{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

Sadel til lille voksenrytter? {{forumTopicSubject}}

Godaften alle! Jeg ville lige forhøre mig ad, om hvilken dressursadel i små voksenryttere rider med? Jeg er nemlig på udkig efter en, men synes det er svært, at finde en sadel, hvor støtten er korrekt..
Jeg er 155 cm (+-) med en kampvægt på 45 kg. Lige nu har jeg kun en springsadel, som er en 16" bates caprilli, med en anlægsflade på 40 cm. (Den må ikke være over 43 cm).
Min pony er 143-145 cm, bruger bred bom og har en kort overlinje.
Håber i kan hjælpe mig!':-D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til lille voksenrytter?
  • #1   13. okt 2016 Jeg er 160 med en kampvægt på 48 kg og er ret vild med min kentaur elektra i 16,5"

    Jeg har en Passier grand Gilbert også i 16,5" til salg. Den har knap så meget stødte, men er til gengæld lige en smule kortere i anlægsfladen


  • #2   13. okt 2016 Hej Pia. Hvad svarer bomvidden til? Og ved du hvor lang anlægsfladen er?
    Rider i en passier sadel på en anden hest, og er helt vild med den! Det er dog en sadel med meget støtte i ':-D


  • #3   13. okt 2016 Bomviden er 28,5 (mener jeg) det svarer til mellembred. Jeg tror nok jeg har været en skovl til at måle anlægsfladen for har målt den til 50 cm og jeg prøvede en stübben Tristan med en anlægsflade på 46 og den var markant længere end min Passier GG

  • #4   14. okt 2016 Kan du måle den igen?':-D ja 50 lyder voldsomt smiley

  • #5   14. okt 2016 Jeg har for lidt over to måneder købt og fået tilpasset min Passier Grand Gilbert 16½", som jeg er vildt glad for! smiley
    Jeg er 168 og vejer +/- 56kg smiley Svømmede i min gamle 17½" sadel.. Denne er jeg super glad for! God kontakt til hesten i den og man føler at man kommer ned om hesten, i stedet for at være placeret ovenpå bare smiley

    Min absolutte drømmesadel er dog stadig en Equipe Viktoria 16½"!! Fantastisk sadel! Når jeg en gang får sparet sammen til sådan en, så MÅ jeg bare eje den smiley Den er så skøn at den tilpasser sig den enkelte hest, og skal altså ikke omstoppes som de fleste andre sadler smiley Det er kun bomstørrelsen der skal være rigtig smiley (og naturligvis anlægsfladen) smiley


  • #6   14. okt 2016 Umiddelbart ser det ud til at den sadel du rider med på billedet er for lille til dig. Du skal op i en 17". Når du sidder i sadlen skal du kunne ligge en flad hånd på sadelens bagsvidsel uden at din mås er i vejen for din hånd. Kan du ikke det, så er sadlen for lille til dig og ponyen oplever et meget forkert tryk på ryggen.

    Du bør kontakte en sadelmager, som kan måle din hest og anbefale dig forskellige mærke. Forkert sadel kan få katastrofale følger for en hest.


  • #8   14. okt 2016 Nu ved jeg ikke hvad du har at gøre godt med, men jeg har valgt at invistere i en specielsyet sadel fra ingdams, en clincher compact.

    Den er syet med en anlægsflade på 38 cm som passer min hest korte ryg men med et sæde på 17,5 der passer min numre og lange ben.
    Der er en i stalden der har samme sadel som mig, bare det modsatte problem. hun er ikke særlig lang, så hun har fået syet en magen til hvor sadelklapperne blev lavet kortere og støtten placeret så det passede hendes ven, samt sædet lavet så det passede hendes lille numse. smiley


  • #10   14. okt 2016 Jeg har købt en qautro junior dressur sadel 16"- sædet er mere åbent, og virker større. Jeg ville 'normalt' nok have valgt en 17" sæde, men min mås passer super i denne. Derudover elsker jeg at sadelklapperne er mindre, så jeg kan nå ned om hesten med mine korte ben (:
    Anlægsflade er 43 (;


  • #11   14. okt 2016 Stübben juventus eller prestige lucky dressage har været et rigtig godt match til mine 150 cm.

    Nu rider jeg i en bomløs baloun og den er intet mindre end fantastisk.


  • #12   14. okt 2016 Det er vigtigt, når man ikke er højere, at finde en sadel hvor sadelklapperne og knæstøtterne passer til de korte ben. Det kan være noget af en udfordring smiley Jeg synes ikke nødvendigvis den sadel på billedet ser ud til at være for lille til dig, men nærmere ser støtten i sadlen ud til at gøre det svært for dig at sidde rigtigt. Og det er ofte fordi sadlerne er lavet til folk med lidt længere ben, en os der ikke er rundet de 160 cm smiley

  • #13   14. okt 2016 Tina, måske et dårligt valgt billede. Rider ikke med min egen sadel der. Det var en midlertidig sadel, til jeg fik min bates hjem, som er tjekket og tilpasset til hesten og jeg. Min popo kan sagtens være i min 16" sadel:-)

  • #14   14. okt 2016 Liva: lige præcis. Det var også super svært at ride i den! Oplever ofte at mine ben bliver skubbet op ad, eller alt for langt tilbage ved dressur sadler, og opgav egentlig kampen om at finde en dressur sadel for et år siden.. min springsadels sadelklapper passer jo egentlig fint i dressur også. Måske til den lidt korte side, men bedre end så meget andet jeg har prøvet!

  • #15   14. okt 2016 Tror desv ikke jeg har et billede af mig i min spring sadel, hvor jeg ikke springer.

  • #16   14. okt 2016 En rigtig god ting for os kortbenede er at finde en sadel hvor knæstøtten er sat på med velcro. Det giver frihed til at flytte den, så den passer til vores ben.

  • #17   14. okt 2016 Igen er min spring sadel perfekt der også, den har nemlig flytbar støtte smiley

  • #18   14. okt 2016 smiley
    Men du kan også få det i dressur. Mange juniormodeller har det, og ved kentaur kan du bestille det. Her kan man også få kortere klapper.


Kommentér på:
Sadel til lille voksenrytter?

Annonce