{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.709 visninger | Oprettet:

Vil galoppere hele tiden {{forumTopicSubject}}

Når jeg traver på min hest, er hun meget ivrig efter at galoppere. Lige så snart jeg lægger benene lidt til hende, for fx at bøje hende, styre retningen osv. laver hun galopanspring. Hun er ikke svær at stoppe igen, men det forstyrrer naturligvis træningen meget. Det er først til aller sidst i træningen (efter 30-40 minutter) at jeg kan komme til at arbejde ordentlig med hende, og på det tidspunkt er hun oftest så træt, efter at have gået i galop, blive stoppet, gå i galop, blive stoppet osv. at hun næsten ikke orker at flytte benene ordentligt.

Hvad kan være grunden til at hun gør det? Jeg har forsøgt at være meget præcist med hvor jeg sætter benene, for ikke at komme til at lave et galopanspring, og omvendt har jeg været meget præcis med at sætte benene det rigtige sted når jeg så vil lave et galopanspring, for at lære hende at det kun er dér hun må galoppere. Det har hjulpet lidt, og jeg vil self. fortsætte sådan - men kender I andre metoder?

Hun fejler så vidt jeg ved ikke noget. Hun har lige fået ordnet tænder, hendes sadel er næsten lige blevet tjekket, hun har ingen skader, ømme punkter osv.
- kan det være et balanceproblem? hvis ja - hvad er så den bedste måde til at styrke balancen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil galoppere hele tiden
  • #1   21. okt 2011
    Har du haft trænet meget galop anspring?
    Trænede det meget idag og det resulterede i en hest der konstant satte farten op hvis jeg bare gav antydning til vægtforskydning i sædet.

    Men det blev meget bedre efter at jeg satte frem i trav, forlangte han skulle være rolig først, afslappet, satte i galop og efter galop kom ned i en rolig trav igen.


  • #2   21. okt 2011 Nej, overhovedet ikke.
    Det hjælper ikke at sætte farten ned, for så snart jeg lægger benet til hende, går hun i galop igen. Har forsøgt at lade hende trave til hun er rolig og afslappet, men det vil sige at jeg skal trave rundt i 3 kvarter på hovslaget uden at runde hende det mindste. smiley

    Men selvfølgelig, hvis det er eneste udvej er det jo det jeg gør, men det ville være rart hvis der var andre muligheder.


  • #3   21. okt 2011 Det kan selvfølgelig være en mulighed. smiley

  • #4   21. okt 2011
    Venter du bare på at hesten bliver afslappet eller stopper du den op med kraftige halve parader?:)


  • #5   21. okt 2011 Jeg stopper hende op med halve parader. Når hun sætter farten op stopper jeg hende op igen. Og sådan kan det fortsætter meget længe. smiley Når jeg så fx efter 10 minutter føler at hun er afslappet, og jeg så vil prøve at stille hende lidt i hjørnerne, så kommer galopanspringet. Så starter jeg forfra, med at lave halve parader når hun sætter farten op. Når jeg så igen føler hun er ved at slappe af, stiller jeg hende lidt i hjørnerne, og så går hun i galop igen, eller tripper/sætter farten op. Sådan kan det fortsætter i op til 3 kvarter, før hun er så afslappet/træt, at hun ikke går i galop. Og da er hun som regel også så svedt at hun ikke orker noget mere.

  • #6   21. okt 2011 Ja det er oftest et balance problem, men om det er muskel mangle, forkert opvarmede muskler eller takt problemer der giver problemer er svært og sige uden at have set jer arbejde.

    Hvis det er muskel mangle skal du ud på lange lige trav tur hvor du langsom forlænger tiden du traver og hvor meget du samler hesten.

    Opvarmning altid en god ide at opvarme hesten lang og lavt, 10min skridt, 10min trav og 5min galop for du begynder at krave mere samling. Det er ikke unormalt at tag over en times opvarmning for man rider en La eller højder.

    Hvis det er takt problemer få professionel hjælp.

    Det kan også være anspændthed, stop hesten helt, når hesten slapper af langsom op i trav igen, bliver hesten anspændt igen, stop hesten igen(hop af hesten og hold den hvis nødvendigt).


  • #7   21. okt 2011 Tirano - Tak for dit svar. smiley
    Det med trave ligeud - ved du hvor man kan finde sådan et program? For jo, hun mangler bestemt muskler, men vi er også kun igang med genoptræning. Derfor kræver jeg heller ikke ret meget samling af hende, men jeg kræver dog at hun kan stilles i hjørnerne og på volterne.

