{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.222 visninger | Oprettet:

Hvordan træner i? {{forumTopicSubject}}

Efter en fantastisk ny træningsmetode i dag, og bare dejlig træning, tænkte jeg at høre jer hvordan I træner.

Jeg har haft mange problemer med Jasmin med at hun har en masse krudt i numsen og derfor bare løber en del i træningen. Dette har medført en del hiv og træk i munden og en masse skæld ud, fordi det bare har været så sygt træls og hårdt.
Først efter en 30 minutter går det godt nok.

I går lagde min mor mærke til at Jasmin går mere afslappet efter hun har galopperet som om hun lige har fået strukket alle lemmer ud godt og grundigt.

Så i dag prøvede vi noget nyt.

Først almen skridt varm op, og så trave en 5 minutter med løs tøjle og i hendes tempo og med hovedet oppe og som hun nu lyster for lige at komme af med en smule krudt. Så galopperer vi lige et par runder på hver side, maks og så træner vi videre i skridten inden vi begynder at trave resten af træningen ud. Og det gik bare så godt og hun var bare mere afslappet. Lige de første 2-3 minutter måtte jeg kæmpe lidt igen, fordi hun troede hun skulle galoppere igen, men det gik hurtigt over og så var hun bare.. SÅ DEJLIG!

Sidst i træningen fik jeg den LÆKRESTE, blødeste og ROLIGSTE galop. Jasmin har normalt dårlig balance og løber derfor strækt, men sidst i træningen fik jeg bare den dejligste galop siden d. 9 september, og jeg var bare så lykkelig. Er normalt bange for at galoppere på hende, så det er dejligt lige at få sådan en fantastisk oplevelse.

Denne nye træningsmetode gav LANGT mindre hiv(kun der efter galoppen) og en mere kontrolleret, koncentreret og afslappet hest. Så selvom den træning virker underlig, så vælger jeg at fortsætte, hvis det er det der skal til for at få en dejlig afslappet hest og en god træning. Vi fik enda trænet i en time og 20 (inklusiv skridt opvarmning og skridte af) minutter før Jasmin faktisk valgte, at nuuu orkede hun ikke mere en skridt. Det er dejligt med en hest der vælger selv at sige fra og arbejder lige til det sidste smiley

nogle gange vælger hun at sige fra efter 45 minutter, andre gang 1 time, andre gange tidligere og senere, alt efter hvor meget hun er blevet reddet og om træningen har været spændt eller mere behagligt smiley

Så er der andre der vil fortælle hvordan de træner deres heste? Og hvor langt tid træner I? Hvorfor træner I så længe eller så kort tid?

Lige glædes indlæg fra mig. Jasmin blev storrost med en masse klap og masser af sød snak fra sidelinjen og en masse gulerødder... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan træner i?
  • #1   16. okt 2012 Alfa har lidt det samme problem og når jeg står med min datter og Alfa og de skal i gang skridter de også først også traver de lige de der 5 min. er Alfa så lidt frisk ber jeg Jasmin sætte hende i galop et par runder og selvom Alfa til tider synes at hun da liiiige skal tage bidet mellem tænderne og løbe så hjælper det på resten af timen. Heldigvis er Jasmin en sej lille 9 året pige er ikke lader sig skramme af hun løber med hende eller små stjler med hende (hun har 7-9-13 aldrig rejst sig mere end godt 50 cm fra jorden med jasmin på ryggen) og har endnu ikke oplevet at jasmin ikke kan stoppe hende igen inde for en halv bane. Men ingen tvivl nogen heste har bare lige brug for at få strukket ud inden de kan samle sig om at ride pænt smiley

  • #2   16. okt 2012 Træner kun for jorden, og skridter af. Starter altid op med at longere for at få hans stiveben løsnet lidt op, og det hjælper fantastisk godt.Så træner jeg tillidsøvelser, med at han skal følge mig lige der hvor jeg vil hen, som han starter op med at være dårlig til, men slutter af med at være den bedste til. Så træner jeg frem og ned, og gå mens han skal gøre det, han får altid lov til at stille sig op på et hjul som han elsker, også skridter jeg ham af på en kort tur, hvor vi skridter op af en bakke for at få opbygget lidt muskler :-)) Det er hvad vi træner lige pt.

