{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Jeg kan ikke stoppe hesten... {{forumTopicSubject}}

Det ligner slet ikke mig at oprette disse indlæg, men i dag blev jeg rigtig tosset på Tonga, jeg er TRÆT af at hun ikke stopper når hun bliver bedt om det! Det er ikke fordi hun løber vildt afsted, hun kan gå i den fineste "saming" men når jeg så vil stoppe hende fortsætter hun? Som sagt ikke vildt, men hun fortsætter med den gode bæring osv. Hvorfor pokker stopper hun ikke? Hun VED hun skal stoppe (jeg stopper først i sædet, men tager tøjlerne i brug, når ikke hun stopper, men dem reagerer hun heller ikke super for :/)

Mange vil nok tænke nu, at det er fordi hun ikke kan bære at stoppe, hvis hun går med meget bærring, men dette gælder også selvom hun IKKE går med bærring smiley

Jeg bliver så gal på hende, og derefter stopper hun BRAT de næste 3 gange! Så har hun "glemt" det igen. Hun ved fuldstændig, hvad hun skal, men hun "gider" ikke eller, hvad sker der?

Dette har været et problem i et år, og jeg har prøvet, med tøjlerne, jeg har prøvet at drive hårdere på hende, jeg har prøvet at tage perioder med overgange konstant *suk* jeg har prøvet alt! (Føler jeg) På et tidspunkt, var hun bare blevet så sød til det, men vi er HELT forfra igen... smiley

Håber nogen kan hjælpe mig her... Og mange tak for du læste igennem

-På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg kan ikke stoppe hesten...
  • #1   11. jan 2008 Får du undervisning?
    Tror det ville hjælpe; jeg kan i hvert fald (desværre) ikke hjælpe dig. smiley


  • #2   11. jan 2008 <b>Sissel</b>

    De sidste 5 måneder, men som sagt har problemet stået på over 1 år, og min underviser ved ikke hvad vi mere skal prøve... Og beriderundervisning holder min økonomi slet ikke til


  • #3   11. jan 2008 "Hun VED hun skal stoppe"

    ^^ Det ved hun så åbentbart ikke. Træn massere af overgange fra skridt - parade. Brug tøjlerne i første omgang, og husk at slippe fortil og kun have let kontakt i det øjeblik hun reagerer.


  • #4   11. jan 2008 <b>Forresten så har jeg også forsøgt at stoppe hende og derefter bakke hende og så videre igen

  • #5   11. jan 2008 <b>Pauline&Impulz<3 </b>

    Jeg HAR trænet overgange og jo hun VED det! Hun har dage hvor hun er rigtig flink til det! Andre dage går hun bare igennem... Jeg har også helt let på tøjlen, de hænger faktisk når jeg træner (ved at videoerne ikke ser sådan ud, jeg spænder altid op når jeg skal filmes og vil bare så gerne vise hvad vi kan og så går det galt). Det med at slippe igen, det kan du tro jeg ved, jeg, har tilredet en del heste, så der er min fornenmmelse helt fin smiley


  • #6   11. jan 2008 Prøv på den hårde måde, rid lige mod barrieren, så skal den nok stoppe, tag det på den korte side af banen og gør det flere gange. Har selv haft problemet og det her hjalp, husk at styrre lige på

  • #7   11. jan 2008 <b>michelle bau P</b>

    Så jeg skal drive hende ind i barriereren?


  • #8   11. jan 2008 ja, Ved godt det lyder vildt, men hun vil stoppe for hun vil jo ikke løbe ind i noget, så skal du så sent som muligt gi`hende stop komandoen

  • #9   11. jan 2008 <b>michelle bau P</b>

    Det er værd at prøve tak!


