{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
723 visninger | Oprettet:

Lær hest galop. {{forumTopicSubject}}

Hej jeg rider en 5 årig fjordhest, som er blevet tilredet sent.
Hun har ikke lært galop endnu. Og har prøvet at drive hende frem, og lave overdrevet anspring. Men hun løber helt vildt i gang, også når jeg for hende i galop, løber hun sindssygt stærkt, og er helt oppe og køre, og er ret ustyrlig.

Ved ikke hvad jeg skal gøre, vil rigtig gerne lære hende det snart. Så virkelig hjælp.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lær hest galop.
  • #1   13. sep 2014 nu har jeg ikke den store forstand på ungheste og tilridning - men af hvad jeg har læst så har andre startet med at lære dem anspring fro jorden i longe og så sætte sig op og lade en anden sætte den i gang fra jorden i galop mens du sidder og giver signal fra ryggen? smiley

  • #3   13. sep 2014 Lær hende det i longen ved ordet galop samt et fysisk signal. Få så nogen til at gå på midten når du prøver at lave anspringet. Du giver signalet fra ryggen og personen på jorden giver det mundtlige og det fysiske signal. smiley

  • #4   13. sep 2014 Mit fysiske signal er at jeg løfter hænderne og selv sætter i galop på mine ben og siger kom meget højt og lyst. Min 5 års fjordhest er efterhånden idiot sikker fra jorden ved min signal smiley men fra ryggen mangler vi begge en hel del balance smiley

  • #5   13. sep 2014 Jeg lærte min det ved at lægge an til galop - altså give hende det signal, hun skulle kunne, og så samtidig drive på med stemmen, og give et smæld med longepisken, som jeg havde i hånden mens jeg red .. (Nogle der siger balance?! :p)

    Det var det eneste, der virkede på min, fordi hun er så "doven" altid. Hun er så dygtig til det og reagerer med det samme. smiley Da hun begyndte at forstå mit signal, smældede jeg først med longepisken, når hun ikke reagerede....


  • #6   13. sep 2014 Som de andre sige, så lær den det fra jorden af først.
    Jeg ville ikke mene, at det er en god idé at lave et overdrevent anspring, da det sikkert forskrækker hesten mere end det gavner, hvilket nok også er derfor at den spæner sådan afsted. Få styr på det fra jorden af først - også en rolig galop - og så tag det med op på hesten bag efter. Det er noget der tager tid, så man skal have god tålmodighed! smiley
    Og så skal hesten også være med rent fysisk. Hvis den er blevet tilredet sent, er det ikke sikkert at den kan galopere langsomt pga. af manglende muskler og balance smiley


  • #8   13. sep 2014 Haha, nej det har du ikke smiley
    Jeg red med en longepisk, da jeg skulle lære hende at gå ordentligt frem, fordi jeg ikke havde mulighed for at have nogle til at stå på jorden med den.
    Du ved, jeg ramte hende ikke med den, brugte den kun til at lave lyde, så jeg kunne lære hende galoppen. Simpelthen fordi hun ikke forstod andet!



  • #10   14. sep 2014 Haha, det var for ikke at give pisk, men for at lave smældelyde, som hun kender fra longetræningen! smiley
    Det var også lidt besværligt, for den var jo tung som bare fanden at have hængende sådan ud til siden, samtidig med at jeg var nødt til at styre med en hånd! Og så endda uden sadel smiley


  • #12   14. sep 2014 Prøv at tage din hest I longe, og lær hende at springe an hver gang du siger galop (brug evt. Et specielt toneleje).
    Når hun så ved nogenlunde hvad du mener når du siger galop, så sæt dig op og gør det samme fra ryggen. Eller evt. Sæt en anden op og kommander på jorden ved siden af.

    Når hun så ved hvad hun skal (hvis du snakker til hende), så skal du prøve at lægge benet til så hun både får kommando og signal.

    Derefter så prøv at bruge stemmen mindre og mindre smiley Til sidst går hun i galop når du kun giver tegn.


  • #13   14. sep 2014 Som udgangspunkt vil sige, som flere andre, tilbage til longen og koble rytteren på senere. Kan den allerede det, men fanger det ikke rigtig i praksis, har prøvet det med en enkelt hest som bare ikke fattede det når rytteren kom op.
    Da red vi simpelthen i skoven og fandt en god lang og lige strækning, hvor en ældre rutineret førerhest, løber for an, du kommer nok til at løbe den lidt igang, men den lærer ikke at forbinde hjørnerne på ridebanen med væddeløbstrav.


  • #14   14. sep 2014 Jep smiley Jeg ville også starte med longe (fra jorden) og så måske prøve på tur med nogle foran dig... Har også selv har lidt problemer med heste der har svært ved at lave galop anspring på banen, men ingen problemer på tur smiley
    Håber det hjalp smiley


Kommentér på:
Lær hest galop.

Annonce