{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.604 visninger | Oprettet:

Hvor meget kan han bære?? (: {{forumTopicSubject}}

Jah, ved dette emne har været oppe rigtig mange gange, men syntes stadig ikk jeg bliver meget klogere af at læse rundt omkring.

Men min pony Bernstein (snart 6 år), han er ca 118 cm vejer mellem 200-250 kg. Han er halv shetter og halv welsh mountain, men rimelig kraftigt bygget.

Han har det sidste 1-1,5 års tid intet lavet, men har som 3-4 årig kørt lidt ponytrav, og er mest trænet for vogn.

Så spørgsmålet er, hvor meget vægt ville jeg kunne tillade mig at smide på ham, er selv 164 og vejer 53-54 kg. Ville ikke ride seriøst eller noget på ham, tænker mest på nogle ture med/uden sadle (sadlen vejer max 5 kg), mest i skidt og med lidt trav. Et par gange om ugen.

Ville det være et problem?? Nu han joh ingen muskler har.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget kan han bære?? (:
  • #1   26. jan 2011 Se evt billeder af ham i hans profil. Pigen der springer på ham er min. 10 cm højere end mig og vejer vist lidt mindre end mig. (:

  • #2   26. jan 2011 Cecilie er du syg ?? ej undskyld.. men 6x sin egen vægt det meget.. hvis vi siger den vejer 100kg kan den så bærer 600kg:S det meget..

    Håber du mener 6 / med sin egen vægt.. altså 20% af sin egen vægt:)


  • #6   26. jan 2011 Cecilie smiley var os med et smil på læben jeg skrev det smiley for tænkte nok du havde skrevet forkert..

  • #8   26. jan 2011 Jeg ville ikke sætte mig op på den. Jeg synes, man skal ride de heste, der passer til en. Jeg ville i hvert fald ikke ride en pony, hvis jeg var i tvivl om den kom til at føle sig generet af min vægt.


  • #9   27. jan 2011 man siger mellem 15 og 20 % af hesten vægt ca.. alt efter hestens bygning og muskler, samt rytteren dygtighed (en rytter i god balance er nemmere at bære).. så en hest på 200 kg, kan bære 30-40 kg (har den gode muskler, er godt bygget og rytteren super dygtig, så går 45 nok også) mere ville jeg ikke sætte op..
    Jeg ville ikke ride hvis jeg var dig.. tænk at dig + sadel er 60 kg, faktisk det næsten det dobbelte af det den optimalt set bør bære.. samt du er for høj hvilket vil gøre din balance dårligere..


  • #10   27. jan 2011 den hest vejer mere en 200kg

  • #11   27. jan 2011 Jeg kan ikke se et problem hvis det bare er hygge, men fræser du afsted på tur og rider den hårdt er du for stor smiley

  • #12   27. jan 2011 Kan du altså sagtens!
    Jeg hopper da af og til op på min pony på 90 cm, 200 kg ca.. jeg vejer 50 kg og er 168 cm høj - jeg er stor til ham ja, men så længe det er hygge og hesten ikke er generet af dig, så ser jeg ingen grund til at lade være.. en lille robust hest kan altså bære mere end man lige tror..


  • #13   27. jan 2011 Så længe det ikke er flere timer om dagen du rider, og det ikke er hård ridning, så ser jeg ingen problemer i at du lige hopper op og skridter lidt /evt traver..

    Jeg har da i mine "unge" dage redet på en lille shetlænder med en lille pige foran (altså 2 personer) hvor vi red små 15 min af gangen fordi det var hyggeligt og sjovt, og ponyen nød det smiley Det var ikke flere gange om ugen og han led bestemt ikke overlast! smiley Og det var altså både i skridt,trav og galop, samt små hop over en træstamme..

    Så hop du bare op smiley


  • #14   27. jan 2011 Sys jeg nu sagtens du kan smiley Bare hop op og kom igang smiley

    Jeg rider selv min pony 3-4 gange i ugen. hun er 130 og jeg er 170 og vejer 52 kg ! Jeg både springer og jorde på marker og rider lange ture på 4 timer nogen gange og hun elsker det smiley

    Så Det kan man nu sagtens smiley


  • #15   27. jan 2011 At hesten ikke viser ubahag betyder ikke altid det er i orden.. for heste undgår generelt at vise ubehag.. og hvornår er man for tung hvis man skal se på hesten, når den bliver uvillig, eller når den ligger med et ben ud til hver side..
    Når man ser på hestens vægt skal man også huske at man skal se på dens ideel vægt, den kan ikke bære mere fordi den er 50 kg overvægtig, faktisk lige modsat..


