{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Ridning med rebgrime - tøjler? {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at ride lidt bidløst på en islænderhoppe jeg rider, for at se, om hun fungerer bedre sådan. Jeg har tænkt mig, at købe en rebgrime og et hms-tov, men hvad med tøjler? Kan man bruge de normale tøjler fra en trense, eller skal det være bestemte tøjler?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning med rebgrime - tøjler?
  • #1   19. okt 2012 Jeg bruger bare et træktov, som jeg binder fast. Da det ikke er meningen at man skal bruge 'tøjlen' men benene, virker det super smiley

  • #2   19. okt 2012 Jeg gjorde således: http://www.hestegalleri.dk/galleri/storbilledevisning/149177-dansk_varmblod_rubin#/14

    -Elsker mine kliktøjler smiley


  • #3   19. okt 2012 Ellers kunne du jo også bare bruge penge på en riderebgrime fra starten af smiley Den kan du bare tage tøjlerne af, hvis du vil smiley

  • #5   19. okt 2012 Har hørt rebgrimerne ikke giver et særlig præcis tryk, men at man til gengæld skal vælge en sidepull i stedet. smiley Det ville jeg gøre, hvis jeg var dig smiley

  • #6   19. okt 2012 Karoline&Yasya

    - ikke for at rette dig, men alt efter ridestil er det meningen, som du siger at man skal bruge benene og ikke tøjlerne.
    Men smiley Ingen regel uden undtagelse.
    Jeg kan fx ikke dreje min hest ved hjælp af ben, og kommer nok aldrig til det pga. vores ridestil. Her er arme = forben og mine ben = bagben.

    Men du har ret, i de fleste tilfælde bruger man benene - er bare ikke meningen i alle former for ridning smiley

    Ellers enig, bare bind et træktov fast smiley Betyder ikke så meget hvad det er.


  • #8   19. okt 2012 Jeg anbefaler sidepull smiley

  • #9   19. okt 2012 ^^ Helt enig - vælg en sidepull i stedet smiley

  • #10   19. okt 2012 Jeg sætter bare mine almindelige tøjler i hver af de der "huller" og så rider jeg! smiley
    Dog bruger jeg næsten ikke tøjlerne smiley
    Men du kan sagtens bruge almindelige tøjler da!


  • #11   19. okt 2012 Jeg vælger ikke sidepull, i hvert fald ikke lige nu, da jeg gerne vil træne fra jorden også, og så kan jeg jo lige så godt teste hende i bidløs ridning med rebgrimen først, for at se, om hun går bedre sådan. Det er heller ikke min egen pony, så en sidepull er lidt dyr for mig at købe. Dog har ejeren snakket om, at hun godt kunne tænke sig en bidløs trense, så nu må vi se smiley

    Men hvad er jeres erfaringer med ridning i rebgrime? Fungerer det fint?


  • #12   19. okt 2012 Jeg er for doven til at hente og bruge mine tøjler (som i øvrigt også er ret grimme og ikke særlig fancy), så jeg binder bare et træktov fast ... og Menja kan heller ikke styres udelukkende for ben og sæde, og jeg er ikke sikker på, at hun nogensinde kommer til det, da jeg ikke er den bedste til at lære en hest, der er halvdøv for schenkler og ikke reagerer fantastisk ved vægt, at reagere for lette tryk ... men vi arbejder på det, og jeg har ENDELIG fået lov til at ride bidløst, så vi skal da helt klart prøve den nye hackamore i dag ... men rider mest med rebgrime, og når jeg gør, bruger jeg bare træktov, fordi det er lettere, hurtigere og ser pænere ud xD Men du kan selvfølgelig bruge lige, hvad du vil - om det er træktov, hms tov, tøjler eller bare en random snor, du finder på jorden, jeg tror ikke, det gør den store forskel ... bare husk ikke at hænge dig op ad tøjlen, men også bruge dine ben og dit sæde xD
    Og mht. til, om det fungerer ... så JA, det fungerer endda bedre end med almindelig trense for os. Menja stopper LANGT pænere i rebgrimen, end hun gør med bidet (i hver fald i skridt og trav, vi har ikke galoperet i grime ... også grundet at hun næsten ikke kan galopere på bane grundet stivhed, dårlig balance, overvægt og mange på muskler xD), men jeg kan ikke rigtigt sammenligne det med ridning i en "rigtig" bidløs trense, da jeg aldrig har prøvet det ... men f. eks. går Menja langt mere afslappet - hun har helt forfærdeligt svært ved at slappe af, tage hovedet ned og ryggen op, og det synes jeg, hun kan bedre i rebgrimen .. nu ved jeg så ikke, om det er, fordi hun aldrig i hele sit liv har fået raspet tænder, og at der måske er noget galt der, men jaja ... xD


