{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

Optræning af muskler på plag/unghest (kåringsklar)? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig hoppeplag der pt. er lidt over 2½ år gammel, og jeg vil gerne finde ud af hvordan jeg kan træne hende op til kåringen, som hun vil blive stillet til næste år, eller i 2015.

Hun er vant til at have bid i munden, dette har vi øvet i omkring 3 måneder efterhånden, og det klarer hun så flot (udover liiige to små episoder med at tage tungen over biddet, dette gør hun dog ikke mere).
Hun har også haft en longeringsgjord på et par gange, dog ikke longeret med den, men bare trukket rundt med den for at vænne sig
Hun er vant til at blive longeret lidt i skridt og lidt trav, hun er indtil videre bare blevet longeret i rebgrime.

Hvad vil I foreslå man kan lave med en plag/unghest, for at få opbygget muskler og få hende til at tage sig så godt ud som muligt, når hun bliver stillet til kåringen?

Har hørt at gåture, og gerne i bakket tærren skulle være godt, det er dog et problem, da der ikke lige er noget bakket tærren heromkring smiley

Jeg har (mere eller mindre) styr på hvordan hun skal vises når hun skal kåres, men er lidt på bar bund hvad angår optræningen af muskler.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Optræning af muskler på plag/unghest (kåringsklar)?
  • #1   25. okt 2013 Et råd til dig vil afhænge af racen og/eller kåringsformen.

    En pony som skal eksteriørkåres vil ikke kræve samme træning som en varmblodshest, der skal sadelkåres smiley


  • #2   25. okt 2013 Det er i Pinto smiley Og det er eksteriørkåringen der er om efteråret smiley

  • #3   25. okt 2013 Vil sige når i ikke er "nået" længere med longeringen så lange gåture smiley
    og hvis i bare har en lille bakke eller 2 i nærheden brug dem og gå meget langsomt op og ned af dem smiley det gør jeg med den plag/unghest jeg hjælper med og hun er begyndt at runde rigtig fint i bagparten smiley


  • #4   25. okt 2013 Grunden til at vi ikke er "nået" længere med longeringen er pga. hendes alder smiley Vil ikke longere hende hvor jeg kræver ret meget af hende endnu, da hun jo ikke er så gammel endnu smiley

  • #5   25. okt 2013 Nej det er jo også klart at så smider man ikke alle mulige indspændinger på dem smiley

  • #6   25. okt 2013 Anne og TS - Man smider ikke indspændinger på nogen heste.. Indspænding = spændinger i kroppen smiley
    TS - Få købt en kapsun og træn hesten i at gå frem og ned når i går rundt + det ville være supert at gå i ujævnt terræn feks i skoven.. Her skal hun løfte benene en masse som giver gode muskler.. Hvis dette ikke er en mulighed så gå over bomme/lave cavalettis smiley Og lykke til med hende smiley


  • #7   25. okt 2013 Indspændinger bruger jeg MAX i 30 sekunder på hver volte hvis jeg bruger dem! er heller ikke så meget for dem smiley men føler det er nødvendigt nogle gange kun lige så den for mening af det smiley og så hurtigt af med dem igen smiley

  • #8   25. okt 2013 Anne - Hvorfor mener du det er nødvendigt? smiley

  • #9   25. okt 2013 f.eks min egen hest har den med i starten at løbe og slå med hovedet når man longere hende men hvis hun får en indspændinger (vel og mærke LØS indspændinger) på så hun lige få hovedet ned og går 5-10 skridt og man så tager dem af går hun pænt efter smiley men alle har der meninger og løsninger og den her løsning virker for min hest smiley

  • #10   25. okt 2013
    Det behøves ikke være bakket tærren, gå ture alene kan også fint gøre det :o). Det gjorde ihvertfald en stor forskel på min hoppe.


  • #11   25. okt 2013 Min søster har faktisk en kapsun, kunne jo se om den kunne passe, men hvorfor lige en kapsun? Og det med at gå rundt og få hende til at søge frem og ned lyder for mig altså mere som akademisk dressur?

    Vil klart bruge det med bommene, havde selv tænkt lidt det samme smiley



  • #12   25. okt 2013 At søge frem og ned er for at styrke hestens rygmuskler smiley Når den får styrket rygmusklerne kan den også meget bedre holde til at have rytter på. Dette er også selvfølgelig en hjælp til at hesten kommer til at gå i naturlig holdning men dette tager laaang tid og er bare en gevinst i det laange løb. For mig skal min hest være klar til at bære rytter. Derfor træner jeg hans rygmuskler smiley

  • #13   25. okt 2013 Anne - Min kaster også med hovedet og pjatter somme tider, men jeg bliver bare ved med at bede den om at gå rundt og lave det jeg har bedt om så holder han hurtig op smiley

  • #14   25. okt 2013 Men som jeg sagde forskellige mennesker har forskellige løsninger og meninger smiley mens din løsning hjælper dig, hjælper min løsning mig smiley

Kommentér på:
Optræning af muskler på plag/unghest (kåringsklar)?

Annonce