{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.031 visninger | Oprettet:

Hest med "traumer"... {{forumTopicSubject}}

OBS! grunden til der er " i overskriften er, at jeg ikke er helt 100.
OBS! OBS! Løsning er fundet, kan bare ikke slettet forummet pga. dårligt internet.

Det er sådan, at jeg i ny og næ arbejder med en MEGET nervøs islandsk hoppe på 21.
Hun har førhen gået som avlshoppe og er kun blevet taget ud når hun skulle ifoles, tjekkes og flyttes til en fole-fold. Hun blev derefter "tilredet" (longeret med sadel, trukket med rytter og derefter redet rundt med rytter et par gangen, ingen jordarbejde) som 18-årig og solgt videre.
Da nuværende ejer fik hende, stejlede hun med rytter, stak af med rytter og var bogstavligtalt bange for ALT og alle, selv en gulerod. Hun er blevet bedre nu, men stadig MEGET nervøs.

Hvis man rør der hvor hingsten ville have forbenene under bedækning, så skal man enten holde sindssyg godt fast som rytter eller bare væk hvis det er fra jorden, for så panikker hun helt. Det samme hvis man bare snitter krydset på hende. Hun stresser helt op og panikker.

Her i fredags tog jeg hende op på banen og arbejdede med de steder hvor hingsten ville være under bedækning. Jeg fik næsten lov til at røre til sidst og så valgte jeg at stoppe mens legen var god, så hun ikke fik en dårlig oplevelse. Hun stejlede over 20 gange på 30 min.
På vej hjem bliver hun så forskrækket da en and flyver op og en cykelist ringer med ringklokken. Det resulterer i at hun på en måde kommer bag mig og sparker mig i ryggen (rammer ikke så hårdt da hun er et stykke væk, men det gør alligevel ondt) så jeg snubler og lander der hvor hun sparker mig. Hun løber et stykker væk og jeg ringer efter ejer. Hun kommer og jeg prøvede så efterfølgende i 2,5 time at fange hende. Men hun har jo kun oplevet ubehagelige ting med mennesker, så hun ville jo ikke fanges. Det endte med jeg fik hende ind i en have, lukkede af og fik fat i hende. Så kunne jeg gå hjem med smerter i hofter og ryg, samt en stresset pony i chok.


Jeg er bange for at det i sidste ende ender galt og en eller anden ender på hospitalet eller i værste fald bliver slået ihjel.

Hvad ville i gøre i sådan en situation? Ville i stadig forsøge eller opgive hende?
Jeg har snakket med en underviser og hun vil gerne hjælpe, men når nu hoppen er 21 og frygten sidder så dybt i hende, vil det så overhovedet være det værd i sidste ende? Både for hende, men også os?
Ejer vilikke sælge, for hun er bange for den ender som kastebold.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med "traumer"...
  • #1   11. apr 2016 Lyder måske hårdt men hvis den lige frem er til fare for mennesker så ville jeg ik tøve med at aflive den smiley

  • #2   11. apr 2016 Jeg synes altså også at aflivning lyder som det mest humane.

  • #3   11. apr 2016 Det er en svær en at knække. Hun har øjensynligt slet ingen gode oplevelser med mennesker, alt er foregået med tvang og alt har næsten sikkert overskredet hendes grænser, kort sagt hun har ingen tillid. Jeg har brugt 2 år på en 7 årig, og vi er kun halvvejs, 2 skridt frem og nogen gange 3 tilbage, det tager år at rette op på. Hendes alder i betragtning og hendes tilgang til tilværelsen ville jeg mene at det bedste for hende er at få fred. Så synd at mennesker kan finde på at udnytte en stakkels hest så groft og uansvarligt.

  • #5   11. apr 2016 Jeg synes rent faktisk det er synd for den gamle hest, at den skal udsættes for det den bliver. Og den siger jo tydeligt fra, men bliver alligevel trukket igennem mere og mere ubehageligt - ind til det ender i at, at folk anbefaler den skal aflives fordi den er farlig.

    Og ja den er farlig, fordi den jo er tvunget ud i en total utryg verden, hvor ingen tager hensyn til den, men bare ønsker deres egne behov for en ridehest skal opfyldes.

