{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.953 visninger | Oprettet:

Jeres mening om kandar? {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen.. Ja, jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om kandar?:)

Altså min mening er: jeg har det sådan fint nok med kandar.. Men man skal bruge det til en ordenlig måde!
Jeg har tit set dem der rider med kandar , at der står meget : hvorfor kandar?, har du en grund til at du bruger et stærkt bid? Så tænker jeg bare, lad dem selv om det. Altså selfølgelig vil jeg ikke være ligeglad vis de river og flår i hestens mund!:( men vis man bruger det rigtigt!?:) Jeg syntes ikke om de " " "mange" dressur rytter altså dem der starter DM og VM som man her set på billeder: hestens tunge er helt blå og sår i siden pga spore!:(( men selfølgelig er det okay vis man ved hvad man rider med og at det ikke er et mega blødt bid?!:))

Vil rigtig gerne høre om i har redet med det, eller hvad i syntes om kandar?:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres mening om kandar?
  • #1   17. nov 2014 Det skal bruges med omhug og man skal have "go" fra sin træner: )

  • #2   17. nov 2014 Præcis!

  • #3   17. nov 2014 Har ingen mening om det. Kan ikke forstå alt det hysterri omkring diverse bid. Alle skal bruges med omhu, kandar er ikke værre end pelham eller hackemore. Og generelt er selv et helt normal bid der misbruges værre end et kandar.

  • #4   17. nov 2014 Jeg syntes ikke så godt om kandar selv leder jeg efter et stærkere bid til min part men det skal ikke være noget der kommer i nærheden af kandar jeg kan ærligt på forhånd sige at jeg ved hvordan jeg ville bruge det og jeg syntes det er voldsomt at udsætte hesten for risiko for sår eller blå tunge som du også nævner- så hvis du kan bruger det er det fint med mig men jeg kunne ikke selv finde på det smiley

  • #5   17. nov 2014 Jeg ikke ved*

  • #6   17. nov 2014 Caroline

    Blot til info kan et helt almindeligt bid også føre til blå tunge og sår i munden. smiley


  • #7   17. nov 2014 Ved det godt smiley dog har jeg lidt mere styr på det selv end en kandar smiley

  • #8   17. nov 2014 Syntes kun det er flot du selv indrømmer hvad du har styr på og hvad ikke, det har min fulde respekt smiley

  • #9   17. nov 2014 Tak smiley

  • #10   17. nov 2014 Har intet imod min kandarstang - tværtimod.

  • #11   18. nov 2014 Kandar hører ingen steder hjemme i en hestemund... 2 bid i en mund der slet ikke har plads til 1 bid fra starten af... Gak gak

  • #12   18. nov 2014 Enig! Jeanette H smiley

  • #13   18. nov 2014 Alt skal bruges med måde og det skal kandar også. Jeg bruger det ikke selv men ser intet problem i dem der gør, så frem biddene passer dyrer (lige så vel som alm. bid også skal) og så synes jeg ikke der er noget "amatøre" skal bruge, man skal have styr på hvad man har gang i.

    Så jeg har det fint med kandar, og synes faktisk det er flot til mange heste, de ser for mig "voksne og veluddannet" ud når de er så "store" de kan gå med kandar. smiley


  • #15   18. nov 2014 Min holdning er til kandar som alle andre bid eller bidløse optømninger - De kan bruges og de kan misbruges. Bruges de som et hjælpemiddel ser jeg intet problem i det. Misbruges de derimod som et magtmiddel så synes jeg ikke om det - men jeg ser stadig ingen forskel fra kandar til andre bid eller bidløse muligheder.

  • #16   18. nov 2014 Lisette: Fordi hestemunden slet ikke er indrettet/har plads til bid fra starten... Og man kan se på de fleste med kandar, at deres mundvige/læber ikke kan lukke normalt om biddene....

