{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Travers, traversade, versade?
  • #1   8. nov 2013 Travers og traversade er i moderne dressur to begreber, der dækker over den samme øvelse: hestens bagpart skubbes et halvt spor ind i volten.
    Eksempel: du rider på højre volte langs hovslaget. Her skubbes bagparten ind, så udvendige (venstre) bagben går i indvendige (højrek) forbens spor. Hesten er ligeudrettet, men stillet til indvendige.
    Denne øvelse kan også laves sideførende.

    Versade er for så vidt det modsatte: hestens forpart skubbes i stedet ind i volten.
    Eksempel: igen rider du på højre volte. Forparten skubber så ind, så udenvendige (venstre) forben går i indvendige (højre) bagbens spor. Hesten er samtidig stillet til indvendige.


  • #2   8. nov 2013 Lea, du siger at hesten i traversaden er ligeudrettet, men stillet til indvendige.
    Det forstår jeg ikke. Det lyder, i mine ører, meget modstridende. Kan du forklare det lidt tydeligere?


  • #6   8. nov 2013 En traversade er som pkdjango har vist billede af. (Som jeg har redet det i programmer, og ikke byttet om som skrevet)
    Troede travers og traversade var det samme, men ved så nok ikke hvad en travers er. En versade er hvor hesten bevæger sig ligeud men er stillet til indvendige, og hvor der forfra ser ud som om den kun har tre ben. Dvs. Udvendige forben træder i indvendige bagbens spor, mens hesten er bøjet som en banan i kroppen smiley

    Sådan mener jeg en traversade er:


    profilbillede
  • #7   8. nov 2013 Versade:

    profilbillede
  • #9   8. nov 2013 Hov så kom jeg i tanke om hvad en travers er. Er rimeligt sikker på den udføres som versade men til udvendig side.
    Alt for længe siden jeg har redet dressur smiley


  • #10   8. nov 2013 Travers foregår ad langsiden, altså i hovslaget langs barrieren, traversade sker på diagonalen

    http://positiveriding.com/PRS%20files/HalfpassDK-Sec.pdf


  • #12   8. nov 2013 Reglen om 3 spor? Det forstår jeg ikke smiley
    Højre bagben,skal da altid træde i venstre forbens spor, ikke?

    Og omvendt, hvis det er den anden volte selvf.


  • #14   8. nov 2013 Nååå! På den måde 3 spor. Jeg er med, jeg er med haha smiley

  • #16   8. nov 2013 Hesten skal i en traversade/travers gå og kigge mod barrieren i rideretning, altså med hovedet mod barrieren på den langside du rider imod, og med bagparten "skubbet ind" mod midten, som vist på denne tegning, med forbenene på hovslaget, og det indvendige ben inden for hovslaget:
    http://www.classicaldressage.net/members/images/travers4.jpg

    Hvilket egentlig er det samme når man laver dem fra midten og ud til hovslaget, så rider man den bare som om var hjørnet kortsiden (ved ikke om det giver mening)

    Som Lea skriver er en versade det "modsatte" her er det hestens skulder der skal "skubbes ind" så bagbenene går på hovslaget, og det indvendige forben går indenfor hovslaget, dog skal hesten gå bøjet til indvendige, og ikke bare stillet, det er forskellen på en versade og en schenkelvigning, hvor hesten i en schenkelvigning nemlig kun skal være stillet.

    Håber det er til at forstå:D


  • #17   8. nov 2013 Equus: det kan jeg godt se, det gik lige stærkt nok smiley men hesten skal være ligeudrettet i traversaden - eller kigge ligeud om man vil. Når jeg skrev "stillet indad" har jeg ment i bøjningen, som hesten får, men kan godt se, at det er kludret og modsatrettet som jeg fik det formuleret, så holder mig bare til, at hesten skal være ligeudrettet smiley

    Benedicte: Det skærer lidt i mine ører, når du siger "(...)det er forskellen på en versade og en schenkelvigning" ... For det første skal hesten heller ikke bøjes i en versade, den er stadig kun stillet - det ligner måske bare en bøjning, fordi forparten samtidig er skubbet ind i volten. Desuden er en schenvigning sideførende - man kan ikke lave en sideførende versade og så skal forparten være lidt foran samtidig med hesten er stillet modsat gå-retningen, så en schenkelvigning er ikke helt det rigtige at sammenligne med smiley


  • #18   8. nov 2013 Lea, det passer altså ikke smiley

    I en schenkelvigning er hesten "stillet" - det vil sige at kroppen er ligeudrettet, og halsen bøjes en anelse i 3-4 hvirvel.

    I en versade (og i en traversade) er hesten bøjet om schenklen


  • #19   8. nov 2013 Mimre: Jeg er helt enig i, at hesten kun er stillet i en schenkelvigning. Men i versaden holder jeg nu på, at hesten også kun skal stilles. Er den bøjet, er det i hele kroppen - som rundt på en volte - og det skal den bestemt ikke i en versade smiley

  • #21   9. nov 2013 Lea:
    Det er sådan set den forklaring jeg fik af en dommer jeg var på kursus til hos tidligere på året, og hvis du sammenligner stillingen i en schenkelvigning:
    http://www.youtube.com/watch?v=tRIuT0wto2k

    og BØJNINGEN i en versade:
    http://www.youtube.com/watch?v=5_kb2-FwGzk
    Kan man sagtens se forskel:D

    Mine undervisere har altid sagt at i en schenkelvigning skal jeg kun lige kunne se det indvendige øje, hvor en versade lidt kan "sammenlignes" med en banan smiley


  • #22   10. nov 2013 Så I vil også fortælle mig, at hesten skal bøjes for at kunne gå en traversade? smiley

  • #24   10. nov 2013 Jeg vil stadig graduere det i, at man flytter forparten samtidig med, at hesten stilles. I traversaden kan jeg dog slet ikke følge, at hesten skal bøjes. Vil kalde det at skubbe bagpart/forpart ind alt efter øvelsen smiley Men det bliver vist også bare ordkløveri, hvis vi fortsætter, så vil slutte her med den konklusion, at vi ikke er enige i begreberne smiley

  • #25   10. nov 2013 Så?:
    Versade er banan med med forreste del og rundingen vippet ind i volten?
    Hvad hedder højre voltes versade så hvis man rider den på venstre volte?

    Travers er banan med bagerste del og rundingen vippet ind i volten?
    Hvad hedder højre voltes travers så hvis man rider den på venstre volte?

    Traversade er travers på diagonal?

    smiley


Kommentér på:
Travers, traversade, versade?

Annonce