    Jeg kender et par avlere, og jeg har altid syntes de var meget kontante i deres "gamle avlshopper der ikke længere kan holde til/bidrage i avlen bliver aflivet" holdning. Men når jeg læser denne historie og andre lignende historier, så kan jeg se at man gør dyrene en tjeneste ved ikke at sende dem ud på markedet, som mulighed for at købe en billig hest.

    Vælger man at købe en gammel avlshoppe, så har man valgt at købe en selskabshest, som måske med lang tids/år's træning måske kan blive skovturshest - men som helt sikkert kun bør være selskab, når den så tydelig siger fra.
    Og ønsker man at tilride den, så får man den undersøgt og behandlet for sikkert mange års skævheder i kroppen, og sætter den i proff tilridning, således at den får en reel chance for at blive reelt tilredet.

    Så jeg synes godt nok ejeren burde tænke sig godt om. Hvad vedkommende vil byde den stakkels gamle hest - og om vedkommende ønsker at have en ung pige med tabt førlighed på samvittigheden, fordi ejeren måske kan få en billig ridehest ud af en gammel avlshoppe.

    Mvh Charlotte



  • #6   11. apr 2016 Jeg siger det samme som de andre.

    Og så tænker jeg samtidig..
    Hvis den er så utilregnelig? Hvorfor i alverden tager du den så med ud hvor du møder cykler og alverdens andre ting den kan blive bange for?


  • #8   11. apr 2016 Har man overvejet at den nervøse adfærd skyldes smerter? Efter hingsten har været på hende, og folingen.
    Inden jeg ville aflive, så ville jeg få hesten tjekket af en der er uddannet kiropraktor, eller hestefysioterapeut.

    Evt prøve at give smertestillende en periode og så se om adfærd ændres. Men det skal være i samråd med dyrlæge


  • #9   11. apr 2016 Udstyret bør også tjekkes, at det passer. Men jeg hælder mest til at hun har smerter

  • #10   11. apr 2016 Altså hvis det var mig der trænede hende ville jeg træne ren tillid rose for alle berøringer og al menneskelig omgang måske kun træne 10-15 min af gangen og evt. 2 gange dagligt og sådan fortsætte træningen indtil hun er rolig ved den ene person og så egentligt fortsætte tillids træningen sådan

  • #11   11. apr 2016 morkaren:
    Hun er tjekket for alt og der er ingenting.
    Så vidt jeg ved, blev hun ikke bedækket naturligt en eneste gang.

    Jeg er skam ikke skræmt væk af episoden i fredags, for jeg har arbejdet med en anden islænder, dog ikke ligeså slem, men den er skovturshest nu og nyder livet.
    Jeg vil bare gerne, at hun kan gå rundt uden konstant at skulle være bange, ikke nødvendigvis blive ridehest.

    Charlotte M:
    Ejeren købte hende fra nogle andre, som havde købt hende fra avler. De tidligere ejere behandlede hende ikke ligefremt pænt, så det var mest af alt, for at give hende et hjem, hvor hun med tiden kunne føle sig tryg og tilfreds.

    Hun er ikke blevet redet særlig meget, fordi vi også syntes det var en elendig tilridning og at det var synd for hende, når nu hun var så usikker og bange.

    Line Holst Petersen:
    Hun er utilregnelig, fordi folk har behandlet hende som en bunke skidt.
    Den eneste vej til en bane, er den vej. Der plejer ikke at komme cykler, de må faktisk ikke cykle der og så kender hun vejen rigtig godt og er nogenlunden tryg ved den.

    TurboHesten:
    Hun er tjekket igennem for alt og dyrelægen har været indover.
    Hendes udstyr passer, det har vi lagt meget vægt på, for at det skulle være mindst ubehageligt for hende.

    Isabella H:
    Så enkelt er det ikke bare, at træne sådan en hest.


  • #12   11. apr 2016 En så gammel hest der er så skræmt, ville nok have bedst af at få fred, før en eller anden kommer til skade.

  • #14   11. apr 2016 Ville vælge mellem at give den fred som foldbums, kaste kæmpe beløb i at den blir tjekket fra halespids til mulehår inden den røres overhoved. For der helt sikkert skævheder når den siger så markant fra over berøring ved krydset. Det ikke små penge, og det ikke lidt tid. Og med tanke på arbejdet for at den kan ende ud som tur hygge pony, er ðet meget arbejde og hårdt at sætte hesten igennem. Så der skal være en fremtid i det er denne øjesten og man vil bruge tid og penge på den og nyde den til det sidste.

