{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.252 visninger | Oprettet:

Valg af alternativ sadel {{forumTopicSubject}}

Jeg skal i foråret starte min araber op igen, og på sigt skal jeg gerne kunne ride på ham ("igen"). Hans historie er en længere en, men sagen er at han er meget følsom psykisk, og fysisk - da han nok har gjordkrampe. Jeg har derfor kigget på nogle alternative sadler som ride-on pads, lammeskinds sadler, rensdyr-skind og bomløse sadler. Hvad er folks erfaringer med det forskellige, og hvilke forskellige typer sport bruger folk dem til? Og hvorfor ville I vælge det ene frem for det andet - også i forhold til klassiske engelske sadler med bom.

Note: I dette forum søger jeg ikke råd til gjorde ift. gjordkrampe, det vil jeg kigge på i et andet forum.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af alternativ sadel
  • #1   6. dec 2016 Døjer han med gjordkrampe vil en anden sadel højst sandsynligt ikke virke, men derimod en anden gjord..

    http://rytterhusetviborg-shop.dk/shop/prestige-rp-dressur-547p.html

    Du kan læse mere om den her:
    http://www.ridehesten.com/nyheder/elevhest-reddet-af-ny-gjord/37782


  • #2   6. dec 2016 Enig med Sanne K, jeg tror ikke det ændre på dens gjordkrampe.

  • #3   6. dec 2016 jeg købte for 3 år siden en varmblods, jeg vurderede til at have gjordkrampe (udfra tidligere rytters forklaring), som havde fået voldsom adfærd og var stemplet 'problemhest'.

    Han var ikke specielt glad for sadlen og jeg lånte en akademisk bomløs, for at prøve at ændre hans forventning om hvad sadlen var. Det virkede for os. han har på intet tidspunkt haft reel gjordkrampe, men reageret psykisk på hvad han forbandt med sadlen/ridning. Jeg ville dog gerne, have en bomsadel og købte det for kort tid siden - det kommer dog aldrig til at fungere på ham, da han højst sandsynlig har fået en skulderskade tidligere og derfor ikke kan tåle berøring fra sadlen. Så jeg må 'nøjes' og hesten er flink - vi kan kun anbefale at gå andre veje. om det er fysisk eller psykisk, så må du ændre noget, der får hesten til at ku være med smiley


  • #4   6. dec 2016 Lone K
    Må man spørge, hvilken sadeæ det er, du har købt? Var lige inde og kigge på din profil, og den ser nemlig rigtig lækker ud. smiley

    TS
    Jeg har prøvet lidt forskelligt i sadler. Jeg har haft en christ lammeskindssadel, og sådan en kan jeg bestemt ikke anbefale. Jo, den er da lækker for røven.. Men det er også det eneste, den er. En røvvarmer. smiley Den lægger et meget koncentreret tryg henover ryggen på cirka 3 cm, også selvom man ikke bryger stigbøjler. Den gør det nemlig blot af at få spændt gjorden.

    Jeg har også haft en barefoot cheyenne i læder. Det var en god sadel, og min hest var glad for den, men jeg synes den gled meget. Samtidig havde den faktisk ingen støtte - der var lammesadlen bedre smiley Desuden er den meget "bred" i sædet, og jeg har faktisk læst, at det er generelt for alle barefoot sadler.

    Nu har jeg en billig, billig bomløs dressursadel fra ebay. Den har kostet omkring 1500 kroner med fragt til Danmark, men aldrig har jeg haft en hest, der har været så glad og arbejdsom. Læderet er ikke noget at prale af, men til gengæld måler den ikke mere end 42 cm, på trods af at den rent faktisk er en 17" sadel.. smiley

    Så en lille opsummering: nej til lammesadel, nej til barefoot, ja til billig, indisk sadel smiley


  • #5   6. dec 2016 Jeg har en lammesadel fra christ og en bomløs baloun.

    Baloun sadlen ligner en alm sadel og føles også sådan, men med meget mere kontakt til hesten. Min gamle hest gik med bomsadel før og på hende har der været kæmpe forskel, da vi skiftede til Baloun. Hun led dog ikke af gjordkramper, men var meget spændt i ryggen.

    Min lammesadel er jeg også rigtig glad for. Min er den gamle model uden indlæg, så jeg har en trykfordelende pad under. Det kræver noget at rytteren at sidde korrekt, men når det er på plads, så er den helt fantastisk at ride i, og jeg kan sagtens ride dressur i den.



