

    Jeg hæfter mig lidt ved nogle af de ting du skriver:

    "hun skal også 'presses' hvis hun skal over 10cm"

    "det blev en ret hård trænning=lig med varmt ben fordi hun ikke er så vant til det:) men blev jo nød til at forsætte for ellers vil det kun bliver værre"

    Det lyder bestemt ikke som om den træning er særlig sjov for hesten.. Har du overvejet at jo mere det ender ud i en "kamp", hvor hun skal presses jo større chance er der for at hun forbinder det med noget slemt at skulle springe og derfor er hun endnu mindre motiveret for at gøre det næste gang I prøver?

    Til at starte med ville jeg nok overveje om hesten har ondt? Er der mon noget i kroppen på den som gør at den ikke har lyst til at springe hvis den før har hoppet over en meter? Og hvorfor fik den et varmt ben?? Har den noget med det ben siden det bliver varmt?

    Hvis der ikke er noget fysisk galt, ville jeg nok gå et par skridt tilbage og træne basissignalerne i en periode. Så ville jeg, som også andre foreslår dig, starte med at trække hende over en bom og rose meget, gerne med godbidder, når hun gør det. Når hun er helt cool med det kan du prøve fra ryggen hvor du evt har en person på jorden til at trække hende og give hende godbidden når hun er ovre. Når det også er på plads går du igen på jorden og træner det fra trav, derefter fra ryggen på samme måde..

    Sidst men ikke mindst ville jeg rådføre mig med en dygtig underviser, gerne en som har forstand på både læringsteori og hestens anatomi og biomekanik.

    Jeg vil gerne lige understrege at ovenstående på ingen måde er negativt ment, jeg kan se på din profil at du kun er 13, og jeg håber at du tager mine råd som velmenende smiley


  • #20   19. okt 2013 Mathilde: nu år du skriver det, kan det godt være at hun forbinder spring med noget grimt, da hun iflere hår ikke ville springe, men har sluppet godt fra det, men så var det også = hård trænning(ikke mig der ejede hende)...:) da jeg arvede hende efter min søster kunne jeg faktisk slet ikke ligge grime på hende uden hun løb væk eller bed... Så der er blevet redet langsomt op fra jorden:) det er her lyder nok også dumt, men vi har fundet ud af at benet nok også blev ret varmt af solen, for min anden pony havde så også 'varmt' ben men på alle hovene, sammen med alle andre heste hvor jeg bor smiley og underviser tror jeg ikke jeg kan hente så meget fra, hende der har sagt min hest er fræk og stædig... Jeg ved godt jo mere jeg kæmper med hende, jo mere kan hun jo mærke at det ikke er særligt sjovt... Men tak for hjælpen, og jeg vil prøve at gøre som du skriver:)

  • #21   19. okt 2013 okay Ida, så sagt på en anden måde smiley - jeg ville rådføre mig med en anden/ny underviser og som skrevet, en der har forstand på både læringsteori og hestens anatomi og biomekanik smiley

  • #22   19. okt 2013 Bor på en ø, med kun en ridelærer/underviser:)

  • #23   20. okt 2013 Ja okay.. Må jeg spørge hvilken ø? (kommer selv oprindeligt fra en) smiley

    Kom til at tænke på denne artikel måske kunne være interessant for dig at læse:

    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/108-springheste-ma-gerne-refusere


  • #24   20. okt 2013 Hesten er bygget til at springe men hvis der er en anden udvej vælger den helst den smiley Måske vil du hest ikke springe fordi den ser en anden udvej? smiley

  • #26   20. okt 2013 Stald limira - Hesten er bestemt ikke bygget til at springe.


    til dit forum - har du overvejet der måske er noget i ryggen på den, som gør ondt når du springer?


  • #27   20. okt 2013 Mathilde: det må du da, jeg kommer/bor på Omø:) hvad med dig? Vil kigge på den:)

    Limira: ka meget vel være hun ser en anden udvej, men tror jeg har tænkt mig at ligge vægt på at arbejde videre med at ridebidløst:) er også sjovere for hende:)

    Sarah: øver ikke rigtig spring så meget lige nu, da jeg ikke har nogle ridebane, men her for to uger siden prøvede vi at springe og så også før det:) hun ser slet ikke springene da det ikke er nogle store flotte nolge men bare et par spande og så en bom:)

    Men tak for hjælpen alle sammen!:)


  • #28   20. okt 2013 Har læst artiklen, den giver stof til efter tanke:) Silla har aldrig styrtet hen til springen/bommen, men mere redet uden om meget langt bagefter:) jeg har heller aldrig sprunget over 40-50cm med hende, og vi har aldrig været til et stævne:) og roser hende ALTID, hvis hun går/traver hen over et bom eller spring, men som skrevet over vil jeg nok droppe at springe med hende i en periode og så ligge vægt i bidløs ridning:)

  • #29   20. okt 2013 Okay der vil jeg gerne ha beviser tak smiley

  • #30   20. okt 2013 Beviser for hvad, at hun har sprunget 40-50cm?:)

  • #31   20. okt 2013 Nej beviser for det carina siger smiley

  • #32   20. okt 2013 Nårh den var ikke kommet mens jeg skrev det:D heh, det var heller ikke flabet ment som det nok fremstår som... smiley

  • #33   20. okt 2013 Det iorden smiley Det lød slet ikke flabet det var jo bare et spørgsmål smiley

  • #34   20. okt 2013 Nårh nogle vil nok mene det var flabet, så ville lige sige det:D

  • #35   20. okt 2013 Det helt okay ven smiley

Kommentér på:
Pony vil ikke springe...

Annonce