{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Hvorfor Dækken???? {{forumTopicSubject}}

jeg har lige siddet og læst indlægget "synd eller ikke synd" igennem og jeg blir nærmest lidt forarget når folk ikke svarer på HVORFOR det er så vigtigt at deres heste har dækken på.

Jeg tænker ikke så meget over at det er synd, men undrer mig virkelig over HVORFOR man synes det er nødvendigt.

Hvis en araber går i løsdrift i -20 graders kulde kan jeg godt forstå det, men altså:
- Alle heste vokser vinterpels (også arabere)
- Alle heste har underlagsuld og et ekstra fedtlag til at beskytte mod kulde og vand.
- heste går ikke med dækken i naturen og har aldrig gjort det, og det gjorde de heller ikke i gamle dage.
- hestes optimale temperatur er 5 grader (hvorfor så dækken på i 10 graders varme?)
-Det er varmt i stalden om natten.
- heste bruger støv og snavs til at rense pelsen og holde fluer væk (det er derfor de ruller sig!)
- heste elsker at være beskidte, og de dør ikke af at være det.

Mit indtryk er, at folk bruger dækken fordi de ikke ved en pind om hestens natur eller anatomi eller fordi de simpelthen er alt for overfladiske eller sippede til at gide at bruge den tid det tager for at få deres heste rene.

og het ærligt: burde det ikke være forholdet til hesten, der er det vigtigste, og ikke hvor ren den er til træning?

Jeg har flere gange fået undervisning og været til kurser med en mega mudret hest, men det var der ingen der havde noget imod, for til træning er det alligevel ikke dét det drejer sig om!

i øvrigt undrer jeg mig over hvorfor nogle folk tager hestens pels af om vinteren bare for at give den en kunstig og meget kløende ny på. Det er da åndsvagt!
Og spar mig for - "jamen den sveder for meget", igen, den tørrer af sig selv, og ellers må man selv tage sig tid til at tørre den, for det er jo én selv, der har redet den så svedig.

Generelt synes jeg at folk glemmer hestenes sande natur til fordel for deres egen komfort!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor Dækken????
  • #1   17. apr 2007 helt ening, der er ikke mange heste der har behov får og gå med dækken.
    der er self. undtagelser, bla. køreheste til konkurence, de er nød til det fordi at de bliver brugt så hårdt og det er jo ikka altid det samme med ridning, da en ridetur, eller på bane vare omkring en time, generelt. og køreheste til stævner let kan gå 3-4 timer sammenlagt.
    jeg kører fx med min men jeg kører kun en time af gangen der er intet behov for klipning.

    Mette


  • #2   17. apr 2007 Hvad skal dette indlæg bruges til?
    Du kan ikke ændre på noget alligevel. Mine heste har dækken på, sådan er det. Jeg ved godt det ikke er naturligt, men så burde vi slet ikke have heste, for de er ikke skabt til at tjene mennesket på nogen måde.


  • #3   17. apr 2007 Hvis en hest står på rideskole om vinteren og bliver redet 1½ time hverdag, er de svedt. hvis de er våde går der RIGTIG lang tid før de er tørre. og de kan risikere at blive syg. det er den ene grund. den anden er at heste bliver ireterret hvis de svede og det klør over det hele. Delacy har været klippet. men Lazall og Mille som går hjemme er ikke klippet, det er for meget bøvl.

    Jeg snakker kun dressur heste her. ved ikke med springheste.


  • #4   17. apr 2007 Det er da noget af det største vrøvl jeg har hørt...

    Hvorfor skal en hest have dækken på? Tja, hvis man vælger at ride stævner og gerne vil have at ens hest ser godt ud og ikke har lang pels, så klipper man den. Og hvis man klipper den giver man den dækken på... så enkelt er det...

    Hvis jeg ikke ville klippe mine heste ville de også blive syge i løbet af ingen tid fordi de sveder efter træning... og jeg har ikke oceaner af tid til at få dem tørret inden jeg tager hjem.

    Det er IKKE synd for en hest at have dækken på... men heller ikke dens natur, det ved jeg godt. Men der er så mange ting som ikke er hestens natur som vi gør alligevel... fx at ride dem... er det også synd så? Ja faktisk, hvis man ikke træner den til at kunne bære et menneske... men det er vist en helt anden diskussion


  • #5   17. apr 2007 Kine Bloch: Fuldstændig enig...

  • #6   17. apr 2007 Mine går med dækken når de bliver redet for så er de klippet. Jeg ville nødig selv lave gymnastik i en kedeldragt, derfor klipper jeg mine heste og derfor går de med dækken. Når de ikke bliver brugt får de lov at få vinterpels.