  • #10   11. jan 2008 Velbekomme, håber det virker for dig

  • #12   11. jan 2008 <b>camilla S</b>

    Jeg stopper hende udelukkende i sædet, jeg tager ofte hænderne frem når jeg stopper hende, men når hun så ikke stopper bruger jeg tøjlerne


  • #13   12. jan 2008 Nej din hest ved ikke at den skal stoppe.. og det hjælper ikke at du hidser dig op, så forvirre du den bare mere..
    Mit gæt er at den er signal forvirret.. du bruger med garenti tøjlen i en eller anden grad til at få hoved på plads (anholdninger, pillen, nulren eller lignende) din hest er så obenbart typen der ikke kan have det.. sæde signalet er tydeligvis ikke nok til at stoppe den og tøjle signalet forbinder den ikke med stop..
    Løsningen er at holde op med at bruge tøjlen til andet end at stoppe/sænke farten og dreje.. altså sid helt stille med hænderne når du rider med mindre den skal ændre tempo eller retning..
    Start fra bunden og indstaller stoppet.. start i skridt.. giv det signal du gerne vil have den stopper for (fx sæde eller lår) hvis den ikke stopper tager du en let andholdning i tøjlen, stopper den stadig ikke så må du lige tage igennem og så nu stopper vi altså.. så snart den reagere på dit stop giver du helt efter og roser..
    Øv rigtig mange parader.. og husk altid at give efter når den reagere med stop.. men først når den stopper.. rigtig hurtigt vil den stoppe for lettere og lettere signaler..
    Man kan også udvide det med et par skridt tilbage, da det er en udvidelse af stop.. men husk at holde benene væk, da ben og tøjle samtidigt blot forvirre..
    Mange heste har svært ved at stoppe, da rytteren konstant nørkler i tøjlen, og derved sløver stop signalet..
    Hesten kan kun kæde et signal sammen med et respons.. og det mest logiske er 2 tøjler=sænk fart/stop 1 tøjle=drej, 2 schenkler=frem, 1 schenkel=flyt bagpart
    Der er ikke behov for brug af tøjle for at få hoved på plads.. det kommer det af sig selv når hesten bruger sig korrekt..


  • #14   12. jan 2008 Michelle bau jeg er rystet . man rider da ikke en hest ind i barierren bare fodri den ikke kan tyde dine signaler ????? lav halve parader . sæt dig godt i sadlen og læg benene til .

  • #15   12. jan 2008 miss perfect for guds skyld . lad være at lytte til michelle man skal aldrig bruge den form for metoder .rid aldrig og emner aldrig din hest ind i barrieren det giver bagslag og du kan ende med en nervøs hest !

  • #16   12. jan 2008 Jeg ville heller ikke bruge den med barrieren, med mindre det var en nød situation hvor hesten løb løbsk..

  • #17   12. jan 2008 Husker du at slippe tøjlen i det sekund hun stopper? Også selvom det kun er i 2 sek? Du bliver nød til at huske at give efter på tøjlen i det sekund hun stopper. Lad være med at blive ved med at sidde og hive indtil hun stopper. Det bliver hun sikkert bare irreteret af. Elllers må du ned af hesten og øve stop signaler fra jorden af. Det er ikke sjovt når bremserne ikke virker på ens hest. Hvordan stopper hun uden bid. Når jeg rider med bid er der ingen bremser på min hest mens så snart jeg rider i grime eller i næsebåndet så stopper hun fint.

  • #18   12. jan 2008 <b>serok mit livs kærlighed... L</b>

    Den vil jo ikke vælte barrieren, men jeg stopper hende på vej hen mod den og hun vil så helt automatisk stoppe da der er en væg, det er jo ingen voldlig metode


  • #19   12. jan 2008 Hvis jeg rider min hest mod barrieren, drejer den sku bare lige foran og løber videre smiley

