{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.966 visninger | Oprettet:

Unghest - galop {{forumTopicSubject}}

Her kommer jeg med et utrolig bredt spørgsmål, men håber alligevel på et par tips mm. til, hvordan vi evt. kan forbedre os smiley

OBS: Det er svært for jer at bedømme, da I ikke kender til situationen i virkeligheden - og min og hestens ridemåde til daglig.

Min unghest er lige blevet 5 år, og er ikke aldersmæssigt uddannet. Dog er hun utrolig kvik og vil gerne lave noget.

Hun er relativ varm/opmærksom i temperament, og problemet opstår typisk i galoppen - der skal det jo gå stærkt...

Hun stiver sig i halsen og vil ikke rigtig give sig, som hun så pænt gør både i skridt og trav.

Hendes balance er heller ikke helt med endnu, se vi rider en masse volter - specielt i galop. Her hjælper jeg hende en del på udvendige tøjle, ellers falder hun i trav, skyder skulderen, har svært ved at holde balancen mm.

Prøver nogle gange, at rette hende ligeud, så vi ikke kun rider volter, men der går det endnu dårligere: her løbes der igennem, og der tonses igennem hjørnerne. Synes det er ærgeligt, for bliver nødt til at holde en del i hende, og det er hun ikke tjent med. Hermed ikke sagt, at jeg hiver i hende! Rider meget for benene generelt.

Sådan er det kørt lidt i noget tid, og det kunne være rart med noget fremskridt, hvilket hun er god til generelt, men lige galoppen skrider i hjørnet...

Mit spørgsmål til jer er som sagt: hvad søren kan jeg gøre bedre? Nogle tips/tricks, træning, metoder mm. ville være godt? Eller skal jeg fortsætte som jeg gør nu?

Det skal sige, at vi laver en del kapsuntræning, hvor hun også galopere en del.
Jeg har mange års erfaring med både ridning og undervisning, men lige denne situation synes jeg driller mig..

pft

Pernille.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest - galop
  • #1   20. jun 2012 Jeg ville sige at du i stedet for volter skulle ride en masse ligeudretning. F.eks. lange galopstrækninger på en mark eller lign. smiley

  • #2   20. jun 2012 Har du overvejet at benytte dig af bomme? Først i longe og bagefter under rytter. Hæv dem efterhånden som hun bliver bedre, i håb om at det kan styrke hendes balance.

    Ellers er der svømmetræning, som giver hende gode muskler til at bære sig selv.

    Til sidst, en helveds masse ture i kuperet terræn, hvis du bor i nærheden af det.


  • #3   20. jun 2012 Hvor længe har I trænet galop? Det lyder som om, den endnu ikke har balance nok, og så er det blot et spørgsmål om at blive ved med at træne.

  • #5   20. jun 2012 Ligeudretning smiley
    Min gamle træner, Kristian skovrider( vandt dm for seniore 2011) sagde at 80% af ridningen på unghest skal foregå i galop.

    Jeg gallopere indenfor hovslaget ( så den ikke har noget at støtte sig op af) og galopperer frem !:)
    Temposkift er godt , op og stå i sadlen og frem og ligeud . Og ind på volte, sid ned og kort ind , og så ud og ride let frem igen smiley


  • #6   20. jun 2012 jeg ville øve ligeudretning i stedet for volter osv. lad hesten strække sig ud. den har tydeligvis ikke balance til at gå samlet i galoppen. og lad den galopere i det tempo den finder bedst.. når i har galopperet i 3-4-5 runder, kan du forsøge at dæmpe lidt på tempoet..

  • #7   20. jun 2012 -
    Til sidst lære den at letsæde betyder frem og nedsidning betyder at korte ind smiley
    Det virker helt super på de ungheste jeg har haft i hænderne


  • #8   20. jun 2012 Har prøvet lidt af hvert, men vil forsøge igen - også med nogle af de tips i kommer med.

    Julie det er også rart, at du skriver en form for reference, ved at fortælle at en vis rytter, som har den erfaring han har, fortæller dette. smiley

    Jeanne, længe nok. Hun er vant til at galopere.

    Jer andres bud er også godt. Tak.

