{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Hvor svært kan det være? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Det er ikke fordi jeg har planer om at tilride en hest, så det er der ikke nogen der behøver at være bekymrede for. Men folk herinde skriver altid om hvor svært det er at tilride en hest, og at hvis man så meget som lægger et ben forkert til den, så er den ødelagt forevigt! (Overdrivelse) Det lyder jo som om man skal være OL rytter for så meget som at måtte nærme sig en hest der skal tilrides. Hvor svært er det egentlig? Kan man virkelig ødelægge en hest SÅ nemt? Jeg er helt klar over at det skal gøres ordentligt, og at man skal have tålmodighed osv, men at det skal være så svært, at gøre det uden at smadre hesten, har jeg lidt svært ved at tro.
Både fordi man jo hører om 12 årige herinde, der har tilredet deres pony hingst, og idag har en skøn pony. Og fordi hvis man ved hvad der skal gøres, så lyder det da ikke så svært igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor svært kan det være?
  • #1   9. feb 2014 Jeg tror heller ikke det som sådan er svært, men kvalificeret undervisning på siden er nok en god investering.



  • #3   9. feb 2014 Jeg tilred min dreng helt forkert, fuldstændig og det indrømmer jeg gerne, det endte med at han stejlede med mig i det øjeblik vi red væk fra andre heste/mennesker..

    jeg måtte starte fuldstændig forfra efter han havde holdt pause, og begyndte at få undervisning og red på en helt anden måde..

    Så ja det er svært, for der skal ikke meget til for at en så ung hest for dårlige vaner.

    Har stået som underviser med min gamle hoppe der skulle tilrides, har tilredet flere ponyer osv..

    Og jeg synes det er svært, men os en møg fed oplevelse, men jeg har af bitter erfaring måtte sande at ungheste bar for lettere dårlige vaner end de lidt ældre heste..

    Så ja en lille forkert bevægelse kan give en dårlig vane som derefter er møg svær at komme af med..

    Men med tålmodighed, præcise signaler og gerne en underviser på siden så kan det sagtens lade sig gøre, uden de store problemer, men det kommer os an på hesten, nogen er så rolige at de andre reagere andet end positivt og gør alt man beder om, andre bukker, og stejler og nægter at gøre hvad man ønsker osv..
    Så hestens temp har enormt meget at sige..

    Håber mit indlæg giver mening..


  • #4   9. feb 2014 Jeg mener bestemt ikke at man behøver være OL rytter, muligvis også fordi en OL næppe sætter sig på en utilredet hest... smiley De fleste dygtige stævnerytter som rider højt plan, rider faktisk først hesten når den er "idiotsikker"...

    Jeg har selv gjort mine og flere andre longevant og ryttervante i skridt og trav, hvis de har været nemme også galop, derefter sendes de i proff. ridning, men primært fordi jeg ikke har tiden til at gøre det jævnligt som jeg gerne vi ha det er under selv tilridningen. Når jeg ryttertilvænner er det ca. 2-3 gange de arbejdes med. Mine bliver primært tilredet fordi de skal stilles til en sadelkåring og derefter får de fri til de bliver 4.

    Dem jeg har gjort ryttervante, har jeg iøvrigt kendt fra de var føl, så jeg kender dem ud og ind og ved præcis hvordan de vi reagere (ikke reagere, for ingen af mine har endnu reageret ved at de fik rytter på)


  • #5   9. feb 2014 smiley

  • #6   9. feb 2014 Jeg købte en hest jeg troede kunne rides. Det viste sig så st hun havde glemt hele sin tilridning, så den sørger jeg da for, selvom jeg slet ikke aner hvad jeg laver.. Men med god undervisning er vi kommet langt. Så nej, svært var det egentlig ikke, og havde jeg tænkt mig om, ville jeg også vide hvad jeg skulle gøre, uden undervisning..

