{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hænger sig på biddet..
  • #1   15. jan 2013 Halve parader og aktivering af det bærende bagben, så vægten føres tilbage og bagbenet træder frem, så hesten bærer sig selv i stedet for at lægge vægt i hånden.

  • #2   15. jan 2013 Og husk den kan kun hænge på bidet hvis der "hænger" en i den anden ende.. Ville ride med løsere tøjler en periode så den lære at den altså skal bære sig selv og ride overgange og tempo vækslinger for at aktivere den..

  • #3   15. jan 2013
    Min erfaring er, at hesten er samlet for meget i forhold til hvad den kan bære. Dvs. lavere/længere ramme er løsningen :o).
    Og lige præcis ikke at drive på og på.


  • #4   16. jan 2013 Test drive: Er slet ikke enig, for det første kører hesten ikke en konkurrence hvor der kan vindes.. For det andet så er hesten netop nød til at bære sig selv hvis du holder op med at bære den fortil..
    At begynde at sidde og pille den i munden forstår jeg slet ikke ideen i, hvorfor sidde og påføre hesten en masse ubehag som kun føre til spændinger..


  • #5   16. jan 2013 Test drive: Jeg ved godt mange sidder og nørkler med bidet, men i min verden er det ikke en brugbar metode (bruges oftest til at få hesten til at give efter) at sidde i pille med bidet vil give ubehag og for mig betyder bidet sænk farten (bruges som stop indtil hesten er så veltrænet at sædet er nok) så at sidde og give alle mulige signaler med det, udvander det stop signalet..
    Hesten ryger ikke på forparten bare fordi rytteren slipper fortil, gør den det er hesten allerede på forparten og rytterens kontakt snyder synet, hesten skal netop ikke løftes af tøjlen men rides op og dette kan i princippet (men kræver en super dygtig rytter) gøres helt uden tøjler selv i højeste samling.. Selvbæring kommer netop af at hesten bære sig selv ikke at rytteren bære den..
    At sidde og nørkle med tøjlen får den til at slippe bidet og gå bag det for at undgå ubehag og ja så føles den lettere fortil, men du har ikke længere en hest der strækker sig korrekt frem til bidet..


  • #6   16. jan 2013 ka være den har ondt i rygge og trænger til massage et lille spa ophold evt ferie og prøv at ride bid løst .;-) .

    mit rigtig bud få undervisning ka være det bare er en fin justering der lige skal til smiley også har du den hest på plads igen . ellers lav noget varieret dressur arbejde slage gang 8 buer det gjorde jeg på min og hver gang den hang parade og tilbagetrædning . men alfa omega er undervisning . håber det kan bruges smiley



  • #7   16. jan 2013 Signe - du siger at hesten kun falder få forparten når man slipper tøjlen, når den allerede er på forparten.
    Lægger hesten vægt i tøjlen er den på forparten allerede, og så giver du jo efter for det tryg hesten lægger i tøjlen dvs du "belønder" hesten da du "roser" den ved eftergivenhed når den hiver. ( og nej vi er ikke ude i en hive konkurance ;p)

    Til TS
    Vil give dig det samme råd som krikken.
    Og så sammel gradvist mere op, og kom så tilbage til udgangs punktet for hesten bliver træt. Og som man siger, det du har i hånden mangler du i dine ben, dvs få hesten til St bruge bagparten

    Det ville jeg nok gøre smiley


  • #8   16. jan 2013 Har du ikke en underviser?
    For det kan godt være at du får nogle fine rråd herinde, men det kan jo slet ikke sammenlignes med dét at få undervisning smiley


  • #9   16. jan 2013 Kender godt til problemet og er helt enig med Signe. Det er jo fordi hesten synes det er hårdt at skulle bære sig selv, men den er jo "tvunget" til det, hvis du giver slip på tøjlen. Du skal dog huske en masse skridtpauser imellem, da det kan være hårdt for en utrænet hest.