  • #18   18. nov 2014 Lisette: Det er ikke noget jeg mener, men eksperterne smiley
    Siger ikke man ikke må ride med bid overhovedet, men kandar... Gak gak i min optik


  • #20   18. nov 2014 At der egentlig ikke er plads til et bid i munden på hestene.... Som skrevet.... Du er velkommen til at søge information frem selv smiley

  • #22   19. nov 2014 Du kan kigge hen mod Christina, Hestemund.dk, kan ikke huske om hun har skrevet det nogen steder...
    Jeg SER netop hestene på kandar, og kan ikke lide det jeg ser... smiley


  • #24   19. nov 2014 Ja det har jeg.... Nu har jeg arbejdet i store stalde i mange år gennem tiden, og set fra begge lejre... Og endnu til gode at se en hest hvor det er rart at se på deres mund når der er kandar i... I min optik... Og ergo har jeg min mening om at kandar bare ikke burde være en del af sortimentet...
    Jeg siger ikke bid skal forbydes og ikke bruges, bruger selv bid i nogle situationer, så venligst ikke lav sammenligningen med kandar/bid...

    Det er længe siden jeg læste/hørte det med der ikke er plads til bid i munden, men som alle andre, vælger jeg min "trosretning" udfra det der virker logisk i min verden samtidig... Og der holder jeg med på dem der siger der ikke er plads til bid i en hestemund, teoretisk set.. At de så kan puttes derind alligevel, er en anden side af sagen...


  • #26   19. nov 2014 Hvordan du tolker det skrevne kan jeg ikke stå til ansvar for smiley
    Du tager det ud af kontekst, og derfor kan det være forvirrende... Syntes selv det er ret tydeligt at jeg mener der ikke bør proppes 2 bid i munden på hesten, når den i min optik slet ikke har plads til 1 fra starten af... smiley

    Måske ikke, men ikke desto mindre har jeg haft min daglige gang med ryttere der rider pænt og dem der ikke gør... Og det har jeg såmænd stadig....


  • #30   19. nov 2014 Kandar er i mine øjne til folk der ikke styre deres heste ved hjælp af benene eller et bid. Så det hjælper jo at sætte et ekstra et ind i munden på den så den kan blive revet endu mere i munden smiley på denne måde har hesten jo ikke en chance for at sige imod- selvom det kan være smertefuldt. Jeg bryder mig ikke om det og jeg kommer aldrig til det! smiley
    Folk har lov til at ride med det men så syntes jeg i det mindste bare at der skal stilles et krav om at man kan finde ud af og bruge det.
    Hvis i spørger mig er jeg faktisk mest til rebgrime- men hvis det går ud over min og hestens sikkerhed vælger jeg altså bid smiley


  • #31   19. nov 2014 Lisette: Jeg dømmer ikke rytterne? Jeg prøver lige at skære det ud i pap: Jeg syntes ikke det er fair overfor nogen heste at putte 2 bid i munden på dem... Uanset hvem rytteren er....
    Hesten er heller ikke beregnet til at have sadel på, eller bære vægt som sådan på ryggen, men fordi vi nu engang har domesticeret disse dyr, er det vores fornemmeste opgave at gøre det så behageligt som overhovedet muligt, (såsom at finde ét bid der passer hesten bedst muligt, sadlen er tilpasset og tjekkes løbende, dækkenerne passer og skarver ikke osv) og det er i min optik, IKKE at putte 2 bid i munden på den... Der er ingen valide grunde til at gøre det...


  • #32   19. nov 2014 Eva
    Ro på, synes absolut ikke der er grund til at kalde folk, der bruger kandar, for mishandlere! Det er virkelig at gå over stregen. Hvis du kunne spørge min hest, så er jeg 100% sikker på at han hellere vil gå til ridning en time med kandar end at blive tæsket gul og blå med en longepisk. Det er et total syret sammenligning.

    Caroline
    Det var da godt nok noget af en udtalelse om folk, du på ingen måde kender.
    Jeg kan uden problemer ride min rundt uden både bid, pisk, sporer og sadel - og han bliver på ingen måde revet (mere) i munden med kandar!!



