{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræne hest - efter et par års pause??
  • #1   3. jul 2015 Jeg har genoptræner min pony efter et års pause (forfangenhed, derfor kunne hun ikke rides)

    Den fungere fint som ridepony igen smiley hvor gammel er hesten?


  • #2   3. jul 2015 Hun er 8 smiley

  • #3   3. jul 2015 Hvis du starter roligt op evt. Med skridt ture osv. Så ville jeg gøre det smiley den har jo stadigvæk nogle år som ridehest så

  • #4   3. jul 2015 Super tak smiley

  • #5   3. jul 2015 Start op med masser af skridt ture, efter noget tid med det begynder med travintervaller, langsomt øger du. Når hesten er klar, påbegynder du så galopintervaller ligesom i traven.
    Sådan vil jeg starte genoptræning. smiley

    Synes denne er en god vejledning:

    1. - 3. uge:
    Skridt lige ud på hårdt, plant underlag - startende med 20-30 minutter dagligt for til slut at ende med 90-120 minutters skridt dagligt sidst i perioden. Dette kan deles i 2 skridtperioder pr . dag. Skridtperioden kan med fordel øges til 5-6 uger, specielt efter alvorlige sene/ligamentskader.

    4.-5. uge:
    Træningen fortsætter på hårdt plant underlag, og nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver eller hver anden dag, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt).

    6.-7. uge:
    Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 minutters travarbejde og øg gradvis til 30-40 minutter dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.

    8. uge:
    Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter hestens brugstype (spring, dressur eller væddeløb). Start med de lette øvelser og øg kravene gradvist. Forlang aldrig mere af hesten, end dens træningsniveau kan bære!

    Håber du kan bruge det smiley


  • #6   3. jul 2015 Super - 1000 tak, lige det jeg manglede smiley

  • #7   3. jul 2015 Ville skridte de første 3-4 uger , cirka 20-40 minutter pr tur .

    5. Uge . 20 min skridt. 5 min trav. Afskridt 10-12 min

    6. Uge. 20 min skridt . 5 min trav, 5 min skridt. 5 min trav . Afskridt 10-12 min

    7. Uge. 15 min skridt .5 min trav, 5 min skridt. 5 min trav , 5 min skridt . 5 min trav . Afskridt 10-12 min.

    8. Uge . 15 min skridt . 3 trav intevaller a 5 minutter (m 5 min skridt pause imellem ) 5 minutter galop . Afskridt 10-12 min

    9. Uge . 15 min skridt . 2-3 trav intevaller. 2 galop intevaller. Afskridt


    Dette har jeg lige brugt til min . Har fået den af Nørlund dyrlægerne , sådan starter jeg min op efter behandling og/eller skade


  • #8   3. jul 2015 Tusinde tak!!

    undskyld men hvad betyder travintrevaller? smiley


  • #9   3. jul 2015 Travintervaller betyder, at du skal trave i 5 min, skridte i 5 min, trav i 5 minutter, skridte i 5 min og så trav 5 min igen.

    Det er gode genoptræningsprogrammer, har selv brugt dem succes på bla en 8 års som havde stået stille. Der er jo mange år tilbage som ridehest i en 8 års.

    Mvh Charlotte


  • #10   3. jul 2015 Okay tak! smiley

    -ja, der er mange gode år tilbage i hende, så det vil være synd at takke nej tak smiley


  • #12   3. jul 2015 Tak smiley

  • #13   4. jul 2015 1 Trav-interval = 5 minutter i trav . Altså en periode på 5 minutter. Kunne også væge i galop . Programmet burde give mening smiley


  • #14   5. jul 2015 Tak smiley

Kommentér på:
Genoptræne hest - efter et par års pause??

Annonce