    Derudover - når jeg rider med hackamore har min ikke en tendens til det, det har han dog med biddet - så vi rider tit med hackamore også smiley han går fantastisk med den.

    En anden mulighed kan være, at hesten prøver at ligge presset på tungen op i ganen, fordi den finder det ubehageligt. Her kan et bid med tungefrihed være løsningen.


  • #10   16. jan 2013 Det hjælper da ingenting at slippe bidet ? Du skal jo konstant have kontakt til bidet. Det eneste resultat du får ud af at give løse tøjler er at, hesten slår fra og der bliver uro fortil.

  • #12   16. jan 2013 Test Driver:
    Når man piller hesten til bidet bøjer den bare nakken og arbejder ikke anderledes med resten af kroppen.. Ved at pille påfører man hesten et ubehag som den bøjer nakken for at slippe for. Den løfter nakken og det forreste af ryggen, så det føles rigtigt, men den løfter ikke den den bærende del af ryggen og kan anatomisk slet ikke bruge bagparten som den skal..
    (eller det kommer jo an på hvad man mener er korrekt)
    Jeg giver Signe og Krikken ret..
    Du må slippe den fortil så den ikke har noget at hænge fast i og så skal du aktiverer den med en masse volter, S-gang, temposkift, overgange osv osv..


  • #13   16. jan 2013 Jo, og regner med at snakke med ham i dag smiley Men ser ham kun en gang om ugen smiley

  • #14   16. jan 2013 Det kan jo ikke lade sig gøre? At have tøjler - som ikke er hænge tøjler men som er så løse at man ikke bevæger i tøjlerne? Og hvis du hverken holder ordentlig stabil kontakt i tøjlerne som hesten kan støtte sig op af, og man ikke må bevæge i tøjlen så opstår der altså uro fortil.. samt jo længere tøjler du har, jo mere "river" man automatisk i tøjlerne for at få den ned?
    Hvis hesten ikke selv, er selvgående eller bøjet fuldkommen rigtigt, så den selv forbliver bøjet, så skal man altså holde konstant kontakt til tøjlerne, for at hjælpe hesten. Det hjælper ikke at have for meget fat i tøjlerne, men det skal være stabilt.. og ride fremad, fremad, fremad, halve parader og temposkift...


  • #16   16. jan 2013 Uvendig tøjle skal altid have kontakt, da det er den og indvendig schenkel som skal ''holde'' hesten på plads, med hensyn til skyldre, stilning osv. osv. Men samtidig er det også denne tøjle, som styre de halve parader og det. Så jeg er enig med jer andre i at jeg ikke kan løsne tøjlerne, men på den anden side, kunne jeg godt ride ham dybt, og det er han også blevet før. Men vil også sige at jeg ikke bare kan 'pille'' ham. Så håber på at fremad, temposkift, masser af øvelser, halve/hele parader og tilbagetrædning kan hjælpe på problemet, men nu må jeg lige se hvad min underviser siger i dag smiley

  • #17   16. jan 2013 Helt enig med signe. lyt til hende

  • #18   16. jan 2013 For at hesten kan hænge, skal du også give den noget at hænge i..
    - Du skal ride frem frem frem, slippe dit tag lidt fortil, og få den tilbage via halve parader, i stedet for at sidde og hænge i tøjlen. smiley


  • #20   16. jan 2013 Har lige haft det samme problem med min part smiley
    For det første er det fordi ens hest ikke arbejder ordentlig bagtil.
    Men det man kan gøre er, at hele tiden arbejde med hesten, hele tiden bøje til begge sider lave en masse volter slangegange, osv. Hvis den hænger si voldsomt på tøjlen må du give et lille "nyk" så den tager hovedet op smiley
    Få hjælp af en underviser!


  • #21   16. jan 2013 Sarah: ja hesten er på forparten, men den kommer jo ikke væk derfra ved bare at holde fast.. Det skal ikke forståes som at give efter hver gang den hænger sig, men generelt at give mere plads fra starten af ridningen..
    Og Krikken skriver jo faktisk reelt det samme som mig bare med andre ord..

