{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

Halt? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har lige købt en hel fantastisk unghest på 5 som kom fredag aften.
Hesten er overhovedet ikke redet siden juni og kun gået på fold derfor vil vi starte op lige så stille.
siden hun kom har vi lavet følgende:
( Hun har før hver ridetur fået 10 min i longe fordi hun er temlig frisk og ukoncentret i starten)
Lørdag, skridtet og traved i longe i max 5 minutter
søndag skridted og travede i longe og hvor jeg har redet selv i max 7minutter.
Idag føler jeg så hun er halt da jeg sætter hende i trav, inden jeg sætter mig op har jeg set hende i longe og har holdt meget meget øje med hende og der syns jeg nohgen gange hun kom ud af takt men ikke særlig meget. Men jeg hopper op for at se hvordan det føles. Der er næsten ingen ting på venstre volte, men er helt sikker da vi prøver højre. Min far holder longen og kan ikke se noget. Jeg hopper af og ser hende i longe med og uden sadel. Hun er ikke rengående når man tager hende ind på volten, men man kan ikke se noget når hun går lige ud.

Nu står jeg og er pisse baagne for at min skønne hest ikke kan bruges som ride hest, er der andre der har prøvet ligende at en hest der er helt ude af form bliver halt når de kommer igang.
Vi har snakket om at hun kan være øm efter at været blevet redet. Når jeg har redet hende har det været meget meget let og med mange skridtpauser og har ladet hende gå afslappet for at hun netop skulle havde god tid til at komme igang

Hun er i juni måned fået røngten af hals og ryg og der var intet at se, hun er ikke redet siden juni fordi hun stejler og går bagover.

Nogen der kan berolige mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt?
  • #2   8. nov 2010 Det kan sikkert have noget at gøre med at den har været s¨meget i longe... Det er jo meget små volter for en utrænet hest og det belaster hesten rigtig meget.

    Det ville have bedst at skridte ogle lange ture i starten så led og sener kan følge med.


  • #3   8. nov 2010 Håber virkelig virkelig det også bare er det, hun har ALDRIG fejlet noget ved tidlgere ejer.

    Vi går tur og skridter de næste par dage megte lidt og så kommer min træner og kigger hele weekenden og hvis det ikke er væk kommer den igennem den helt store dyrelæge tur.


  • #5   8. nov 2010 Har også tænkte på at det kan være fordi hun har gået meget i longe, har virkelig prøvet at begrænse det og så har hun gået på en meget stor volte for ikk at belaste hende for meget

  • #6   8. nov 2010 På trods af det lidt i har lavet kan i godt have overbelastet den når den ingen ting har lavet så længe.
    Det kan også være noget så simpelt som ømme muskler.
    Eller bare at den har dårlig balance og derfor fejl takter?


  • #8   8. nov 2010 Vi prøver også at ride meget frem og overhovedet ikk samle da hun er blevet presset for meget tidligere og reagere ved at stejle højt. Så vi prøver at fjerne alt "pres/stres" fra hende

  • #10   8. nov 2010 Trækker vejret lidt roligere nu smiley

    Min far mener også bare det er overbelastning/ømme muskler og et par skridte dage skulle fikse det, hun vil ha fået to skridtdage uanset hvad,) men jeg tænker straks alt muligt "farligt"

    Dejligt at høre jeg ikk er den eneste der har prøvet ligende smiley


  • #11   8. nov 2010 Ja giv hende et par dage i skridt, og hvis der stadig er lidt så kontakt dyrelægen.

  • #13   8. nov 2010 Altså jeg har hørt lidt ligne om ungheste og når man ikke har redet dem eller noget og man så begynder så småt så han de ekstrem hurtigt blive lidt ømme og stive i kroppen, lidt lige som vi løber uden at strække ordenligt ud. Hvis det er det skal det bare rides/longeres væk.
    Men prøv at ringe til dyrlægen for en sikkerheds skyld (;


  • #14   8. nov 2010 Er jeg virkelig den eneste der studser over at du skriver du lige har købt hesten og den kom i fredags.
    Har du ikke været så fornuftig at få et dyrlægetjek på den i forbindelse med handlen, specielt få den bøjet på alle 4??
    Det kan da godt være at det er en overbelastning, men hvis du allerede nu er så bekymret så skulle dyrlægen måske have været med inde over fra starten af.


Kommentér på:
Halt?

Annonce