{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.195 visninger | Oprettet:

Tilridning af islænder {{forumTopicSubject}}

Jeg har en islænderhoppe med det skønneste, roligste sind, som jeg ønsker at sende i tilridning. Hun skal kun bruges til skovtur, så har ikke store krav til gangsætning mm
Kan I anbefale et godt (og gerne billigt??) sted på Fyn?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning af islænder
  • #1   23. jul 2019 Tilridning og gangsætning er to forskellige ting. Hesten skal have styrken og balance via korrekt træning af traven som kommer senere i i uddannelsen for at træne tølten.
    At træne tølten hurtigt efter tilridning, ser jeg desværre islænder som spænder for vildt op og går utaktet. Tølten er ikke ren og man kan få en hest som går skævt fordi den i længere tid har spændt op fordi den bare skal tølte.
    Min egen bruges også til 90% skovtur men vægter at hun er løsgjort for at vi får en god skovtur smiley
    Mit råd til dig, det er at finde en som tilrider hesten korrekt og få lært hesten de rigtige signaler fra start. At personen læser hesten og tilrider i hestens tempo. Det lønner sig hvis du skulle sælge hesten engang eller andre skulle ride din hest, at man "taler" samme sprog smiley
    Der er en del problem heste til salg, fordi de er blevet hastet igennem et hurtigt forløb i tilridningen smiley
    Billigt sted, er ikke altid det bedste. Nogen gange kan det være heldigt at personen er skide dygtig og tager ikke så mange penge. Nogen er de dyreste steder heller ikke det bedste. Mit råd til dig er at undersøge folks arbejde via nettet. Man kan læse meget på nettet om folk og man kan se hvordan de rider. Det både positivt og negative ting man kan finde... næste råd, kom ud og se hvordan personen træner. Evt få lov at ride personens egen hest. Det giver et godt indtryk om det er noget for dig og din hest, eller ej.
    Nogen lader sin islænder tilredet af storheste rytter, og det er altså ikke altid godt. Trav Signalet på en islænder ligger lidt anderledes i forhold til en alm hest, for at gøre det tydeligt for en islænder med 4 eller 5 gear. Det bliver simpelthen noget værre rod i sidste ende.
    jeg har været slæbt med ud til mange islænder til salg pga min veninde og altid ville hun have at jeg red den og prøvede hesten af, for at se hvad har den lært.
    3 ud af 5 islændere har været redet kun på tøjlen
    4 ud 5 islændere har indlært signalerne forkert.
    4 ud af 5 islændere har aldrig lært sin grundridning.
    4 ud 5 islændere hænger tungt på tøjlen eller skal have et kraftigt signal for at gå frem.
    Mildest talt er jeg meget forbavset eller chokeret over mange fejlredne islændere der er smiley
    I sidste ende, er mit bedste råd at du finder en rigtig dygtig person som lære din hest korrekte signaler og få grundridningen i orden uanset om det koster billigt eller dyrt.
    Der er ikke noget mere herligt at få lov at ride en islænder som har lært det hele rigtigt fra start og har sin grundridning i orden smiley det er simpelthen lækkert at ride en hest med en sytråd og forstå det mindste vink med din schenkel eller vægtforskydning i sædet også selvom man kun er skovtursrytter smiley pøj pøj med din søgning smiley


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #2   23. jul 2019 Caroline Grønbæk
    Lene Riisager


  • #3   23. jul 2019 Jeg ville til hver en tid vælge Camilla Stormont. Hun er ikke islænderrytter, men ekspert i adfærd, så hun kan sørge for at din hest bliver den bedste skovturshest, og ikke bliver presset unødigt, hvilket mange prof islænder ryttere desværre har for vane at gøre.
    Uanset hvem du vælger vil jeg på det stærkeste opfodre til at du tager ud og ser stedet og ser hvordan der bliver trænet. Alle steder lyder godt og hestevenligt hvis man bare læser på facebook eller deres hjemmeside, men det er desværre langt fra sandheden. Jeg kender til et utal af tilfælde hvor veletablerede steder har ødelagt heste med deres uhensigtsmæssige tilgang til hestetræning.