    Jeanette: Hvis din hest slår fra og bliver urolig fortil så snart du slipper tøjlen så er den ikke redet op i den holdning den er i men pladseret af tøjlen.. En samlet hest har hoved stabilt hvor det er pga vinklingen af bækken og bagben og løftet fortil, dette har intet med tøjlen at gøre..
    Det du beskriver viser desværre den kedelige ide der er om samling flere steder, at det handler om at få hestens hoved ned via tøjlen.. Rider man korrekt nej så vil løse tøjler ikke få en til at hive mere for at få den ned, for rider man korrek rider man den frem og op i samling, men hiver den ikke ned med tøjlen..
    Hesten behøver ikke et konstant pres i munden fra tøjlen, den skal bære sig selv, ikke bæres af rytteren.. Man starter helt uden kontakt, da hesten skal være afslappet og taktfast under rytter inden den er klar til kontakt (ifølge den tyske trænings skala) derefter rides der efter at hesten selv strækker sig frem mod bidet og man holder en helt blød kontakt hvor man kun lige kan mærke hesten, uden at pille eller rykke i tøjlen..

    Trine: Hesten skal ikke holdes fast af tøjler og schenkel.. Læs overstående svar.. Når hesten hænger sig på bidet, så er det helt tilbage og lære at ride den i selvbæring..



  • #22   16. jan 2013 Mener ikke holde fast blot støtte en smule.

  • #23   16. jan 2013 Føler lidt at du kommer med en ønske tanke omkring alle heste, allesammen går ned nærmest uden udstyr. Det ville selfølgelig være perfekt hvis hestene gjorde det, men det gør de bare ikke... Også bliver man nødtil at hjælpe hesten på vej, som man gør via tøjlen og schenkler.
    Jeg beskriver den metode man lære på berider uddannelsen, som man forhåbentlig skulle mene var korrekt......
    Men vil hellere end gerne vide hvordan du vil ride hesten op i samling og fremad når du skal ride med løse tøjler


  • #25   16. jan 2013 Heste er vidt forskellige at træne, nogle er stærke og andre er utrolige følsomme. De kræver fx. Hver deres træning metode. Heste har også hvert deres temperament, hidsige og "dovne" de kræver også hver deres trænings metode.. self. Alle heste kan da lære at bare sig selv på en naturlig måde, men tror personligt bare ikke selv på at alle kan lære dem det. Og det er der jeg vil hen, at hvis man ikke er hestevisker eller mester horses manship så findes der andre metoder som er korrekte at lære hesten at hamonere mellem hest og rytter på.

  • #27   16. jan 2013 Hmm jeg har haft samme problem, og kort sagt skyldes det at hesten mangler bæring eller er inaktiv.
    En god løsning kan være at lave mange forskellige ting/øvelser - i form af overgange osv., og meget "frem og tilbage" ridning.
    Hjælper dette ikke, plejer jeg at lave en parade og tilbagetrædning, når hesten begynder at hænge på biddet. - dog er det også vigtigt at man ikke hænger i tøjlen, så hesten slet ikke har mulighed for at bære selv smiley