    En ting der stadig trykker lidt: Jeg synes hun vil løbe en del stærkt - også igennem hjørnerne, selvfølgelig. Jeg har intet imod fart! Synes bare ikke det gavner på nogen måde, da det føles som om hun løber fra det........ eller igen pga. manglende balance!

    Kæmper en del med at få hende mere til ro på kortsiderne, da hun er en lille tendens til at skride! Det skal jo helst ikke ske...... Igen synes jeg, at jeg bliver nødt til at hive i dyret for dette ikke skal ske. smiley


  • #9   20. jun 2012 Det skyldes nok den manglende balance, at hun løber. Er det ens på begge volter, eller er den ene bedre end den anden? Jeg tænker også på, at hesten kan have spændte/låste muskler, der gør det svært for den. Har du evt. fået det tjekket?

  • #10   20. jun 2012 Værst på venstre.

    Kan skyldes jeg måske er bedst på højre - rytterfejl, men er generelt blevet god til at variere ridningen på begge volter.

    Hun har faktisk en virkelig god muskulatur! smiley Har ikke ondt og bøjer fint.
    Tror det mest er hendes balance det skyldes.. Mangler bare lidt viden/hjælp til, hvordan det kan forbedres..


  • #11   20. jun 2012 Min egen havde svært ved at få ordentlig balance i højregalop - (venstre var fin nok) efter hendes genoptræning (hun fik en hegnsskade sidste sommer). Jeg fik en massør/kiropraktor ud, og hun kunne konstatere, at min hest havde låste muskler, og det var det, der gjorde det svært for hende.

  • #12   20. jun 2012 Helt klart ligeudretning!
    Hesten er tydeligvis ikke stærk nok, og har balance til at kortes i galoppen. For at få den balance, og den styr er det rigtig nok som Julie nævner, temposkift. Ligeudretning det meste af tiden, men ind i mellem, så kort hesten ind og kræv at den kommer lidt på bagparten og samler sig. Som tiden går kan du så øge tiden du korter hesten, men det tager tid, og pas på ikke at presse den. Dermed vil du få den til at lave noget den ikke kan, og den vil derfor ende med at bruge sig selv forkert.


  • #13   20. jun 2012 Det vigtigste er at hun bliver sikker og får balance i galopen. Et godt tip er at side i letsæde da det gør det betydeligt lettere for hende og gør hende mere fri i ryggen, og lade hende gå i et frisk tempo dog kontrollert bart og sikkert!
    Skiftevis ligeudretning og Store volter.
    Samt træn evt. galoppen en del i longe.
    Lav en del overgange så hun lige kan få vejret i traven.
    Når du føler hun er ved at få balance nok, kan du begynde at sætte dig ned lidt i perioder til hendes balancen er der. Og så burde du kunne begynde at arbejde hende ind i et langsomere tempo.


  • #14   20. jun 2012 Er ved at være afklaret - dejligt smiley

    Lige et par detaljer. Vil selvfølgelig begynde at ride mere ligeud, men så går hun typisk med hovedet helt i vejret og jeg kan som sagt ikke rigtig styre hende - vi går forbi hinanden. øv.

    Skal jeg "bare" lade hende gøre i det en vis tid, eller bare blive ved med at arbejde lidt med bidet? Det skal lige siges igen, at jeg rider ekstremt meget for benene!

    Føler når jeg tager fat i hende i galoppen, at hun som sagt stiver nakken helt vildt.. Så sætter hun en del halsmuskler forkert, synes jeg. Den store muskel er under halsen - ikke ovenpå! øv, igen.

    Hvad er at gøre...?


  • #17   20. jun 2012 Er ved at være afklaret - dejligt smiley

    Lige et par detaljer. Vil selvfølgelig begynde at ride mere ligeud, men så går hun typisk med hovedet helt i vejret og jeg kan som sagt ikke rigtig styre hende - vi går forbi hinanden. øv.

    Skal jeg "bare" lade hende gøre i det en vis tid, eller bare blive ved med at arbejde lidt med bidet? Det skal lige siges igen, at jeg rider ekstremt meget for benene!

    Føler når jeg tager fat i hende i galoppen, at hun som sagt stiver nakken helt vildt.. Så sætter hun en del halsmuskler forkert, synes jeg. Den store muskel er under halsen - ikke ovenpå! øv, igen.

