{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

Teenagere leger beridere. {{forumTopicSubject}}

God aften HG.


Er det kun mig, der syntes det er virkelig uansvarligt, at der er så mange mindreårige rundt omkring, der mener de skal ride andres heste og ponyer op eller for den sags skyld, mindreårige der tilbyder tilridning.

Jeg mener selvfølgelig har alderen ikke det helt store, at gøre med, hvor godt man rider, eller hvor god man er til, at lære det videre til hesten, men jeg ville bar e aldrig sende min hest i ridning hos en der er under 20. Og så skal vedkommende også være moden af sin alder.


Jeg faldt lige over en annonce herinde, hor en 13 årig tilbyder "opridning" af heste og ponyer.
Hun skriver i annoncen, at hun har erfaring med problemheste.


Når jeg læser sådan noget, bliver jeg næsten harm over, at nogle forældre tillader deres børn sådan noget.
Eller, at der faktisk er nogle der sender deres hest på "opdragelsesanstalt" hos en mindreårig.

Har folk ingen fornuft og realitet omkring det her eller er jeg bare ikke fulgt med tiden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teenagere leger beridere.
  • #1   30. jul 2010 du har til dels ret..

    dog har jeg selv både redet heste op og tilredet som 16 årig, og dem jeg hjalp var glade for det.


  • #2   30. jul 2010 Jeg har også selv været rundt og ride heste for andre, da jeg var 16-17 år, men nu hvor jeg har "set ve4rden" (Selvfølgelig ikke alt) kan jeg godt se, at mange af de ting jeg gjorde dengang vil jeg da på det kraftigste fraråde andre, at gøre idag.

  • #3   30. jul 2010 Det er ret forfærdeligt faktisk. Men folk, der sender deres heste i ridning, må jo tænke sig lidt om..

    Min hest stod engang et stedt hvor en teenager, Y, kalder vi vedkommende, også havde hest.
    Nå men Y kom flere gange til at lægge hovedtøj på forkert. Altså bidremmene lagde Y under næsebåndet..
    Y vidste ikke hvordan man lagde bandager på, så personen bad altid mig om at gøre det.
    Y kunne finde på at ride rundt på sin hest i tov og grime uden hjelm og lod sine veninder ride rundt på hesten, gerne 2 mennesker på en hest på samme tid.

    Ja den person startede så en salg/kommision/tilridningsstald. Personen har et opstaldningssted nu hvor heste bliver sendt til for at blive redet osv. Og at folk sende heste derhen fatter jeg minus af. For personen ser altså ikke en dag ældre ud end personen er. Altså 15...


  • #4   30. jul 2010 Og Y rider 100 % i stolesæde. Og kan umuligt have fået mere end et par mdr undervisning i sit liv...

  • #6   30. jul 2010 hvis det var mig det skulle sende min hest et sted hen til opridning eller sdan noget, ville jeg ligge
    mest mærke til hvordan personen er i personlighed og vor meget personen kan.
    vil heller ikk sende min hest hen til en 13 årig hvis personen ikke har erfaring med det og hvis jeg kan se hvis persoen
    ikke passer ordentlig på hesten..


  • #7   30. jul 2010 Tro mig, forældrene ved intet om den annonce, og ingen skriver nogensinde til de piger..

    Det er så nemt at skrive man er dygtig, og gerne hjælper andre, men når det kommer til stykket, kan hun sikkert ikke blive kørt alligevel, eller en anden dårlig undskyldning smiley

    - Jeg tager det ikke seriøst i hvert fald, for jeg er selv 15, og jeg ville ikke drømme om at tage penge for at ride andres heste, eller reklamere med jeg er god til problemheste.


  • #8   30. jul 2010 hvis jeg lavede et indlæg om at jeg ville tilride heste, ville jeg da sidde og føle mig lidt 'tilgrin' da jeg kun er 13 og jeg ved folk ikke vil sende deres hest ud til en lille 13-årig pige uden FULD, jeg mener virkelig FULD forældre opbakning.
    Forståes at barnet kunne jo være 'med' til at 'hjælpe' med at tilride hesten, på den måde hun kunne longere heste mens mor'en stod lige ved siden af, fx. men efter mit vedkommende ville jeg stadig ikke gør det (:


  • #9   30. jul 2010 Jeg ryster også på hovedet når jeg ser den slags annoncer.

    Mange tror at når de har kendt til en hest med et problem, og evt løst det, ja så er de vant til problem heste. Men heste med alvorlige problemer er ofte farlige og man skal virkelig vide hvad man gør, og kun benytte sig af prof hestetræner. Det som virker på den ene hest, virker modsat på den anden.

    Jeg synes slet ikke man kan anse sig selv for at være vant til problemheste, altså løse de problmer med en evt hest, før man har taget mange kurser, draget erfaring, arbjedet med det i nogle år, med kyndig vejleder og undervisning i det.