  • #28   16. jan 2013 Jeanette: Hvad har hesteviskere og HMS med korrekt dressur ridning at gøre ? Faktisk er korrekt ridning ikke spor sværere og langt mindre hårdt, men det kræver at man er åben og ikke kun fokusere på at hesten skal gå med hoved et bestemt sted fra dag 1..
    Angående hvad man lære på berider uddannelsen, ja så er det ikke en garanti for at det er korrekt.. Der er nok en grund til at uddannelsen er blevet lukket, den er simpelthen forældet..
    At "hjælpe" hesten til at pladsere hoved via tøjlen gør ingen forskel, hesten går stadig forkert, det ser bare mere rigtig ud for det utrænede øje fordi hoved er hvor mange synes det skal være.. Hesten går ikke rigtig af den grund..
    Og nej ikke alle kan træne en hest korrekt fra bunden, men kan man ikke bør man lade være og købe en allerede velreden hest frem for at ride den forkert..
    Grundliggende kræver heste det samme, med små tilpasninger .. De er ikke så forskellige at de kræver helt forskellige metoder..
    Og ingen ingen skriver slaske tøjler som du lyder til at tro.. Hesten samles langsomt gennem halve parader og aktivering af bagparten, hvor hesten kipper bækkenet, bøjer de store led i bagbenene mere og derfor vippes bagtil, ryggen skal være afslappet og fri så energien svinger frem gennem kroppen, hvor brystkassens løftes, halsen rakker frem, så s-kurven udrettes og bære og halsen derfor knejser mere med stykket bag ørene højest og hoved "dingler" afslappet og vil derfor komme tættere på lod jo mere hals og forparten rejses..
    Er hesten velreden nok og rytteren god nok, kan det gøres uden tøjle, men de fleste har behov for tøjlen til de små lette signaler.. Og den skal ikke slaske men have så blid kontakt at en sy tråd kunne gøre det..


  • #29   16. jan 2013 Man kan også skifte bid. En veninde havde også en hest som lagde sig rigtig meget på bidet, og hun trænede og trænede men det hjalp ikke besynderligt, hesten blev faktisk bare værre . Så var der en træner som foreslog et 8-delt bid, og det + fortsat træning har gjort at hesten ikke hænger på biddet længere smiley

  • #30   16. jan 2013 Det var sådan set lisette som nævnte hms ....
    Men er da enig med dig i hvordan hesten skal rides stortset, det eneste jeg bare vil have på det rene er at man godt må benytte tøjlen, for at hjælpe hesten til at søge ned, kan jo også se på dine egne billeder at du selv bruger tøjlen til hjælp.. og vil gerne nå frem til at tøjlen ikke er dumt at bruge, hvis man vil ride den korrekt. Synes lidt at det er træls at høre på at man ikke må bruge tøjlen og man ikke må røre tøjlen.. man må godt støtte med tøjlen uden at have for meget fat - fordi så hænger hesten sig på bidet. Men fx. Så er tunge racer nemmere til at hænge sig på bidet end lettere racer. Men er glad for at du nu skriver signe at man GODT må røre bidet. Og det er noget pjat at du næsten får det til at lyde som om at jeg mener man skal ride og placere hovedet med tøjlen for det er langt fra tilfældet! Gider bare ikke høre på at man er så hellig at man ikke må røre bidet hvis man vil ride hesten korrekt..


  • #31   16. jan 2013 8-delt bid?? Findes der sådan nogle? smiley

  • #32   16. jan 2013 Ja smiley jeg tror det hedder et 8-delt, det er i hvert fald i rigtig mange led smiley

  • #33   16. jan 2013 Jeanette: Lisette nævner så vidt jeg kan se ikke HMS (HMS er jo faktisk alt omgang med heste ikke bestemte metoder) hun skriver at nogle heste kan komme langt med jordarbejde (altså dressur, grundarbejde, korrekt longering uden rytter)..
    Nej tøjlen bruges ikke til at hjælpe hesten til at søge ned og nej jeg bruger ikke tøjlen til at pladsere hestens hoved (men har billeder af min hest der er solgt for snart en del år siden, lige omkring da jeg lærte en masse nyt og omlagde min ridning så ved den er der billeder hvor der bestemt ikke rides korrekt)..
    Jeg ved ikke om tunge racer nemmere hænger på bidet, min sidste hest var en fjordhest jeg selv tilred og hun har aldrig hængt på bidet..
    Jeg siger ikke man ikke må røre tøjlen, den bruges til signaler, som stop, sænk farten og drej, da tøjlen styre hestens forben (især i starten indtil hesten er så velreden at sædet mere og mere overtager de signaler) men tøjlen styre ikke hestens hoved, eneste grund til at korte tøjlen op til en blid kontakt er at man nemmere kan give små lette signaler når man har den blide kontakt..