  • #4   23. jul 2019 Er enig...
    men nettet er også en jungle. Alle "lover" jo at tage udgangspunkt i hesten mm...
    Og ja, vil gerne vælge en islænder-rytter til opgaven


  • #5   23. jul 2019 Billigt kan blive en dyr løsning på sigt. Også hvis du på et tidspunkt kan blive nødt til at sælge hesten igen.
    Søg ind i Islændergrupper på fb og se hvad de andre vælger. Der kan du også spørge efter anbefalinger og ikke anbefalinger. Ikke anbefalinger bare i privat besked, da det ellers er udhængning, hvilket ikke er lovligt.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #6   23. jul 2019 Caroline og Lene kender jeg fra undervisning, og de er begge rigtig søde og gode ved hestene.
    Jeg ville ikke vælge et sted hvor der kommer mange heste ud og ind og hvor man i virkeligheden ikke ved hvem der rider hesten.

    Er du på FB

    https://www.facebook.com/Riisagerisheste/

    Jeg kunne ikke kopiere Caroline Grønbek Nielsen


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #7   23. jul 2019 Jeg har før sendt en hest i privat træning for at gøre det billigt det fortrød jeg da de langt fra gik under gode forhold og jeg læste på FB om negative kommentarer hun skrev om hesten.
    Omvendt har jeg også brugt en anden privat som gjorde et flot stykke arbejde så mit råd er tag ud og se forholdende og vælg med en god mave fornemmelse


  • #8   23. jul 2019 Jeg bor godt nok i Jylland men kan hente og levere hesten
    mit firma hedder jkb horses og jeg træner meget fra jorden og har pt selv en 2 års DV hoppe som er min egen og har en 7 års blandings hoppe i ridning som er en adfærdsvanskelig hest da den aldrig rigtig har været i hænder.

    du kan se mit firma på Facebook og ellers er du velkommen til at skrive på 53349951


  • #9   23. jul 2019 Caroline Grønbæk er dygtig smiley Har prøvet hest hos hende, de var velredne, søde og afstressede

  • #10   24. jul 2019 Jeg er enig, en hest der “bare” skal bruges til skovtur, skal tilrides på samme måde som andre, først senere vælger man “en vej”. Er hesten ikke korrekt tilredet og rides korrekt, så er risikoen for at den får skader højere.

    Skovtursheste (stabile, trafiksikre, klapvogn/hunde/cykler sikre) koster ca lige så meget at lave, end en stabil dressurhest til at begynde med.

    Jeg har selv 2 stk, den ene købte jeg ung og nyligt tilredet til 40.000 tilridningen bestod mest af skovture, og så trænes signalerne her. De rides ud med en erfaren stabil “pædagoghest” og alt efter hvordan de reagerer, kommer træningen derefter. Der bruges ikke tid på gangsætning her. Jeg fik en hest jeg kunne ride ud dag 1, og har så selv trænet gangarter og først NU næsten 2 år efter, har han styrke til at bære sig korrekt, så tølten kommer ubesværet, og uden ryggen ryger.
    Vi har brugt masser af tid på skridt og galop i kuperet terræn (vi har det bedste område at ride i smiley ) fordi han er 5 gænger og faldt til pas, når det hele blev for svært. Efter en god ridepause i vinter (jeg blev opereret) startede vi med kondi-træning og så pludselig lå traven der, og han falder næsten ikke i pas mere (ned ad bakke i tølt kan hans tølt få pas-følelse).
    Det sidste vi har oplevet er at han under galop, prøvede at snuppe lidt græsstrå, det må man ikke, men det fortalte mig at han nu er så stærk i balance og hoved at der er “overskud” til mere. Så nu begynder vi at lægge mere vægt på gangarter, så vi får den helt klokkerene tølt.
    Det skal sige vi startede med at træne videre med at ride for sædet, så han kan flytte sig for sædet, jeg kan rette skuldre osv. Han er stadig ung og vi rider ikke i ridehus, eller på volter, så det med skuldre når man drejer, er vi ikke gode til, men det er fejl 40 smiley :D