  • #7   17. apr 2007 Min mor har haft OX Araber i lidt over 30 år (MEGA lang tid) og de sætter faktisk ikke særlig meget vinterpels men de holder varmen kanon godt! Hun har ikke haft ét dækken i al hendes pony/heste tid og det er omkring de 40 år...

    Men Queen som er min pony, hun er en frossen pind... For da vi købte hende fulgte der et stalddækken med hende og det var mit og min mors første dækken... Vi brugte det ikke men da vi have fået hende klippet og fandt ud af at da det bliv en del koldere stod hun og rystede... så derfor bruger jeg dækken men det er ikke "bare" for at bruge dem!


  • #8   17. apr 2007 jeg har kun et tyndt regndakken på Glorija og Anton fordi de går meget ude også sevl om det pisser ned og hvis ikk de har det på, står de og ryster og fryser, og det synes jeg er synd! ligger ikk tykke dakner på dem. og skinner solen får de da lov at komme ud uden, og triller. mine har heller ikk dækken på mere og det er længe siden de kom af.

    forstår ikk folk der ligger flere tykke dækner på deres heste, selv om natten får de ekstra dækner på. mine får deres af om natten. også ser jeg om morgen om det pisser ned. men er detr tørt kommer de da ud uden.


  • #9   17. apr 2007 jeg klipper heller ikke mine, men de har heller ikk den store vinterpels.

  • #10   17. apr 2007 Som det er sagt. er det jo også imod hestens natur, at vi mennesker har tæmmet dem, og rider rundt med en sadel og hovedtøj ikk ??
    Donna går med døkken hele vinteren, da hun bliver klippet så hun ikke skal skridte 1 time for at blive tør !!


  • #12   17. apr 2007 Jeg har dækken på min om vinteren, fordi hun går på fold hele dagen. Og man kan ikke ride en våd hest! Jeg synes ikke det er forkert at ligge dækken på dem. De får en meget pænere pels af det. Mit lille føl på snart 1 år, har også haft dækken på den sidste måned, af den simple årsag - plageskuer.... Man kan ikke komme med en plag der ligner en bjørn. Ikke hvis man virkelig gerne vil opnå noget!

  • #13   17. apr 2007 Hmm... Det er jo ikke alle, der holder islændere!!!!
    Alle mine heste går med dækken, - shetter dog undtaget!! Men det gør de simpelthen af den grund, at de ikke kan gå uden i alt slags vejr...
    Mine heste har simpelthen ikke islænderens råstyrke, når det kommer til at klare klimaet...
    En ældre herre på 23 skal ikke fryse, og det kommer han til, hvis der er kold vind, eller hvis det regner, så han har dækken på, så han kan holde til at gå ude...
    alternativet er jo, at han skal stå inde i regn og vind, og det synes jeg er rigtig synd og mod hestens natur...
    Hvis der er godt vejr, så holder de dækken fri, og bliver vejret træls i løbet af dagen, så kommer de faktisk helt af sig selv og står i kø på marken for at få deres dækkener på, og venter pænt på, at det bliver deres tur. Så mine heste er faktisk selv meget glade for deres dækkener...


  • #14   17. apr 2007 Cat F: Hvem har sagt at man er konkurrencerytter hvis man har dækken på sin hest? Volapyk... Men hvis man er konkurrencerytter, så har man dækken på sin hest. Jeg kunne da ikke drømme om at klippe min hest formklippet bare for at undgå at lægge et skide dækken på min hest... hesten er da fuldstændig ligeglad med det dækken...!!! Jeg sørger da bare for at dækkenet kommer af når de skal rulle eller lignende. Min hest er mere irriteret når den har pels og den sveder, end når den er klippet... Tirano kunne finde på at lægge sig på staldgangen fordi den bliver helt kuldret når den sveder og har for meget pels... Heste er indviduelle, men de fleste heste har bedst af at blive klippet og få dækken på når de skal arbejde for føden hver dag... og oveni skal se godt ud til stævner.

    Og bare fordi man lægger et dækken på dem om vinteren, så er det ikk ensbetydning med at man pakker sin hest ind i vat!!! Der skal mere til end det... fx staldbandager på alle 4 selvom hestens ben ikke fejler noget... aldrig at komme på fold osv... DÈT er at pakke hesten ind i vat. Og sådan er der mange heste der lever fordi de er på et højt konkurrenceplan... ikke fordi jeg støtter det, men sådan er det jo bare...