  • #20   12. jan 2008 <b>Signe *spider-pig* L</b>

    Det lyder nu egentlig ganske fornuftigt, den lange smøre der smiley Jeg har aldrig brugt tøjlerne som stopsignal på hende, da jeg aller helst vil ride med kun sædet, og derfor også stoppe hende der... Så det kunne være man nogle dage skulle ride med løse tøjler (så de hænger) stoppe hende i sædet, derefter blidt i tøjlerne, og så et godt træk... MEN... Jeg er nu ret sikker på hun ved det, for som sagt så har hun dage, hvor hun bare gør det, og hun gør det indimellem når vi rider, men så træner vi lige noget andet i et stykke tid og så har hun glemt det... Nu red jeg tur i dag, med HELT lange tøjler, og til at starte med var hun simpelthen så sød, men så efter lidt skulle hun kigge på det ene og det andet, og så var der ingen kontakt... Så hun ved det! Hun er bare ikke opmærksom på det altid smiley


  • #21   12. jan 2008 <b>anitta K</b>

    Som før skrevet har jeg tilredet en del heste, hvor stopsignalet virker helt fint, så fornemmelsen for at give efter fejler intet fra min side smiley

    Jeg stopper hende som sagt KUN i sædet, når hun så ikke reagerer tager jeg i tøjlerne, men dem lystrer hun ikke super på, da mit præncip fra starten af (har selv tilredet hende) har været at så meget som muligt skal rides i sædet, det er ikke altid jeg helt holder mig til det (når jeg fx skal filmes, så går det helt galt :/) men når jeg tuller rundt alene...


  • #22   12. jan 2008 du husker vel kun at bruge den ene tøjle, og ikke begge?

  • #23   12. jan 2008 <b>P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '</b>

    Stoppe i en tøjle??? Så drejer hesten da hovedet?


  • #24   12. jan 2008 øh nej? du må aldrig tage i begge tøjler når du stopper en hest. det er jo heller ikke meningen at den skal drejes, desuden bruger du vel ikke kun tøjlen til at dreje hesten med?
    - ellers drej den rundt, når den løber? så stopper den helt sikkert ! ellers vælter den smiley


  • #25   12. jan 2008 <b>P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '</b>

    Helt firkantet sagt, så trækker man i venstre tøjle så går hesten til venstre og når man trækker i højre går hesten til højre og i begge stopper den....

    Nej, jeg bruger ikke kun tøjlerne til at dreje, som sagt så rider jeg helst kun i sædet... Vælter??? Den vælter vel ikke hvis den går lige så fint i holdning og med god bærring, så vælter den vel ikke når man drejer den???


  • #26   12. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !
    jeg kan se du ikke forstår hvad jeg skriver..
    og du lader heller ikke til at ville lytte. du kan jo prøve og se hvad der sker? det virker på alle heste jeg sidder på? såe. men jeg kan åbenbart ikke hjælpe dig så smiley find en underviser, det vil du kunne bruge (:


  • #27   13. jan 2008 <b>P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '</b>

    Vil jeg ikke lytte? Hmm, der kan man bare se, det var jeg ikke klar over...

    Jeg sagde bare at det er jo sådan man siger helt firkantet, der er da ingen tvivl om at jeg har tænkt mig at afprøve det smiley Undrede mig bare en del over at di siger den vælter, jeg mener ikke at en hest der går med god bærring vælter når man drejer den


  • #28   13. jan 2008 jo, hvis du drejer den nok? smiley
    når du skal stoppe den, med én tøjle, mener jeg jo ikke at du skal hive i den, du skal samtidig støtte med den anden. smiley men dog ikke tage i begge. jeg ved ikke om du forstår ? smiley


  • #29   13. jan 2008 P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '
    Sikke da noget forfærdeligt sludder at man ikke må bruge begge tøjler... hvem har dog bildt dig det ind ?
    Miss Perfect - du skal have installeret en stop knap og det gør du bedst fra jorden. Og det skal naturligvis være et signal du også kan bruge når du sidder på hesten, så skal den nok lære at stoppe... Det er en længere forklaring, så skriv pb hvis du vil høre mere... Barrieren er en rigtig dårlig ide, - glem den....


