{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.566 visninger | Oprettet:

Pony vil ikke gå frem {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Nå, jeg forbereder mig allerede nu.
Startede ud med pony ikke ville gå frem, og kylede mig af. Blev tjekket af fysiurgisk hesteterapeut, var låst i lænd, bryst, korte/stramme ledbånd ved bagbenene (derfor en hoppende galop).
Havde en for lang sadel, som blev skiftet ud. Et pr måneder efter smed hun af igen. tjekket en gang til, var blevet låst igen. Havde on/OFF gode rideture, springundervisning begyndte. Pony ville ikke gå rigtig frem for mine ben.
Sadel begyndte og glide tilbage, så jeg ringede til sadelmager. Ny og tilpasset sadel, herefter tjekket af fys igen. Ingenting at finde på pony.
Okay, hesten sparkede ud med højre ben, når jeg lagde schenkler til. Scannet for cyster, og havde en på højre æggestok. Sprøjte mod den, til tjek en uge efter. Den var væk.

1 måned efter, stadig irreternde at ride, vil ikke gå frem.
Scannet igen, ingenting. Kom på hormonkur (regumate), som ikke hjalp. Hun kan godt gå frem når jeg har en dressurpisk i hånden, men ellers ikke.
Jeg fik senere scannet for mavesår, hvor hun så rigtig fin ud i forreste del, men bagerste kunne ikke rigtig tjekkes. Kom på medicin i 14 dage, og nu har hun haft fri, til jeg kommer hjem på tirsdag. Der he hun været færdig med medicin i et par dage. Allerede nu forbereder jeg mig på, om jeg skal søge videre.

Problemet ligger i nu, at hun ikke vil gå frem i trav. Hun bliver sur på mine ben, og hopper rundt. (Smider ikke af - men hun vil ikke gå frem). Går uden sko, blinker ikke (suger ikke luft ind) og meget meget meget mild i sin brunstperiode. Kan gå fint frem i longen, for stemmekommandoer.
Går i løstdrift, får foder på lav stivelse/sukker, ad libitum hø & græs. Smeden siger hun har fine og stærke Hove.

Min Springunderviser havde en hest som også havde en cyste, som blev behandlet. Hesten reagerede på samme måde - dyrlægen siger der, at det er psykisk.

Jeg er rigtig meget i tvivl om det ligger psykisk, når det har stået på så længe. Jeg overvejer at få en til at snakke med hende (telepati) men mine forældre tror ikke på sådan noget, og jeg ved ikke hvad jeg lige mener om det. Så skal jeg det, skal jeg finde en billig en.

Jeg overvejer også at få Camilla Stormont ud, da jeg er rigtig glad for hendes træningsprincipper. Men hun bor desværre på Fyn, så det er lidt en tur. Kære hestefolk - kom med konstruktive svar, uden og skyde mig ned smiley

Min ridning har primært været lang og frem, og lidt samling. Rider max 1 time. Har sprunget 75-85 i bane en enkelt gang, men aldrig kommet rigtig rigtig videre med springning pga. Dette.

Det hele startede så småt for et år siden nu.

Mange hilsner, en fortvivlet hesteejer.

(PS. Stella er 8 år, 148 cm og DSP/NF.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony vil ikke gå frem
  • #1   27. jul 2017 Hold da op for en tur i her været igennem.
    Jeg tror ærlig talt hun har lært at det er sådan man gør. Det er måske nok startet af noget der har været ubehageligt. Men nu er det blevet indlært adfærd.
    Bliv ved med at klem med benene indtil hun går frem i trav, uanset hvad hun så gør af hop. Og ros hende når hun så har sat frem i trav. Evt. Indlær klikkeren så du kan rose hende for at sætte i trav. smiley
    Med tiden skal hun gerne begynde at mindske den uønskede adfærd.

    Jeg havde en hest der kunne komme i rigtig fint galop og ligepludselig blokerede hun bare bremsen.
    Efter et halvt år med klikkeren og ros efter hver 3 galopspring, så 5, så 7 osv. Har jeg nu en hest der galopere rigtig fint. Hun får dog stadigvæk en godbid hvis hun galopere hele den ønskede strækning uden stop, så får hun en godbid.
    Stopper hun, så driver jeg hende bestemt frem igen og så er der ingen godbid ved enden af galoppen.