    Mht. opvarmning så opvarmer jeg typisk ved at skridte en kort tur på 5-10 minutter (alt efter vejret) for lange tøjler, og så ca. 10 minutter på banen, først for lange tøjler, hvor jeg gradvist samler dem mere og mere, dog ikke helt stramme. Så traver jeg 10 minutters tid, typisk på hovslaget, hvor jeg forsøger at stille hende i hjørnerne, og så nogle enkelte volter. Derefter skridter jeg lidt igen, fordi hun oftest ikke kan slappe af. Når hun er rolig i skridt, traver jeg igen. Oftest når jeg slet ikke til galop, fordi hun er for anspændt, og når der er andre i ridehuset, føler jeg ikke jeg har nok kontrol over hende, til at jeg vil galoppere (det har jeg, men hun galopperer meget hurtigt, så det er lidt besværligt med mange andre i ridehuset.)


  • #8   22. okt 2011 Hende jeg havde part i, ville meget hurtig frem hele tiden og galoper. Jeg prøvet med temposkift, og mange halve parader, vi galoperet ikke i et helt år, fordi hun ikke var klar på det i hovedet.
    Og det med at stille hende var kun i skridt....
    Men du kan prøve:
    Skridt meget, og stil hende der.
    Når du traver, så kun lidt af gangen, og overgang til skridt.
    Skridt lidt, og forfra igen.
    Hvergang hun laver et andspring, halv parade, og forfra...
    Held og lykke med det..... men det hjalp mig den gang, og jeg fik en pony der kunne samles og vente med andspring til jeg gav lov smiley


  • #9   22. okt 2011 Rigtig mange overgange fra skridt til trav smiley

  • #10   22. okt 2011 Måske er hun bare for krudtet? Det er min når han får korn.. Han elsker også at galopere, så nogle gange kan han godt tro at han skal over i galoppen. Hvis han er helt vild en dag, får han ikke lov at gå frem i traven, før jeg har fået ham til at slappe helt af.. Han kan fx også blive ret meget oppe at køre over mange galop anspring, med kun lidt trav imellem, samt anspring fra skridt eller parade. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at galoppere godt i starten og så trave. hvis det ikke hjælper, så lad være med at galopere i noget tid.. Træn mange overgange, for hun virker ret "ulydig".

  • #11   22. okt 2011 Athena gjorde det samme, så vi træner enormt meget tempo skift. Og så ligger hun ørene tilbage lige inden hun laver galopanspring. Så hver gang hun giver tegn til at ville spring an klemmer jeg med knæene og afkorter traven. Også galopere vi slet ikke. Hun er så småt begyndt at fatte det smiley

  • #12   22. okt 2011 Der kan også være fordi din hest bliver forvirret, og derfor bare sætter i galop for at "flygte" fra problemet. smiley
    Men ja, som de andre: en masse overgange, hvor du tænker ekstra-meget over signaler, og roser hver gang, den gør det rigtigt smiley


  • #13   22. okt 2011 Det er en meget almindeligt fejl at tro at skridt/trav/galop for fri tøjler er en god opvarmning. Det er facts svært for en hest at hold balancen for fri tøjler. Det er derfor at der bliver spøgt om at vis en hest på fri tøjler i dressur tester, der en kold eller stiv hest vil fald på forhånd og miste balance og samling.

    Der er 3 niveau af samling: træning(lav og lang over ryg), arbejd(som i arbejdes trav, hals og ryg luftes) og samlede(bagparten samlede under hesten og bær hesten). Prøve at find en god rytter eller lærer til at forklar og vise dig hvordan man arbejder med samling.