    Det er fint som Jeanette at komme med sine holdninger, men når folk som jer bliver utrolig personlige og kalder nogen (mig) i ikke kender for mishandlere, så går man over grænsen for en god saglig debat.


  • #33   19. nov 2014 Kathrine-
    siger bare min mening - den er måske voldsom men det er min mening der er sikkert mange ryttere der har heste der ha det fint med kandar - men når jeg ser dressur på tv og billede kan de godt give mig et chok hvor smertefuldt det ser ud - det ligner ikke at hesten har en chance for at lukke munden?

    Det er min mening. Og jeg syntes ikke det er naturligt at putte flere bid ind ind i munden på en hest - om du så vil ride med sporer, pisk osv. Det er ikke min beslutning hvis det hjælper dig og andre ryttere er det da helt ok med mig. smiley Hvis jeg har en hest der kan virke lidt sløv kan jeg da også ha en pisk med men jeg bruger den ikke smiley


  • #34   19. nov 2014 Men Kathrine hvis jeg må tillade mig at spørge er der en grund til at du bruger alle de redskaber. Du må gerne begrunde smiley det er ikke fordi jeg har tænkt mig at kalde dig en mishandler eller noget- men bare et indblik i hvad de ting hjælper med i hverdagen smiley

  • #35   19. nov 2014 Caroline
    Det er fint at have meninger om tingene, og jeg kan da også komme med en masse ufine meninger om f.eks. din ridning, men det vil jeg ikke, for det er bare en udokumenteret mening om noget jeg har set på billeder, så det vil slet ikke blive konstruktivt - jeg kender hverken dig eller hesten.

    Jeg kunne skrive en hel roman om de forskellige virkninger af "redskaberne", som du så fint kalder dem. Og en hel roman skal nok også til, for at få dig til at forstå til pointe.. Men det gider jeg ikke, for har sådan set ikke lyst til at skulle forsvare mig, så du kan få den korte og noget mangelfulde version (-:

    Sporerne er meget simpelt: de giver meget mere præcise signaler end en flad hæl. Min hest er uddannelsesmæssigt nået så langt, at jeg har mange forskellige signaler liggende på er meget lille område, som sammen med f.eks. vægtforskydning kan betyde alt fra "sidelæns" (og hvordan/ hvormeget) og samling. Det må nok også bemærkes, at det ikke er alle øvelser der kræver understøttelse fra hælen/ sporen/ anklen.
    Bare fordi der er sporer på hælen betyder det jo ikke at de bores ind i siden på hesten - for så har man da slet olle styr på sine schenkler.

    Pisk er min forlængede arm til bagparten på min store hest. Bruger jeg specielt med indlæring af signal: simpelt eksempel kan være, da han skulle være schenkelvigning i sin tid, da lagde jeg kæppen på bagparten sammen men mine shenklers hjælp og vægten, for at lære ham at det betød "sidelæns". Bruger også pisken ved samlede arbejde, så mine små lette impulser fra schenklen bliver understøttet af en let piskehjælp, når det bliver svært. Nu ved han, at ved et bestemt pres fra udvendige schenkel, skal han energisk tage indvendige bagben til sig.
    Pisken behøves ikke bruges afstraffende eller med hårde slag. Hesten er følsom, så det skal ikke meget til, at få den til at forstå.

    Kandaret er den sværere at forklare, og jeg har endnu ikke fundet den rette formulering - men jeg er heller ikke "lærer-fra-mig-typen" (-; for det første bruger jeg kandar fordi jeg rider stævner, og ikke vil stoppe ved MB. Det er den dårlige forklaring, men en del af forklaringen for hvorfor, jeg overhovedet til at starte med, købte et (-: ligesom ved schenklen, kan jeg lægge små signaler i stangen, som kan betyde alverdens og understøtte mit sæde. Jovist kan det gøres både bidløst og med mit trensebid, men den lette kontakt man får igennem hele hesten er ubeskrivelig fed - og ultra svær, fordi der netop ikke skal mange små fejl til at skabe problemer på sådan et skarpt bid. I mine øjne gør det ikke livet lettere med kandar - det kræver kun mere af rytteren for ikke et blive et endeløse tovtrækkeri (-:

    Og nu er jeg træt. Hvis jeg har tid i morgen, skal jeg nok komme med en bedre forklaring af kandaret (-:


  • #36   19. nov 2014 Det er helt i orden og tak fordi du tog dig tid til at svare smiley (ikke ironisk smiley )

    Kan sagtens forstå dig. det er jo ikke fordi jeg hentyder til dig. Det er jo faktisk ikke fordi at jeg syntes det er dumt eller noget. Du har jo self. Ret med at jeg ikke kender hestene - men på et tidspunkt kommer man altså også til det punkt i ridningen hvor man kan riskere at det kan gøre ondt på hesten -det betyder jo nødvendigvis ikke at du har noget at gøre med mishandling. Det vigtigste for mig er enlig bare at man kan kontrollere det - med det mener jeg at man kan mærke hvornår det bliver for meget. Sådan som du skriver får jeg fuld tiltro til at du ved hvad du laver og at du kender din hests grænser.
    Men alligevel når jeg kigger på en kandar -til salg eller på billeder syntes jeg selv det kan virke lidt voldsomt med den bue der nærmest kan sidde og "presse" ned på tungen. Beklager men jeg kan altså ikke lide det smiley



  • #37   19. nov 2014 Nå. Jeg har lige sprunget bange på min krikke udelukkende i cordeo. Men kan åbentbart ikke styre min hest alligevel. SATANS smiley

  • #38   19. nov 2014 Caroline

    Hvilken 'bue' er det præcist du mener der presser ned i hestens tunge? smiley


  • #39   20. nov 2014 Er ikke så erfaren med de der kandarer smiley men når jeg ser på den kan jeg se den er buet på midten smiley hvorfor dog ha det smiley syntes da det er fedt du springer i cordeo, men jeg dømmer mest fra de billeder jeg ser når folk kommer ridende ind til store dressurstævner og hesten har fråde/savl (hvad i nu kalder det smiley ) dryppende ud munden det kan for mig godt virke lidt voldsomt og at det er nødvendigt for at hesten skal gå sådan som de vil ha den til ind på den bane der -don't judge! Min mening smiley og det betyder nødvendigvis ikke at alle i hele verden gør det smiley

  • #40   20. nov 2014 Det er da godt du selv indrømmer du ikke ved så meget om det, for du negativ skriver en posetiv ting nu smiley

    Det er tungefrihed. Det er udelukkende godt og noget de fleste heste drømmer om. Den bue går ikke ned mod tungen, men op af. Og nej den rammer IKKE ganen.

    Den bue finder du hos mange, anatomisk korrekte, bid. Både muffebid, normale bid, s kandar, pelham osv osv. Det har INTET med selve et 'kandar' at gøre og det er udelukkende, som pointeret, godt det er der.

    https://www.google.dk/search?q=bid+med+tungefrihed&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bSVtVMq0MobhywO8oIIg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1440&bih=838&dpr=2#rls=en&tbm=isch&q=bid+med+tungefrihed


    Skum om munden er ikke biddets effekt heller. Mine skummer så snart de bære sig selv korrekt og det gælder også bidløst smiley
    Generelt er der mange teorier om det skum. Før var det godt i dag er der hysteri omrking hvor dårligt det dog er. Uanset hvad er der stadig kun tomme gætterier omkring det der forudsager det.


  • #41   20. nov 2014 Kan dælme ik styre min part uden bid det bliver jeg jo nød til at indrømme. Han er fin til at stoppe uden jeg rør ham (altså i cordeo) men det der med at dreje. han har aldrig lært at reagere på benene hvilket jeg jo så er i gang med at prøve på at lære ham smiley hvis det stod op til mig havde jeg redet afsted i fuld galop i cordeo og det hele men når jeg ikke kan "kontrollere" ham med benene kan jeg resultere at det går slemt ud over mig og Kimbers (min part) sikkerhed. Det må jeg indse.