    Personligt ville jeg nok aflive og sige farvel, give den fred. Da selv en foldbums skal håndteres ordnes tænder hove og være smertefri. Og ville jeg ikke mene den er, og derfor frem for at kaste en masse penge i den. Så give en fredelig afgang herfra på en dejlig dag.


  • #15   11. apr 2016 morkaren:
    Den hoppe er min lille baby og derfor ville det være svært at sige farvel, men har tænkt over det og ville entelig bare høre andres meninger.

    Vi er i fuld gang med at bygge en lille bane/roundpen ved opstaldningsstedet.
    Både ejer og jeg vile gerne give hende en chance, for man kan se på hende hun gerne vil.
    Og så, som ejeren siger, er hun nok også en smule egoistisk, for hendes kærestes datter elsker den pony mere end noget andet også.

    Tina c:
    Grunden til hun siger fra så kraftigt, er fordi hun er blevet tvunget til bedækninger og muligvis og slået.
    Hun er tjekket og der er intet med hende.

    Jeg ville nok også, efter at have tænkt igennem, sige farvel, for selv når hun skal have smed skal hun bedøves.
    Det er bare svært når man knytter sig til de kræ :3


  • #16   11. apr 2016 Jeg er godt klar over det ikke er så let men det lyder som den eneste udvej, fra det jeg læser virker hun ikke engang tryk ved mennesker

  • #17   11. apr 2016 Nej, det er kun enkelte personer så som mig og hende der datteren.

    Man kan sagtens røre hende overalt med hænderne, undtaget krydset, men med alt andet, så siger hun fra.


  • #20   12. apr 2016 Hun har gennem de sidste 2 år blevet tjekket HVER gang dyrelægen har været der og har flere gange fået massør, fys og kiro.

    Jeg ved, at hun under bedækningen og hvis ikke hun har stået 100% stille generelt, så blev hun slået, sparket, pisket ovs.
    Så er hun også en smule hovedsky, fordi de bare har hevet og trukket i hende når hun har gjort noget forkert, altså det man ville kalde "yaking on the reins" på engelsk.
    Samtidig har hun haft fårlig oplevelser med en smed for et par år siden, så hun skal bedøves hver gang.
    Og meget mere.

    Hvis du tænker på hvor gammel en islænder kan blive, så har hjn stadig mange gode år endnu og det er ikke fordi, hun ikke vil. Hun tør bare ikke og så er hun utrolig stædig samtidig.


    Jeg har besluttet, i samarbejde med en underviser, at vi vil forsøge.
    Den underviser har hjulpet mig med to heste ligesom Yrsa før.
    Vi begyndte i dag og har brugt 10 min her til morgen, som gik glimrende. Hun tog det pænt og det er små ting vi begynder med.


  • #21   12. apr 2016 I går alt alt alt for hurtigt frem. En hest der ikke kan fanges og stejler og panikker ved det mindste skal ikke trænes uden for folden og den skal da på ingen måde rides! (og så ville jeg med den adfærd være bange for, at den fejler noget fysisk også)
    At træne en sådan hest kræver uendelig tid. Jeg mener ikke det er umuligt, men I er nødt til at sætte kravene MEGET ned. Til en start skal du kunne gå til hesten på folden og give den en godbid - intet andet. Her fra udbygges det langsomt!
    Brug meget gerne positiv forstærkning i din træning og træn meget kort tid af gangen. Brug tid på at sid ved siden af hende på folden mens hun spiser.


  • #22   12. apr 2016 For hvis skyld er det den hest skal hives gennem alt muligt? Det lader i hvert fald ikke til at være for dens skyld.....

  • #24   12. apr 2016 okay, her kommer mine bud, med udgangspunkt i hesten ikke har smerter og det derfor er tillært årvågenhed.

    1. den skal slet ikke ud fra folden, du skal med bedste abe bevægelser, træne den på folden, den skal kunne strække halsen helt ned efter f.eks. en gulerod, så skal den have mulen helt om til skulderen (begge veje) og til sidst skal du kunne løfte alle 4 ben uden angst. alt dette forgår på folden.