    Ellers hold en let kontakt og behold energien/ framaddrift:

    Hvis hest strider imod= faster i kontakt + framadrift, efter giver hesten på kontakten(selv bar for et sec.)= bløder kontakt, muligvis gi lidt tøjle for et sec og så tag let kontakt igen.(helle den ”give and take” er basen for samliging og bøjning så det er vigtig at man for hjælp indtil man for foling med det)

    Hvis hesten går bag bided= luft kontakten + framadrift

    For at arbejde på opbygning at muskler, find en mark du må ride rundt i udkanten på. Traven er det vigtig her, det er der hesten bruger sig selv bedst. Min 10min skridt og så i gang på marken, trav på let kontakt glem samling det kommer naturlig, lad hesten selv tilpasses temp. Når hest giver efter på kontakten og samler sig naturlig, ned i skridt løsen gjorden, gi fri tøjle og skridt hjem, neste gang lidt længer samlede trav for man går ned i skridt. Forsæt indtil hest samler sig naturlig så snart man går i trav, så går i gang tempo og så bøjning


  • #14   22. okt 2011 Nogle gange kan man også selv komme til at spænde op og ride helt baglæns, fordi man forbereder sig på at den sætter i galop, så man hænger allerede i bremsen. Hvis hesten så ikke for lov til at komme frem i traven, så bliver det næsten nemmere for den at springe an.

    Så jeg ville prøve at ride godt på i traven, især i hjørnerne hvor det lyder til at problemet ligger. At du så ikke kom ordentlig ud i hjørnet er egentlig ikke så vigtigt. Hvis den springer an, så tilbage i trav, og slip så presset i tøjlen igen og lad den komme frem i traven.

    Jeg havde selv problemet med min 4 års at når vi først havde galopperet, så ville hun springe an i hver hjørne igen, hvilket fik mig til at holde igen og spænde op, så hun kom ind og travede helt kort, og det gjorde at hjørnerne blev fuldstændig spændte og hun slog fra og tænkte op i stedet for frem.


  • #15   22. okt 2011 Tirano - Hvis ikke jeg skridter for lange tøjler først, får jeg ikke noget ud af træningen, fordi hun så vil spænde helt op. Det er noget jeg fik afvide af min gamle træner jeg skulle gøre, fordi det er det eneste der gør min hest bare en smule samarbejdsvillig.

    Det med 'give and take' kender jeg til det er jeg blevet undervist i de sidste par år. smiley
    Det er ikke hjælp omkring samling jeg har brug for, men hjælp til hvordan jeg lærer min hest at hun ikke skal galoppere hele tiden. Desuden kan jeg slet ikke komme til det punkt hvor hun skal samles, fordi hun vil gå i galop med det samme - og så er vi også kun igang med genoptræning, så vi skal slet ikke til at lave samling endnu overhovedet.

    Det med opbygning af muskler - jeg har ikke lige en mark i nærheden jeg må ride på (eller kan holde min hest på..). Men jeg har en lang, ligeudrettet markvej - kan det bruges?


  • #16   22. okt 2011 Man ved aldrig hvor meget eller lidt folk kan, så det var bar for sikkerheds skyld jeg skriv forklaring. Samling kommer fra stabil kontakt fra tøjlen. Heste vil af natur altid først stritte imod, bar behold kontakten og framaddriften så kommer samling lidt efter lidt, men det ved du jo godt.

    En lige vej kan godt bruges, men siden hesten er lidt anspændt bliver du nok nød til at skidt med kontakt på tøjlen når det vejen væder hjem ad. Ven igen og trav væk fra stalden, husk at den størst belønning du kan give din hest er at slutte arbejde og vende hjem til boks eller fold.

    En stor fold kan også brugs som en mark eller en rund tur langs vej. Det heder facts ”roads and traks” og bliver brugt i mange sammenhæng. Personlig brug jeg kun marken efter høst ellers har jeg en 6km rute med båd stig og vej som jeg normal bruger.


  • #17   22. okt 2011 I dag prøvede jeg at lade hende skridte godt varm og lade hende blive afslappet og afspændt inden jeg satte i trav. Og så snart hun satte i galop tog jeg hende ned i langsom trav, og jeg forsøgte at holde hende i en rolig, afslappet trav så vidt det var muligt. Og sørme så om jeg ikke kunne ride et helt kvarter af gangen, uden hun satte i galop. Må sige jeg er ret stolt af den lille hest.

    Det skal så siges at jeg også red uden sporer, da jeg ved hun kan
    blive lidt stresset af sporerne, også selvom jeg ikke bruger dem. Så nu vil jeg forsøge at ride uden sporerne i et stykke tid, og så forsøge det med marken - og så håber jeg det begynder at hjælpe på det. smiley

    Tak for hjælpen alle sammen! smiley


  • #18   22. okt 2011 Held og lykke =) det tyder på i er godt på vej, tillykke og god ride tur ^^

  • #19   23. okt 2011 Dejligt at læse, held og lykke smiley

Kommentér på:
Vil galoppere hele tiden

Annonce