{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan rider i jeres hest til biddet?
  • #3   24. aug 2016
    Tja, jeg kunne komme med en længere prædiken om at en hest skal søge til biddet selv. Den skal selv strække sig og på et tidspunkt vil den ligge sig til og des stærkere den bliver, des højere kan den komme op.

    Sådan har jeg i hvert fald en gang tænkt.

    Jeg er stadig tildels enig med 16 årige Maria, jeg foretrækker stadig en hest der kan søge frem og ned for lange løse tøjler - det er alfa omega for mig at hesten selv tager kontakten.

    Men, jeg har ændret mening om det er okay at korrigere hesten. Før i tiden lullede jeg rundt med løse tøjler hele tiden, slog hesten fra ventede jeg til den søgte ned igen - og det kunne den gøre godt tit og det kunne tage lang tid og søge ned.
    Min bette pony er ekspert i at spænde op og have fokus på andre ting.

    Så jeg har ændret tilgang til at det er ok at korrigere hesten via. negativ forstærkning. Dvs. bruge tøjlen til at bede hesten søge ned, når den spænder op eller mister fokus.
    Altså via negativ forstærkning/pres i munden bede hesten søge ned.

    Den negative forstærkning bruger folk så på mange forskellige måder: pille, nykke, tage og give, arbejde med tøjlen osv. hvad pokker man vælger og kalde det. Det er alt sammen samme fremgangsmåde; ligge et pres i tøjlen, når hesten søger ned så fjerner det.

    Om end jeg dog foretrækker at hesten har lært at strække sig frem til biddet før, så den ved hvad den skal og man ikke skal blande pres fra biddet ind i det. Men jeg bruger det gerne, hvis hesten spænder op eller mister koncentrationen.

    Jeg brugte desværre pænt meget tid med en hest med næsen i sky, fordi jeg mente at hun selv skulle søge ned og slappe af - det skete måske 1-2 rundter I ALT på 60 minutter... Det holder ikke.
    Damen er blevet super god til at søge ned selv nu og slappe af, selvom jeg har blandet tøjlen ind i det, hun strækker sig faktisk meget bedre frem og ned end da jeg ikke ville bruge tøjlen.


  • #4   24. aug 2016 Træner den i frem og ned og samler den stille og roligt op, jo stærkere den bliver. Jeg bryder mig personligt ikke om pille, nulre etc. metoderne da det (i mine øjne) giver en falsk holdning og bare er ubehageligt for hesten.

  • #6   24. aug 2016 Jeg bruger mit sæde og schenkler til at 'gribe fat' og samle hesten. Og med det og med hjælp fra tøjlerne får jeg redet min her til biddet.

    Tøjlerne er ikke for at tvinge hesten ned, men for at guide den til hvor den skal gå. Og så bruger jeg tøjlerne til at fortælle hvor højt eller dybt hesten skal gå. smiley


  • #7   24. aug 2016 Jeg beder hesten om at bruge sig bagfra. Så kommer det helt af sig selv.

  • #8   24. aug 2016 Drivkraft bagfra og indundergriben, og så en stille og rolig hånd der blot tager imod.

  • #9   24. aug 2016 Jeg trækker skiftevis i den ene og den anden tøjle. Sætter hesten farten ned så sparker jeg den frem igen og har altid en pisk med hvis hesten en dag er doven.



    Det havde været mi svar hvis du havde spurgt mig for 7 år siden.
    Idag gør jeg intet. Jeg giver min hest massere af tøjle og lidt fremdrift. Alt efter hvor stærk hesten er kan jeg bede om at have hovedet i en hvis højde. Men min het går altid i "western" holdning altså med lang hals men i mankehøjde. Er hesten ikke stærk nok til dette får den lov at gå lavere mere hovedet.
    Traven kæmper vi med men det hjælper gradvist Der skal jeg i stedet tage noget af hendes fart af.
    Og galop får hun lov at gå lidt højere med halsen da det så er nemmere for hende at få opspringet smiley


  • #10   24. aug 2016 Når jeg rider med tøjler, kommer jeg tit til at bruge dem til at få hesten i en ramme, som jo egentlig er en rigtig dårlig vane. For så afhænger al ridningen af tøjlerne. Arbejder på det, men det tager jo tid sådan noget. Rider jeg uden, hvilket jeg egentlig oftere gør, så fokuserer jeg på hans skuldre og bagpart i stedet. Får jeg indvendige skulder ind på ham, følger bagparten med, han samler sig sammen, runder i ryggen og kommer op ad jorden. Jeg er ikke helt sikker på den rent tekniske forklaring eller om det er i den rigtige rækkefølge, men sådan føles det xD

    Jeg leger rigtig meget med mine heste, og den attitude de får under legen bruger jeg også i ridningen. Både for at motivere dem (min forhåbning er, at min ridehest vil forbinde en del af ridningen med leg) og for at bruge den attitude til at få ham til at bære sig selv, som han gør når han er løs. Det fungerer rigtig godt for os, men jeg tror egentlig det er mere held end forstand smiley
    Anyway, hvis jeg bare fokuserer på hans skuldre, så tilbyder han faktisk selv at samle sig og .. Gå til biddet, som godt nok ikke er der xD
    Edit: Grunden til at jeg ikke bruger mit sæde til alle de fine ting, som sidebevægelser, anholdninger osv, er egentlig udelukkende at jeg ikke selv er dygtig nok. Men heldigvis bliver man jo aldrig for gammel til at lære noget nyt smiley


    profilbillede
  • #11   24. aug 2016 bagfra?

  • #12   24. aug 2016 når motoren køre rigtigt så kommer det helt af sig selv..

  • #16   26. aug 2016 Maria

    hmm nu skriver du at man faktisk blokere hesten ved at støtte den på udvendig tøjle ? hvordan mener du da man støtter på tøjlen?


Kommentér på:
Hvordan rider i jeres hest til biddet?

Annonce