  • #13   19. okt 2012 Det er helt fint at ride i rebgrime, det er for mig ikke noget jeg øver "holdning" i eller sådan noget, men mere noget hvor jeg øver signalerne fra ben og sæde smiley

    Jeg red også i rebgrime en af de første gange jeg red bidløst på den hest jeg rider, og der var ingenting, så hvis du har signalerne på plads, så det bare om at ride! smiley


  • #14   19. okt 2012 Hverken min pony eller min søsters pony fungerede med rebgrime.
    Jeg har valgt at ride med blødt bid fordi han bedst forstår det, og min søster endte med sidepull.
    Rebgrimen bruger jeg til longering engang i mellem men ellers ikke. Sidepull fungere fint til jordarbejde også. smiley


  • #15   19. okt 2012 TS:
    Synes bare du skal afprøve rebgrimen på din part og se om det fungere for jer og hvis ikke, jamen så har du en god rebgrime at træne fra jorden med! smiley
    Ang. Tøjler, så har jeg afprøvet HMS-tov, træktov og almindelige tøjler, og må sige, at det jeg bedst kan lide er almindelige tøjler, et HMS-tov er virkelig tungt som tøjler og jeg er bare ikke særlig god til at ride med træktov, så det er absolut almindelige tøjler der passer mig bedst! smiley


  • #16   19. okt 2012 jeg pejer bare at bruge hms tovet til tøjler, eller almindelige tøjler smiley Det er helt lige meget! men bare husk at sætte karabinen eller hvad der nu er på tøjlen, i BEGGE lykker på rebgrimen, så begge ender at tøjlen sidder i begge lykker, hvis der bare sidder en i hver, risikere du er rykke hele rebgrimen incl. knuderne skæve smiley

  • #17   19. okt 2012
    Tøjlerne sættes i den løkke der er under hestens hage.

    Men ikke alle heste forstår det da tøjlen jo normalt sidder i siden af grimen, trensen osv. så jeg har ingen sucess haft med rebgrimen :o)


  • #18   19. okt 2012 Jeg plejer at sætte karabinhager på tøjlerne, eller et træktorv, og så sætte tøjlen fast under hestens hage smiley

    (link fjernet)


  • #19   19. okt 2012 Der er tre måder at ride i rebgrimer.

    1) Du binder tøjlerne i træktov løkkerne under hagen. Den er nok mindst præcis, men jeg bruger den en gang i mellem til kort tur på den ene, der er vant til bosal og meget let at styre. Binder bare den anden ende af træktovet ind i løkkerne på samme måde som det startes. Er western rytter og vant til tunge tøjler.

    2) Du køber en rebgrime med ringe indbundet i næsebåndsknuder. Den fungere som en sidepull hvis du passer den rigtig til. (den skal ikke være for løs under hagen)

    3) Rebgrimen bruges som en "reb bosal"... Stykkerne fra næsebåndet til fiador og fra fiador til halsen er lavet ekstra langt. Derefter bindes der en mecate OVER fiador knuden. Mecaten tilpasser rebgrimen til og den bruges som en bosal. Den er så blød at den ikke helt har effekten af en bosal, men mange er tilfreds med.

    Mulighed 1 kræver bare en almindelig rebgrime. 2 kræver en med indbundet ringe, men kan stadigvæk bruges til almindelig jordtræning også. 3 passer ikke med mindre mecaten er på. Den kan godt bruges til jordtræning med hale ended af mecaten og du kan også rette tøjlerne helt kort for at du har en længere tov (en mecate er næsten 7m i længde hvis den er lavet rigtig).



Kommentér på:
Ridning med rebgrime - tøjler?

Annonce