    Så det handler om at du nu skal lære hende at den adfærd ikke er hvad du ønsker. Så ros først når hesten er i trav og går pænt.
    Ønsker du ikke at bruge godbidder, så er det at du fjerner presset med benene når hun har sat i trav nok. Det kan bare godt tage længere tid.
    Vælger du at bruge godbidder er det ikke for altid, bare indtil hun aldrig tilbyder adfærden mere, så kan du fjerne godbidden smiley
    Men det er nået du selv skal beslutte dig for smiley
    Men vigtigst syntes jeg det er at du lige giver træningen en mulighed før du smider flere penge efter alt mulig fancy smiley

    Med hensyn til at snakke med hesten så er jeg meget modstander af det smiley


  • #2   27. jul 2017 Ja, det kunne jeg også mistænke at hun har.

    Hvis jeg holder presset, så stejler hun frem og bukker med bagbenene. Men jeg har aldrig prøvet at blive ved - det må jeg vidst afprøve.
    Den med godbidden kunne være en god ide, men jeg tror det bliver svært i galop, da hun ikke kan ansporing (det er rigtig svært at lære en hest, som ikke vil trave haha).
    Men jeg vil helt klart afprøve den metode på hende! Hvorfor har jeg ikke selv tænkt i den retning smiley

    Vil du uddybe hvorfor du er modstander af det?

    Og hvor er det lang tid siden! Jeg fulgte meget med på din side, men ser desværre ikke så mange opslag fra dig mere smiley


  • #3   27. jul 2017 Jeg tænker måske psykisk, jeg min flodhest ømmede sig i lang tid efter hun fik sko på første gang. Så fortælte min smed mig, at hesten lige skulle lærer at det ikke længere gjorde ondt og det faktiske var behagelig at have sko på smiley
    Så tænker måske at din dejlige hest skal have lov til at finde ud af det ikke længere gør ondt eller følelse ubehageligt smiley



  • #4   27. jul 2017 Det er også lidt de samme tanker jeg er ude i. smiley

  • #5   27. jul 2017 Hvordan er det hvis en longerer jer?
    Du sidder deroppe og laver intet andet end at sidde der, går den så fremad?


  • #6   27. jul 2017 Det er ikke afprøvet - god ide!

  • #7   27. jul 2017 Hvis den så gider gå frem sådan, så ville jeg langsomt koble signalerne til igen, en "reinstallation" så at sige. Går den stadig langsomt, så er det nok fordi den forbinder rytteren med smerter, også tager det længere tid - desværre

  • #8   27. jul 2017 Min første tanke var -
    Hesten er tjekket meget grundigt igennem, men er du også?
    Ligesom heste, er mange af os mennesker også skæve/låste og indvirker forskelligt på hver volte. Især at problemet formindskes i longen, giver mistanke om at det måske i virkeligheden er dig der er skæv, spændt, stiv eller andet? smiley

    Og ellers (som de andre er inde på) så er hesten nok bange for at det stadig gør ondt, da den jo har oplevet det før smiley


  • #9   27. jul 2017 Jeg synes også at få én til at longere jer vil være en god idé smiley
    Eller evt. prøve at bruge stemmekommandoerne mens du rider, som hun så fint kan i longen.
    Når det er sådan en situation vil jeg være meget påpasselig med at begynde bevidst at lære hende at gå frem ved hjælp at godbidder, for alt efter hesten kan lysten til godbidder faktisk overdøve problemet - altså, hun kan gå roligt frem uden at hoppe fordi hun vil have godbidden, selvom hun måske har ondt.
    Er der nogle andre der kan ride hende? Det kunne du også prøve, for at se om problemet ligger hos jer begge som equipage, eller hos hende psykisk.

    Held og lykke med det! smiley


  • #10   27. jul 2017 Hm.
    Når man træner mennesker og dyr kan man bruge varianter af følgende tre teknikker.
    1) Direkte belønning. Jeg er ved at lære min hund sit på afstand, med håndtegn. Jeg bruger klikker. Hun lærer at sitte på længere og længere afstand.
    2) Indirekte belønning. Et ubehag forsvinder. Fx jeg bærer jakke om vinteren, fordi så fryser jeg ikke.
    3) Man påfører ubehag I samme sekund det uønskede gøres. Det er dels for at afbryde glæden ved det forbudte (stoppe autobelønning), men også for at forbinde uønsket adfærd med noget u-rart.