  • #42   20. nov 2014 Haha jeg styre mine udelukkende for ben og sæde, det skulle de dog lige lære. MEN hvis de ikke vil stoppe, så gør de det altså ikke, uanset hvad jeg har på, sååå jeg kastede mig bare ud i det og tænkte 'fuck det'. Heldigvis var der intet, men man ved jo aldrig. Så uden for lukket bane gør jeg ikke den slags løjer, det var udelukkende for at bevise en, der mente jeg ikke kunne styre mine heste uden trense fordi jeg var en 'nedern konkurrence rytter', at det kunne jeg bestemt. Lidt hysterisk bliver man jo hvis man bliver dømt på sådan en måde, ikke sant smiley

  • #46   20. nov 2014 Lisette: Det har da AL relevans?
    Hesten og dens skævheder var ikke et issue hvis vi ikke skulle bruge dem eller holdt dem som kæledyr... Men fordi vi vælger at bruge dem, til noget de slet ikke er beregnet til, er det vores opgave at gøre det optimalt for dem, og holde deres krop sund og stærk, der mener jeg ikke ligefrem en kandar på nogen måde hverken er nødvendig, behagelig eller egnet....
    Og jeg er bare IKKE enig med dig omkring kandaren, du har din personlige mening og jeg har min smiley


  • #48   20. nov 2014 Åhhh Lisette, lad være med at trække det ned på dét niveau, gider du? Det klæder ingen debat at blive personlig smiley
    En kandar kan på ingen måde forbedre/gavne hestens livskvalitet, den må du længere ud på landet med....
    Bare fordi jeg ikke har gemt de artikler jeg har læst omkring bid i hestens mund, gør det det ikke desto mindre sandt, at jeg har læst dette og vælger at erklære mig enig, og dermed er det min mening at kandar er unødvendigt og ikke bør bruges... Og jeg ved udemærket godt hvordan kandar indvirker...
    Men det kandar gør, kan opnås på andre måde i min optik... Man behøver ikke kandar og lign for at få en hest der går en korrekt dressur, hvor hesten anatomisk og fysiologisk er med....


  • #49   21. nov 2014 Jeg bryder mig ikke om kandar. Selv ville jeg aldrig proppe to bid ind i hestens mund, og jeg kan ikke se hvordan det gør gavn.
    Kunne heller aldrig finde på at ride med det.
    Er ikke så stor fan af bid i det hele taget, så kandar syntes jeg slet ikke om.


  • #50   21. nov 2014 Mia H: kunne ikke være mere enig! smiley

  • #52   21. nov 2014 To bid har jeg aldrig forstået meningen i ... Men jeg er stor tilhænger af kandarstangen - altså, en stang med kæde under. Så føler jeg, at biddet ligger bedre i munden, og jeg behøver ingen kontakt i bidet, hesten er langt mere opmærksom og synes at virke meget bedre. Det fungerer bare rigtig godt for mig. Vi rider dog kun med stang når vi skal lavede samlede øvelser, ellers rider vi på et udelt trensebid. smiley


  • #54   21. nov 2014 Lisette: Du bliver da personlig her "Mht. kandar så lyder det lidt som om du mangler viden omkring dens funktion og egenskaber i ridningen, og måske endda dressurridning generelt."?
    Hvad er dit belæg for at udtale dig om dette?
    Jeg har skam redet med kandar, det var et krav på nogle af de heste jeg red på mine arbejdspladser.... Du aner INTET om hvad jeg ved eller har af erfaring med kandar eller dressur ridning, så det ville klæde debatten at du holdt det på et sagligt niveau istedet for at tro en hel masse, udfra min profil hvor du kan læse jeg er spring og jagtrytter.... Disse ting kan du ikke, forsvarligt, hvis du ikke har dressuren/grundridningen på plads smiley
    Jeg dømmer stadig ikke rytterne der rider med kandar, nu må du holde op... Jeg syntes det er gak gak at putte 2 bid i munden på en hest, men jeg dømmer ikke dem der gør det, det står dem frit for.... Der blev spurgt efter folks meninger om kandar, jeg har meldt ud omkring min.... Den har jeg lov til at have, og jeg ved hvad min baggrund for at mene dette er, det gør du ikke, men du ser sjovt nok ikke mig punke dig for at mene kandar er vejen frem smiley



