{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

tålmodighed {{forumTopicSubject}}

hej alle. jeg har et plag på 1,5 år som ingen tålmodighed har. det er så trælst fordi den flyver rundt så snart jeg går fra den på staldgangen, den hopper og den stejler nogle gange. den står ok når jeg strigler den, den går bare lidt rundt og frem og tilbage, mest fordi den vil være med til det jeg laver. så har i nogle tips? jeg ville også godt have nogle tips til vaskning af den. den er rigtigt bange for vandet fra vandslangen. den prøver at løbe fra mig når jeg prøver at stå med vandet ved siden af den. jeg har prøvet bare at stå med vandet ved siden af den uden at røre dem med det mange gange men der er ingen bedring. håber i vil hjælpe mig:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tålmodighed
  • #1   20. feb I forhold til at den stresser rundt;
    Prøv at have hø/wrap tilgængelig når du har hesten inde. Både fordi at hesten derved har noget at tage sig til, samt at det at tygge udløser stresshormoner. Jeg tænker samtidig at det er noget du skal starte lidt 'forfra' med, i små mængder. Så lad være at have den inde i en time af gangen, men prøv dig frem med 5-10-15 minutter, alt efter hvad den kan rumme. Hvis det er en hjælp, så se om ikke du kan have en anden hest inde samtidig, indtil at den får nok gode/behagelige oplevelser med dét at være inde.

    I forhold til dét med vandslangen, så ville jeg starte med at lade den se vandslangen mens den ikke er tændt for. Jeg klikkertræner og bruger godbidder, men du behøver ikke hvis det ikke er den vej du ønsker at gå. Lad hesten være nysgerrig og beløn den for al den undersøgende adfærd den kommer med. Når hesten er okay med dén situation, så prøv at tænde en smule for vandet, og igen beløn den en masse når den er i ro, og tør undersøge slangen. Når dét er okay, så kan du prøve at lade vandet løbe lidt på hestens hove, og bevæge det længere op, når hesten rummer det. Det hele handler om at lytte til hesten og se hvornår den er klar til næste step, fremfor at lave et halvt overgreb, ved 'bare at gøre det'. Det kan tage måneder, at nå igennem alle trinene, alt efter hvor meget mod hesten har.


  • #2   20. feb prøv at læs om "de 7 lege"
    det brugte jeg selv da mine var i den alder.de var på samme måde


  • #3   21. feb En plag er jo stadig et ‘barn’ eller måske mere en teenager og derfor vil de jo naturligt have svært ved at koncentrere sig pg stå bom stille hele tiden.
    Det lyder desuden til at din plag muligvis er usikker ved st stå på staldgangen. Det er jo også meget at forlange vires heste at være væk fra sin flok.
    Prøv at sætte forventningerne lidt ned til den, og kun have den inde i få minutter i starten. Hav gerne noget lækkert til den på staldgangen så det bliver positivt at komme væk fra de andre - lidt foder, hø, æble eller lign.
    I takt med den bliver mere fortrolig med st stå inde kan du øge tiden. Gerne også ros den i de momenter hvor den står stille evt med et ‘klik’ og en lille godbid. Så fanger den hurtigt hvad du vil have den til smiley


  • #4   22. feb Du går for hurtigt frem - du kan ikke behandle en plag som en voksen hest smiley
    Der ligger faktisk mange arbejdstimer i alt det, du kan gøre med en voksen hest - og de timer kan du ikke springe over, dem skal du lægge i din plag, så den trygt og roligt lærer at "være voksen".

    Når den åbenlyst ikke kan lide at du går fra den - så lad være.
    Bind den op på staldgangen og få den ordnet, og slip den så løs i flokken igen.

    Hvis du skal træne den, og dermed skal bruge noget grej efter striglingen - så hav det parat ved siden af striglepladsen, så du ikke flintrer frem og tilbage i stalden.
    Den skal nok med tiden lære at have tålmodighed til at stå stille, men det kommer med alderen, det er ikke noget du kan fremtvinge i en fart.

    Mht. vandet, så er det også helt naturligt. Hæld noget vand op i en spand, og dyp en svamp eller børste i det, når du vil gøre hesten ren. På et tidspunkt finder den ud af, at det ikke er så slemt at blive lidt våd (og at den alligevel ikke slipper smiley ) og så holder den op med at gøre knuder.

    Du kan altid prøve med vandslangen til sommer, når det er varmt, og den sveder. De fleste heste finder hurtigt ud af, at det er lidt rart at blive vasket, når de sveder...


  • #5   20. mar Før at den får tålmodighed, kræver det at DU har tålmodighed.
    Den er jo stadig en baby smiley


Kommentér på:
tålmodighed

Annonce