{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
990 visninger | Oprettet:

Købte en drømmehest, nu en stresset unghoppe {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Her for to uger siden købte jeg min nye dejlige hest. Hun er kun 5 år, men hun var så cool i hovedet da jeg prøvede hende, hun kunne gå under/over en motorvej, forbi et brusende vandløb, gå på tur uden at sige noget til den anden hest hjemme på marken.
Jeg er godt klar over at jeg har købt mig en unghest, endda en hoppe, men hun var så cool og dejlig, at selv en 3 årig pige kunne gå rundt om hende og røre hende under maven, ved bagdelen og benene.

Der er nu gået 2 uger og hun virker ekstremt stresset. Hun har det godt med de to andre ponyer hun går med, men det er som om hun ikke kan falde til ro. Jeg har taget hende med ud på tur et par gange, den ene gang smed hun mig af og anden gang stoppede hun hver 5. skridt for at kigge (meget opmærksom hest) tredje gang opførte hun sig ekstremt hoppet og trippede hele vejen, fjerde gang mødte vi en atv'er på marken, hvor hun flippede FULDSTÆNDIG ud!! Efterfølgende er hun løbet igennem hegnet når hun har set denne atv'er og hun har tonset mig ned når hun har hørt den ude på marken.

Så jeg vil gerne høre jer, HG, er hun stresset? Kan hun have haft en dårlig oplevelse med den atv'er, mangler hun tillid, eller hvad tror I der er galt..?

Indtil videre har jeg tænkt mig at få atv'eren til at køre frem og tilbage ved folden og vente på at hun falder lidt til ro og roser hende med godbidder osv. Jeg har også en idé om at lave noget horsemanship med hende for at få mere tillid og respekt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købte en drømmehest, nu en stresset unghoppe
  • #1   20. aug 2014
    Er der ændret i noget? Altså større opstaldnings sted fx? Mindre foldtid? Anderledes foder med mere stivelse?


  • #2   20. aug 2014 Hun stod med en vallak før, nu står hun med en hoppe og vallak. Hun går ude på døgnfold, det samme som det andet sted. Foder får hun ikke meget af nu når de står på døgnfold, det andet sted fik hun fuldfoder: vrinsk, tilskud: hvidløg og elekktrolytter. Jeg har ikke købt noget specielt til hende endnu, da hun jo ikke har været her så lang tid, der er jo en hel del som skal på plads smiley
    Mange tak for svar i øvrigt


  • #3   20. aug 2014 Følger med

  • #5   20. aug 2014 Der er mange heste der reagere voldsomt på flytning.. Det er et nyt sted, nye folde, nye stier, nye kammerater.. Nyt alting.. Den roligste hest, kan gå fra den vildeste pgs flytning..
    En jeg kender havde en hest der var så fin og rolig da hun prøvede den, og blev helt tosset da hun fik den hjem.. Hun gik bare ture med den, på stedet.. Lod den snuse, og vende sig til alt..
    Syntes også det lyder meget forhastet du allerede har redet tur på den, efter du kun har haft den i to uger.. Syntes du skal give den tid, og ikke ride den, indtil den er klar, og rolig..
    Alt det nye er svært at vende sig til, også når den bliver tvunget til at stole på et nyt menneske.. Jeg syntes du skal vise den tillid, og når den er tryg ved dig, så sætte dig op.. Men ikke før, syntes jeg..
    Min 3 års hoppe, var også kugleskør de første dage, men fordi vi tog alt med ro, og stoppede så snart hun sagde fra har vi et godt bånd nu, to måneder senere. Det også først nu, jeg har kunnet styre hende på tur, fordi hun gik bagover når vi bare gik en tur (hun er ikke tilredet), og det uden rytter.. Kan tage lang tid, at gøre den tryg ved dig. Nogen heste er jo kun trygge i vante omgivelser, så lige giv den tid.


  • #6   20. aug 2014 Hesten lyder stresset.
    Det kan tage op til 6 mdr før hesten er faldet til.
    Lad være med at ride de næste par uger, og så giv dig tid til at lære hende at kende og omvendt.
    Træk en masse ture, hyg med hende og lad hende falde til. smiley


  • #7   20. aug 2014 Jeg har et lignende problem, har købt verdens dejligste hest, som også virkede super cool og rolig til at starte med, han er nu begyndt at gå til rodeo i stedet for dressur og jeg er blevet kylet af ret voldsomt to gange.. Jeg har besluttet at starte helt forfra, back to basics! Masser af træning fra jorden pg ik så meget ridning før han igen virker mere rolig... Det er nu babysteps fremad! Ved ik om det hjælper dig noget... Så ved du at du ik er den eneste der kæmper! :o)

  • #9   20. aug 2014 Mange tak allesammen! Jeg vil helt klart tage den med ro. De ture jeg har taget på hende er indtil videre kun på marken for at vende hende til de omkring liggende ting. Jeg håber ikke at der går 6 måneder.. Men nu må vi få at se, hun er en meget opmærksom hest, det må jeg jo så tage forbehold til smiley Men problemet er også at hun bliver nødt til at komme ud og bevæge sig, hun er en hest som gerne helst vil opleve en masse, men lige så snart det er noget hun er utryg ved, så tonser hun frem, og tit og ofte ind foran mig..