    Hvad angår ridning. Der er selvfølgelig unge som bare er virkelig dygtig, som er født på et hestestutteri og bare har redet heste siden de kunne gå, og rent faktisk kan tilride en hest i en alder af 15-16 år, men det er bare de absolut færreste.

    Og nej jeg ville hellere aldrig sende min hest i tilridning hos en 13 årig, eller en 17 årig, for den sags skyld, personen skal som minumum være mydig og have bestået et form for kursus, ridemærke eller ligende.


  • #10   30. jul 2010 A & A:

    Der er faktisk flere annoncer herinde med mindre piger, der tilbyder samme service og overraskende nok, så er der mange svar.


  • #11   30. jul 2010 13 er helt klart for ung, og jeg syntes også det er nogle utrolig useriøse annoncer de laver, og lover duld og grønne skove, men nok i det. Jeg syntes tilgendgæld godt at man som 17 årig kan tage en hest i ridning, hvis man er en dygtig rytter, og ved hvad en hest kræver. Jeg haft et sabbat år hvor jeg arbejdede i en hestestald, og lærte en dame at kende, som havde en hest der manglede at blive redet. Vi lavede så en aftale, at jeg skulle komme 3-4 gange i ugen og ride den, og det gik rigtig godt.
    Men jeg tror desværre også at der er rigtig mange folk der for en ødelagt hest hjem igen, som så skal sendes i proff. Så man skal sku virkelig tænke over hvad man gør ved så kære små. smiley


  • #12   30. jul 2010 Jeg vil så også sige, at folk må åbne øjnene og se realistisk på det, og lade være med at tro en lille pige kan håndtere en problemhest..



  • #14   30. jul 2010 Altså den person jeg taler om fik også ofte heste i ridning, så folk sendte altså deres heste afsted til denne teenager, som intet kunne.

    Og personen købte og solgte også heste som en anden hestehandler. Og folk solgte da heste til Y og Y solgte dem så som regel videre efter 2-6 mdr.


  • #15   30. jul 2010 Helt enig. Jeg ryster virkelig på hovedet hver gang jeg kommer forbi sådan nogle.

  • #16   30. jul 2010 tja der jo den lille ting som shetlandsponyer der syntes jeg det praktisk man kan få børn til at hjælpe med tilridningen. men nej syntes ikke det er ok at forældre lader deres børn tilride og arbejde med andre folk problem heste i det omfang som der ofte skrives annoncer herinde.

    Der mangler simpelthen et erfaringsgrundlag for hvornår går det galt. Heste er store og kan være rigtig farlige, selv om de unge mennesker ingen frygt har (har man ikke på samme måde som ung) syntes jeg det er meget forkert at forældre lader dem lege med livet på den måde. hvis folk gerne vil have deres hest billigt tilredet kan man jo ikke forhindre dem i det.

    smiley men jo langt fra sikkert disse unge mennesker får heste i tilridning.


  • #17   30. jul 2010 hmm jeg synes bestemt det er dumt at tilbyde tilridning mm. som 13 årig (:
    der er ikke særlig mange af dem der opretter annoncerne der har den erfaring de påstår, og dem der har erfaringen behøver ofte ikke oprette en sådan annonce, for når de er så dygtige ved folk det ofte :o)

    Dog vil jeg lige pointere at der er nogle 13 årige piger der kan tilride en hest.


  • #19   30. jul 2010 Jeg syntes ikke at små piger skal tilride heste el håndtere heste der af den ene el anden årsag er blevet kategoriseret som problem heste.
    De har ikke nok erfaring og viden til det. Disse piger mener også tit at heste bare gør hvad de vil, forstået på den måde at de mener hesten stejler, bakker, stopper, ignorere signaler, bukker osv er fordi den er dum, stædig, fræk el ikke gider mere. De har ingen grundviden om hesten anatomi og psyke.
    Ville ALDRIG sende mine heste til en ung pige. Dette skal være folk der er uddannede hertil.


  • #20   30. jul 2010 Enig med 'Celina S' Ja vi 'små' 13-årige piger kan godt tilride heste. Jeg tilred selv en af mine heste da jeg var ganske lille, og han blev verdens sødeste nussetrold og MEGET nem at ride. Han var i ingen form for ridning da jeg fik ham, efter et årstid eller lign. var han drømmehesten! Jeg var kun 6-7-8 år dengang. Og jeg er også vokset op på en gård og har reddet siden jeg ku gå, så det siger lidt sig selv, hvor meget erfaren jeg har, eftersom jeg har haft hest gennem hele livet, og har selv tilreedet 2-3 af mine heste og er igang med 2 mere. (: Når jeg ikke selv har haft hest har jeg haft part, og har altid været omgået heste, så man kan ikke sige jeg 'ingen' efaren har. Jeg kunne ikke selv finde på et tilbyde beridning, netop pga. min alder, ikke fordi jeg ikke har erfaring eller noget, men vil føle mig lidt 'dum' at sidde og skrive et indlæg om jeg søger heste jeg kan tilride. men hvis jeg blev tilbudt at beride en hest for en anden, ville jeg da gøre et forsøg. Selvom jeg er erfaren vil jeg gerne have lidt forældre opbakning da det altid kan gå galt, og man jo ikke kender hesten hvis det 'bare' er en man skal tilride. (:

  • #21   30. jul 2010 Hvis folk er så dumme at sende deres heste hen til en mindre årig, så skal de være mere end velkommen, jeg ville bare aldrig være så dum smiley

  • #22   30. jul 2010 Jeg mener ikke at en hest er dum fordi den stejler, bukker, el. lign. Det er rytterens egen fejl (nogen gange) andre gange er det fordi heste virkelig har et problem.

  • #23   30. jul 2010 jeg vil i hvert fald sige at der er stor stor forskel på hvem det er!

    jeg har selv tilredet zedan og det gik da sådan set ganske fint.. mens flere jeg kender har været ældre end mig og tilredet heste hvor det gik heeelt galt!


  • #24   30. jul 2010 hej smiley

    jeg kunne aldrig finde på at sende min hest i tilridning hos en der var under 18 år, simpelthen pga ansvar... Jeg er ved a købe en pony, so jeg desværre ikke selv kan ride da jeg jo er for gammel, jeg har derfor valgt at sende ham ned til en pige som jeg kender og som jeg har undervist, samt ska undervise hende mens hun rider ham.... pigen er 13 og bliver snart 14, hvilket i mine øjne er en go alder for at være pomy rytter..


  • #25   30. jul 2010 Jeg ved faktisk ikke hvad er værst
    1. Man sender hesten hen til en umyndig person (under 18 år) og får de redet/passet af hende
    eller¨
    Man sender hesten til et proffesionelt sted, hvor man ikke kender træningsmetoden men får en ridelig hest hjem. Berideren har så bare lige glemt af fortælle at hesten har stået i boksen med indspændingstøjler i over 1 time. Inden de skulle sætte sig op den longerede de den længe og med så stramme indspændingstøjler at den bakkede i panik og gik bagover. Når de så endelig kunne rides, er der sår i mundvigen, så skummet er rødt.´(Det var det jeg så, på en og samme dag)



  • #26   30. jul 2010 Jeg tænker bare at hvis man er interesseret i at sende sin hest til berider, så er man vel også interesseret i at være der og følge med trin for trin når hesten trænes.
    Jeg overvejede på et tidspunkt at få min dreng sendt til berider og blive sprunget på. da jeg ikke havde den fornødne erfaring. Her talte jeg med berideren og sagde det var vigtigt for mig at være med fordi han før har været mishadlet. Så han skulle kun trænes når jeg var der og det var kun ham selv der skulle ride ham. Dette foreslog han selv.
    Man sender vel ikke bare sin hest "væk" og ser hvad der kommer hjem, el hvad?


  • #28   30. jul 2010 Jeg synes ikke man kan sætte en alder på.

    Der hvor jeg arbejdede havde vi tit heste i tilridning, og de var alle meget fornuftige de ponyer der kom afsted. Det var primært datteren der stod for selve ridningen, og hun gjorde et rigtig godt arbejde.
    Og jeg har selv stået for arbejdet med de mindre ponyer. Og jeg var ikke fyldt 18 år da jeg stoppede med at arbejde der.

    Jeg synes at det kommer an på enkelt hest, hvad man forventer at den skal kunne og ikke mindst de personer hvor man sender hesten hen.

    Jeg er sikker på at der findes lige så mange dårlige over 20 år, som der findes dårlige under 20 år.

    Og jeg ville hellere finde en ung dygtig pony pige hvis jeg havde en kat. III eller II der skulle tilrides end en 20 årig, som ikke kan hjælpe hesten tilstrækkeligt fordi vedkommende er for stor.


  • #29   30. jul 2010 Jeg bliver faktisk også lidt harm når jeg ser "lille Sofie på 13 år, som kun kan ride i stolesæde, og som aldrig har gået til undervisning", tilbyde "prof" tilridning smiley

    MEN helt ærlig så tror jeg altså at det er de færreste der rent faktisk får sendt deres hest/ pony i tilridning hos sådan en u-prof type smiley OG hvis der er nogen der gør, så tror jeg det er typer som IKKE har forstand på at skille fårene fra bukkene smiley hæhæ



    Jeg syns på en måde heller ikke at man kan sætte alder på for en på 16, kan være 10 gange dygtigere end en på 30...det hele kommer an på erfaring.


Kommentér på:
Teenagere leger beridere.

Annonce