{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.113 visninger | Oprettet:

tilkøre fjordhest. {{forumTopicSubject}}

hej.
Jeg har sat mig for at tilkører min pony som jeg har haft i et halv år nu.
Hun er 12 år, så synes da det er en fin aldre til det. smiley
Fra tideliger ejer, har hun været igang med at tilkører hende, så hun skulle være van til seletøj osv, men mangler hvis det sidste at få vogn efter sig.

Jeg vil hører om der er nogen der have nogen gode råd?
eller kendte nogen her i vestjylland der kan hjælpe med at tilkører en pony, da jeg ikke selv har prøvet det før. men har tænkt mig at tage det stille og rolig, og se hvad der sker.

er der nogen der har et par råd? før jeg selv hopper ud i det.


på forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilkøre fjordhest.
  • #1   5. dec 2012 lad vær og få en profesonel til at hjælpe dig. hesten er flugt dyr og har du ikke prøvet det får. og der skeer noget ødelægger du mere end du gavner.

  • #2   5. dec 2012 Ved ikke lige, om Birken ligger i vestjylland, men prøv at kontakte dem, om de tilkører andre folks ponyer smiley

  • #3   5. dec 2012 birken tilkøre ikke men de hjælper gerne og det er onsdag aften man kan komme i sommer halvåret. men såg efter en lokal kørerforenning de er behjælplige med at få din hest tilkørt.

  • #5   5. dec 2012 jeg kunne bare godt tænke mig selv at tilkører hende, også få lidt hjælp af en anden.

  • #6   5. dec 2012 derfor jeg ville hører om nogen gode råd? smiley

  • #7   5. dec 2012
    Godt råd; allier dig med en der har erfaring med kørsel :o)


  • #8   6. dec 2012 prøv at kontakte vestjysk køreselskab, måske de kan henvise til en der kan hjælpe dig. Kender desværre ikke lige nogen der tilkører i vestjylland.

    Men ellers holder flere af køreselskaberne forspændingsdage, hvor man får hjælp til tilkørslen, men selv er med til det


  • #9   7. dec 2012 Jo, Birken tilkører smiley
    Det er Midtjysk Køreselskab (som holder til på Birken), der har træningsonsdage, hvor man kan få hjælp - fortrinsvis for medlemmer af foreningen, naturligvis smiley

    Blot lige for at skille det ad.

    Der er flere kuske i vestjylland, der sikkert godt vil hjælpe dig - og hjælp skal du have. Det kan godt være at hesten bare trasker fint afsted, når der kommer en vogn bagefter - men det kan også godt være at den eksploderer, og hvad vil du så gøre?

    Jeg kunne nævne et par navne som Kurt Pedersen og Niels Jørn Munkholm. Kig på Facebook under disse grupper: "Fjordhesten Danmark" eller "Kørsel med hest og vogn". Du kan også oprette et indlæg i debatforum på www.fjordhest.dk (hvis du er medlem af Fjordhesten Danmark).


  • #10   7. dec 2012 Hov glemte at skrive, at du skal være helt sikker på, at hesten ikke har en dårlig oplevelse bag sig, eftersom tidligere ejer åbenbart har opgivet på halvvejen.

    Hvis en hest først har været løbsk (eller har vist sig at ville sparke vognen i smadder), så kan det være et temmelig farligt projekt at gå i gang med.


  • #11   8. dec 2012 Nej nej - lov mig lige, at du ikke selv går igang.....det kan gå så gruelig galt!

    Træn en masse i lange liner - start på banen og når alt virker herinde....så ud i naturen, langs vejene osv. Skridt, trav, dreje, stop og stå stille skal sidde helt i skabet.
    Så finder du en fra køreselskabet som kan hjælpe til resten af vejen - en virkelig erfaren kusk/tilkøre. Der er forskel på om det er en der bare har kørt med sin egen hest i nogle år og så en der har forstand på tilkørsel.

    Jeg kører selv med en shetter og heller ikke de små er legetøj! Jeg har fundet en fra shetlænderforeningen som også sidder i bestyrelsen i køreforeningen - har smidt min shetter i traileren og kørt et godt stykke for og være med til træning. Her er der folk til og hjælpe og gribe ind, hvis det går galt.

    En shetter har man en vis magt over størrelsesmæssigt, men med en fjordhest i panik der er man sgu prisgivet...

    Den bette af min er god foran vognen og vi har nu været på tur - men intet er sikkert.
    Jeg kan sige dig, at jeg var glad for, at hun sad ved min side, da en bil bakkede ud af en indkørsel og over en avis.....det gav et SKRALD af den anden verden og min bette pony blev så forskrækket at han sprang i luften og knaldede begge bagben lige bagud og det tog noget tid og få ham til og falde til ro igen.

    Så også selvom ponyen går pænt for vognen....så kan der lynhurtigt ske noget og så nytter det ikke, at vi sidder deromme i vognen og ikke har den mindste erfaring og gøre godt med smiley

    Men start med træning i lange liner....jo mere jo bedre smiley


  • #12   8. dec 2012 Jeg fik min Kurt tilkørt af en travtræner vi kender, og ja, de har jo også styr på sådan noget smiley Dette var dog også med henblik på ponytrav, men tilkørt, ja det blev ponyen smiley

  • #13   30. jan 2013 Malene jeg ville ikke gøre det hvis jeg var dig Naja har haft kørt med vogn og styrtede, denne gang med mig og slog sig gevaldig og hun er pisse bange for vognen derfor trænede jeg hende kun for lange liner. Det var derfor jeg ikke solgte hende som kørehest. Men valget er op til dig. Bare sør for hjælp jeg vil os nok komme og hjælpe en gang i mellem

  • #14   31. jan 2013 Ok, hvis der er tale om en hest der alerede har haft en uheldig oplevelse, ville jeg droppe ideen.
    Hvis man VIL gøre forsøget, ville jeg helt lemme at gøre det selv, og istedet sende den til en prof. og self være ærlig omkring dens fortid. Er de først rendt eller væltet med vogn, er det langt fra altid muligt at gøre dem til køreheste igen, og en prof vil relativt hurtigt kunne fortælle om der er håb for at ponyen kan komme for vogn igen eller ej


  • #15   31. jan 2013 Jeg ville aldrig turde køre hende for vogn hun er så bange efter vi havde et styrt og hun var igennem en prof bagefter og de sagde det var håbløst smiley

Kommentér på:
tilkøre fjordhest.

Annonce