  • #34   16. jan 2013 Du får det jo virkelig til at lyde som om at jeg mener at man skal have hård kontakt til hesten via. bidet..... HVILKET JEG ER DYBT IMOD
    men hvis du ikke selv rider, hvordan ved du så egentlig selv om dine metoder virker ? hvis du som, du selv siger, red "forkert" da du havde heste. som man siger "du kan ikke lære at køre bil ved at sidde ved siden af, du skal selv til rettet"
    Og vil Altid mene at holde stabil kontakt til hesten er en korrekt måde at harmonere sammen med hesten på. Ingen siger at man skal hive,save, eller pille med hånden i hestens mund.dog kan jeg intet forkert se i at bruge ringefingeren til bøjnings hjælp som størstedelen af alle ryttere gør! - Det kommer hesten absolut ikke til at trade forkert af, få smerte af, eller få en forkert samling af....

    Din metode er sikkert meget go - og holder da med i, at jeg ville ønske at man kunne ride sådan uden videre. men selvom din trænings metode er bedst, udelukker det bare ikke alle andre metoder, så der KUN er den metode som er dem rigtige måde at ride en hest på, for at få den korrekt redet - for det er slet, slet ikke tilfældet


  • #35   16. jan 2013
    For at besvare det længere oppe; lige netop fordi grundridningen er på plads, så behøves man ikke have fat hele tiden i fx. udvendige tøjle for at holde styr på skulderen. Det handler her heller ikke om en masse fancy øvelser, men om at hesten holder sit hoved selv.

    Selvfølgelig kommer der kontakt på når hesten strækker sig frem til bidet og møder kontakten, men det skal den selv gøre først samt være et sted hvor den ikke hænger sig på bidet og bære hovedet selv.
    Og når hesten løftes mere op og kan klare mere samling, så kommer der øvelser som fx. schenkelvigning hvor jeg også bruger tøjlen til at rette fx. skulder men hesten skulle meget gerne kunne gå rundt på hovslaget selv, for løse tøjler først uden at jeg skal hen og rette på den 117 gange. Den skal være ligeudrettet og i balance.

    For mig er det misforstået at man bare skal drive på hesten så den løfter sig. Det gør den muligt, men den bliver drevet lige på forparten. Det kræver en del muskler at bære hovedet samtidig med det er løftet pænt i nakken, kombineret med en højere fart ( øgninger kommer jo først i omkring LA ), altså er det ikke noget, det med at drive, jeg vil begynde på før hesten netop ikke hænger sig på bidet.

    Jeg vil super gerne finde en video om det, hvor Christina fra hestemund.dk beskriver mere om det.


  • #36   16. jan 2013 Jeanette: Nej det skrev jeg så ikke, jeg skrev den ene hest jeg har billeder af hvor der desværre rides til dels med tøjlen, er fra før jeg omlagde min ridning, skrev intet om at jeg ikke havde redet siden, har tilredet 2 hesten siden jeg lærte hvordan man rider korrekt og efter hestens indlæring og anatomi.. Min DV ja der lavede jeg et par fejl (gør vi jo alle) men jeg var ved at lære en masse nyt og det var første hest jeg tilred selv..
    Min fjordhest blev 100% redet efter de metoder, så jeg ved det virker også i praksis.. At jeg så pga fødsel og sygdom ikke rider pt betyder altså ikke at min viden bliver ugyldig..
    Man kan ride på mange måder, men der er altså ting hvor man ikke kan springe over eller komme uden om.. Det øjeblik du bruger tøjlen til at pladsere hoved hvor blidt det end gøres, så sløre du stop signalet + du vil aldrig opnå andet end at den bukker nakken for pres, den kommer ikke til at gå korrekt af det.. I princippet kan den selvfølgelig godt stadig gå korrekt, men så ville hoved jo være hvor det passede sig for dens samling og så ville det være unødvendigt at pille den i munden..
    Jeg skriver ikke du mener man skal være hård eller hive og flå eller andet..


