{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.163 visninger | Oprettet:

Forvirret over valg af bid {{forumTopicSubject}}

Hej Hg folk smiley
Har en dejlig hyp, som jeg prøver at finde et bid til smiley men den store jungle af forskellige bid og holdninger forvirrer mig. Så måske i kunne hjælpe mig lidt smiley eller blot gøre min forvirring større smiley
Pt. rider jeg min hest med sidepull, det er ham rigtig god til så det er bestemt også noget jeg vil fortsætte med at gøre, men når jeg er afsted til ringridning og til dressur undervisning vil jeg gerne, hvis det kan lade sig gøre, ride med bid. Problemet er at han for det første nægter at tage bidet i munden. Når det så er i munden, river han hovedet ned hele tiden eller slår med hovedet, hvilket gør naller for mine hænder smiley
har kigget på disse to bid, kom gerne med erfaringer smiley

Stubben Danish Guard bid.Udelt bid som hesten har nemt ved at acceptere, biddet giver stabilitet og ro, biddet har tungefrihed. De specielle sidepaneler støtter biddet og hjælper hesten til at forstå rytterens tøjlehjælp. Tøjle sidder selvstændigt i egen ring. Har lille ring øverst, som man sætter trensen igennem, giver ro og ligevægt i biddet, samt fordeler trykket. Bid er 14 mm tykt, dog 12 mm henover tungen.

H. Sprenger NovoContact 3-delt muffebid, Novocontact biddet har en anderledes facon end de traditionelle bid, hvilket betyder at det ligger mere blødt og stabilt på hestens tunge ved løs eller let kontakt til tøjlen. Ved anholdning drejer biddet sig en anelse fremad og giver dermed en hurtig virkning. Så snart grebet i tøjlen løsnes, lægger biddet sig roligt på plads på tungen igen. Det tredelte bid er især velegnet til heste der har en tendens til at være stærke på, og gå imod biddet, men er for sensible til "hårde" bidtyper. D-ringen giver en lidt større støtte ved hestens mundvige og er især velegnet til unge heste. Biddet er udført i materialet Sensogan, der er en legering af kobber, mangan og zink. Hestene suger gerne på dette materiale der er særdeles allergivenligt og mangan er et vigtigt sporelement der bla. har en stressforebyggende effekt. Et ideelt materiale til at opnå en fintfølende kontakt til hesten.

Ekstra info:
Min hest er en vallak på 11år, og har en sart lyserød mule, tidligere ejer red med kobber bid med ruller. Har prøvet et todelt muffebid på ham.
bestiller tandlæge tjek til i næste uge


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forvirret over valg af bid
  • #1   9. jul 2015
    Ville starte ud med at prøve et ganske alm. billigt udelt bid fra Hooks eller Horze :o)
    Det er lidt øv og købe Danish Guard eller det andet, hvis hesten ikke duer med det.


  • #2   9. jul 2015 det kan du have ret i smiley er det noget, jeg skal være særlig opmærksom på, når man ridder med uddelt bid? har ikke prøvet det før nemlig

  • #3   9. jul 2015
    Næ, der er intet anderledes ved det - det er det der giver mest ro. Nogen tror det er hårdt, men det er det IKKE. Det er et ganske alm. trense bid. Mundstykket er bare lige udelt.


  • #5   9. jul 2015 Syntes det første lyder bedst smiley

  • #6   9. jul 2015 # o0Fireflies0o: tror du kan have ret, så jeg må til at starte fra bunden.

    Har også bestilt en bitfit nu, så jeg kan være sikker på det er størrelsen på bidet der evt. irritere ham og så se dyrlægen siger.

    Synes bare jeg bliver helt rundtosset i hovedet af at gennemsøge nettet


  • #7   9. jul 2015 Husk også det er utrolig vigtig at du har et bid i den rette størrelse.
    Hvis biddet bare er en halv cm. for stort, vil det være bevægeligt i munden på hesten, hver gang du tager i tøjlen.

    Mange heste er urolige og "snapper" ned efter biddet, fordi de går med et for langt bid, de prøver at få stabilitet på biddet, ved at "vælte"rundt med hovedet, uden held.
    Biddet skal ligge til i hver side af munden, og samtidig må biddet ikke være for tykt, da mange heste slet ikke har plads til tykke bid på 18-20 mm, eller mere.
    Det bid på 14 mm, ville jeg gå efter, men mon du kan prøve det et sted i et par dage, for at se om din hest overhovedet synes om det bid?


  • #9   10. jul 2015 - Matilde: Er lidt den eneste i min omgangskreds som rider, men vil forsøge mig med at finde et test center, hvor man kan låne bid. så snart jeg har fundet størrelsen og tjekket tænderne. og vil bestemt kigge efter et tyndere bid smiley

    - Maja: Det tror jeg gerne smiley har set en masse af hendes videoer smiley dog synes jeg det bliver for dyrt for mig, lige nu smiley Har også kig på ny sadel til ham smiley


  • #10   10. jul 2015 Prøv evt et bid med smag smiley

  • #11   10. jul 2015 Du kan også søge vejledning hos Christina Suntum fra hestemund.dk. Jeg har haft hende ude til bidtilpasning på et tidspunkt. Det virker måske lidt dyrt, men på den anden side skal der ikke mange fejlinvesteringer til, før det er tjent ind.

  • #12   11. jul 2015 Det er selvfølgelig rigtig nok.
    Nu har jeg målt hans mund, til et sted mellem 13 og 13,5 og har haft mine fingre inde for at mærke hvor meget plads han har i ganen, hvilket ikke var særlig meget da de buer næsten lige.

    Skal jeg så gå efter et tredelt eller todelt bid eller er det ligemeget så længe det er tyndt nok ? smiley


  • #13   11. jul 2015
    Med en lav gane, ville jeg nok prøve et udelt :o)


Kommentér på:
Forvirret over valg af bid

Annonce