{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Hænger på biddet. {{forumTopicSubject}}

Ja, Tempo har fået den dumme ide at han hænger helt vildt på bidet. I starten løber han bare og jeg bruger så den første halve time på at få hesten ned i et normalt tempo, så går han også fint, men der går bare ikke lange så begynder han at lægge sig på biden som om det var en anden støttepædagog.

Det er pisse træls og jeg får mega ondt i nakken når jeg skal bære hele hesten rundt i tøjlen.

Nogen ideer til hvad jeg kan gøre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hænger på biddet.
  • #1   6. nov 2007 Rid med sædet hele tiden, skub ham fremad! Det er mega hårdt, men det hjælper.

  • #2   6. nov 2007 Giv "slip" ??

    Min gjorde det samme . Når hun lagde sig på tøjlen sagde min træner. Prøv at slip den . Hvad kan der ske .
    Og det hjalp faktisk smiley


  • #3   6. nov 2007 Og også som elise siger. Sæder skal med. og rid den bag fra .

  • #4   6. nov 2007 Mille - jamen han kan jo ikke "give efter" når hun holder i ham ?

    Mener ikke du skal slippe tøjlen . Men give efter så den er nødtil at bære sig selv.


  • #5   6. nov 2007 Jeg har prøvet at slippe ham... Men jo mere tøjle jeg giver hesten jo længere sætter han hovedet ned. Det har han jo lært. Og til sidst render han med hovedet helt nede ved jorden...

    Min underviser siger også at jeg ska prikke lidt til ham sporen når han gør det og ride ham frem bagfra, men så smækker han hoedet op og løber sin vej.


    Tror godt jeg forstår hvad du mener Mille...


  • #6   6. nov 2007 Min trakehner har lidt tendens til at hænge på biddet også og ja det er meget hårdt at holde dem, og det er jo heller ikke meningen. Det hjælper når jeg driver godt med sædet, men det kræver man er meget ihærdig og jeg er helt udmattet efter at have redet hende. Tror også en af grundene til min gør det er at hun blev redet meget dybt inden jeg købte hende. Men følger da lige med her og hører om der er andre gode råd

  • #7   6. nov 2007 Som Stine E skriver, skal du endelig ikke slippe ham. Bare give lidt efter og ride fremad med sædet. Altså VIRKELIG skubbe ham fremad, så han kommer op og bærer sig selv.


  • #8   6. nov 2007 Jeg tager nu også lidt ekstra fat i tøjlen når hun gør det, hun stritter ofte lidt i mod, men finder så ud af hvad jeg vil. hvis jeg giver efter bliver det bare meget værre!

  • #9   6. nov 2007 Anne M: Ja det er bare mega hårdt, men er sikker på det giver nogle flotte mavemuskler:-)

  • #10   6. nov 2007 Så er det nok bare at prøve sig frem mht om man skal give efter eller ej.. Heste er jo også forskellige:-) (heldigvis!!!)

  • #11   6. nov 2007 Når min hænger i tøjlen rider jeg den inde for hovslaget på en 20m volte og så får den "bøjet igennem" og så slipper den (:

  • #12   6. nov 2007 Elise det var også det jeg mente. give efter IKKE slippe tøjlen smiley Men heller ikke side og hænge igen

  • #13   6. nov 2007 Ellers lav en masse halve parader, samtidig med at den får masser af fremdrift. Når den hænger, laver hesten ikke nok i bagparten smiley Plus at du ikke er så eftergiven, som hesten kunne ønske. Det kender jeg selv. Så når man selv giver efter, giver hesten også efter

  • #15   6. nov 2007 Mille M : det var dog det mest latterlige råd du kunne give.. det hjælper slet ikke at tage mere fat..

    Grunden til at den gør det er nok at den ikke helt kan finde ud af hvad den skal gøre med sit hoved.. enten gør den som min gjorde, at rende op i hånden, eller at søge ned og hænge på bidet,.. De gør det for at få n slags støtte.. du skal give efter hele tiden..
    Gør det i små korte stræk måske kun nogle få skridt så tager du den på tøjlen igen.. bliv ved med at lave små eftergievnheder på tøjlen så den bliver nødt til at holde hovet selv.. husk hele tiden at den skal gå fremad.


  • #16   6. nov 2007 og det er fuldstædig lige meget at der komer fejl som for eksembel at den tager hovet op.. den prøver bare at få noget støtte.. og det samme hvis den tager hovedet ned.. den vil "finde dig" hvis du forstår.. så giv efetr rid frem.. og så er det en god ide at lave tempovekslinger hele tiden, så den aldrig kommer til at gå i samme tempo hele tiden.. så hænger den sig også fast..

  • #17   6. nov 2007 Kirstine F: Hva' f... er det for noget med at man forstyrre hestens balance hvis man rider med sædet??!?
    Undskyld jeg siger det, men det er noget af det mest latterlige jeg har hørt! - Det er da nætop meningen at man skal ride med sædet og IKKE med tøjlerne!
    Di siger det jo selv: Rid undern bid. - Hvordan vil du gører det hvis du ikke kan ride hesten med sædet???

    Men mit råd er i hvert fald at du skal give efter i tøjlerne når den hænger, og så sørge for at drive den godt frem. Hvis den løber, så tag den ned og bliv ved på den måde. Og sørg for ikke at ride ligeud for meget, da det er meget nemmere for den at hænge når den går ligeud i forhold til hvis du rider den på volter og hele tiden skifter hvilken side den skal bøjes til.


  • #18   7. nov 2007 Det hele skal komme bagfra.. altså bagbenene. Se om du kan få den til at vente på dig, ved at lave en masse temposkift, hvor du hele tiden har hesten under dig, brug evt. en pisk for at motivere den i bagbenene.. Det er den rigtige måde at få en hest redet op på.. Det er præcis som ungheste, de skal hele tiden være foran hjælperne, og samtidig vente på dine signaler,,
    Håber du kunne bruge mit svar..
    mvh Anne-marie


  • #20   10. nov 2007 Jeg ville som det første få hans tænder set efter samt evt dyrlægen til at foretage en bøjeprøve og lade massøren tjekke ham.
    I mange tilfælde når en hest begynder at tage "fat" kan der være en skade undervejs og ikke bare ulydighed.


Kommentér på:
Hænger på biddet.

Annonce