    2. når overstående er på plads, skal hun følge dig i forskellige tempoer, uden du hiver i hende, dette forgår også på folden, eks: du står på venstre side med løst torv i grimen og armen med torvet i hængende løs ned af siden, i starter i musse skridt, du går først i almindelig tempo og så langsomt du overhoved kan (musse skridt og begrænset kroppsprog) når de 2 elementer er på plads, tager du den i frisk skridt (store skridt og aktivt kropssprog)

    3. nu er du nået til at kunne komme ud af folden, så du trækker hende ind i stalden og ud igen, når hun ankommer til stalden får hun en godbid (brug evt klikker fra start) og tilbage på folden aer du hende blidt ned af halsen inden du giver slip, dette fortsætter du med lige så længe det kræves for at hun går stille og roligt (uden nervøsitet med mindre der sker et eller andet, høj larm eller lign)

    4. når hun er tryg ved stalden, begynder du at binde hende, hvis hun er rolig og uden nervøsitet gentager du alle øvelserne fra punkt 1 i stalden, til hun er helt rolig ved dem.

    5. når alle 4 punkter er opfyldt og kan fuldføres uden problematikker af nogen art, gå du mod banen (halvejs kun) så snart hun ankommer til milepælen giver du hende en godbid/et klik.

    6. når punkt 5 kan fuldføres uden problematikker går du helt til banen giver en godbid/klik og går hjem igen, en hver trænings session afsluttes med et blidt strøg ned af halsen.

    7. når punkt 6 kan gennemføres, træner du punkt 1,når punkt 1 kan fortages uden problemer fortager du punkt 2, men først når punkt 1 klares lige så let som på folden, husk hele tiden ro og positivitet hvis hun glor på noget er du både, dum, døv og blind for du går bare videre med kroppen og øjnene fæstnet på målet. din ro skal smitte af, hopper hun foran dig, stopper du med et stille men fast stamp og bakker hende 2 skridt, er dette ikke muligt, guider du hende rundt om dig, til du igen er foran skulderen, dette kan du risikere at gøre 45 gange på en træning session, men det er alt afgørende at du hele tiden er rolig og tydelig i dit kropssprog, med tiden skulle et bak kun være påkrævet i særlige situationer smiley

    8: du kan nu begynde at have longe torv i hende, jeg anbefaler en kapsun, så du ikke laver unødigt træk i munden, såfremt dette ikke er muligt, anbefaler jeg en kapsun med bid. du starter i skridt, og får hende til at gå en meter fra dig, på hov slaget, du er foran hendes skulder på indenvendig volte, og fortager øvelserne fra punkt 2.

    9: du får hende nu ud på volten, start med en 10-15 meter volte og gentag øvelserne fra punkt 2. her bevæger du dig henholdvis aktivt og passivt i din egen "volte" på ca 2 meter.

    10. der ligges nu trav ind, trav forgår på samme måde i vekslende tempo, såfremt hun løber, bliver nervøs eller uopmærksom tages hun ned i skridt og placeres evt. med skulderen ved din skulder. det er meget vigtigt du hele tiden er ved hendes skulder, så hun ikke kan løbe ind i dig eller sparke dig.

    først her ville jeg overveje en underviser, det er ikke ansvarligt eller retfærdigt for hende at presse hende til en rytter nu smiley


  • #25   12. apr 2016 Rikke Thorsen:
    Jeg fandt godt ud af bagefter, at det var en fejl og det var dumt.
    I dag arbejdede vi simpelt på folden og trak hende kun lige ud på gårdspladsen for at give en godbid og nusse, derefter tilbage på fold.
    I første omgang arbejder vi nu på at kunne få fat i hende uden at skulle jage hende rundt, som folk tidligere har gjort (jeg har dog brugt en anden metode til at få fat i hende)
    Kravene er minimale lige nu.

    Anne Julie F:
    Hvis nogle kom og tilbød dig terapi eller træning, så du ikke skulle gå og være angst 24/7, havde du så afvist eller havde du forsøgt?

    Søholms Hesteterapi:
    Hør, hun har både haft dyrelæge, fys, kiro og massør, samt hun har været igennem en handelsundersøgelse ovs. Hun fejler INTET og har aldrig været syg. Det var det første der blev tjekket da hun ankom til nuværende ejer.

    Line A:
    Jeg sætter pris på du gad og skrive så langt et indlæg.
    Hun står i en løsdrift så stald er ikke en mulighed.
    Jeg og underviseren var til Monty Roberts her i weekenden og fik et par gode råd ad ham.
    Vi arbejdede inde på folden i dag i babyskridt og det gik strålende.
    Underviseren er ikke en ridelære, men en der er på jorden og guider mig igennem øvelser med hende fra JORDEN.