    Så ja 2 år med 1600 kr i opstaldning, og jeg er kun lige nået til “NU begynder jeg at få en stabil hest” i ridning (hans sind har været stabilt hele vejen, han er en ja-siger).

    For 6 mdr siden købte vi en 11 år gammel hoppe, 100% stabil i alt, kan alle signaler og du kan lade dig transportere eller du kan vælge at ride hende, ved sidste får du markant bedre gangarter. Hun kostede 50.000, så det er faktisk min unghest, der er dyrest i forhold til det hele smiley

    Så ja, hvor ved jeg ikke, men søg en der rider hestene korrekt. Er du i tvivl om de gør det, så spørg nogen du stoler på. Jeg ville måske endda spørge nogle herinde i en pb om de evt kunne vurdere dem, ikke fysisk, men mange lægger videoer op.

    Jeg synes hvertfald det er alfa omega for både hest og rytter, at man rider korrekt, så man bygger hesten op til en atlet, i stedet for at bryde den ned. Hvad korrekt er, er der også nogle gange debat om, men find den ridestil, der tiltaler dig og så lyt til din hest, om det også virker smiley


  • #12   24. jul 2019 Et sidespring smiley Camilla Stormont er også blevet lidt bidt af islænder smiley herlig lille sjæl hun har valgt at tag under sine vinger smiley

  • #13   24. jul 2019 Kan se der er mange der anbefaler storheste trænere, og vil bare lige tilføje at medmindre din hest enten kun viser skridt, trav og galop på folden, eller du er fuldstændigt ligeglad med hvilken gangart heste går, så ville jeg på alle måder anbefale at få en islænderrytter til at tilride.
    Mange af tingene er naturligvis det samme for store heste og islændere, men det kræver at man har en hvis erfaring med den islandske hests gangarter, hvis man skal kunne mærke forskel på de forskellige, og endda også guide den unge hest i den rigtige retning under tilridning. Det er jo ikke kun tølt og trav der blandes sammen, men også galop og pas, og tit kan det også være svært at få en ren skridt.
    At tilridning og gangsætning ikke har noget med hinanden at gøre, gælder kun hvis hesten er "ren 4-gænger", altså hvis den kun tilbyder skridt, trav og galop. I så fald kan den selvfølgeligt tilrides ligesom en stor hest, og gangsætning kan begynde når det passer hest og rytter, og handler sådan set bare om at lære hesten at tølte.
    Men hvis hesten naturligt tilbyder tølt (og i dette tilfælde vil der ofte også være noget pas), foregår gangsætningen naturligt, samtidigt med tilridning. Her vil man eksempelvis ofte opleve, at samtidigt med at man forsøger at lære hesten at lave volter i trav, eller måske bare at dreje, så vil den gå i tølt eller grissepas. Eller når man forsøger at lære hesten at galoppere, så går den pludseligt i pas. Og her kræver det stor erfaring med den islandske hest og dens gangarter, hvis det ikke skal blive et værre rod og en masse sammenblanding af gangarter. Uanset om man så er ligeglad med det, er det i hvert fald heller ikke det sundeste for hesten, da det tit ender i en masse grissepas.


  • #14   24. jul 2019 Du har helt ret Anni, jeg skrev som jeg gjorde fordi Ts ikke virker interesseret i gangarter og jeg derfor tænkte at hun netop havde en hest, der ikke viste tølt. Rigtig god pointe

Kommentér på:
Tilridning af islænder

Annonce