{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Jeg kan IKKE få min hest ned {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har den skønneste hoppe, som jeg er ved at træne op, så vi kan komme til stævner sammen.

Når jeg rider med løse tøjler søger hun selv ned, og går rigtig pænt med hovedet (i skridt og trav) når jeg så begynder at lege med tøjlerne - eller bare stramme dem en lille smule op skyder hun hovedet HELT op. Der er mange der har prøvet, men hun vil simpelthen ikke hvis man beder hende om det!

Jeg rider med 3 delt bid.

Har i nogle idéer til, hvad jeg kan gøre for at få hendd ned?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg kan IKKE få min hest ned
  • #1   28. nov 2014 Driv med schenklerne, så hun får trådt ind under sig og løftet ryggen. Så er det nemlig fysisk umuligt for hende at løfte hoved og hals. Hestens bagbensaktivitet skal matche dit tag i tøjlerne (jo strammere tøjler, des mere bagbensaktivitet), da den ellers ryger på forparten. Prøv at lægge indvendig schenkel til, når hoppen løfter indvendigt bagben - dette skulle gerne stimulere hende til at træde mere igennem. Held og lykke smiley

  • #2   28. nov 2014 Er det dressur? eller bare fordi hun fjoller rundt med hovdet

  • #3   28. nov 2014 ...prøv at få tjekket tænder?

  • #4   28. nov 2014 Lad være med at lege med tøjlerne. Hesten søger selv ned når den er klar til det.

  • #5   29. nov 2014 Enig med ovenstående, lad være med at "lege" med tøjlen, det erkyndige til gene for hesten.. Hvis den søger ned for lange tøjler hvorfor så begynde at genere den i munden

  • #6   29. nov 2014 Find dig en dygtig underviser som kan hjælpe dig! smiley

  • #7   29. nov 2014 man må aldrig lege med tøjlerne... det er ikke tøjlerne der skal få hovedet ned. du skal selv lade den søge frem og ned, og få redet bagparten ind med sæde og schenkeler. der efter kan du så begynde også at samle hovedet op.
    jeg ville nok lade den stække sig ned, hvis det er sådan jeg forestiller mig den gør, altså hvor den faktisk går lidt ind med hovedet, til lodret, men den har bare strukket halsen ned mod jorden? og så ville jeg ride den stille frem ad og lave små halve parader, men hele tiden sørge for den kan strække sig ned, så den får ryggen op, og ikke kommer til at kaste hovedet i vejret og smide ryggen, men så den får stukket ryg og hals, og så langsomt derfra arbejde den op ad, og få mere og mere vægt på bagbenene og dermed også hovedet/nakken op i holdning smiley men dette er jo selvfølgelig ikke på én dag! det tager laaang tid, og i starten langt tid hvor den går med snuden nede ved jorden.
    det er lagt bedre for dens ryg, fordi den blir meget belastet når den går med hovedet i vejret, og man kan ikke ride dem oppe fra og ned, for starter du med at holdningen er med hovedet op og ryggen nede, og du så får hovedet ned, så kan du ikke få ryggen med! så ryggen først og hovedet til sidst smiley når bar den holder ryggen op kan du altid arbejde nakken og hovedet med op. men husk det hele hander stadig om bagparten! at den skal ind og sætte vægten tilbage. i starten vil den selvfølgelig gå på forparten, men langsom arbejder man dem så tilbage derfra smiley

    håber det gir mening for dig smiley

    det 3-delte bid kan godt være en årsag til at den bliver urolig og tager hovedet op, i sær hvis du leger med tøjlerne, så bliver det meget bevægeligt, og det syns de færreste heste er rart, så du kan jo prøve med et 2-delt. men må være ærlig, for sådan som du skiver lyder det også som om der skal rettes lidt på ridningen, og hvordan du skal bruge sæde og schenkel korrekt. men det er nok bedst at lære med en underviser.. ikke gennem HG smiley


  • #8   29. nov 2014 Der er mere end en ting jeg ikke forstår... hvis din hest går ned, hvorfor leger du så med tøjlen (gætter på at formålet med at "lege med tøjlen" er at få dens hoved ned)? Mit andet spørgsmål er så... hvorfor leger du overhoved med tøjlen? Grunden til at hesten tager hovedet op er jo netop, at den synes det er ubehageligt at blive pillet i munden smiley

  • #9   29. nov 2014 Måske er hesten bare ikke klar til det muskelmæssigt.

  • #10   29. nov 2014 Et godt tungt 2 delt bid evt Hs.

  • #11   29. nov 2014 Måske vil den bare ikke?
    Man kan jo ikke tvinge den, eller jo men det er ikke den rigtige måde og gøre det på.


  • #12   29. nov 2014 Jeg tænker at det måske kunne være en idé at få massør ud for at se om der er nogle spændinger nogen steder? evt kiropraktor, hvis massøren finder noget, som skal kigges på smiley

  • #13   30. nov 2014 For det første så skal man ikke pille sin hest ned (lege med tøjlen) man skal ride den ned for sæde og ben, også måske korrigere en lille smugle på tøjlen.
    Mit bedste råd er at finde en dygtig underviser som kan hjælpe både dig og din hest til at finde den metode som virker lige netop for jer.


  • #14   30. nov 2014 Nu ved jeg ikke ikke helt hvad du mener med at "lege med tøjlen" eller hvad formålet er? Men jeg kan forestille mig det er for at samle hesten?

    Nå men, mit gode råd er at få tjekket tænder som det første og rid evt. med hackermore (*staves) ind til det er tjekket, for ikke at belaste hesten mund ind til da smiley
    Men elles find dig en god underviser, og prøv måske at longere med en blid indspændingstøjle en gang i mellem smiley

    Har en hoppe der havde samme problem, og der hjalp det med en tandlæge og så hjalp det også med (dette får de hysteriske ridekællinger til at skrige op) at ride med kandar et stykke tid! Så efter hun havde fået ordnet tænder red jeg skiftevis med alm. trense, hackermore og kandar. smiley
    Det hjalp rigtig godt smiley


  • #15   30. nov 2014 Hvis den selv søger ned med løse tøjler, hvorfor vil du så "lege med tøjlerne" og stramme dem ?

Kommentér på:
Jeg kan IKKE få min hest ned

Annonce