{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

Tilvænning af trense... {{forumTopicSubject}}

Hej igen.
Ja nu er jeg løbet tør for ideer ift at få Rocky til at acceptere at få trense og grime på. Jeg har i ugevis forsøgt først en metode og da dette ikke duggede forsøgte jeg næste metode. Men der er ingen fremgang og jeg har ikke flere ideer.. smiley

Jeg startede ud med metode 1.
Jeg lagde biddet i krybben og lod han blive kendt med det, og smurte det ind i noget lækkert. Efter en stund smurte jeg det ind i noget lækkert igen og forsøgte at få hovedtøjet på, på den almindelige måde først. Dette lykkedes et par gange før han begyndte at stritte imod, jeg forholdt mig tålmodig, konsekvent og med en masse ros når han havde fået det på. Hans modstand blev værre så jeg skiftede taktik til metode 2.

Jeg løsnet biddet i den ene side, tog hovedtøjet over ørene. Og så biddet ind fra siden af. Biddet er smurt med noget lækkert. Han vil overhovedet ikke have noget over hovedet, hverken grime eller hovedtøj.. Så jeg træner ham i at tage hovedet ned, det er han dygtig til, men så hurtigt jeg kommer med ærmerne op, så ryger hovedet op. Han gør ligeledes modstand imod at få biddet i munden, men når det er på plads så er han meget stille og rolig på det, han var ikke stille og rolig på det første bid, så derfor skiftet jeg.

Jeg træner med klikker, han bliver KUN klikket for ønsket øvelse/korrekt udførelse og han får masse ros når han har hovedtøjet på.

Nogle idéer til anden fremgangsmåde?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilvænning af trense...
  • #2   24. maj 2017 Jeg ville sige blive ved. Det er jo en tilvendingssag. Og det tager tid. Men hvis der er problemer med grime også, ville jeg nok starte med at få det på plads først. smiley

  • #3   24. maj 2017 Min unghest har lige haft en periode, hvor hun bakkede mange skridt bagud, ligeså snart jeg tog grimen af hende og holdte trensen i hånden. Jeg forsøgte også at træne det væk med forskellige metoder, fik hendes tænder ordnet osv. indtil det en dag slog mig at det nok var trensen der var problemet, selvom det var en helt almindelig engelsk trense u ekstra næsebånd. Jeg købte så en anden trensemodel og nu står hun bomstille og tager i mod uden problemer. Så det kan måske være at den trense du bruger ikke sidder godt på din hest. Hvis de forbinder trensen med tryk der gør ondt, forsøger de jo at flygte fra dette smiley

  • #4   24. maj 2017 Morkaren - Bid er desværre påkrævet på dyrskue.
    Derfor.

    LHP - ja vi træner grimen hver dag. Trensen når han skal have den på der er 2x ugentlig.

    Celina - Det kan vel være muligt, men hvorfor reagerer han så også på grimen? Måske jeg skal skifte til hans fremvisnings trense da den er rigtig blød og lækker smiley

    Mvh TT


  • #6   24. maj 2017 Har ikke erfaring med ungheste men min sorte DV på 9 drillede mig en del i starten, når trensen skulle på... Nu har jeg vænnet ham til at jeg altid har et stykke sukker i lommen som jeg tager i hånden samtidig med at han får biddet i munden.
    Nu er det aldrig et problem at få hovedtøj på, fordi han er ret madglad smiley


  • #7   24. maj 2017 Det som jeg har bedst erfaring med er at starte med at tage trense hen til hesten, tage den væk når den står stille, da jeg fjerner presset der på det som hesten føler sig utilpas til.
    Når hesten har den ønsket reaktion putter jeg trensen eller grimen på, hvad man nu træner med.
    Venter på at hesten står stille og afslappet, giver slip på presset ved at fjerne trensen eller grimen.
    Når hesten har fået den ønsket reaktion forsætter jeg med biddet.
    Tager bidden i munden på hesten stille og roligt, når hesten er færdig med at gumle på biddet så fjerner jeg presset og gør sådan indtil hesten står afslappet.
    Så forsætter jeg med at træne let tøjle kontakt fra jorden, ved at tage lidt i tøjlen og fjerner pres når hesten står stille og afslappet.

    Evt kan man godt gøre det med godbidder og klikker smiley

    Og før at træningen starter, så skal hesten altid være tjekket igennem både i kroppen og munden.
    I hvertfald for de træningsheste jeg har inde smiley


  • #8   24. maj 2017 Hvis hesten forbinder noget der skal over hovedet med ubehag, så kan den vel også reagere på grimen. Men det kommer også lidt an på, om din hest er startet på at reagere efter du begyndte at ligge trense på, eller om han altid har haft den reaktion du beskriver, bare med grimen alene. For hvis det sidste er tilfældet, så tror jeg du skal gå tilbage til noget berøringstræning/jordarbejde. Kan du røre ham i hovedet, og ørerne osv. uden han viger fra dig?

  • Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 3 Svar: 45
    #9   24. maj 2017 Er du sikker på, at han behøver at have trense på til dyrskuet, når han ikke er ældre?

  • #10   24. maj 2017 Tilvæn ham til at du kan røre overalt i hovedet og specielt hans ører. Når han kan det uden problemer så ville jeg tage en spand med lidt foder i og så finde et torv som skal laves som en lasso og ligesom holde den foran spanden så han skal have hovedet igennem for at få maden. Når det fungerer så gør du det samme med en grime hvor mulen skal gennem hullet og mens han så gumler lidt foder så rør hans ører og sørg for at grimen er spændt helt op over nakken og så luk den forsigtigt.

    Ved bid ville jeg altså undersøge endnu engang om det er nødvendigt fordi han er så ung. Men ellers lær ham at blive pillet på mulen og i munden slet ikke er farligt og ellers ville jeg fortsætte på samme måde som metode 1 da man skal huske det er altså den metode der hænger fast i det lange løb


  • #12   24. maj 2017 Jeg havde præcis samme problem med min 2 års sidste år. Trensen var ikke et problem, hun gumlede bare meget på biddet, men grimen blev et problem. Jeg blev bare ved og ved og ved, og pludselig gik det over. Hun har ikke haft bid i hele vinteren, og fik så i april igen, og nu er der ingen problemer smiley

Kommentér på:
Tilvænning af trense...

Annonce