{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Bandager på en gang imellem? {{forumTopicSubject}}

Hejsa:-) jeg tænkte på om man egentlig godt bare kan ride med bandager en gang i mellem, eller er det bedst at gøre det hver dag (eller lade vær). Ved godt det måske er et dumt spørgsmål, men gad bare godt lige at vide det smiley der er vel ikke nogen grund til at ride med det en gang imellem da man jo bruger dem for at støtte og sådan noget (elle hvad) ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bandager på en gang imellem?
  • #1   26. jan 2015 Bandager er enlig primært bare til pynt smiley

  • #2   26. jan 2015 Nej.. Er bandagerne lagt rigtigt beskytter de lige så godt, hvis ikke bedre end gamacher...
    Så har man en hest der smadrer benene sammen (min) så er bandager ikke bare til pynt smiley


  • #3   26. jan 2015 Ok tak for svar smiley er det ok vis man bare bruger dem som pynt?

  • #4   26. jan 2015 Ja smiley Intet problem smiley

  • #5   26. jan 2015 Og kan man lægge dem forkert så det kan gi skade på hesten eller være dårligt for den på nogen måde?

  • #6   26. jan 2015 Du kan lægge dem forkert.. Men det skader ikke decideret hvis bare der er fleece inden under

  • #7   26. jan 2015 Ok tak smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   26. jan 2015 Cathrine: hvordan skal et kunne stykke stof kunne beskytte?

  • #9   26. jan 2015 Hvis det er lagt korrekt.. Så danner det et 'skjold' mod slag osv. For senernes skyld er bandager bedst..



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   26. jan 2015 Cathrine: med de mange kg en hest vejer, og de slag der vil komme fra en hov, så har bandager ingen effekt nej..

    Eller jo, mod skrammer som hudafskrabninger


  • #11   26. jan 2015 AMT bruger du bandager? Vis ja er det så for pyntens skyld? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   26. jan 2015 Anne: ja i dressur gør jeg - udelukkende fordi jeg syntes det er pænt, og hyggeligt at lægge dem på smiley

  • #13   26. jan 2015 Amt: Der har vi jo så lidt forskellige holdninger/er blevet lært forskelligt op smiley Mange af de beridere jeg har redet hos syntes at gamacher er bandlyst, enten er det bandager eller også er der ikke noget.

  • #14   26. jan 2015 Jeg ville til hver en tid hellere vælge at bruge en gamache end bandage - HVIS det er fordi hesten har tendens til at slå benene sammen.
    Nu er jeg så også lidt en doven type, så orker ikke ligge bandager på hele tiden. Så er det sku nemmere med en gamache smiley

    Når jeg endelig rider med bandager er det enten fordi jeg har for meget tid - eller fordi vi skal være pæne når der skal tages billeder.

    Bandager kan ligges forkert, og skal ikke sidde hverken for stramt eller løst. En god idé er bandage underlag, uanset hvilket stof bandagen er af - i hvert fald indtil man ved hvordan de skal ligges korrekt på. Jeg vil anbefale dig at få en person, der kan finde ud af at ligge dem på, til at vise dig det - da det ikke "bare" er at rulle en bandage på smiley


  • #15   26. jan 2015 Bandagere hverken støtter eller beskytter mod slag, prøv selv at vikle et stykke stof om dit skinneben og prøv så at blive sparket - dette kan sagtens mærkes. Men bandagere beskytter mod "skrave mærker/sår" som der nemt kan opstå når hesten slår benene sammen.
    Men skal man have noget som decideret beskytter mod slag, og som ikke er nær så svært at ligge korrekt, så skal man have fat i en gamache. For en for stram og forkert lagt bandage kan faktisk lukke af for blodomløbet og samtidig vride i bøjesenerne, dette forsøger risikoen for skader merkant.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   26. jan 2015 Cathrine: det er ikke en mening, men et faktum om hvad der er rigtigt og forkert smiley

  • #17   27. jan 2015 Jeg rider med bandager, og da jeg var i parktik hos Lars Pedersen (ja den Lars Pedersen) lærte jeg at alle Blue Hors heste blev redet med bandager, for at støtte dem omkring kodeleddet, og for at holde senerne varme, og derved undgå overbelastnings skader.
    Det giver meget god mening i min verden, at man passer på led og sener, ved at komme bandager på (lige som jeg selv har knæ bind på når jeg løber eller står på ski)
    hvis du ønsker at beskytte mod slag og skræmmer tror jeg det er ligegyldig om du bruger det ene eller det andet.
    Men det er vigtigt at du lægger dem på rigtigt, særligt hvis det er elastik bandage.
    for selv om der er fleece i den inderste halvdel, kan man godt lægge dem for stramt, og det kan i værste fald give tryknings skader på sener, og lukke for blodtilførslen i benene.
    En god øvelse til hvor stramt de kan ligges er at øve sig på sit eget ben, så får man en god fornemmelse af hvor stramme de skal være uden at blive for stramme.
    Men jeg anvender altid bandage underlag, for så er det næsten umuligt at lægge dem for stramt.


  • #18   27. jan 2015 okay, tak for svaret Mette smiley

Kommentér på:
Bandager på en gang imellem?

Annonce