  • #58   21. nov 2014 Jeg syntes det er gak gak at tro det er nødvendigt at putte 2 bid i munden på hesten for at kunne ride en korrekt dressur... Og jeg syntes det er gak gak at fylde deres mund med noget som ikke er nødvendigt... Rimelig meget ligetil... Men ligesom folk syntes det er gak gak at fodre heste med 4 kg müsli hver dag, tror jeg da bestemt ikke at det får folk til at dømme ejerne af disse heste? Vi vælger jo alle forskelligt, udfra bedste overbevisning og drivkraft....
    Men jeg synker ikke ned på dit niveau og insinuerer at du ikke ved noget om dressur eller kandar, bare fordi du ikke er af samme mening som jeg... Hvilket jeg jo snildt kunne, fordi jeg mener jeg har ret... Ligeså vel som du mener du har ret... Kan du se essensen?? smiley

    Jeg vil meget gerne se artikler som beviser at kandar er nødvendig.... Samt ikke er til gene for hesten smiley


  • #59   21. nov 2014 Vil du have jeg skal liste op hvor mange heste jeg har redet på kandar, hvor mange timer jeg sammenlagt har set på kandar ridning igennem mine 25 år med heste? Hvad vil du have lige præcis? smiley
    Jeg ved udemærket godt hvilken funktion kandar har? Og at du med dette kan give bitte små signaler, fordi det er så kraftigt et instrument.... Men ikke desto mindre mener jeg at du ikke behøver dette kraftige instrument for at ride en korrekt dressur... Der findes jo et HAV af videoer på nettet af folk der rider dressur uden kandar, samt helt uden trense... Det er ikke noget jeg bare bilder mig ind kan lade sig gøre smiley


  • #61   21. nov 2014 Maja: Pointer gerne HVOR jeg synker ligeså lavt som Lisette? Hvor insinuerer jeg at hun intet/ganske lidt ved om kandar eller dressur? Hvor skriver jeg at hun er helt galt på den?
    Mudderkast? Ohhh please... Hvis jeg ville starte mudderkast, hev jeg alle de videoer/billeder frem med kandarhestene der desværre er overflod af, hvor de viser deres fine gummer, blå tunge og optrukne mundvige.... Men da jeg ved der er 2 sider af samme sag, gør jeg det ikke... Men det ændrer ikke på det faktum at jeg mener det ikke er nødvendigt at putte 2 bid i munden på en hest... Nogensinde... Siden hvornår skal man begrunde og validere sin personlige mening med faglige artikler?


  • #62   21. nov 2014 smiley jeg kan høre der er vildt forskellige meninger!:o.

  • #63   24. nov 2014 Først og fremmeste er jeg enig med Jeanette, men generelt er denne debat en af de dummeste jeg har set herinde. Kom nu de damer, vi ved i alle har jeres meninger, men hvorfor skal det altid køres så langt ud og blive personligt? Må sige det tit er underholdende at se på når man sidder oppe i skolen og keder sig, men mere er der ikke rigtig i det. o.O

  • #64   24. nov 2014 Jesus..Nu har man ej hellere have lov til at have sin personlige mening uden at den skal dokumenteres..

    Jeg kan lide chokolade.. Må nok hellere dokumentere



    profilbillede
  • #65   24. nov 2014 Hov..den kilde var måske ikke valid.. Må hellere bruge noget der dugger smiley smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Jeres mening om kandar?

Annonce