  • #16   28. jan 2011 Signe

    Når det ikke er er i længere tid den bliver "belastet" med den vægt, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle skade :)!


  • #17   28. jan 2011 altså jeg havde Flamme som var ca samme højde og wm, han var ok med at der var en på 50 kg som hjalp i skridt og 10 min. trav max en gang om måneden. hans vægt var vurderet til ca 200 kg.. så nej jeg ville ikke ride den hvis jeg var dig.. min pony på 1.28 vil jeg ikke lade mere ned max 50 på.

  • #18   28. jan 2011 - Christinna - : Prøv at sammenligne med dig selv, du kunne også komme til skade og ville blive øm hvis du bar noget der var for tungt, selv om det var i kort tid.. ja chanserne og skaderne er måske større jo oftere og længere tid.. men det gør jo ikke kort tid i orden..


  • #19   28. jan 2011 Jeg syntes sgu folk er for pylleret smiley


  • #20   28. jan 2011 Christinna: Jeg synes derimod folk har tendens til at tro, at små ponyer kan bære hvad som helst...



  • #21   28. jan 2011 - Christinna - : Jeg er stødt på steder hvor holdningen er at folk over 80 kg slet ikke bør ride.. det synes jeg er hysterisk.. man skal bare vælge en hest der passer til en.. men modsat synes jeg ofte også folk forventer for meget af især små ponyer og islændere.. forstår fx heller ikke man mener det er ok at sætte 100 kg op på en islænder på 135 cm, selv om det er en stærk race smiley


  • #22   30. jan 2011 Tja, man plejer at sige en hest kan bære ca 20 % af deres egenvægt så 50 kg burde han nok kunne holde til

  • #23   30. jan 2011 *Nina Nielsen *: Prøv lige at regne en gang til 20 % af 200 kg er 40 kg.. 20% af 250 kg er 50 kg.. så hvis den kun vejer de 200 kg eller 220 kg, så er 50 kg jo mere end 20 %.. og de 20 % er jo kun hvis hesten har sin perfekte vægt og rimelige muskler og god bygning og at rytteren har rimelig balance..


  • #24   30. jan 2011 Jaa regnede med 250 kg.

    Dog mener jeg næppe den tager skade af det alligevel.

    Min hoppe går da også med mere end 20% af hendes vægt eller har gjort det.
    Nu er vi kommet under de famøse 20% hehe


  • #25   30. jan 2011 Nina: 15% er til regelmæssig ridning, 20% er over korte afstande.

  • #26   30. jan 2011 Har i dag fået udregnet hans ca vægt, og den ligger på 250 kg, Hvilket vil sige han må bære 50 kg.. Han siger selv fra når det bliver for meget, det ved jeg, så stopper han og blir stående.
    Og det kan være efter en mindre pige der passer til ham har skridte/travet lidt rundt i max 20 min,

    Ville joh som sagt kun skridte nogle ture, 1 gang om ugen måske, og aldrig mere end max 20-30 min, og stort set altid uden sadle, de gange jeg har gjort det, har han trippet derudaf af glæde over at få lov til at lave noget, og ørene er altid rettet lige frem. Ved godt de normalt ikk viser ubehag på den måde som mennesker, meen, hvis han syntes det var for hårdt ville han vel ikke trippe og være så over glad som han er???

    3 kg fra eller til tænker jeg ikke kan have så stor betydning at han bliver smadret på livstid af det.


  • #27   30. jan 2011 Han har den huld han skal have, er hverken for tyk eller tynd. Pelsen får ham bare til at virke overvægtig. (:

  • #28   31. jan 2011 Husk at de 20 % er inkl sadlens vægt og over korte afstande kun! smiley

  • #29   31. jan 2011 Enig med Zuper..

Kommentér på:
Hvor meget kan han bære?? (:

Annonce