  • #30   13. jan 2008 <b>P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '</b>

    Drejer nok??? Hurtigt eller hva? Det lyder tilgengæld mere brutalt end at ride den ind i barrieren... Nu er det jo sådan at hun altså ikke reagerer skide godt på de tøjler, fordi jeg har lært hende at stoppe med sædet, hvilket hun gør, men ikke altid og jeg er ved at være godt træt af at hun skal have en skideballe før hun gør det hver gang... Du kan tror hun slår røven i sædet ved mindste signal, når jeg har haft fat i hende... Det er det samme når vi laver versader, så mangler hun liiige bagparten 1 cm, så bliver hun lige irettesat! Så kan hun saaaagtens lave en fin fin versade, uden at jeg har fat i tøjler eller noget som helst...

    Så det er nu mest det jeg bliver gal over, hun har vist 100 gange at hun sagtens kan, men hun skal liige prøve om hun kan snyde -.- grrr er så træt af at hun skal have tingene hårdt at vide smiley


  • #31   13. jan 2008 $$ Cowgirls have more fun $$ $
    vil du dog holde op? det er min måde at ride på, sådan har jeg lært af ride! og det virker på enhver hest jeg ridder. måske gør du det selv, og ikke forstår hvordan jeg forklarer det ? for jeg håber da ikke at du også sidder og hiver hesten i munden?


  • #32   13. jan 2008
    Miss perfect 1 (Tinna) !
    okay, jamen jeg bruger den så også kun på tur, når tex tager biddet smiley men kunne godt være det hjalp, jeg evd det ikke?
    tex får også nogle gange sådan nogle flip når han går til biddet hvor han så bare løber, men der, som jeg prøver at forklare, tager jeg kun i en tøjle, så stopper han smiley


  • #33   13. jan 2008 P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '
    Næh jeg hiver skam ikke Kavan i munden, jeg siger wooh og så stopper han på en 5 øre.... :o) for løse tøjler.. Fint nok at det virker når DU rider, men at sige at man IKKE må bruge begge tøjler - det er da helt hen i vejret, det virker helt bestemt for en masse andre..


  • #34   13. jan 2008
    $$ Cowgirls have more fun $$ $
    jaja, jamen hvis 'at bruge begge tøjler' menes at man støtter med den anden, så bruger jeg da også begge tøjler til at stoppe med? men sådan ville jeg ikke tolke det smiley


  • #35   13. jan 2008 $$ Cowgirls have more fun $$ $
    jeg respekterer også andre folks ridemetoder fuldt ud, men sådan ahr jeg bare lært at ride, og hun bad om et råd og jeg skrev et. jeg sagde ikke at du red forkert smiley


  • #36   13. jan 2008 <b>$$ Cowgirls have more fun $$ $</b>

    Hvordan lærer man hende et stopsignal fra jorden, som kan bruges fra ryggen af også? Hvilket signal skulle det være?


  • #37   13. jan 2008 <b>P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '</b>

    Problemet ligger jo lidt i at hun netop IKKE løber, hun stopper bare ikke


  • #38   13. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !
    når du siger stopper, mener du så hun skal stå stille på komando, eller bare slå i skridt? smiley


  • #39   13. jan 2008 <b>P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '</b>

    Overgangene er bedre end paraden, men det er både overgange og ved parader det går galt


  • #40   13. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !
    nå okay smiley jamen jeg står stadig evd mit råd smiley
    men dog ikke med den med at dreje rundt, det er nok ikke smart i et ridehus/bare d;


  • #41   13. jan 2008 P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; '
    Nårh det var nu ellers tæt på at du fortalte hende hvad hun IKKE måtte gøre...

    Miss Perfect.. det kunne f.eks være et lille løft i tøjlen, - ikke hive i munden, men at røre tøjlen en anelse bagud. Det kan du lære den fra jorden også, men det tager noget tid og tålmodighed. Du kan også lære hende at hvis du stiller hende f.eks midt i ridehuset og går - så skal hun blive stående til hun får anden besked... Kan hun det så virker stop knappen. Er hun god til at bakke ??