    Hvad er at gøre...?


  • #18   20. jun 2012 Tror det kunne bløde hende en del op, hvis du i stedet for konsekvent tryk på biddet i galoppen, laver en masse halve parader, så hun kommer til at give efter ind i mellem.

  • #19   20. jun 2012
    Hvor stor er banen du rider på?

    Ville som mange af de andre nævner prøve at ride mere ligeud smiley


  • #21   20. jun 2012 Desværre kom den tone jeg på en måde havde forventet. Det er svært at give et fuldt indtryk af, hvad jeg gør hver dag og hvordan vi uddanner og hvor langt vi er. I skal ikke bekymre jer om undervisning.
    I kal ikke bekymre jer om jordtræning.

    Synes ærlig talt det er lidt af et angreb! Vi har stort set ikke lavet andet og hun er rigtig god til det. Meget kvik hest. Hun er parat til at galopere - mangler bare lidt mere styrke/balance og her søgte jeg så nogle ideer og tips.

    Vil beder jer de har skruet den negative tone på, om at holde dem for sig selv , eller i det midste spørge ind først!! Om det der er forgået jordtræning mm.

    I vil i hvert fald ikke blive hørt på fra nu. Jeg er ikke født i går og interessere mig meget for hestens velfærd.
    Om at tage en halvparade er åbenlyst.... Igen rider jeg rigtig meget for sæde og ben.

    Vil bede den negative tone pakkes væk, eller eksistere dette forumindlæg ikke længere.


  • #22   20. jun 2012 <b>Nille '</b>
    Hvorfor vælger du at fokusere så meget på én besked, der er lidt negativ?

    Nu er der en hel del indlæg, som kommer med positive og konstruktive kommentarer, så hvorfor ikke bare ignorere det du ikke kan lide?


  • #23   20. jun 2012 Fortæl ikke, hvad jeg gør smiley

    Du kunne ligeså godt være ligeglad.
    Dette indlæg handler ikke om, at "opdrage".


  • #24   20. jun 2012 Det med den halve parade, det var altså ikke negativt skrevet smiley

  • #25   20. jun 2012
    <b>Nille '</b>
    Jeg fortæller ikke, jeg spørger.


  • #27   20. jun 2012 Du kender ikke min hest og jeg, punktum.

    Hold det for dig selv og vær glad for den måde du så behandler din hest på.

    Som sagt har vi styr på JORDTRÆNINGEN, og longere hver gang inden vi rider. Hun ER klar til galop, søgte blot råd til, hvordan vi kunne forbedre os!


  • #28   20. jun 2012 Først og fremmest ville jeg tage den med ud på en masse bakkede ture, det giver styrke, muskler og balance. I naturen har den ikke barrieren at støtte sig til, der skal den balancere selv. På bane ville jeg stik modsat de flere af de andre lave en masse trav-galop-trav overgange i stedet for bare at mase på runde efter runde. Det er der ingen af jer der får noget ud af. Det kan være den ikke er klar til andet end 4-5 galopspring, så sæt i trav der og lav et nyt galopspring. Sørg for at give den gode, rolige ture. Når den så får mere balance kan der måske udvides til en hel langside osv. Men tag det i et stille og roligt tempo og giv dyret gode oplevelser med det.

  • #29   20. jun 2012 Tak skal du have - det har vi faktisk også gjort en del :-))

    Tror vi må fortsætte som vi gør, og dermed tager jeg selvfølgelig det til mig med ligeudretning mm.

    Tak for hjælpen smiley

    God dag.


  • #31   20. jun 2012 <b>Nille '</b>
    Kunne stadig godt tænke mig at vide størrelsen på banen ..


  • #32   20. jun 2012 Le alt hvad du kan.

    Størrelsen på banen er ikke relevant, da jeg har fået nok råd. Banen er hvad den skal være og mere til.


  • #33   20. jun 2012
    <b>Nille '</b>
    Du ved jo ikke hvad min pointe er - men vær du bare fornærmet over noget, som <i>en <b>anden</b> skrev</i>.


Kommentér på:
Unghest - galop

Annonce