{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.286 visninger | Oprettet:

Bom træning {{forumTopicSubject}}

Hey HG, nu har jeg søgt men har ikke kunne finde et ordentligt svar.
Jeg vil gerne lave noget bom træning med hesten, men jeg kan ikke finde nogen afstande.
Så nu vil jeg lige høre.
Hesten er 160 høj
Er det så rigtigt at trav afstand er 1,5 m?
Og hvad er afstanden i skridt og galop, evt. en hjemmeside hvor jeg kan se det?
Jeg takker på forhånd :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bom træning
  • #1   10. apr 2012 Skridt ved jeg ikke, men bruger typisk travafstand, så tager hesten bare flere skridt og bliver bedre til at se sig for/koordinere fusserne
    Trav 1 - 1,1m
    Galop 2m eller fjern hver anden af travbommene

    Min part er 161


  • #2   10. apr 2012 Tusind tak, det lyder som om der er mange forskellige meninger ved trav, jeg har hørt alt lige fra 1m til 2 m men det kommer vel meget an på hestens rummelighed, eller er jeg helt gal på den?


  • #3   10. apr 2012 Nej slet ikke, det kommer også an på hvor mange skridt den skal tage mellem bommene.

    Jeg lægger dem så der skal trædes mellem bommene og tempoet er lidt langsommere end arbejdstrav så hesten har tid til at se sig for.

    Skal vi træne at den går mere samlet, så mindsker jeg afstanden og hæver evt. hver anden bom i den ene side, så der f.eks er normal bom, hævet i højre side, normal bom, hævet i venstre side normal bom osv.
    Hvor meget den bliver hævet hænger sammen med hestens uddannelsesgrad, rutine i bomarbejde og muskelstyrke. Meget trænet, så er bommen højere end ved en utrænet.

    Skal vi øve øget skridtlængde, så gøres afstanden større. Tempoet jeg rider hen til bommene er altid den samme, men skridtlængden varieres.


  • #4   10. apr 2012 Når jeg laver bomarbejde er det som regel fra jorden..

    Jeg laver også alt fra en 1m til 1.5 min 155, så 2 m er måske lige at strække den smiley

    Jeg hæver dem også som Vibeke, ligger bomme på buet spor, det giver rigtig god balance og styrker virkelig koncentrationen hos hesten smiley

    Vær kreativ, lav labyrinter i skal gå igennem uden at røre, bak også igennem.
    Tag en kasse læg bomme rundt i slags vifte og gå med hesten rundt der, så hesten rigtig skal løfte sine fusser, skift imellem ydre og indre position, da bommene jo er højest inde ved kassen. Det giver god koordinations evne..

    Har lige lagt et billede ind af det med viften..

    http://www.ttouchsa.co.za/images/pages/tteam_ph3.jpg


  • #5   10. apr 2012 Tusind tak begge to :o)
    rigtig gode råd og inspiration til udvikling, tror da jeg vil til og i gang så, der er jo en masse at arbejde med :o)


Kommentér på:
Bom træning

Annonce