  • #37   16. jan 2013 Vi bliver aldrig enige så lad os stoppe her.. for kan overhovedet ikke se nogen som helt forskel på den må du rider din fjordhest og de andre 2 heste på, - du skal i hvert fald ikke komme og sige at de sidste to billeder ved din fjordhest er 100% efter din egen metode... Fordi så kan jeg virkelig ikke se hvad søren der er galt med "min" metode som størstedelen af alle ryttere benytter,, er så forkert
    men lad det ligge.


  • #38   16. jan 2013 enig med Test drive!

  • #40   16. jan 2013 Jeanette: Jeg kan ikke gøre for at du ikke kan se forskel på om hesten er pillet ned for tøjlen eller ej.. Men jeg ved hvordan jeg red og hvordan jeg rider, og jeg har selv siddet på hestene og der er mega stor forskel..
    Er helt enige i at de sidste 2 billeder af Emma ikke er optimale, da hun spænder op og løber lidt, men det er de sidste ridebilleder jeg har af hende og derfor har jeg dem med.. pga graviditet var hun redet af en part som desværre ikke var kompetent nok og hun havde lært sig at løbe afsted, og jeg var ud af form + gravid (og så ønsker man ikke hesten løber afsted med en) men principperne er de samme, tøjlen er ikke brugt til at pladsere hoved, hesten trækker bare mere på end den burde og spænder op..
    Ingen af os gør tingene perfekt 100% af tiden, men det ændre jo ikke på ens principper at man ind imellem laver fejl..
    Nu er det ikke "min" metode som du udtrykker det, rider efter klassiske principper (ikke som i akedemisk dressur, men som man gjorde tidligere) efter trænings skalaen og efter fordringerne for dressur (beskrivelsen, ikke billederne)..
    Og igen jeg mener ikke man skal ride uden kontakt og med slaske tøjler (andet end i starten af uddannelsen og ved heste der krøller for tøjlen) selv om du bliver ved med at påstå det, men med en meget blød kontakt (så vidt muligt) og med plads til at hesten kan strække sig..
    Der hvor vi er uenige er om man skal pille/lege/nulre (ja kaldes mange ting) på tøjlen for at få hestens hoved på plads.. du mener ja og jeg mener at hestens hoved er en bivirkning af hvordan kroppen bruges, dvs at det pladseres af hesten selv i den samling den er redet i, hvis den slår hoved op er hesten spændt og dette løses ikke ved at guide hoved ned, men ved at se på resten af kroppen..
    Jeg siger ikke det er ondt eller modbydeligt eller andet, men det harmonere ikke med mit syn på korrekt ridning og mange vil ikke kunne se om hoved er der fordi hesten reelt er samlet eller om den blot bøjer nakken..

    Test drive: Cawani har ret, det kan godt være det ikke er din hensigt, men at pladsere hestens hoved via tøjlen har ikke anden effekt end det, det er ikke = samling eller korrekt brug af kroppen..
    Du modsiger dig selv, for du skriver nu at du kun bruger tøjlen til at støtte, men i dit første indlæg beskriver du at bevæge og pille med bidet til den giver efter.. det er ikke blot at støtte den..
    Ingen at give mere plads fortil er ikke at slippe tøjlen hver gang den hænger, for ja så lære du den at hænger den sig får den mere tøjle.. det skal forståes som generelt at give mere plads fortil så den ikke har mulighed for at begynde at hænge sig på tøjlen, for så at ride den mere op bagfra og så kan tøjlen kortes til en blød kontakt..
    En hest der er korrekt redet falder jo ikke fra hinande og "slipper for at arbejde" fordi man giver efter på tøjlen, for er den korrekt redet er det ikke tøjlen der holder den der..
    En velreden hest skal have en let og blød kontakt (uden pilleri) men her er der jo tale om et problem, som kan løses ved at give mere plads og ride den op før man igen tager kontakten..


Kommentér på:
Hænger sig på biddet..

Annonce