  • #3   16. okt 2012 Jeg træner stort set på samme måde som dig. Ikke fordi Kip har for meget krudt i røven (en sjælden gang i mellem) men fordi han går meget bedre efter lidt galop og vi får meget mere ud af vores træning.
    Jeg træner indtil han siger stop, gerne presse ham en runde eller to mere :).
    Kipper'manden har ikke været redet i noget tid, så for mig er det bare vigtigt at vi får arbejdet godt og han bliver træt. Så sover han vel oss godt om natten ;b


  • #6   16. okt 2012 Emma - hvordan kan det være du kun skridter en 5-10 minutter? smiley Jasmin skridtes omtrent 15 minutter minimum, og så går vi igang med trav og galop og så i skridt igen i en 5 minutters tid.

    Ledvæsken er ikke varmet op efter 20 minutter smiley


  • #7   16. okt 2012 Skridter 10-15 Min. så traver jeg en hel del hvor jeg arbejder med hesten og galopere hvor jeg ikke arbejder lige så meget og skridter af med lange tøjler
    Ialt: 30-60 min


  • #8   17. okt 2012 Skridter for i 5-15 minutter de første 5 med løs tøjler i hestens eget tempo og de sidste 5-10 arbejder jeg med ham stille og roligt og for ham redet ned hvor jeg vil have ham.
    Så traver jeg i 10 minutter lang og dyb og får ham til at slappe af i musklerne..
    så 5 minutter samlet trav arbejde med forskellige øvelser.
    så 10 minutters galop med temposkift så lidt trav igen og lidt mere galop arbejde alt efter hvordan han går.
    Så 10 minutters trav lang og dyb igen og skridte af i 10-15 minutter!
    Rider en masse inden for hovslaget for at styke balancen og for at have 100% kontrol hele tiden!


  • #9   17. okt 2012 Hvis man ikke kan styre tempoet på ens hest burde man gå tilbage i træningen, da der helt sikkert er noget der er glippet dér.
    Man tror ens hest kan meget mere end den egentlig kan.


  • #10   17. okt 2012 Hvis man ikke kan styre tempoet på ens hest burde man gå tilbage i træningen, da der helt sikkert er noget der er glippet dér.
    Man tror ens hest kan meget mere end den egentlig kan.


  • #11   17. okt 2012 Og det er lige så vigtigt at skridte af i 15-20 minutter som at skridte varm

  • #12   17. okt 2012 Sofie Von - du skal simpelhen passe på med at tolke.

    Nej, der er intet gået galt i træningen, stortset alle har rost os fordi vi er kommet så langt og udviklet os så godt.

    Jasmin var monster overvægtig i starten da vi fik hende og derfor red hun meget langsomt. Dårlig kondi, overvægt og ikke reddet til som sådan.

    Nu er hun fuld af energi og meget bedre kondi.

    Som jeg netop skrev, så har jeg fundet en ny kode og træningsmetode for at hun er nemmere at arbejde, og meget mere afslappet og der er LANGT mindre hiv i hende nu. Dette med hiv kan trænes væk, da det bare er fordi at hun lige skal lære helt 100% at skelne mellem hvor benene ligger i galop og trav. Så intet er gået galt.

    Ikke alle heste kan trænes på samme måde og nu fandt jeg en træningsmetode som fungerer for Jasmin meget meget mere smiley

    ^^ Bare hvis du hentydte til mig.

    Og ja, man skal også skridte af i lang tid smiley Jasmin bliver skridtet af i minimum 15 minutter. Det er vigtigt både at få varmet godt op og skridtet godt af


  • #13   17. okt 2012
    Lige pt. laver jeg ikke andet end at trave og skridte for helt løse tøjle. Når jeg siger helt løse tøjler, så er det så lange de nu kan være.
    Fordi damen er en giraf og går og spænder så hun skal lære at strække sig og at det er ok at søge ned, der sker ikke noget og intet gør ondt.

    Ingen galop fordi ridehuset er ret lille og fordi hendes balance er meget dårlig, så galopere jeg så er risikoen for at hun vælter stor.

    Også laves der ellers bare en masse otte taller og slange gang i skridt hvor der øves drej for at vise hende at det er muligt jeg tager fat i tøjlen, men når hun gør som jeg vil, så forsvinder det. Det skal blive til at hun kan strække sig imens man drejer.

    I trav er der ingen otte taler, kun evt. 20 meter volter. Også ellers overgange kun for " prrr " lyd og sæde. Dette fordi hun spænder når man tager i tøjlen også forstyrres der mindst muligt på den måde.

