{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.828 visninger | Oprettet:

Buck Brannaman vs. Monty Roberts. {{forumTopicSubject}}

Godaften HG! smiley
Jeg sad lige og kiggede på www.kino.dk, og så at der kommer en film/dokumentar med hestehviskeren Buck Brannaman. Det er ham den kendte film "Hestehviskeren" med Robert Redford er bygget på.

Jeg læste lige nogle af kommentarene under filmen hvor der både stod at denne Buck Brannaman brugte vold, mens en anden fortalte at han var langt dygtigere end Monty Roberts.
Nu kender jeg kun til Monty Roberts og min personlige mening om ham er at, han egentligt er ret cool smiley

Mit spørgsmål til jer, som jeg håber der er nogle der kan svare på er: Hvilke af disse to er jeres yndlinge? Hvad har I hørt om de forskellige.
Jeg er nysgerrig! smiley

Håber vi kan starte en god og positivladet debat!

Vh. Laura.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Buck Brannaman vs. Monty Roberts.
  • #1   16. aug 2012 Jeg har hørt om en dokumentar om ham Buck tror jeg. Den hedder vist bare "Buck". Jeg så 30 minutter eller sådan noget og det virkede meget fornuftigt.

  • #2   16. aug 2012 Har kun hørt om Buck gennem en westernrytter.

    Og har derefter kigget på hans videoer på youtube, prøv det. Han ser ud til at være en "rigtig" westernrytter. Altså positivt. smiley


  • #3   16. aug 2012 Tak! smiley

    Jeg undrede mig bare over to så vidt forskellige udsagn inde på kino. At han var ekstremt voldelig og at han var sympatisk og dygtig. Så derfor tænkte jeg at jeg ville søge herinde, for at se om der var nogle der havde nogle spændende svar! smiley


  • #4   16. aug 2012 Jeg har set filmen Buck... Og hvis han brugte vold, så var det ikke med i den dokumentar.. En rigtig tålmodig mand og slet ikke som den "hestehvisker" Robert Redford portrættere..
    Jeg blev helt fan af ham, der var kun enkelte områder eller to, hvor jeg tænke, hmmmm, det kunne man nok have gjort anderledes..
    Ellers var jeg ganske enkelt forbløffet, over at se ham arbejde og hans tålmodighed med dyrene, den måde han arbejde med dem på og den måde han arbejde med pres feks med, hvordan man ikke bare skal hive hårdt, da det giver en hest der hele tiden forventer et hårdt nyk i tøjlen og derfor vil gå og spænde..
    Han havde så mange gode pointer og havde så mange aha oplevelser, som jeg egentlig havde glemt lidt eller som bare gav rigtig god mening igen...

    Jeg kan kun anbefale at se filmen og jeg så ikke anbefale at man fare ud og synes man selv er "hestehvisker" smiley
    Det er er heldigvis også et godt eksempel på i filmen, hvordan vores forståelse af hesten, kan vende det til noget mørkt og farligt..
    ja bare se den..


  • #6   16. aug 2012 Jeg er og bliver Monty-fan - synes, hans tilgang til hestene er fantastisk - og så virker det!!!

  • #7   16. aug 2012 Jeg har hørt om ham, men kender kun til ham gennem filmen (hestehviskeren)
    Jeg bryder mig på ingen måde om Monty Roberts metoder, han er alt for voldsom og dominerende, og især join up er noget skidt. Jeg bryder mig ikke om at stresse og true hesten, som Monty jo bruger i høj grad.

    Men hvis ham Buck er som i Hestehviskeren, kunne jeg forestille mig at jeg bedre ville kunne lide ham end Monty, sådan i grove træk, selvom der er ting der jeg bestemt heller ikke bryder mig om. Men som sagt, så kender jeg ikke meget til ham, men ved bare at Monty ikke ligefrem er noget at råbe hurra for.


  • #8   18. aug 2012 Tusind tak for alle jeres gode svar! smiley

    Det er rart med nogle forskellige meninger. Men ang. det dominerende ved Monty, så er det vel egentligt ret naturligt for hestene også? Altså at der i en flok altid vil være nogle heste der er stærkere, det er vel det han prøver at vise hesten er det ikke?
    Må indrømme at jeg ikke føler mig nok inde i emnet, til at udtale mig om det og føle mig sikker, så jeg lytter bare nysgerrigt til jeres svar! smiley Tusind tak!


  • #9   19. aug 2012 Kender ikke rigtig til Buck, ud over hestebiskeren, og de metoder der bruges der kan jeg ikke lide..
    Montys metoder kan jeg bestemt ikke lide, da de handler om magt og underkastelse.. Og nej det er ikke hestesprog ..


