{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
561 visninger | Oprettet:

"Putter sig" under ridning.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har i lang tid prøvet at få løst dette problem som min pony har, men uden held..

Nu spørger jeg herinde, hvad I ville gøre?

Min pony putter sig rigtig meget under ridning og jeg kan bare ikke få hende til at lade være med det.

Jeg har prøvet at drive - hun tager hovedet op og putter sig så igen.
"Hive" hende op før tøjlen - samme resultat
Skifte gangart - samme resultat (dog ikke i galop)
Lave en parade - Samme resultat
"Forskrække" hende - hvilket intet resultat gav..

Jeg har på ingen måde hårdt fat i tøjlerne eller andet som kan hive hende derind.. - Dog har hun før fået "ros" for at gå dernede (ikke af mig vel og mærket.)

Hvad ville I gøre?
Det er virkelig frustrerende da det ikke er sundt for hende at gå sådan. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Putter sig" under ridning..
  • #1   14. maj 2011 Har din underviser ikke nogle forslag til begge dine indlæg?

  • #2   14. maj 2011 Simone og Stachus
    Jeg får ikke undervisning.. smiley
    Kan ikke finde nogen jeg bryder mig om i mit område og jeg rider heller ikke "normalt"
    Men du kender Nuggi, du har redet på hende.. smiley


  • #4   14. maj 2011 Tit gør hestene det fordi de ikke har musklerne til at gå korrekt, så er det lettere for den at putte sig. Så ofte kommer det, når den har fået flere muskler =) Men slf. skal den have hjælp til dette. =)

  • #5   14. maj 2011 Hun skal jo nok først lærer at gå ordenligt frem før hun ikke putter sig smiley

    Men hvis der ikker er nogle i nærheden af dig, kan du så ikke kører ud til undervisning et andet sted?


  • #6   14. maj 2011 Karen D
    Jah, det glemte jeg helt at skrive.. smiley
    Vi har redet frem og ned i godt og vel 1½ år nu, for at få opbygget rygmuskler, nu skal hun op og holde hovedet selv..
    Så er det hun vælger at putte..


  • #7   14. maj 2011 Så er det klart at hun putter sig, for så skal hun til og have opbygget muskler til at holde hovedet der oppe, og så vælger mange heste at putte sig smiley det gør "min" også, jeg gør det at jeg holder mine hænder en anelse højt, det hjælper lidt, og så vil jeg se om jeg kan finde noget undervisning =)

  • #8   14. maj 2011 Simone og Stachus
    Præcis, og derfor kom emnet om hendes manglede fremaddrift op, igen..
    Er ved at gå amok over den pony.. smiley
    Men nej, jeg har hverken bilen, trailern eller kortet til at kunne køre med hest. smiley

    Ditte P
    Er prøvet, så snart jeg sænker hænderne igen, smutter hovedet ind i "putte holdningen" igen.. smiley


  • #10   14. maj 2011 emma&freja <
    Jeg beder bestemt heller ikke om den høje holdning, bare at hun ikke "slæber" mulen hen af jorden som hun gør når hun får frie tøjler..
    Og jeg tror du misforstår.. smiley
    - Jeg hiver hende ikke op i holdning, det har hun slet, slet ikke krafter til. Men da jeg afprøvede denne metode (har jeg opgivet), var meningen at hun skulle få et ubehag ved at holde hovedet sådan og så selv placere hovedet hvor hun havde kræfter til at bære det - bare det ikke var helt nede ved jorden..
    Og det med at holde hænderne højere - er afprøvet, hun putter sig bare endnu mere.
    Og indvendige ben betyder for hende ikke noget med hovedet, det er til skulderen, "piller" generelt ikke ved hendes hovede, kun når hun placerer hovedet på en af de førnævnte måder. smiley


  • #12   14. maj 2011
    Hvordan får du ponyen samlet, til bidet, i holding eller hvad man nu end kalder det?

    Og gør hesten det hvis den får lidt længere tøjler også og evt. lidt løsere?


  • #13   14. maj 2011 Hvor gammel er den?

  • #14   14. maj 2011 emma&freja <
    Tænderne fejler intet - og det er bidløs.. smiley
    God fremaddrift kan jeg få hende til..
    Har oprettet et andet emne og det problem også.. smiley

    Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Med helt løse tøjler "slæber" hun mulen hen af jorden, det jeg ønsker at hende er at hun hæver hovedet, ikke at hun går i holdning - altså med lodret næse, det er for mig et fedt, hun skal bare have hovedet længere oppe, da jeg også derved nemmere kan holde hende i et højere tempo end det der lunte trav.

    Stutteri Rannerupgård smiley -
    Det er den samme som i det andet emne også, så 10. smiley


  • #15   14. maj 2011
    Spurgte om HVORDAN du får hende i den høje holdning.
    Samler du bare tøjlerne også går hun der? Piller, nykker, arbejder eller andet du med tøjlen? Hvad gør du?