  • #26   12. apr 2016 OBS! OBS! OBS!
    Lad vær' med at slå på mig omkring det med ridning. Det er IKKE mig der bestemmer hvorvidt hun skal rides eller ej, det er ejer og jeg har bedt hende om at give Yrsa en pause!
    Og den episode i fredags, jeg det var forkert og en fejl!

    Og lad vær' med at kigge på ejer, som om hun er fuldstændig hjernedød. Hun 'reddede' Yrsa fra et hjem med vold og vanrøgt!
    Hun ønsker kun Yrsa det bedste.
    Det er også grundet til hun har gået med til helt at stoppe ridningen af Yrsa!

    Vi har sammen valgt at give Yrsa en chance, fordi hun som islænder stadig har mange gode år tilbage og fordi vi tror på hende.
    Hun er en dejlig pony, som kun fortjener det bedste og derfor vil vi gerne hjælpe!
    Vi går minimalt frem og tager det i hendes tempo.
    Hun har været nok igennem!

    Alle kommentarer om hvorvidt det er synd for hende, jeg er ond eller at det er dyreplageri ovs. bedes i holde for jer selv, TAK!


  • #28   12. apr 2016 Og når nu jeg skriver den har været igennem alt det du forslår, hvornår er det så nok?:3

  • #29   12. apr 2016 Hvis du selv har svarene og intet kan lade sig gøre, du intet har og skulle have Sagt og en super Monty Roberts instruktør på sidelinjen er det jo total ligegyldigt med denne tråd.

    Der er ikke nogen der slår dig oven i hovedet, der er derimod nogen der giver svar og råd som du selv har bedt om.


  • #30   12. apr 2016 Jeg spurgte, hvad folk ville have gjort i denne situation.
    Ikke om det var syndt for hesten, hvad jeg skulle lave med den ovs.
    Simpelt, ville de have givet op eller lagt træning i den?

    Jeg var i tvivl da jeg lavede forummet, men har snakket det igennem med ejer og underviser.
    Jeg har intet at skulle have sagt om hvorvidt den må rides, men hvordan jeg træner den, hvad jeg bruger og hvor jeg gør det er helt op til mig, har ejer sagt.
    Der er ikke nogle Monty Roberts instruktør på sidelinjen... Det der lyder bare flabet. Jeg skrev vi havde været til et af hans event og havde spurgt ham om et par ting, hvor han svarede...


  • #31   14. apr 2016 hun er 21 år, panisk og bange for mennesker og håndtering. chancen for hendes sidste 10-15 år i hendes liv bliver gode er minimal. jeg havde enten ladet hesten leve som foldbums (hvilket det tydeligt lyder som om hesten trives bedste med) og bedøve den så snart der skal beskæres, dyrelæge osv. eller så vil jeg aflive og det kan ikke gå hurtigt nok.

    Min hest har traumer fra en oplevelse hvor han blev tæsket med en kost ind i en vandplads, fordi han er bange for vand. det er noget som skete ved tidl ejer så hvor lang tid siden det er er usikkert. men jeg har ejet ham i snart 7 år nu, og han er stadig ligeså anspændt og panisk på en vaskeplads som han altid har været.. traumer er ikke noget et dyr nogensinde vil glemme så når hesten kun ved ondt fra mennesker, er det nok forsent og rette op på nu..


    Og husk på dig selv, hvor ender de hove henne måske næste gang? Hvis de ender i hovedet, så kan dit liv jo ligepludselig være på et hængende tråd smiley


  • #32   14. apr 2016 Har ikke læst de sidste indlæg!
    Nr. 1 fuld røntgen!! Hvis disse billeder ikke viser noget galt så nr. 2! = aflivning!
    Jeg ville ikke have sagt aflivning hvis hesten var 10 år yngre. Men en hest i den alder med den angst for mennesker burde ikke holdes i live medmindre der er smerter der kan fikses. Er det smerter og hesten kan blive 100% rask så er chancen tilstede for at hun kan få et godt liv. Hvis ikke så er det dyremishandling (i mine øjne) at holde hende i live..