  • #10   20. aug 2014 Tager tid, nogle heste tager det. Ikke tungt. Nogle meget tungt. Min gamle var omkring 2 år før han var som om han var faldet godt til. Min dreng nu har jeg haft flyttet 2 gange og håber ikke han behøver flytte mere, virkeligt hårdt for ham, dog ikke år han bruger, men stadig måneder og tog tid, hvor vi kæmpede os, et skridt af gangen ned af en indkørslen smiley som uger månederne gik, er min hest den bedste dreng igen, kan rides alene og ja ca alle vejene. Hvis det din drømmehest så is i maven, ro på få gang i træning fra jorden og lad den falde til. Held og lykke

  • #12   21. aug 2014 Tusind tak alle sammen, det er jo lidt nemmere at se problemet ude fra... Men alle siger jeg skal tage den med ro, og få tillid til hende, jeg er ikke vant til at arbejde fra jorden, men er der nogen som kender nogle gode hjemmesider med gode råd? evt også gode øvelser?

  • #13   21. aug 2014 Ville det være en mulighed at tage kontakt til sælgeren af hesten, om de havde mulighed for at komme forbi nogle gange og arbejde med hesten? smiley Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om du har købt den af avler, eller om det overhovedet er sælger, der har arbejdet med hesten - men jeg tænker, at det kunne være en idé at få en "velkendt" person ud og arbejde stille og roligt med den? smiley

    Med hensyn til ATV'en, så synes jeg måske det burde vente, til den er faldet mere til og er knap så stresset smiley Men når den tid kommer, så start med at lade hesten "hilse" på en slukket ATV, der bare står udenfor folden eller hvor du trækker hende hen til den. Derefter kan den startes og stå i tomgang, hvor proceduren gentages og så kan der måske derefter køres frem og tilbage udenfor folden. Men det handler om baby-steps i første omgang, og det er sikkert en stor nok mundfuld bare at gå hen og kigge på den smiley


  • #14   21. aug 2014 Har miljøet ændret sig meget? Min mors hest kom fra 'den østjyske hede' og er super cool over for alt hvad angår motorveje og buldrende biler. Hun kom hjem til os og havde aldrig set en skov - det tog omkring 4-5 år før hun nu er 100% skovturssikker i blæsevejr. Alene det at ride tur i skoven i godt vejr tog omrking et år, før hun var nogenlunde rolig. Blæst og lignende kunne få hende helt op at ringe fordi hun jo ikke var vant til bladenes raslen i vinden.
    Den slags kan tage super lang tid for en hest at vende sig til, så tag det stille og roligt og træk en masse ture med en rolig idiotsikker hest ved siden smiley


  • #15   21. aug 2014 har du overvejet at træne din hest hvordan den skal reagere når den bliver bange? også kan du også lære hvordan i begge 2 skal håndtere det når i møder noget nyt og måske skræmmende? smiley
    jeg har lært min hest at undersøge nye og "farlige" ting, så det vil sige når der er noget nyt han ikke kender kigger han på det og går så hen til det fordi det har han lært, det er meget bedre end de flygter fra det smiley


  • #16   21. aug 2014 For mig lyder den stresset. Men, allerede 4-5 ture, på 2 uger, efter en flytning? (-:
    Er glad for min nye 4'års ikke har reageret sådan... Men, lyder som en fin nok ide, med atv'en, men pas på hvis den går amok. (-:


  • #17   21. aug 2014 Hun lyder enorm stresset ja. Mit bedste råd til dig ville være, at lade hende falde til ro før du bevæger dig så meget op på hende og rider ture osv. Det kan tage mange måneder før en hest vender sig til det nye sted. Der er så mange nye lugte og indtryk , der gør at heste reagere så voldsomt.

    Lad hende lige lærer stedet og DIG at kende inden i begynder på ridningen. Brug længere tid på, at strigle hende, fortæl hende hvordan din dag har været, hvad du har oplevet osv. DIN stemme er det vigtigste og hun vil forhåbentlig føle sig mere og mere tryg ved dig.
    Gå nogle ture med hende, hold øje med alt der nu skulle komme på jeres gå tur, så hun ikke skal bruge energi på, at forudse farer hele tiden. Vis hende via kropssprog, at du ser det før hende. Ser du godt grønt græs, vis hende det og lad hende spise.

    Absolut det bedste råd jeg kan give dig, håbe du kan bruge det - i hvert fald så bare noget af det smiley
    Alt held og lykke med jer og må i blive et fantastisk par.


  • #18   21. aug 2014 Jeg tror det er selve flytningen der får hende til at reagere sådan. Jeg kender selv en der forrig år købte en super nem og sød vallak på 5 år, hvor hun bare kunne sætte sig op på den og ride en tur, da hun prøvede den. Da hun så fik den hjem, både sparkede den og bed, og hvis man red en tur på den, løb den flere gange uden at man havde nogen kontrol over den. Total ustyrlig hest...
    Efter nogle måneder, og en masse timer sammen med den, faldt hesten endelig til ro, og hun fik en super fin hest ud af den, som man igen bare kunne sætte sig op på uden nogle problemer og ride en tur.
    Men husk det tager tid, for nogle heste tager det meget tid og andre ikke. Hav tålmodighed så skal det nok gå :-))


Kommentér på:
Købte en drømmehest, nu en stresset unghoppe

Annonce