  • #16   14. maj 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Nåh, det fik jeg ikke lieg fat i, sorry.. smiley
    Jamen jeg kan netop ikke få hende i den holdning..
    Når vi starter med at ride, har hun hovedet oppe, vi laver nogle øvelser i skridt og sådan, når vi så begynder at trave, ryger hovedet ofte ned til jorden, når hun gør det, driver jeg "bare" lidt - og så putter hun sig..
    Hvis ikke hun har helt løse tøjler - men stadig så løse at jeg ikke har kontakt putter sig også gerne, når jeg fx vil have en lille smule bøjning.
    Så det er ikke fordi jeg hverken, nykker eller piller..
    Somme tider, gør hun det også for løs tøjle..


  • #17   14. maj 2011
    Ud fra hvad du skriver lyder det som om at hun ikke kan bære en højere holdning og ikke er parat til kontakt/er usikker på det. Og hvis hun begynder at putte sig når du driver samtidig med du har kontakt, kan hesten jo også undre sig. Hvad skal den, stoppe eller gå fremmad og vælger at bukke nakken for at slippe for presset i munden og grundet forvirring.

    Så ville holde mig til de løse tøjler, lade hende holde snuden hvor hun ville også.
    Også øve overgange med løse tøjler samt drive lidt mere på så hesten kommer mere op med hovedet men kun i korte momener fx. 5 trav skridt også ned i tempo igen.
    Måske du også kan samle tøjlerne lidt på så de stadig er løse og ingen kontakt og drive lidt på?

    Hesten lyder som en der benytter sig af at putte sig når den ikke kan bære holdningen og bliver træt og evt. bliver lidt forvirret også.


  • #18   14. maj 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Det er bidløs, så pres i munden har hun slet ikke.. smiley
    Når jeg driver har jeg heller ikke kontakt med tøjlen - det er den samme hest som i det andet indlæg også - rider primært for løse tøjler uden særlig meget kontakt - nærmest intet..


  • #19   14. maj 2011
    Bidløs eller bid - pres er der stadig bare ikke samme sted :o)

    Men som sagt, ville lade hesten gå hvor der passede den for løse tøjler og "lege" med tempo og overgange samt halve parader for at "lege" lidt rundt med hvordan det fungerede i forhold til at hesten putter sig og hvor meget den kan klare.


  • #20   14. maj 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Det ved jeg godt. smiley - ville bare lige pointere det. smiley
    Hmm, men der kommer det med tempoet, som er svært at kontrollere på hende.
    Halveparader osv, der er fuld reaktion, og hun beholder hovedet nede ved jorden - medmindre jeg laver små volter, så tager hun det lidt op for at flytte tyngdepunktet. smiley


  • #21   14. maj 2011
    Når man samler mere op og får hesten højere op, så driver man jo lidt på for så at lave en halve parde ( aldrig samtidig ) og flytter derved mere vægt om bag på.

    Meen du må jo have løst det andet problem først :o) - det duer jo ikke at man ikke kan kontrollere tempoet.


  • #22   14. maj 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Præcis, og det er skyld i ret stor frustration fra min side af, da jeg nu er nået så langt med hende og så er vi ramlet ind i så stor en blokade.
    Det er også derfor at jeg nu søger indputs til hvordan jeg kan forbedre det. smiley


  • #23   14. maj 2011 Longere den med løse indspændninger, der kan hjælpe hesten til at vise at den skal frem og ned med hovedet.

    Øg øg øg og tilbage igen... Øg øg øg og tilbage igen. Hesten burde hurtigt finde ud af at det er rare at bruge halsen som balancestang.

    Og brug så det samme fra ryggen. Øg øg øg og tilbage. Med forholdsvis løse tøjler. Når hesten så har fanget fidusen og fået flere muskler og mere balance, kan du begynde at samle tøjlerne lidt op igen.

    Mange øgninger og temposkift.


  • #24   14. maj 2011 Du skriver det her - 'Karen D
    Jah, det glemte jeg helt at skrive.. smiley
    Vi har redet frem og ned i godt og vel 1½ år nu, for at få opbygget rygmuskler, nu skal hun op og holde hovedet selv..
    Så er det hun vælger at putte..*

    I det indlæg svare du selv på, at hesten ikke har nok bærring til at komme højere op i nakken.

    Og den har slet ikke nok bærring til det når, den ikke kan gå i et ordentligt tempo. Som du skriver i et andet indlæg.

    Tempoet skal der styr på først.


  • #25   15. maj 2011 som sådan på billeder ligner det godt nok ikke hun putter sig ? har du et hvor man kan se det smiley

  • #26   15. maj 2011 *Stjernehesten *
    Det er fordi de billeder hvor hun putter sig, lægger jeg ikke ind, for vil ikke blive dømt for at ride rollkur, for det er i den holdning hun går når hun putter sig.. smiley
    Så det er for min egen "sikkerheds skyld" at jeg ikke har lagt dem ind. smiley
    Og mener også at jeg har slettet dem, for det gør helt ondt at se på nærmest.. smiley
    Men det er rollkur holdningen hun går i - jeg kunne ikke komme i tanke om igår hvad det var det hed, så derfor skrev jeg bare "putter sig" smiley


Kommentér på:
"Putter sig" under ridning..

Annonce