{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

Hest sparker {{forumTopicSubject}}

Godaften HG-folk

Min pony kan jeg ikke stige op på uden nogen holder den. Hun begynder at vende røven til og løfter bagbenet. Hun gør intet hvis en holder hende. Idag gik jeg op med hende i hallen og hev i stigbøjlen, ingen reaktion. Så begynder jeg at sætte foden op i stigbøjler, sparker ud efter mig. Og NEJ jeg kan ikke bare ignorere det. Da hun bare bukker når jeg sætter mig op. Hun har en mikro smule ondt i ryggen men hun er frisk og glad når jeg ellers sidder der.

What to do? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest sparker
  • #1   22. sep 2014 Giv hende ro indtil ryggen er iorden??? så kan det være at hun er bedre, kan godt forstå at hun reagerer hvis hun har ondt /:

  • #2   22. sep 2014
    Hvis hesten har ondt i ryggen skal det behandles?


  • #3   22. sep 2014 Hun har ALTID gjort det. Og jeg kan ikke give hende ro da hun går undervsining smiley

  • #4   22. sep 2014 Jamen hvis hun altid har gjort det, grænser det s** da til dyremishandling hvis du ikke har gjort noget ved det og ovenikøbet VED at dyret har ondt? Om jeg begriber at du har samvittighed til at ride videre når din pony viser SÅ tydelige tegn på at hun ikke vil have dig på ryggen.

    Få en ud der kan rette op på ryggen og en der kan tjekke om din sadel ligger korrekt før du fortsætter med at ride - der er vel ingen der sætter en pistol for hovedet af dig. Jo længere du rider med et problem jo længere skal din hest stå for at få problemet løst..


  • #5   22. sep 2014
    Hvis hesten altid har gjort det, så er det endnu mere grund til og få den tjekket.


  • #6   22. sep 2014 Vi har haft sadelmager på, kiropraktor osv. Men ak ja, hun siger intet til hvis jeg hiver ned i bøjlen. Mmen når der kommer en sko i nærheden.. Så er den gal. smiley

  • #7   22. sep 2014 Jamen har dyret stadig ondt så fortsætter man til der er fundet en løsning! Man rider altså ikke bare videre med lukkede øjne. Du kan ikke få den til at stoppe med at prøve at sparke dig når du stiger op hvis ikke du afhjælper de smerter den har.

    Jeg stod engang med en traver med en fraktur på benet, den sagde heller ikke noget til at jeg hev i stigebøjlen - derfor havde den jo da stadig ondt...


  • #9   22. sep 2014 Nogle heste kan jo heller ikke lide man hænger på siden af dem, er der forsøgt at stå op fra en skammel så du slipper for at ligge pres i bøjlen fra jorden.

  • #10   22. sep 2014 Hvis den har ondt i ryggen - selv den mindste smule - så forstår jeg slet ikke hvorfor du overhoved rider den smiley

  • #11   22. sep 2014
    Tag nu lige højde for at pigen der spørger er 11 år gammel.
    Hvor skulle hun have erfaring, og viden fra?

    Synes i er noget for ud indtaget, i jeres bedømmelser. Og det er jo slet ikke
    sikkert den har ondt i ryggen, altså hvad små elev ryttere på en rideskole ikke kan bilde hinanden ind de har hørt de voksende tale om.

    Jeg skal ikke kunne sige hvad der ligger til grund for denne adfærd, vi har ikke hverken set eller oplevet det.


  • #12   23. sep 2014 Det lyder som en sadel ser ikke passer

  • #13   23. sep 2014 Kan ikke læse mig ud af om det er en rideskolepony eller ej smiley
    Hvis det er , reagerer den sådan med alle ryttere ?
    Eller kommer du til af ramme med støvlesnuden når du sætter foden i ? smiley
    Er det rideskolepony kan vi skrive nok så tosset af hest og sadel skal tjekkes smiley
    Men prøv med skammel ( ingen vrid i ryggen på pony ) og fra den anden side smiley


  • #14   23. sep 2014 Nu skriver jeg det igen. Hun bruges til undervisning EN gang om ugen. Der ved jeg ikke om hun gør det. Hun har haft sadelmager på 2 gange... Så JO sadlen passer!! Tror bare jeg sletter det her. Der har nemlig været kiropraktor indenover og siger jeg godt må ride hende. Der har endda været en god fys indenover også... Jeg ved hvad jeg laver. Jeg ville nok heller ikke sætte mig op på hende hvis hun havde så ondt i ryggen. Min ridelære siger OGSÅ det er noget hun har gjort hele tiden. I skal bare vide alt hva hun har været igennem, Gud jøsses!

  • #15   23. sep 2014 SYNES VIRKELIG FOLK SKAL TAGE SIG SAMMEN HERINDE!! dyremishander o. Lign. Var ikke det TS spurgte om...

    Heste er bytte dyr, og vil helst undgå at vise smerte, så den kan godt have meget ondt, selvom den førhen bare viste en smule tegn på ømhed..?
    Du skriver at den har haft sadelmager 2 gange, hvornår fik den sidst? De skal jo helst tjekkes min. 1 gang om året smiley

    Synes at du skal gøre hvad du kan få at få den af undervisningen d. ene gang om ugen, og så få en massør ud og se på den, hvis han/hun men det er galt med sadlen, skal sadelmager selvfølgelig indblandes smiley

    Håber du får styr på det, så hun stopper med det sparker..
    Og ignorere de latterlige mennesker herinde, hvis de ikke har noget godt at sige :))


  • #16   23. sep 2014 Tak Tine smiley

    Tror hun fik sadelmager her i forår. Og bagefter kiropraktor smiley Må lige snakke med bestyrelsen deroppe smiley


  • #17   24. sep 2014 Hvis hesten forbinder opstigningen med noget ubehagligt/smertefuldt, vil den reagere for at undgå det.
    Med et spark, mener hesten det virkeligt, den forsvare sig.
    Så ka sadlen passe nok så meget, hvis opstigningen gir et ryk der gør avs.
    At rykke i bøjlen, gir ikke i nærheden af det ryk der kommer ved opstigning.
    Og hesten kender sikkert forskel på de 2 ting.

    Opstigning burde alle steder foregå via skammel/rampe, for at skåne især rideskoleheste.


Kommentér på:
Hest sparker

Annonce