  • #42   13. jan 2008
    $$ Cowgirls have more fun $$ $
    såå siger vi det smiley


  • #43   13. jan 2008 <b>$$ Cowgirls have more fun $$ $</b>

    Ja ja, jeg kan sagtens "dække hende af" og går fra hende, og så kommer hun når jeg giver lov, og bakke kan hun både med kommando (fx stoopper jeg, så stopper hun ved min side og så beder jeg hende bakke, uden mig) hun kan når jeg går mod hende, og jeg kan stå med front mod hende og bede hende bakke væk fra mig... Vi leger stadig lidt med at bakke når jeg står bag hende, noge dage kan hun andre kan hun ikke???

    Det med at løfte tøjlen lidt, hmm, jeg ved ikke om hun vil opfatte det, for hun stopper jo når jeg stopper når jeg går ved siden af hende


  • #44   13. jan 2008 <b>Miss perfect 2</b>

    Øhh daaar... Jeg har ligesom ikike noget stopskilt vel!!?


  • #45   13. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !: Jeg stopper også normalt for sæde og lår.. men min hest er ung og ind imellem er der noget der overskygger mit signal og så må tøjlerne jo træde til.. i min verden er tøjlerne grundsignalet og nød signalet.. som bruges (og skal virke) hvis blidere metoder svigter..


    P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; ': Jeg synes det lyder meget sært at stoppe for en tøjle.. man skal jo stoppe begge sider af hesten og ikke kun den ene.. tager jeg i 1 tøjle så drejer min hest..



  • #46   13. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !

    Når hun kan alt det - så skal du hurtigt få lært hende at stoppe også.. Tegnet du bruger til stop kan du selv vælge, du skal bare sørge for at du ikke bruger samme tegn til flere forskellige ting, for så ved hun ikke hvilken ting du vi lhave hende til ... men du kan godt have flere tegn for stop.. hvis du forstår.. Når jeg stopper Kavan kan jeg nøjes med at stikke benene fremad som om jeg træder på en bremse - så stopper han .. elle sige woooh.. så stopper han også... Hvis han skal bakke kan jeg løfte tøjlen en anelse bagud ( man kan ikke se det fra jorden ) eller jeg kan vippe med begge ben, - så bakker han også...


  • #47   13. jan 2008 <b>$$ Cowgirls have more fun $$ $</b>

    Kig evt. her smiley

    (link fjernet)


  • #48   13. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !

    det er flot - du har i hvert fald en hest som er interesseret i hvad du lærer den - det skal du benytte dig af.. den er nysgerrig efter hvad du nu finder på og det er godt.. husk at stoppe mens legen er god. Og det kan du se hvis hun sænker hovedet, smasker og slikker sig om munden..


  • #49   13. jan 2008 <b>$$ Cowgirls have more fun $$ $</b>

    Gør hun det på videoen?


  • #50   13. jan 2008 Signe *spider-pig* L
    jeg drejer den jo ikke, det er svært at forklare når man ikke selv viser det smiley


  • #51   13. jan 2008 Inden du overhoved begynder at trave, så skal du lave en masse parader fra skridt. Når hun så reagerer hver gang med at lave en parade fra skridt, så kan du begynde at trave. Nu skal du så lave en masse overgange fra trav til skridt, og nogle gange helt ned i parade. Når hun så reagerer hver gang ved at gå i skridt, så kan du begynde med galop.
    Du er nød til at starte fra bunden, og ikke gå videre før hun reagerer præcis når du beder hende om det.


  • #52   13. jan 2008
    P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; ': Jeg siger ikke din hest drejer.. men at min drejer hvis jeg tager i 1 tøjle.. og så at jeg ikke forstår ideen i ensidigt stop, da det grundlæggende stop signal er anholdning på begge tøjler..


