{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

Tilridning, hjælp? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en låner hest ved navn Bele, på 4 år, som ikke er tilredet. Han er van til sadle hovedtøj og sadle+ gemacher . Jeg har "hængt" over hans ryg, hvor han blev lidt utryk, men det fungere, men ligeså snart han trådte et skridt frem, bukkede han helt vildt. Her er mit spørgsmål: Nogen der har nogle forslag til tilridning?:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning, hjælp?
  • #1   9. sep 2011 tålmodighed er vejen frem. lad være med at hænge for længe på ham. stop mens legen er god, og prøv igen dagen efter smiley

  • #2   10. sep 2011 Evt nogle sække med et eller andet uskadeligt i, som hænger på sadlen? Evt et par gamle bukser, stoppet med korn, mel eller sand.. Sand foretrækkes :O) Så går det ikke ud over en rytter, og i kan få vendt den lidt af med det at bukke :O) Virker næsten altid :O)

  • #3   10. sep 2011 Hesten reagerer på noget den finder utrygt. Ta' det som en positiv ting, at hesten reagerer og siger fra overfor noget den ikke bryder sig om! Min var også meget bange for selve opstigningsprocessen. Han løb også de første 3-4 gange jeg kom op at lægge. Så først var det bare vigtigt, at jeg kunne lægge mig op, uden han farede frem. Hvis han løb frem, hoppede jeg bare af og prøvede igen. Brug evt. små godbidder (fx. gulerodsstykker) hvis hesten er ufokuseret.
    Dernæst skal han jo til at gå mens du ligger deroppe, og det er jo også en helt ny følelse, så her kan de også blive forskrækkede. Start med, at ta' ét skridt frem og stop hesten med det samme hvis den virker utryg. Næste skridt er selvfølgelig at gå lidt længere mens du ligger deroppe. Min egen var også meget sensitiv i starten, og var MEGET opmærksom på mig. Ved ham, hjalp det at jeg snakkede til ham, for det er han vant til, og han er ret tillidsfuld overfor mig.
    Der gik faktisk ret lang tid hvor jeg bare lå over ham før jeg satte mig rigtigt i sadlen. Det var sådan, at jeg selv kunne ligge mig over ham, uden der var nogen der holdt ham, og han ville bare stå stille og sukke dybt af kedsomhed smiley Men hvis hesten er vant til at du ligger på ham, vil det også blive lettere når du kommer op at sidde.

    husk at gå langsomt frem, og ikke presse hesten for meget. Stop efter 5-10 minutter i denne tidlige fase hvor hesten bare skal gøres ryttervant.
    Gør dig klart, hvad der er i orden og hvad der ikke er i orden: Fx. er det meget vigtigt for mig, at hesten står stille under opsidning og ikke begynder at gå før jeg siger det til ham. De principper skal du holde fast i fra starten af, og korrigere hvis den ikke står stille. På den måde bliver det ikke et problem senere hen.

    Husk, ingen skældud, også selvom hesten måske virker dum. Det er den ikke. Husk, det er nyt for den og meget uvant, og den forstår jo ikke helt, hvad det er det hele går ud på. Hvis den reagerer, er det kun naturligt, og skal ikke straffes - bare prøv en gang til.



  • #4   10. sep 2011 Tak for de søde råd. Dem vil jeg prøve! smiley Han er ligesom lidt van til man hænger over ryggen men det lige så snart han træder et skridt frem, så bukker han eller hhan vrider ryggen så man langsomt glider af. men jeg vil prøve knus smiley

  • #5   11. sep 2011 Hvis min gør det, når hun skal tilrides, ville jeg bede hende træde tilbage i stedet for frem. For at den skal tænke, og derved kan bryde vanen, det lyder til, den har fået? Som Mclean siger, "det der udføres, trænes". Sådan cirka. smiley Det tænker jeg over hver dag med min plag, for det er rigtigt.

    Går ud fra, du har en hjælper fra jorden. Du beder hende så trykke den på bringen og tage lidt i grimen, den får udover trensen. Vil gerne høre, hvad den siger til det.


  • #6   12. sep 2011 lyt til magister ! smiley hun har fat i de samme meninger som mig smiley så har ikke så meget andet at sige end det hun siger smiley
    men til gengæld vil jeg fortælle lidt om den seneste pony jeg havde i ridning.
    han lærte hurtigt bare at stå stille når jeg lage mig på ryggen, men hver gang han tog 1 skridt så bukkede han. og jeg hoppede jo så af smiley mindre detaljer smiley
    ret hurtigt fandt vi ud af at sadlen lå forkert på ham, derfor reagerede han sådan smiley - ellers så hop af hver gang. bak ham tilbage, lig dig op igen :). evt. selv hav tøjlerne(tovet)(hvad du nu bruger) i hænderne, på den måde kan du dreje ham ind til dig selv, så undgår du at få en bagpart i hovedet hvis du ikke kommer ordentligt af smiley
    og så ros, hop af, nus ham, klap ham og få ham til at forstå at han har været virkelig ud, så snart han bare har taget et ben frem smiley og så stop der, dagen efter/træningen efter, så tager i måske 2 ben smiley
    - det er ikke vigtigt hvor hurtigt det går frem, men bare at det går fremad i træningen smiley


  • #7   12. sep 2011 Jeg er jo kun 14 år. Så har min søster til at hjælpe mig med at holde, og når jeg lægger mig op over ryggen/Sadlen, så står han stille, han svejer lidt i ryggen, fordi han ikke er vant til min vægt. Sadlen er tjekket (Min søster prof på det område) Og den kan ikke genere ham. Når han slapper af når jeg "Hænger" på ham, gør min søster Sille, så han træder et skridt frem, Så vrider han sig, og jeg glider af. Så er det om igen. Det gør vi så indtil vi kan se han bliver træt (Han er ret tyk, så det tager meget energi, fysisk.) Er det bare sådan jeg skal forsætte indtil han holder op med at bukke, så kan jeg sidde rat der? smiley
    - Takf fordi i hjælper mig, det er jo meget vigtig med ungheste at de får gode oplevelser, og lærer alt rigtig for starten smiley


Kommentér på:
Tilridning, hjælp?

Annonce