{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.431 visninger | Oprettet:

Urolige ben, nedsidning {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har et lille (læs: stort....) problem, jeg har altid reddet pony, og har nu fået min egen hest. Hun er egentlig ikke så forfærdelig stor, men jeg kan simpelthen ikke sidde på hende. Traven er umulig for mig at sidde i, og mine ben flagre rundt. smiley
Skridt og galop er bedre, men mine ben er stadig ufattelig urolige.

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op.. Det er pisse øv, fordi jeg kan mærke at hun bliver mere og mere døv for benene, fordi jeg desværre sidder så uroligt med dem.

Har fået undervisning over en periode, uden nogen yderligere effekt, så søger nu efter lidt råd hér.. Hvad har i gjort ved urolige ben & nedsidning?

Venlig hilsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Urolige ben, nedsidning
  • #1   26. jul 2016 Har du prøvet at spraye harpiks på indersiden af dine ridestøvler? Det har jeg hørt flere der siger virker rigtig godt(: det er bare helt almindeligt harpiks på spray

  • #2   26. jul 2016 Jeg rider med korte ridestøvler (og leggings) og mon ikke det er rimelig usundt for sadlen? smiley

  • #3   26. jul 2016 Der sker ikke noget ved sadlen. Min veninde bruger det rigtig tit på hendes, og hun tørrer den bare lige af med en våd klud efter brug, og så er den fin.

  • #4   27. jul 2016 Hmmmm, men man kan vel ikke spraye det på ruskindsleggings.... smiley

  • #5   27. jul 2016
    Har samme problem uanset hvilken hest jeg sidder på, desværre.
    Mine fødder er mega urolige og lidt sædet også. Jeg har prøvet alverdens kreative råd folk har, men det virker ikke.

    " Du skal bare liiiige " ja ja, det siger du, men det hjælper ikke en dyt.

    Jeg har nærmest accepteret at mine ben bare ER urolige også må jeg leve med at folk konsekvent altid skal kommentere det. De rammer ikke hesten, så går det for mig.


  • #7   27. jul 2016 Jeg red med sporer en gang imellem, så fokuserede jeg på ikke at ramme pony med sporerne, at jeg endte med at sidde nogenlunde pænt med mine ben smiley

  • #8   27. jul 2016 Mit problem er så bare, at mine ben rammer hesten - og derfor er det rimelig problematisk... smiley Må prøve med nogle bøger..

  • #9   27. jul 2016 Ned i tempo meget ned og få hesten ned og frem det gør det for mig meget nemmere

  • #10   27. jul 2016 Det der springer mig i øjnene på billedet er at du stiver i dine knæ. Det forplanter sig i sædet og så er det svært at sidde afslappet.

    Prøv at få undervisning af en CR instruktør. De kan spotte hvad rytteren laver af mindre heldige ting i sadlen og hjælpe med at få det væk så man kommer til at sidde bedre.



  • #11   27. jul 2016 Har du prøvet at få undervisning af en instruktør indenfor centeret ridning? du kan spørge efter nærmeste underviser i denne gruppe https://www.facebook.com/groups/178914069073/

  • #12   27. jul 2016 En hjælp kunne og så være at par læderridestøvler. De er jo lidt stive I det og kan dermed stabilisere din ankle.
    Og så tænk over at gøre din hæl "tung", ikke noget med at presse hælen ned.

    Brug det sammen med mange af de andre gode råd angående ridningen, du allerede har fået.

    Det tager laaang tid at ændre, så det er måske for tidligt at afskrive undervisningen - god undervisning løser rigtigt mange problemer smiley


  • #13   27. jul 2016 Prøv at binde et bånd fra høet eller halmballen mellem gjorden og stigbøjlerne. Altså bind stigbøjlen fast til gjorden i hver side

  • #14   27. jul 2016 Prøv at ride uden bøjler. Det gør ikke ens ben mere rolige, men er en god øvelse til at træne balance og du vil dermed også få lettere med at holde ro i dine ben smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #15   27. jul 2016 Måske er det vinklen på billedet men sadlen ser for lille ud og kan man ikke komme ned og sidde ordentlig så kan du heller ikke få den korrekte opstilling og istedet for at du kan "suge" dig ned om hesten så sidder man og "flagrer" et stykke over sadlen.

    Du skal altså tjekke at din sadlen passer til måsen smiley og så endelig fortsætte med så meget god undervisning du kan komme afsted med, longearbejde uden bøjler og tøjler osv osv

    Tålmodighed er en dyd men det skal nok komme smiley


  • #17   27. jul 2016 Sadlen er tilpasset os begge, så den burde sgu ikke være for lille. smiley

  • #18   27. jul 2016 Jeg tror den ser for lille ud, fordi du sidder for langt tilbage i sadlen. Det problem havde jeg også på en pony jeg red engang, og det gjorde at jeg kom til at sidde lidt mærkeligt, ikke kunne sidde ordentligt og havde sværere ved at styre mine bevægelser. Det jeg gjorde var at slippe alt andet, og kun fokusere på hvordan jeg sad. Parere hesten, sætte mig i det dybeste punkt i sadlen og så ride frem i trav igen. Smuttede jeg ud fra det gode punkt, så var det ned i skridt (eller stilstand igen) og så rette. Det kan nemlig være ret svært at ramme det gode punkt, hvis det i forvejen er svært at ramme...
    Sidder man det rigtige sted i sadlen, så er det også nemmere at styre hvad benene laver, fordi man ikke skal bruge benene til at holde fast og derfor spænder mindre smiley


  • #19   27. jul 2016 Jeg må prøve lidt forskelligt imorgen når jeg rider igen. Tak for jeres forslag!