    Mvh TT


  • #34   15. apr 2016 Mason Fall:
    Hun er bange ja, hvis tingene ikke foregår stille og roligt i hendes eget tempo.
    Hvis det er rigtig en islænder kan blive omkring 40, så har hun "kun" levet halvdelen af sit liv...
    Jeg er godt klar over risikoen ved hende.

    Team Tindur:
    Hun har fået røgnten.
    Hun har lige så mange gode år i sig endnu som en almindelig varmblod på 11...

    Søholms Hesteterapi:
    Jeg har en underviser som kender og har arbejdet med sådanne heste før.
    I vinter arbejdede vi med en 14 årig hoppe, også islænder, som hoppede flere meter når man rørte hende og stak af så snart du rørte hende i siden på tur.
    Hun er stadig sensitiv, men det går fremad og man kan nu klappe hende overalt, svinge en pisk foran hende med plastik på ovs. så jeg er ikke uerfaren..

    Vi har besluttet at give Yrsa chance sommeren over.
    Allerede efter 2 dage nu, kan man med lidt tålmodighed og en godbid få fat i hende på den normale fold (ikke prøvet på sommerfolden). Alt er foregået i hendes tempo og uden nogen form for vold el. lignende.


  • #35   15. apr 2016 Vores den gamle (trakhener blanding) kunne også sagtens leve mindst 10 år endnu med hans helbred. han døde af tarmslyng d. 26 december af en alder af 24, så selvom nogen islændere kan leve længere er det ikke ens betydning med alle kan smiley

  • #36   15. apr 2016 Det hører nu vist til sjældenhederne at heste bliver 40år, 30 år er endda stadig gammelt- selv for en islænder smiley

  • #37   15. apr 2016 En hest på 21 år er gammel, uanset race. Især med den bagage denne har. Altså den har levet et hårdt liv, og det slider.

    Og nøj, jeg har ondt af den. smiley


  • #38   15. apr 2016 Tænker også en avlshoppe ikke bliver den helt høje alder. Så 21 år er da flot hvis den er sund og rask smiley

  • #39   16. apr 2016 Åh gud, jeg troede, jeg havde slettet det her forum.

    Det er sådan, at vi gik hende en chance og tager det hele i babysteps. Det er allerede muligt at fange hende og hun kommer selv hen til hegnet hvis du har en godbid, det gjorde hun ikke før.

    Anne Julie F:
    Hvis du mener det erforkert det vi gør, jamen så er det da godt det ikke er din hest.
    Alle fortjener en chance og hvorfor aflive en sund og rask hest, som kan leve de sidste år uden frygt med lidt hjælp?
    Det handler om tålmodighed og tillid.
    Hun nyder rent faktisk når man sidder i hug ved siden af hende og aer hende på mulen. Hun ligefrem står og slapper helt af.

    Vi har fundet ud af nogle har givet hende nogle ordentlige slag omkring bagpartiet og har trukket hårdt i hovedtøjet, så hun har haft ondt bag ørene.


    og så har hun ikke fået meget mere end 2-3 føl, hun stod som avlshoppe under Hårkildegård.


  • #40   16. apr 2016 Hvis du ville hesten det bedste, så lod du den være. Det der show handler udelukkende og dit eget ego. Hesten skære det jo ud i pap og bøjer det i neon, at den ikke vil være med.

    Men slet du bare tråden (forum er HG´s debatdel) så slipper du også for at blive konfronteret med at ikke alle synes det du har gang i er en god ide.


  • #41   16. apr 2016 Fortæl mig lige hvordan det er hun siger, at hun ikke vil være med?
    Du kender jo for pokker ikke krikken... Alt du ved, er noget jeg har skrevet.
    Jeg har snakket med ejer, kigget på krikken og tænkt det hele igennem.

    Og undskyld mig, bare fordi jeg ikke sådan lige giver op, så er jeg pludselig den onde?
    Havde hesten haft alle mulige sygdomme, været halt ovs, ja så havde hun nok fået fred, men hesten eller ponyen om du vil, har det fint, sund og rask.
    Hun har et par oplevelser i bagagen, men er ellers en sød og rolig pony.

    Hvorfor har folk så ondt i røven over, at man gør tingene anderledes?
    Jeg er for pokker da ikke en dyremishandler. Jeg ved godt hvornår det er nok og det skal ponyen også nok vise mig.


  • #43   17. apr 2016 smiley

Kommentér på:
Hest med "traumer"...

Annonce