  • #53   13. jan 2008 Signe *spider-pig* L
    jamen jeg bruger også begge tøjler, jeg evd ikke hvordan det forklares, men det er logisk når man ser det, og hele vores stald rider sådan.


  • #54   13. jan 2008
    P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; : Nu bliver jeg da først forvirret.. du starter med at skrive at hun kun må bruge 1 tøjle.. ikke begge.. og at hun aldrig må bruge begge tøjler til at stoppe.. og nu skriver du at du også bruger begge tøjler ???


  • #55   13. jan 2008 Signe *spider-pig* L
    ja? men jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det?
    jeg støtter self. med den anden, men tager dog mere i den ene, dog ikke så hesten drejer.
    når jeg så drejer ligger jeg også benet til?


  • #56   13. jan 2008 P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; : Tror godt jeg forstår hvad du mener.. jeg synes dog stadig det er en "mærkelig" måde at gøre det på.. for mig stopper hver tøjle det tilsvarende forben og derfor bruger jeg begge tøjler ligeligt (hvis altså sæde og lår ikke er nok) når jeg skal stoppe hesten, da jeg ønsker at stoppe begge sider af hesten lige.. men det afhænger jo nok af måden man rider på..


  • #57   13. jan 2008 Signe *spider-pig* L
    okay, jamen så er det nok mig der rider anderledes smiley
    jeg syntes dog det er forkert at rive tilbage i bidet (misforstå ikke 'rive') istedet for at flytte på bidet i dens mundvig smiley


  • #58   13. jan 2008 P r i n c e s s ' M a i k e n - frk. Vig Find ! d; ': Selv om du skriver at man ikke skal misforstå rive.. så kan man altså ikke undgå at tage det fordømmende, for ingen taler om at rive.. Hvis man sætter sig ind i indlæringteorier, hvordan hestens hjerne fungere i forbindelse med ridning og træning, så lære man at det mest logiske stop for hesten er et tag i begge tøjler.. Men i princippet kan man jo lære dem at stoppe for alt.. har hørt om flere heste der stopper når ejerens mobil ringer smiley
    Jeg stopper normalt for lår og sæde.. kommer dette ikke igennem vipper jeg lige håndledene (let andholning på begge tøjler) og så stopper hesten..
    Jeg kan ikke se noget ondt i nogle af metoderne.. kommer bare an på hvad man finder mest logisk og hvad der falder en nemmest i en nødsituation..


  • #59   13. jan 2008 Signe *spider-pig* L
    det er jeg så også helt enig i.


  • #60   13. jan 2008 <b>Susanne P</b>

    Jamen sådan en dag kan jeg sagtens tag eller 2, for hun ved jo hvad hun skal, det tager ikke så lang tid at få hende til at reagere hver gang, men så snart du lige har lavet noget andet i et stykke tid, så er vi forfra igen...


  • #61   13. jan 2008 Hvis du starter op hver gang som jeg skrev oven over. Når i så er kommet dertil og det fungerer, så markerer du måske bare hver 5. min med en parade - Husk at lav en masse overgange hele "ridetimen" igennem

  • #62   13. jan 2008 <b>Susanne P</b>

    Ja det er jeg i hvert fald nødt til!! smiley Jeg har redet tur her de sidste dage, og traver så nogle gange nogle lidt længere strækninger (under 1 min.) end bare 20 skridt, og så har hun liiige "glemt" det igen, selvom hun er stoppet brat op de sidste 100 gange smiley Hun er sgu "lidt" irriterende i den retning! Dog gik, det lidt bedre i dag, så nu må jeg se når vi rider i ridehus i morgen, hun bliver jo til hverdag konstant bedt om halve parader, da hun skal, vente, vente, vente og atter vente, så hun kan få bærringen med, men der er så gnge hvor hun ikke engang reagerer på de halve parader


  • #63   13. jan 2008 Det er i hvert fald det eneste råd jeg lige har, og benytter på min hvis hun ikke lytter.
    Har lige haft min med på jagt, så kender alt for godt det med at de fuldstændig ignorerer stopsignalerne smiley


  • #64   13. jan 2008 <b>Susanne P</b>

    Hmm ja, men jeg tror ikke det er på samme måde som med Tonga, kunne forestille mig at hesten til en jagt jo kører op i et noget højt gear og bliver "vild" Tonga bliver jo slet slet ikke vild, langt fra, som sagt så kan hun simpelthen gå med den fineste bærring, og vi kan lave fine volter osv. men stoppe hende? Forget it, hun fortsætter med den fine bærring ???