  • #20   27. jul 2016 Jeg vil også lige tilføje, at tricket med ballesnor mellem gjord og stigbøjler ikke altid er en god idé. Det kommer meget an på din egen benstilling. Jeg har prøvet det engang for at afhjælpe noget andet, men jeg får vanvittig ondt i benene af det. Senere har jeg fundet ud af at det er naturligt nok, for når mine knæ peger lige frem, så stikker mine fødder ca. 40 grader til siden. Så hvis du har en ligeså handikappet benstilling som mig, så skal du tænke over hvordan du gør det smiley

  • #21   27. jul 2016
    Et øjebliks billed ser meget godt ud, men i virkeligheden så rasler hele min underkrop løs smiley Det er så træls! Uanset hvilken sadel ( støre knæstøtter, ingen knæstøtte, mindre sæde, spring sadel osv. ) og hvilken hest ( pony, hest strl. 178 cm ).



    profilbillede
  • #22   27. jul 2016 jeg har haft stor succes med centreret ridning teknikker til at få styr på dem

  • #23   28. jul 2016 Hej søde smiley
    En gang kortere bøjler, bøj i knæet og pres knæet ind i sadlen, så fjerner vi bevægelsen i dine ben smiley overkroppen tilbage og så er den der smiley smiley


  • #24   28. jul 2016 Nu har jeg ikke læst kommentarene

    Men der er bestemt et par ting du kan gøre.

    Din opstilling er ikke korrekt. Du sidder meget foroverbøjet. Husk at du skal kunne tegne en lige linje fra din schenkel til din skulder.

    Det med at hesten er svær at sidde ned på skyldes nok at den går lidt på forparten og ikke bruger ryg/bagpart nok. Har selv en hest som er svær at sidde på hvis han ikke går korrekt , ligeså snart han kommer op med ryggen og bruger bagparten er han nem at sidde på.
    Det gælder de fleste heste, alt er nemmere at sidde på når de bruger ryg/bagpart og ikke går på forparten.

    Håber ikke min kommentar er fornærmende.. Er bare gået ud fra billedet smiley


  • #25   28. jul 2016 Vil mene at bøjlerne bestemt ikke skal være kortere.. Lange bøjler så du kommer ordenligt ind om hesten

  • #26   28. jul 2016 Hesten og jeg er stadig igang med en læringsprocess, hun er i tilridning, og er stadig ved at lære det hele. Hun har tendens til at gå på forparten, også når hun ikke er under rytter...

  • #27   29. jul 2016 Hmm, jeg vil sige at hvis hesten er i tilridning, så er den nok ikke selv helt klar til at du laver nedsidning - det er min egen heller ikke f.eks.
    MEN du kan gøre det lettere for dig og din hest, hvis du lære hende at søge længere ned, for så kommer ryggen op og hun lære at bruge sig ordentlig. Det kræver år at skabe det rigtige fundament hos hesten smiley
    - og længere ned er ikke ment som i at mulen skal tættere på bringen, men imod jorden, så hun strækker sig smiley

    Sorry, ved godt det intet har med dit problem, men urolige ben er en alm. ting hos ryttere... det skal ikke være nemt, men lad vær med at sidde og sætte knæene ind i siden på hesten, for at holde dig i sadlen !
    For det først, få numsen ind under dig også øve dig i moment vis i nedsidningen, hvor du koncentrere dig om dit sæde og ben, og pas nu på med ikke at læne dig for lang tilbage, du skal stadig sidde lige over hesten smiley

    Men ja, det er nemt nok at være klogeove her på nettet, uden rigtig at være til stede, men ligesom nogle af de andre har sagt, lad vær med at fravælge en underviser just yet, det kræver tid og øvelse smiley

    Og det er meget normalt at en rå hest går på forparten, det gør de fleste indtil de bliver trænet (rigtigt) smiley og det er aldrig helt nemt at sidde på en rå hest i nedsidning, for en trænet hest, der bruger sin ryg, tager en med, også er alt ting lige det nemmere, end en som sænker ryggen smiley


  • #28   30. jul 2016 Jeg ser at du klemmer og spænder fra hofte og helt ned i tæerne. Det gjorde jeg også, og mine ben flagrede mere end dannebrog i en orkan. Men da min underviser lærte mig, at jeg bare skulle slappe af i lårene, og ikke spænde op.
    De første 300 gange, var det møghamrende svært, men jo mere jeg øvede det, jo bedre blev det - og nu holder jeg faktisk mine ben mere eller mindre i ro!

    Deruover, så den del med at spænde stigbøjlen fast til gjorden, lyder komplet idiotisk i min verden. Hvad hvis hesten bliver forskrækket og du ikke følger med (der ender mit ben altid oppe ovre hesten, så to stigbøjler på samme side), held og lykke med det, når stigbøjlen er spændt fast. Det fraråder jeg i aller højeste grad.

    Derudover hjalp det for mig, at få længere bøjler(er springrytter, og rider oftest i korte bøjler), men da jeg kom ned i nogle lange bøjler, slapper jeg automatisk af i mine ben!

    Alle har forskellige erfaringer og det er ikke sikkert at mine råd hjælper for dig, men det er da et forsøg værd! (Y)


  • #29   30. jul 2016 Tusinde tak for alle jeres svar, jeg har endnu ikke fået afprøvet nogle af dem. Men håber at få reddet lidt igen imorgen. smiley

  • #30   30. jul 2016 Jeg ville simpelhen tage den uden sadel og så om på numsen at sidde.
    Har haft rigtig mange elever der har haft problemer med det og lige så snart de kom på numsen at sidde, så kunne de sidde på alt stort set smiley

    Det handler om at have et godt sæde smiley


Kommentér på:
Urolige ben, nedsidning

Annonce