  • #6   6. dec 2016 Bidløse Madsen - det er en zenobia smiley der er virkelig ingen støtte, men jeg sidder faktisk rart og hesten er vild med den

  • #7   6. dec 2016 Den bedste sadel jeg nogensinde har ejet er helt klart en ride on pad!
    Jeg har ejet adskillige bom- og bomløse sadler, og lammeskindssadler, men ingen kan altså konkurrere med ride on padden.

    Jeg sprang i den, vi kom op på en meter i den uden at jeg gled, eller manglede støtte, red ture, og dressur - og man sad bare fast. Det er virkelig den lækreste sadel til dags dato jeg nogensinde har prøvet! smiley


  • #8   6. dec 2016 jeg rider i en ghost bomløs sadel, some r en eneste model min araberdame kan acceptere. hun har lette tendenser til gjordkramper og er umulig at finde en sadel til. men efter jeg købte denne er hun ren i ryggen (osteoterapeut) og har ikke længere issues med at få sadel på

  • #9   6. dec 2016 Jeg skrev som sagt i en note at dette opslag ikke handler om valg af gjord mht. gjordkrampe, men jeg tænker hans reaktion både er fysisk og psykisk og det derfor på en måde også ville hjælpe med en ride-on-pad f.eks. - lige nu spørger jeg om sadler og senere vil jeg så kigge på gjord (han kommer først hjem til februar). Ingen tvivl om at gjorden har mest effekt på gjordkrampe, det var blot ikke det jeg spurgte om. Men tak alle sammen for jeres input! smiley

  • #10   6. dec 2016 Har en barefoot london. Der hvor jeg rider har de ingen sadler der passer deres heste. Jeg valgte derfor at købe en bomløs, så den kan ligge på dem alle sammen, dog med foreskellige indlæg mm. i.
    Rider pt. shire, så det er primært ture og på sigt skulle jeg gerne komme til at ride lidt dressur, men kommer ikke op på mere end LC niveau.
    Fin sadel, men ikke en sadel jeg ville kaste mig ud og ride mere seriøs dressur i.
    Dog vil jeg garanterer dig, at den ikke vil løse et problem så som gjordkrampe, og tvivler på nogle af de andre foreslag vil det smiley


  • #11   6. dec 2016 Hej Mathilde

    Jeg har stået i lidt samme situation som dig - også med min sensitive araber, der hverken var glad for sadel eller gjord.
    Jeg "sadlede" til sidst helt om fra en bomsadel (der endda var lavet ud fra hendes mål) til en bomløs Sensation sadel og en xpand gjord. Det ændrede alt til det gode for os. Fra at gå frem og tilbage, når sadlen skulle lægges på og nappe ud, når jeg spændte gjord, står min hoppe nu helt stille ved begge og virker tilpas.

    Tilmed er sadlen virkelig dejlig at sidde i og giver god bevægelsesfrihed for hesten. Min er en dressurmodel (G4 Dressage), men jeg bruger den både til terrænridning og dressur.
    De er lidt dyre fra ny, men kan fåes brugt fra 8.000 og op efter.

    Nu kan jeg ik lige se, hvor du bor - men du er velkommen til at prøve min, hvis du bor tæt på Århus.

    Her et billede af sadlen:

    Spørg endelig, hvis du har spørgsmål smiley


    profilbillede
  • #12   6. dec 2016 Igen - jeg skrev egentligt bare det basale info om ham med at han er sensitiv og har nogle forskellige fysisk og psykiske faktorer. Jeg giver jer helt ret i at sadlen ikke direkte har noget at gøre med gjordkrampe fysisk. Men jeg er da overbevist om at hvis sadlen giver mere frihed, trykker mindre og mere fordelt og i det hele taget er lettere så vil de for det første være nemmere at gøre sadlen til en god oplevelse og derved gøre at hesten slapper af - hvilket vil hjælpe til at det med at noget bliver spændt rundt om maven bliver en bedre oplevelse. Man kan garenteret også gøre det med en klassisk sadel med bom - men igen dette forum handler om sadel og IKKE gjord. smiley

  • #13   6. dec 2016 N&M: Den lyder godt nok lækker, og ligner faktisk også ret meget en traditionel sadel. Jeg bor på Nordfyn, så der er lige lidt langt - men rigtig mange tak for tilbuddet og dit input! smiley

Kommentér på:
Valg af alternativ sadel

Annonce