    Din hest er undersøgt. Umiddelbart alle har noget, som slår ud hvis der testes for alt, behandling virker ikke rigtig på adfærden - og det burde jo have virket, hvis du havde behandlet udløsende årsag. Så, måske er det slet ikke kropsligt.
    Hvis hesten har fejlindlært noget (fx bukkespring =frihed til at bestemme tempoet) vil den da gøre det. Vi taler om direkte belønning. Princip nr 1.

    Hvis problemet kun er ved brug af schenkler, og hun kan andre fremad signaler, så havde jeg redet hende et par uger uden at lægge benene til, brugt de andre signaler og så vænne hende gradvist til schenkler igen.

    Men!
    Hesten kan ikke gøre tingene bedre, end den er oplært til.
    Og den kan ikke gå bedre end du rider den til.
    Hvad siger din underviser / andre der ser dig ride hesten? Nogle heste bliver fx irriterede af urolige ben, andre stopper brat hvis man rykker dem i munden. Find selv på flere eksempler.
    Kan det være din ride teknik, der er løsningen??

    Her på Hestegalleri er folk meget gode til at tilråde at man udelukker kropslig årsag.
    Men jeg tror at de fleste arbejdsdyrs fejl under arbejdet kommer fra mennesket....
    Mennesket er hvert fald den eneste som kan rette op på menneskets fejl....

    Go arbejdslyst!


  • #11   27. jul 2017 Malene: Nej, jeg er ikke. Men ingen af mine andre heste reagere sådan smiley

  • #12   27. jul 2017 Mille:
    Tænker heller ikke du skal gøre det i galop. Det var mere for at fortælle at det har virket for mig. Bare nøjes med trav det er fint som en start.
    Det lyder voldsomt, men har du mulighed for at holde presset så gør det og ros hende når hun så går pænt smiley

    Jeg er modstander fordi jeg selv har haft en dårlig oplevelse med en fusker. Jeg er derfor holdt op med at tro på den slags og tror på det ødelægger mere end det gavner. smiley
    Det var i hvert fald tæt på at få mig til at sælge min hest og helt opgive livet som hestepige.

    Nej det er desværre ikke blevet til så meget. Jeg har dog skrevet en smule her de sidste par dage, men det går ikke helt godt. Der er ikke rigtig så mange der følger med længere og når man kun får 30 like ud af 1900 følgere, så falder lysten lidt smiley


  • #13   27. jul 2017 Jeg synes helt klart du skal få en til at snakke med hende:)

  • #14   27. jul 2017 Da jeg læste din tekst tænkte jeg lige, om den kan have tætsiddende torntappe? Og er du en tung/tungere rytter? De to ting kan jo være en dårlig kombi:)Jeg ved ikke, om det kan være noget om det, men det lyder mystisk at den ikke gør noget uden rytter, så skulle man jo næsten tro, den er generet af noget.. og sadel er jo tjekket...

  • #15   27. jul 2017 Vejer 51 kg så tror bestemt ikke hun lider overlast smiley Kunne ikke forestille mig det, men vil tage det med mig - tak smiley

  • #16   27. jul 2017 Nej.. 51 kg bør ikke vær overlast i hvert fald:) Jeg har ikke så meget erfaring omkring tætsiddende torntappe, men måske kan man "finde" nogen, der har erfaring med det.. om ikke andet for at udelukke det

  • #17   28. jul 2017 Mitte:
    De heste hvor jeg har hørt om tætsiddende torntappe der har symptomer været "anfald"
    Hesten har været rigtig fint at ride og midt i ingenting så har den spasset helt af.
    Dagen efter kan de ride den uden problemer indtil den en dag igen pludselig får et anfald.