  • #65   13. jan 2008 jeg skal ikke kunne sige hvorfor, og har desværre ikke andre idéer end før beskrevet smiley

  • #66   13. jan 2008 <b>Susanne P</b>

    Nej det er altså også utrolig underligt


  • #67   13. jan 2008 Jeg tror stadig at problemet faktisk er at den ikke forstår stoppet.. for sidder det godt nok fast så er det noget den bare gør.. en slags refleks pga nogle nervebaner der dannes som siger at den skal stoppe.. husker du at give efter straks den stopper ?
    Og bruger du tøjlen til at "bukke" nakken på den ?
    Bruger du tøjle og schenkel samtidigt ?


  • #68   13. jan 2008 <b>Signe *spider-pig* L</b>

    Jeg bruger meget lidt tøje til at få hende til at søge ned, og jeg stopper udelukkende i sædet... Sådan en dag som i dag, har jeg redet med westerntøjler (altså HELT) lange og stoppet hende i sædet, for nu trænede vi det hele dagen i går og det samme i dag, og det var selvfølgelig blevet bedre, men jeg ved at i morgen har hun lige "glemt" det de 2 første gange så kan hun igen, hvis altså jeg lige minder hende om det med ret jævne mellemrum, så det der med at give efter som mange skriver, så slipper jeg jo trykket i sadlen, når hun stopper, det er klart og som sagt efterhånden et par gange har jeg tilredet en del heste, hvor stopknappen har virket uden problemer


  • #69   13. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !: Jamen sædet er jo åbenbart ikke tydeligt nok for hende.. og i fx en nød situation vil det heller ikke særligt tit komme igennem, så der er man jo nød til at have grundsignalet på plads.. i tilfælde af at de finere signaler svigter..
    Jeg ville så holde helt op med at bruge tøjlen til at få hoved ned.. da det netop sløver stoppet..


  • #70   13. jan 2008 <b>Signe *spider-pig* L</b>

    Det gør det muligvis, men jeg trot det næppe for det er så lidt jeg bruger dem til daglig...

    Hun ved jo godt hvad tøjlerne betyder, men når hun laver det nummer der, så reagerer hun heller ikke på tøjlerne... Jeg tror bare I har lidt svært ved at forestille jer det, min underviser, med 30 års erfaring med heste, blev også ved med at jeg skulle "bare" til sidst bad jeg hende sætte sig op, og så kunne hun se hvad jg mente. Hun har aldrig i al den tid hun har haft med heste at gøre oplevet det der Tonga gør... Det er svært at beskrive hvad hun gør, jeg tror bare det skal prøves


  • #71   13. jan 2008 <b>Signe *spider-pig* L</b>

    Og det undrer mig da også at lige præcis Tonga har ikke forstået det, når alle de andre heste jeg har tilredet har fattet det???


  • #72   14. jan 2008 Signe *spider-pig* L: Heste er jo forskellige..måske den bare har sværere end de fleste med at forstå ideen i stop smiley


  • #73   14. jan 2008 <b>Signe *spider-pig* L</b>

    Hold kæft hun er tungnem så XD så tager det hende over 1 år at lære at stoppe smiley


  • #74   14. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) : Hi hi.. de kan jo ikke alle sammen være den hurtigste knallert på havnen vel smiley

Kommentér på:
Jeg kan ikke stoppe hesten...

Annonce