{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Han sparker! {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Kimber kan til tider være rigtig øv fordi han har den her vane:
Når jeg rider på tur med min far, kan kimber finde på har gå oppe ved siden af ham (som om de var bedste venner). Forsøger jeg så at ride ham væk eller trave så bliver han sur og begynder at sparke som en sindsyg ud efter min far. Også da vi havde underviser og hun skulle hen og forklare mig noget eller jeg kom for tæt på så ville han gå op og ned af hende og så når jeg skulle ride igen sparkede han ud efter hende (havde self. Advaret hende om at han gjorde det så hun kunne nå at flytte sig)
Når vi er på tur med en Anden hest så kan han pludselig stoppe op og beder jeg ham så om at gå frem så sparker han eller går helt op ad den anden hest.
I longeringen sparker han også ud efter mig og jeg skal knap nok lave en lyd før han begynder at blive sur og sparker efter mig.
Der værste er når han ikke får sin vilje.. Så bakker han alt hvad han kan og bukker indtil han for lov til at løbe ud på feks. En stor græsmark smiley
Det går mig virkelig på og jeg tør ikke have mine veninder omkring mig når jeg rider han fordi han er "farlig"
Jeg tror ikke det er fordi han ikke kan lide mig da han kommer vrinskende hen til mig på folden (det gjorde han ikke i starten) og viser stor kærlighed til mig smiley
Nogen der har en idé om hvad jeg kan gøre med det dumme problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han sparker!
  • #1   27. maj 2015 Hvad gør du så når han sparker ud?
    Lyder som om det er en dum vane han har fået sig, og ikke rigtig er blevet irettesat ved.. Hvis det var min hest der gjorde sådan, især mod folk på jorden, ja, så havde han altså fået at vide på den hårde måde, at sådan noget gjorde man bare ikke. Og han havde fået det at vide HVER gang..

    Kan godt forstå du ikke tør have dine veninder med, det kan også nemt gå galt. Tror med sådan en hest, skal man ikke have fløjlshandskerne på..


  • #2   27. maj 2015 Sanne:
    han får et kæmpe klap i røven med pisken og et hak i begge sider -især hvis det er ude på en vej han bakker ud. Han stopper ikke selvom han godt kender konsekvensen af det desværre smiley jeg er selv ikke meget for at bruge den der pisk men går det ud over sikkerheden så må jeg altså tage de hårde midler i brug fordi det skal gå hurtigt smiley


  • #4   28. maj 2015 Kan han have ondt nogen steder?

  • #5   28. maj 2015 Nej det tror jeg ikke. For der er ikke noget når vi rider inde på banen og sætter i trav. Det er kun når der folk ved siden af ham smiley

  • #6   28. maj 2015 Det første der kom i mine tanker var gjordkramper.. Når han holdes i gang gør det ikke ondt men når han skal i gang gør det ondt.. Ift din far så går han op ad personerne på jorden da de giver tryghed.. Tænker jeg.. Jeg tænker der er flere faktorer der spiller ind og han reagerer på den måde han har fundet ud af virker.. Hvis han har ondt så er smerterne fra det der gør ondt, mere ondt end pisk og sporer. Så derfor ignorerer han de "små" smerter og er ligeglad med konsekvensen fordi han har rigtig ondt.. Dette har jeg desværre selv oplevet..

    Mvh TT


  • #7   28. maj 2015 Team tindur: hvad kan man gøre ved det? smiley smiley

  • #8   28. maj 2015 Ift tryghed til dig som rytter så arbejd først fra jorden med farlige ting.. Ting der blafrer, presenninger, vand Osv Osv. Kun fantasien sætter grænser. når den er tryg ved alle disse ting så kan du øve det fra ryggen.
    Ift evt gjordkramper (hvis det er det) så er der nogle gjorde på markedet der er rigtig gode til heste med gjordkramper. De er ret dyre så jeg ville være helt sikker på at det er det (få hesten tjekket igennem fra top til tå) før en investering i de gjorde. Det er selvfølgelig også vigtigt at bruge lang tid på at spænde gjorden.. Men oftest kommer gjordkramper når gjorden bliver strammet.. Så måske har din hest mavesår.. Det virker som om det er noget med maven.. Det er i hvert fald ikke normal opførsel og hvis hesten bare er en bandit hjælper det altid med at sætte de på plads. Det hjælper ikke på din så derfor er jeg hundre på at det er fysisk.

    Mvh TT


  • #9   28. maj 2015 En ting er ihvertfald sikkert han er ikke bange for noget hehe smiley

    Det virker bare som om han bare prøver på at være en lille bølle smiley
    Mest fordi han ikke får sin vilje smiley
    Når vi longerer har han nemlig ikke gjord på. Der sparker han stadig ud efter mig. Også uden sadel smiley


  • #10   28. maj 2015 Så har du så lært ham at den opførsel giver fri, kan betale sig.. Så har du selv skabt din hest til at blive sådan.