    Jeg har ikke forstand på det, det er bare ikke lige det jeg forbinder med det hun beskriver her smiley


  • #18   28. jul 2017 Jeg ved det heller ikke, det var bare en tanke:) Men som sagt, har jeg ikke rigtig noget erfaring med det, men det var da værd at forhøre sig om. Når næsten alt tænkeligt er afprøvet:)

  • #19   2. aug 2017 OPDATERING
    Desværre. Vi lavede en øvelse med trav 4 skridt, stop og ros. Skridtpauser, og 5 gang jeg laver øvelsen hopper hun lige 2 gange, jeg vælger og holde presset også begynde hun bare og bukke/stejle, lige til jeg ryger af - jeg havde ikke en chance for at blive hængene til sidst. Jeg er fuldkommen knust og på bar bund, for lige nu så føler jeg, at jeg har gjort alt jeg kan for hende.


  • #20   2. aug 2017
    Camilla kører ind imellem rundt i landet, det samme gør Linette der har Hestefornuft.
    Der udover findes der en del BBH instruktører på Sjælland og i Jylland.


  • #21   2. aug 2017 Jeg skriver til Camilla om lidt, da jeg trygt vil lade træningen i hendes hænder, da vi tænker i samme retning.

  • #22   3. aug 2017 Opdatering fra dyrlæge
    Dyrlægen mener vi i princippet godt kan "udelukke" kissing spines da hun har fine reflekser, og kan sagtens gulerodsøvelsen.

    Så nu vil dyrlægen have vi kommer på klinikken og får lagt blokader, og ser om hun er halt, eller jeg skal prøve og ride hende på smertestillende.


  • #23   23. nov 2017 Hej Mille
    Hvad fandt i ud af med din pony for 5 år siden. Vi har en hest der gør det samme??
    Hilsen Ulla


  • #24   23. nov 2017 Hej Line
    Det er kun 3 mdr siden - men lad mig endelig forklare! Jeg læser lige igennem også svarer jeg dig:)


  • #25   23. nov 2017 Nå , tror jeg læste 2012. Men det er din HG der er oprettet i 2012??
    Håber i har fundet ud af noget med din pony??


  • #26   23. nov 2017 Jeg endte med at ride hende på smertestillende, hvor der ikke var "Wow" effekt, selvom vi skiftede imellem at ride med/uden.
    Jeg lod hende KUN skridte, og arbejde mig stille stille op - jeg fældede altså et par enkelte tåre da hesten endelig satte i trav!
    Nå, men vi trænede og trænede traven, og endte med at få en træner ud. Hun gav os hjælp med at bruge pisken på en måde som vi begge kunne acceptere (altså både hest og mig). Det hjalp helt vildt, vi endte helt med at ride i galop enkelte runder ved hver træning! Udover det, red vi rigtig meget på marken som Stella fint håndterede.
    Men tro ikke glæden varede længe. En træning, hun ville sku ike helt gå frem. En dag fri, en træning senere var der præcis samme tegn på en cyste som 1/2 år siden. Til dyrlægen, bom der sad en satan. smiley
    Da hendes hormoner raser virkelig meget når den bliver fjernet igennem sprøjte, så har hun kun skridtet den sidste måned, og ellers longere vi. Jeg følte ikke hun trådte helt igennem, på sine forben, og var lidt stiftgående. Så jeg valgte at smide et par forsko på hende som har hjulpet rigtig meget i hendes gang - hun får en bedre "rullende overgang" ved hjælp af skoen, og kan nu bukke "kontrolleret" i longen. Før bukkede hun meget kraftig ved at kaste sig op i luften, nu gør hun det fordi hun har rimelig meget energi. Hvis du har lyst, må du meget gerne skrive til mig privat - gerne over FB - så kan jeg uddybe og svare på alle spørgsmål, og give erfaringer videre hvis du ønsker?
    Lige en opsamling: lige pt longere vi altså kun, men regner med at gå i gang med ridning i slut december. Hvis ikke vi longere, skridter vi over bomme.


  • #27   23. nov 2017 Det passer nok, men kan se den er lavet for omtrendt 3 måneder siden - det er i princippet også lige meget smiley

  • #28   23. nov 2017 Altså mit forum her - ikke profilen. XD

  • #29   7. dec 2017 Line: lige en lille ting til!:)
    Stellas tarmflora blev bare smadret da hun fik hormonkur og derefter mavesårsmedicin. Når du er færdig med en af dem (eller smertestillende) så sæt hesten på en detoxkuren fra Urtefarm - den kan gøre endnu større mirakler smiley


Kommentér på:
Pony vil ikke gå frem

Annonce