{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.331 visninger | Oprettet:

Sparker med forben {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at ride en partshest, som desværre har den "uvane" at han sparker!! Jeg fik at vide, da jeg staretde på ham, at "det gjorde han bare" " fordi han har været underernæret,¨, der hvor han oprindeligt kom fra". Det ville jeg ikke acceptere, så jeg læste en del og har faktisk formået at få ham til at stoppe med det, når jeg strigler ham/han står bundet. Jeg har simpelthen ignoreret det eller puffet til ham, så han var nødt til at finde balancen igen og så rost ham, når han stod stille. Men....nu er det blevet så meget værre når han skal have saddel på! Han er begyndt at sparke ud efter mig og forsøge at bide ( det kan jeg dog stoppe ved at "skælde ud") men forbenene kan jeg ikke få styr på. Det kan faktisk godt være lidt farligt, når man skal "fange" gjorden og gør det besværligt at lægge sadlen rigtigt, da den jo "rutsjer" lidt rundt, når han bevæger sig. Gode råd søges!

Skal lige siges, at han lige er blevet tjekket af dyrlæge og der ikke er noget galt med ryggen eller lign


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sparker med forben
  • #1   4. okt 2015 Måske der er noget galt med sadlen?? En hest bør ikke reagere sådan når den får sadel på..

  • #2   4. okt 2015 Har I fået undersøgt, om hesten har ondt nogen steder? smiley

  • #3   4. okt 2015 Som Kris & Pigen siger, skal en hest altså ikke reagere sådan, når den får sadel på - og bestemt ikke, hvis det er noget, der er kommet til smiley Det er et tegn på ubehag og hesten har eller har haft ondt i forbindelse med sadlen. Så hvis I er sikre på, at I ikke kan finde noget i ryggen, bør I få kigget på sadlen smiley

  • #4   4. okt 2015 jeg ville nok prøve med klikkertræning.

    jeg er ikke stor fan af camilla stormont, men hun har en udmærket video af hende træne klikkertræning af separations-angst og tænker at princippet godt kan bruges her også med at rose og klikke når hesten står stille.

    vær evt to så en kan komme med sadlen og du kan klikke.


  • #5   4. okt 2015 Pip: Hvis hesten reagere så "voldsomt" når den får sadel på så er det jo ikke noget der skal trænes væk. Den viser jo tydeligt ubehag ved sadlen, så jeg ville bestemt få kigget på om sadlen ligger som den skal, og om rytteren sidder rigtigt.

  • #6   4. okt 2015 Den er tjekket og sadlen er tilpasset. Når jeg har talt med parten om det får jeg at vide at det har han altid gjort. Men det er altså ikke godt nok for mig - det tog ikke ret lang tid, at få ham til at holde op med at skrabe, så det andet kan vel også øves væk med hårdt arbejde

  • #7   4. okt 2015 i mine øjne kan det sagtens være en tillært "vane" muligvis kommet af at hesten har haft ondt.

    og når den er tjekket så giver jeg bare min tænkelige løsning på problemet.


  • #8   5. okt 2015 er enig i det sagtens kan være en tillært vane har en med gjorkrampe og ham og sadler er bar ikk go kompi han har så oplevet at sadlen trykkede så nu er det slet ikke en god kombination han forbinder den med at det kan gøre ondt. så det langsomt hvor jeg tager det helt stille så han får gode oplevelser med sadlen og det tager tid men kan mærke han er blevet mere rolig omkring dette

  • #10   5. okt 2015 Jeg har kun partens ord for at han er tjekket og det skulle han være. Det er ca 7 år siden han var voldsomt underernæret ( det er han ikke i dag...)

  • #11   5. okt 2015 Har talt med hende om problemet og "det gør han bare". Derfor må jeg formode det er en vane og forsøge at træne det væk, men jeg ved ikke helt hvordan. Det er lidt svært når man samtidig skal lægge sadel på. har overvejet klikkertræning

  • #13   5. okt 2015 Det er ikke min hest og ikke min beslutning. Må tage partens ord for gode varer og forsøge med træning

Kommentér på:
Sparker med forben

Annonce