    Har ikke tid på hvor lang tid jeg rider, rider sjældent en time mener jeg dog. En halv time - 40 minutter enten inkl. eller eksl. skridte varm.
    Da jeg skridter en del er det lidt med som opvarmning. Plejer også altid at gå en rundte i ridehuset så hun lige kan se evt. nye ting.



  • #14   17. okt 2012 Troede jeg havde fået informeret tidligere om at det kun er i spring at jeg ikke kan holde hende. I dressuren løber hun KUN fordi hun har så meget krudt og så snart hun er reddet i en halv time slapper hun meget mere af, fordi hun i den halve time har kunne løbe lidt med mig og fået krudtet af. Altså - hun løber med mig ja, men jeg kan sagtens holde hende, dog er det jo med kamp imellem. I spring derimod, kan jeg ikke holde hende og derfor traver jeg helst også kun små spring, da hun så bliver ved med at trave og er nemmere at holde smiley

    Jeg er gået tilbage til kun at springe kryds og meget små lodrette. Har fået en ny springunderviser som hjælper mig i spring nu og har forståelse for at jeg og Jasmin kun har kendt hinanden i 4 måneder og hun altså kun har været igang rigtigt i 4 måneder, knap 5 smiley

    Dengang jeg valgte at starte springstævne havde jeg hellere ikke forventet noget. Jeg var lykkelig da vi alligevel fik gennemført en bane, men for mig var det bare vigtigst hun lige kom ud og prøvede noget og fik efaring med stævnestemning m.m. En ting er så at jeg valgte at starte en klasse for meget og en klasse for høj. Dette har vi snakket om og næste springstævne hen i slutten af november, bliver en med bomme på jorden og en 30 cm. Igen - KUN for at træne stævne. Kan jeg denne gang mærke hun er helt umulig og begynder at få nerver efter 3-4 spring, så vil jeg prøve at gennemføre i skridt og ellers må vi slutte af og stoppe mens legen er god.

    Ang. dressur, Jasmin og jeg er langt mere sikre på dressuren og jeg var også pænt spændt på hvordan dressurstævnet mon ville gå. Dette stævne var bare et E-stævne og man måtte gerne gennemføre i skridt hvis man ville, men over alt forventning klarede hun det bare så godt derinde i dressuren, nogle gange lige lidt spændt, men ellers var hun bare så rolig og det var bare dejligt at give hende en oplevelse at stævner også kan være behaglige.

    Nu fortsætter vi med denne nye træningsmetode, for hun har bare brug for at krudte af, og det har vi holdt tilbage at det måtte hun ikke og dit og dat, men det skal hun bare have lov til, for hun bliver bare mere afslappet bagefter og det er behagligere at der ikke er den kamp mellem hvor hurtigt vi må løbe og ikke løbe og så bliver vi sure og stædige og så gider vi ikke dit og dat, både for hende og for mig.

    Så mine mål nu er = dressurstævner kan vi sagtens klare. Der føler vi os faktisk sikre og det er det vi vil fokusere mest på. Spring er bare stævnetræning og sjov og spas og må vi gennemføre i skridt, så må vi gennemføre i skridt smiley

    men man lærer jo af sine fejl smiley og det har jeg gjort smiley


  • #15   17. okt 2012 og hvorfor jeg endnu springer på hende i det daglige: jeg overvejede at holde en pause med hende, men hvis jeg stopper her, så skal jeg jo starte samme sted når jeg begynder igen. Man må yde for at nyde. Jeg og Jasmin må synes de næste 2-3 måneder er bare lort og øv indtil vi synes det er behagligt og sjovt fordi jeg har lært at støtte hende mere og kontrollere hende i spring og hun har forstået at slappe af og hun nok skal springe smiley

  • #16   17. okt 2012 Du skrev længere oppe du skridtede af i 5 min..

  • #17   18. okt 2012 nej.. Jeg krudter hende af først( som jeg skrev heeelt fra starten af ).

    først må jeg varme op og så krudter jeg hende lige af i et par trav runder og galoprunder og så skridter jeg igen og begynder min rigtige træning smiley


  • #18   19. okt 2012 Det har altid været sundere at galopere før man traver (:

    min bliver skridtet i 20min, så galop et par runder før vi så meget som overvejer at trave (:


  • #19   24. okt 2012 Hvorfor er det bedst at galopere først

  • #20   24. okt 2012 Fordi der bliver mest af kroppen bevæget

Kommentér på:
Hvordan træner i?

Annonce