{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

Genoptræning efter 2 år {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Sagen er den, at jeg for 2 år siden blev smidt af min Haflinger, hvilket resulterede i at jeg har fået kroniske rygsmerter. Jeg bøvler meget med spændinger og smerteanfald, og har ikke rigtigt været i stand til at ride.

Jeg er dog i gang med et behandlingsforløb, og føler mig efterhånden klar til, at komme i gang med min hoppe igen - men hvordan?

Hun har stået stille det meste af tiden, gennem de sidste 2 år, men er siden oktober blevet trænet med lidt longering og generel jordarbejde ind imellem. Jeg var oppe på hende i november, hvor vi både skridtede og travede (hvilket ikke syntes at være anstrengende for hende), men siden da, er der desværre ikke rigtig sket mere.

Jeg har fundet et genoptræningsprogram på netdyredoktor ( http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/ghi/genoptraening.aspx), og tænker, at jeg vil tage udgangspunkt i det, og så ellers tilpasse det til mig og min hoppe, efter behov.

Men er det for voldsomt, at smide en sadel på hende og så ellers bare hoppe op og gå i gang?

Jeg tænker, at jeg evt. vil longere hende inden opstigning, men jeg overvejer også, om det bliver for meget, og om jeg derfor bare skal holde mig til longering de første dage/uger, eller...?

Jeg er helt lost, må jeg erkende, og jeg er rigtig usikker og bange for at gøre noget galt, for det ville være utroligt træls, at "ødelægge" min hest, når jeg endelig selv er klar til at være fysisk aktiv igen..

Så hvad synes I jeg skal gøre? Og har I evt. nogle tips og tricks? Evt. nogle andre genoptræningsprogrammer? Hvad end I har, vil jeg gerne høre smiley

MVH,
CRÜEHEAD


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning efter 2 år
  • #2   15. apr 2015 Tusind tak for svar, Yasmin! smiley
    Det giver rigtig god mening, det du siger, med galoppen, men jeg er desværre nødt til at udsætte den del, af hensyn til min ryg og den smule utryghed, jeg stadig har :\

    Men hvis der ikke umiddelbart kan ske noget ved, at jeg lægger en sadel på, og hopper op, jamen, så tror jeg da, det er det jeg gør! smiley Måske et par dage i longen først, så hun lige vænner sig til at arbejde igen smiley


  • #3   15. apr 2015 Jeg har brugt det viste program flere gange med stor succes smiley

    Jeg vil så ikke bytte om på galop og trav delen. Grunden til man ikke bør gøre det er, at i galop har hesten hele vægten/balancen på et ben, mens den har det på to ben i trav. Og i forbindelse med genoptræningen er det ekstremt vigtigt, at risikoen for vrid eller snubler er maksimalt minimeret, fordi hestens sener og ligamenter tager flere måneder om at blive trænet op i styrke.
    Summasummarum lad hesten have to ben i jorden af gangen i trav, så evt vrid af sener og ledbånd minimeres.

    Longering i blød bund bør undgået af en utrænet hest, igen pga sener og ledbånd er utrænede. Problemet er, at folk tror hesten efter 2-4 uger er "kommet i form" og så går de i gang med at ride en masse og i blød bund. Men selvom hesten er kommet fysisk i form, så tager sener og ledbånd altså flere måneder/år om at komme op i maksimal form - dem kan man bare ikke se eller høre, når man rider. Og derfor kommer mange heste til skade igen efter 2-3 måneder af er genoptræningsforløb.

    Sidst men ikke mindst, hvis du også har det lidt fysisk skidt, så vil enten gåture med hesten eller skridtture styrke sener og led - man behøver ikke at ræse afsted i trav og galop.

    Mvh Charlotte


  • #4   15. apr 2015 Jeg har mange gange gået i gang med heste som ikke har været redet i en del år før, men har været vante rideheste. Jeg har altid bare startet med en masse skridt ture og evt. lidt longering og så stille og roligt smækket lidt trav på og efterfølgende lidt galop på.
    Men du burde jo snildt kunne skridte et par kilometer hver anden dag, det er super godt at starte op med, både fordi det ikke belaster noget indvendigt ben, her tænker jeg på sener og led, da du ikke rider rundt men ligeud og samtidig er det jo nok også godt for din ryg bare at komme igang med at skridte lidt i starten
    Jeg kan desværre ikke se det program du har fundet smiley


  • #5   15. apr 2015 Jeg har også brugt den du henviser til, til min. I stedet for at sidde på den startede jeg bare med at trække ture smiley

  • #6   15. apr 2015 Tusind tak for jeres svar! De var rigtig brugbare, og jeg tror, jeg har en god idé om, hvordan det hele skal forløbe smiley

    Jeg glemte dog at nævne, at det i første omgang kommer til at foregå på bane, trods det selvfølgelig ikke er det optimale, men dog er det mest forekommelige.. smiley


  • #8   16. apr 2015 Beklager Yasmin men du har ikke ret.

    Selvfølgelig belaster du hesten mere, når den på et tidspunkt i galopafviklingen står på et ben - den er jo ren logik. Og udstrækningen af sener og ligamenter i galoppen er større end i traven.
    Derfor ville en distancerytter som optræner en ung distancehest ikke bare drøne der ud af i galop, men starte med skridt og trav for at styrke sener, led og ligamenter.
    Når hesten så er stærk nok fysisk og balanceret nok til at risikoen for at den vrider/snubler er minimal, så begynder man at træne galoppen.

    På veltrænede heste kan du fint starte i galop - fx rider jeg primært galop i opvarmningen af min m-dressurhest. Men det er med stor risiko for skade at gøre det på en fysisk utrænet hest - men nogle gange hår det jo godt trods alle odds, men så er det held og ikke forstand.

    Mvh Charlotte



Kommentér på:
Genoptræning efter 2 år

Annonce