    Hvis man har en hest til rigtig mange penge, og nu mener jeg 100.000 og opefter, så bliver man altså lidt sippet... giver den gamacher på når den skal på fold osv... det kan jeg da godt forstå folk gør når hesten er så mange penge værd. De fleste heste til rigtig mange penge ser ikke skyggen af en fold og så klager i jer over at heste går med dækken på... helt ærlig...


  • #16   17. apr 2007 vi klipper vores om vinteren, fordi de ikke skal sætte den store vinterpels, som er træls at komme af med til sommer.
    Det kan godt være i syntes det er mærkeligt, men når man har en stævne hest der gerne skal kunne holde til en masse fysisk arbejde, så skal en stor pels ikke holde dens varme og sved inde.

    og i det hele taget er det meget imod hestens natur man tager den ind i en stald og rider på dem.


  • #17   17. apr 2007 Jeg kan faktisk godt følge dig!
    Og jeg er enig med dig i at heste ikke skal have dækken på bare fordi ejeren synes det er smart, ingen tvivl om det er mod deres natur.
    Men når så det er sagt er der jo mange grunde til hesten for dækken på - for at hjælpe dem!
    Hvis man rider meget og hesten sveder med den lange pels og er svær at få tør nærmer vi os et nyreslag med hastige skridt....
    Nogle heste er jo ikke lige robuste, min araber bliver meget nemt anspændt i ryggen hvis han bliver kold, jeg ser tydeligt på ham i efteråret når der bliver koldere at han bliver øm og stiv - indtil han for dækken på!
    Jeg gør det jo ikke for at fjerne ham fra hans natur, men for at øge hans velvære!
    Ikke alle heste er skabt til det klima vi beder dem bo i, og vi må alle gøre hvad der er hensigtsmæssigt for vores heste.
    Min gamle hoppe derimod kunne jeg aldrig drømme om at lægge dækken på, hun har pels som en islænder og bliver ikke brugt, at give hende dækken på ville jo være langt hen i vejret.
    Så du kan ikke dømme folk ved at sætte alle over en kam, for nogle heste er det bedste at de har dækken på.
    Men din ide er god nok og jeg er enig med dig i at kan det undgås er det klart det bedste.


  • #20   18. apr 2007 Jeg tror bare aldrig jeg vil forstå konkurrenceryttere.

    konkurrencer er kun til for rytterens skyld - det er en fact!

    Hesten er jo fuldstændig ligeglad med rosetter osv. og desuden ville den 100 % hellere slippe for at lave noget, for det er imod dens natur at bruge kræfterne unødigt. Den skal jo kunne yde ALt når den skal flygte (fra rovdyr eller artsfæller), og resten af tiden bruger den på at græsse og sove. Sådan er virkeligheden, og det kan man ikke bortforklare eller benægte. Alt hvad man ellers tror om heste er ikke deres natur, men snarere noget den har lært.

    hvorfor er det overhovedet så interessant at konkurrere. Det siger ikke mig en pind, for jeg har altså slet intet behov for at vise at jeg (eller min hest) er bedre end andre.

    Alle heste er forskelige, og hellere ride en dårlig hest godt, og undgå konkurrencer, end at ride en god hest dårligt for at nå at skulle bevise alle hvor god den er.


  • #21   18. apr 2007 Generelt tror jeg også folk er alt for pylrede ang. dækner..... de gør hestene mere sårbarer end de egentlig er....

    OG hvis du giver den dækken på fordi det regner, mangler du så ikke et læskur den kan gå ind i i stedet? hvis den så ikke går derind er det nok fordi det enten er for småt til alle hestene, eller fordi den selv vælger at stå udenfor.


  • #22   18. apr 2007 og forresten: man kan sagtens ride en våd hest, hvis man bare lige tørrer af dér hvor sadlen skal ligge først... den behøver ikke være helt tør, for resten tørrer gennem sadelunderlaget...

  • #23   18. apr 2007 Til den der startede indlægget:

    Hvis det kan hidse dig op at folk putter dækken på sine heste fordi de vil ride konkurrencer, så må du godt nok være negativ det meste af tiden. Der er da så mange ting der er værre end hesten har dækken på!!! Vi er bare ikke alle total alternative og har hestene i løsdrift, lader dem ligne en vildhest og rider med et reb om halsen for skåne hestens mund...


  • #26   18. apr 2007 Hmm da min hest var på topplan som konkurrencehest blev han hverken klippet eller gik med dækken.. Han havde selvfølgelig dækken på i stald, når han havde svedt, og hvis at det tissede ned den dag vi skulle afsted, fik han regndækken på på fold, for at blive holdt tør.. Men i hverdagen var det da ikke nødvendigt, osse selv om han faktisk satte en kraftig vinterpels..