  • #7   9. feb 2014 Altså jeg er i den tro at hvis bare man bruger hovedet, går stille frem og lytter til sin hest, samt læser op på gode råd, så burde det ikke være en videnskab.. Jeg har købt et føl, selvom jeg aldrig har haft med føl eller ungheste at gøre, men indtil videre går det super. Hun er da det mest velopdragen føl, der er i stalden. Så jeg tror altså tit at folk gør det svære end det er

  • #8   9. feb 2014 Altså, engang turde jeg nærmest ikke engang sætte mig op på en utilredet hest (ryttertilvænding) fordi jeg var bange for at ødelægge den. Men jeg har altså også svært ved at tro på at det er sådan en katastofe at tilride, hvis man ikke et top pofessionel smiley

  • #9   9. feb 2014 Altså, jeg har tilredet to heste - den ene var en shetlandspony da jeg var omkring 12 år, og den anden min nuværende hoppe som bliver 5 til sommer, og det har ærlig talt ikke været særlig svært.
    På shetlænderen satte jeg mig egentlig bare op og red, og jeg tror jeg kunne have gjort det samme med min hoppe. Jeg gik dog meget langsomt frem med hende, fordi jeg var bange for at gøre noget forkert, men der har aldrig været problemer og hun er en fantastisk ridepony nu. Jeg fik i starten hjælp fra sidelinjen med hende - hvis ikke jeg havde fået det, var hun nok ikke blevet lige så dygtig som hun er i dag, og jeg vil til hver en tid anbefale folk at få hjælp/undervisning når de tilrider, og ikke bare kaste sig ud i det selv.
    Jeg har haft min hoppe fra hun blev født, og det at opdrage hende fra jorden som føl/plag og lære hende de basale ting har været en meget større udfordring end at tilride hende smiley


  • #10   9. feb 2014 Hejsa smiley

    Jeg tror ikke det er så svært som nogen får det til at lyde, jeg ved godt at heste ikke er ens, men jeg tror også det kommer meget an på om det er en hest der er blevet puslet med siden den var helt lille eller om man går ud på en mark og henter en hest der aldrig har set skyggen af en grime.
    Jeg har selv redet et par shetlændere til (det skal siges at det var da jeg var mindre, det er mange år siden, jeg rider IKKE shetlænder nu)

    Det startede bare med at mine veninder og jeg, ville prøve at ride på dem, så vi startede med at strigle dem og trække med dem, så det lærte os at kende. Så prøvede en af os at sætte sig op på en af ponyerne imens en af os andre holdte fast i hende. (det var uden sadel og hovedhøj, bare i grimen) det sagde de intet til, så vi begyndte at trække med hinanden, så red vi i skridt alene og så i trav(selvfølgelig over lang tid, flere uger og måneder) og sådan fortsatte det, vi har tilredet 4 shetlændere sammen. I dag bliver de ikke brugt særlig meget da vi er for store til dem, men den ene af dem (Emma, som du kan se på min profil) er den bedste lille børnepony. Jeg har haft en pige på 7 år til at ride hende og hun er bare god. Vi er ikke ol-ryttere, men de ponyer er simpelthen så søde.

    Jeg har også en stor hest nu på 160 cm. han har ikke været ved en aller anden prof, berider. Som jeg har forstået det er han blevet vant til at der sider en på ryggen af ham, nøjagtig ligesom vi gjorde med shetterne. Da jeg fik ham kunne han ikke særlig meget, han kunne skridte, trave og løbe sig frem i galop hvis det var det han skulle, men jeg har arbejdet med ham i godt 1 1/2 år nu og han har rykket sig utrolig meget. han har aldrig prøvet på at stejle, bukke eller smide mig af. han går godt i både dressur og spring og han er 90% trafiksikker(han kan ikke lide hvis store lastbiler eller traktorer kommer for tæt på ham bagfra) og som sagt. HAN HAR ALDRIG VÆRET VED PROF-BERIDER.

    Så begge mine heste, altså Emma (shetlænder) og Quinton (DV-blanding) har ikke været med en prof og de er altså skønne dyr begge to. smiley


  • #12   9. feb 2014 En jeg kender har vist haft sin pony, siden hun var lille, og indtil nu, hvor hun er voksen. Hun har selv tilredet den som 8 årig, eller noget.
    Kommer jo også an på hvilken hest du har.


  • #15   9. feb 2014 Det er ikke svært at gøre en hest ryttervant, men at tilride den ordenligt med korrekte signaler osv, det er straks mere besværligt, i sær hvis man vil have en hest, hvor man ikke overfører alle ens dårlige vaner, så man er den eneste, der kan give den de rigtige signaler.
    Jeg tror på, der er en grund til vi har beridere, der har taget en uddannelse i hvordan heste reagerer på forskellige signaler og lignende.
    Om man så kan lide beridere er noget helt andet smiley


Kommentér på:
Hvor svært kan det være?

Annonce