    Mvh TT


  • #11   28. maj 2015 Team tindur: han har altid gjort det. Jeg ladet ham jo ikke gøre det uden en konsekvens.
    Du kan tro jeg bliver sur når han gør det.
    Det er bare provokerende at han bliver ved når jeg prøver at gøre alt hvad jeg kan. Han stopper bare ik. Om jeg så havde hjulsporer og en hjernkæde som pisk. -havde han alligevel fortsat som om det er sindssygt sjovt


  • #12   28. maj 2015 Så skal du have ham gennem tjekket da jeg er sikker på at han har ondt.
    Tindur stejlede op ad mig(ikke for at ramme mig men fordi jeg ikke lyttede til de mindre signaler) dengang han var låst og jeg ville longere ham. Først der lyttede jeg rigtig og blev utrolig ked af at jeg ikke havde gjort det tidligere.. smiley

    Mvh TT


  • #13   28. maj 2015 Team tindur: det vil jeg gøre. Så må jeg jo bestille en konsultations tid til ham smiley

  • #14   28. maj 2015 Hej
    Jeg vil bare lige rose dig for din ansvarlighed smiley
    De fleste 15 årige ville have holdt fast i at hesten var stædig og uopdragen, så jeg bliver rigtig glad for at se en som dig bekymre dig for hesten, og lytte til de råd du får - thumbs up! smiley

    Mht. Din hest, så må jeg erklære mig enig med TT i gjordkramperne, og ellers ville mit næste bud være et adfærdsproblem, altså ikke en narresteg, men en måde at vise frustration. Kan fx. Være at han går op af andre personer, fordi han finder tryghed i dem, og når du så vil have ham frem opstår der 2 scenarier - 1. Du fjerner ham fra trygheden, eller 2. Han ved ikke om han skal lytte til dig eller personen på jorden (trygheden) = spark i frustration

    Jeg hælder dog mest til gjordkramperne smiley


  • #15   28. maj 2015 Hvis hesten er tjekket igennem, så ville jeg få en underviser med erfaring i problemheste ud - jeg kan anbefale at du måske får en BBH udd. ud da jeg ved mange af dem er ret gode til den slags.
    Vores egen pony havde lidt et lignende problem. Han angreb ikke folk, men han blev virklig stresset når han ikke 'fik sin vilje'. Så kunne han lge pludselig finde på at bukke en af hvorefter han kom hen og nussede dig og sikrede sig at du var okay. Vi fandt ud af at han havde en masse arvæv fra kastrationen som fremprovokerede reaktionen.
    Det er nemlig sådan at når hingste stresser op, så trækker de klokkeværket til sig. Dette gør vallakker også som en naturlig reaktion, men her opstod der så et problem. Har hesten arvæv vil der blive trukket i nerverne, og det kan sammenlignes lidt med at de stikkes af en hveps oppe imellem benene og så er det klart at de reagerer så voldsomt.
    Det kunne lyde til at din hest måske også lider af dette?


  • #16   28. maj 2015 Tak for svar. Har fået min far til at ringe til HC fra Hørsholm hestepratiks smiley
    Så må vi lige se om vi kan gøre noget ved det :F


  • #17   28. maj 2015 Det kan tjekkes af dyrlægen og fjernes ved en operation. Det er helt fantastisk så meget hesten ændrer sig efterfølgende smiley

  • #18   28. maj 2015 Bare husk at en dyrlæge ikke kan rette evt låsninger o.l. Da skal du have fat på en Osteopat eller kiropraktor smiley og supert at I gør noget ved det smiley

    Mvh TT


  • #19   28. maj 2015 Bare husk at en dyrlæge ikke kan rette evt låsninger o.l. Da skal du have fat på en Osteopat eller kiropraktor smiley og supert at I gør noget ved det smiley

    Mvh TT


  • #20   28. maj 2015 TT: Det er nok bedst at vi lige først får set hvad problemet er smiley

  • #21   30. maj 2015 Vi havde dyrelægen på besøg i går (glemte at skrive) der er intet i vejen. Det er bare en dum vane han har fået sig. smiley

  • #22   31. maj 2015 Fik du ham i røntgen? smiley

    Mvh TT


  • #23   31. maj 2015 Nej han blev bare tjekket på forskellige underlag og mærket igennem fra top til tå og dyrelægen sagde at det intet var og se og det kunne ikke betale sig med røntgen da han var en sund og frisk hest

  • #24   31. maj 2015 Javel ja.. Så ville jeg få en anden dyrlæge på banen.. For uden røntgen så kan de aldrig garantere noget.. Og det overrasker mig at han selv ikke anbefaler det når din hest har den adfærd smiley

    Mvh TT


  • #25   31. maj 2015 Vi havde haft alt og alle, lige fra hospitalet til Tove Due og alle mulige andre behandlere ude og ingen af dem fandt problemet hos vores pony før der var gået flere år. Han havde gigt i større eller mindre grad i hele lænden og er nu aflivet af den grund.

    Fik dyrlægen tjækket ham ordentligt for evt. arvæv fra kastrationen?


  • #26   31. maj 2015 Louise: ja han tjekkede alt. Gødningen skal vi også aflevere i morgen for at se om der er noget i den

  • #27   31. maj 2015 Jeg vil alligevel passe på med at udelukke nogen fysiske årsager. Det tog os omkring 5 år at få min pony udredt også selvom han mange gange blev erklæret helt fejlfri

Kommentér på:
Han sparker!

Annonce