    Det er først efter at han er blevet gammel, at det er blevet nødvendigt, for at han kan holde huld.

    Men igen, det er jo op til den enkelte, hvad man mener der er vigtigste for en selv og sin hest.


  • #27   18. apr 2007 Min pony har dækken på, fordi jeg også rider om vinteren...

    Og hvis hun så havde en eller anden lang vinterpels, ville hun jo blive træt med et samme og fuldstændig oversvedig, pga. den pludselig opvarmningen!

    Og hvis hun så ikke ville få et varmt dækken på, eller andet ville hun jo fryse og blive syg?


  • #28   18. apr 2007 Kan godt se din pointe! Gi'r dig meget ret.

    Hm, hvorfor har min hest dækken på?
    Det har hun bare altid gået med.. Tror såmænd sagtens min hest kunne gå uden dækken, og den har det også udelukkende på for min skyld, fordi jeg ikke syntes det er særlig fedt at den er våd når jeg kommer og skal ud og træne. Hestene på folden har intet læskur de kan gå ind i når det blæser og regner.


  • #29   18. apr 2007 Fordi at leda sætter næsten ingen pels om vinterens i hvert fald ikke nok til hun kan klare bare -5 grader .
    Og hvis hun satte pels ville jeg alligevel barbere det af for ellers ville hun svede når hun red.


  • #30   19. apr 2007 Til jeres information rider jeg ikke min hest i øjeblikket, og har ikke gjort det siden februar.....

  • #31   19. apr 2007 Træner en masse fra jorden i stedet (de 7 lege hvis i kender dem).

    Tror jeg afslutter den her diskussion, for jeg tror alligevel aldrig vi kommer til at forstå hinanden...


  • #32   29. apr 2007 heej<33 min hest har ALDRIG haft dækken på!!! det er den mest åndsvage ide nogen sinde, de ha jo deres vinter pels!!!! jeg rider selv en del koncurencer, men min hest kan SAGTENS klare sig uden.

    Fordi hesten har en tynd vinterpels, er fordi at hele hestens familie har haft dækken på, og jeg syntes også det er synd at give føl dækken på!!!!!!!!!!! SÅ HVORFÅR DÆKKEN?


  • #33   1. jan 2013 Man kan altså også lægge dækken på af andre årsager! Min part har haft dækken på et stykke tid fordi han var ekstrem tynd og ikke skulle bruge energi på at holde varmen men tage på (: og han har ikke den største vinterpels!

    Men folk ligger nok dækken på af en årsag og hestens skyld så hvis det kan pisse dig af at folk ligger dækken på deres heste undskyld men come on.. (:


  • #34   2. jan 2013 Nå ups haha XD troede den var ny fordi den lå på forsiden smiley

    Næste gang må jeg hellere lige tjekke årstallet inden (;


  • #35   2. jan 2013 Jeg synes det er rigtig synd at smide dækken på en hest. Men desværre (fordi vi mennesker ikke er kloge nok) så kan ikke alle heste holde huld om vinteren så for at de ikke skal tabesig for meget og blive syge så smider vi dækken på. Men det er nok fordi vi ikke fodrer rigtig osv. Men er enig med trådstarter at det er synd at smide dækken på en hest fordi man ikke har tid til at skridte den af (20 min) eller fordi man er så forfengelig at hesten ikke skal have lang pels om vinteren pga. stævner. BUT BIG NEWS. Hesten får lang pels om vinteren. Deal with it. Det burde faktisk være den nye mode på stævnepladserne. Hvilken hest har den længste flotteste vinterpels smiley

  • #36   2. jan 2013 Ja og samme brøler gjorde jeg smiley

  • #37   2. jan 2013 Så jeg da ikke i det mindste den eneste (;

  • #38   2. jan 2013 Nej det var du jo ikke smiley Læste den jo på forsiden og måtte bare give min upopulære mening;-)

  • #39   2. jan 2013 ved det er en gammel tråd.
    Skidt pyt.
    Georg sveder over hele kroppen, og er mere end 1 time om at tørre. Han risikerer at få nyreslag eller lungebetændelse.
    Han blir klam og fedtet i pelsen når den er fyldt m gammel sved. Han risikerer varmeknopper, eksem og svamp.
    Derfor blir han klippet og får dækken på.
    Var han foldbums blev han ik klippet.


Kommentér på:
Hvorfor Dækken????

Annonce