  • #10   19. aug 2012 Laura - Det er ikke hestesprog, at jage hinanden rundt. smiley Det vi fx gør i join up, er rovdyr-sprog, ikke hestesprog. Du ser aldrig en hest jage en anden hest rundt i en cirkel til den overgiver sig.
    Han har også selv indrømmet, at metoden ikke er fundet ved vildhestene, som han først sagde, men at det faktisk stammer fra cowboys der brugte det til at knække en vildhest hurtigt. Han har så bare romantiseret det lidt, og fået det til at lyde bedre end det er. I virkeligheden truer man hesten til at vælge dig, fordi den ellers vil dø (tror den, fordi man udviser et kropssprog der truer den), og den er derfor voldsomt overdomineret. som Signe siger, er det bare magt og underkastelse, det er der intet godt i.. smiley


  • #11   19. aug 2012 Hmm, som sagt har jeg kun læst hans bog "Manden der lytter til heste" og der lyder det hele jo ganske fantastisk. Må dog indrømme jeg aldrig selv har givet mig i kast med det og ønsker det heller ikke.
    Men du siger det sådan der, kan jeg tydeligt se hvad I mener.


  • #12   19. aug 2012 Det er jo også en ærlig sag, at man ikke ved ret meget om det smiley
    Men det er altid rart at kunne 'oplyse' folk om ting som dette. Jeg synes ihvertfald det er vigtigt, at folk ved hvad de egentlig gør, når de fx bruger join up.

    Men Monty er jo ikke ren ondskab, han gør det jo for at tjene penge, og så er han bare lidt forældret i sin tilgang til hesten. smiley Men man kan sige, at hans intension er fin nok, når han siger at målet er forståelse mellem hest og rytter og et makkerskab mellem dem osv. - måden hvorpå han får det, er så ikke så heldig eller hestevenlig..


  • #13   30. dec 2012 Jeg har ikke en finger at sætte på Monty. Jeg har læst hans bøger og jeg forstår hans metoder rigtigt. Jeg kan godt lide at hans træning er baseret på at det bliver som i en vild hesteflok hvor hesten jo er vant til at være.
    Jeg kender ikke den anden, men efter at havde læst Montys bøger, må jeg sige at JEG ELSKER HAM. Efter min menning er han fantastisk, trods hans barske liv.

    CTS: Det er ikke" rovdyr sprog" det er "leder hoppe sprog" smiley


  • #14   30. dec 2012 Der er noget du har forkert der, for lederhoppen vil aldrig true hestene på livet. smiley
    Tror måske du skal lære lidt mere om hesteadfærd, for join up finder aldrig sted i naturen.
    Og der er desuden masser at kritisere Monty for, idet der har været masser af retssager mod ham, han har indrømmet at han har løjet - bl.a. om join up, DD herinde fra 'kender' ham, og har hørt ham sige at det hele handler om penge og ikke hestenes ve og vel - og så er der masser af folk der udtaler, at han behandler sine heste rigtig skidt, sådan helt generelt, med dårlige forhold osv.

    Og ja - mennesket kan aldrig agere hest, idet vi er 100% rovdyr. Vi lugter af rovdyr, vi bevæger os som rovdyr, vi tænker som rovdyr. Og alt det kan hesten lugte, se og mærke. Derfor kan vi heller ikke agere lederhoppe, for hesten ved jo godt, at vi ikke er hest, det har den jo lugtet på lang afstand.

    Join up er aldrig blevet observeret i naturen, ingen har nogensinde set en hest udøve join up. smiley Derfor er det heller ikke hestesprog. For hvis det var det, ville hestene selv gøre det.


  • #15   31. dec 2012 Magneterne: Montys bøger er mere fantasi end fakta.. Som CTS skriver er det ikke hestesprog, det meste er gamle cowboy metoder med nye navne..
    Han har indrømmet at han har løjet og været anklaget for dyremishandling og løgn flere gange..
    Og med hensyn til hans hårde liv så afviser hele familien + venner af familien det meste han påstår, og meget af det han har fortalt holder ikke hvis man tjekker datoer osv..
    Så bare fordi Monty skriver det dåer det jo ikke ensbetydende med at det er sandheden..
    Han skriver desuden selv at man skal agere rovdyr og hesten ikke må være i tvivl om at dens liv er i fare, det hænger jo ikke sammen med heste sprog ..


Kommentér på:
Buck Brannaman vs. Monty Roberts.

Annonce