{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.497 visninger | Oprettet:

"På med hingstekæden"... {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Lige for tiden har jeg set en del indlæg, både her og på hestenettet, omkring ryttere (primært unge piger i de her tilfælde) der ikke kunne trække deres - ellers alderssvarende uddannede - heste ordentligt, fordi de løb, hev, havde svært ved at stoppe eller "bare ikke ville lytte."
Og igen og igen anbefales disse piger, at "bare prop en hingstekæde på," "en hingstekæde løser det," osv.

Jeg må indrømme, at jeg er rystet til en vis grad. Når hesten ikke kan trækkes ordentligt med, ikke stopper, mm. tager det jo udgangspunkt i et dårligt indlært stopsignal. Hesten efterkommer ikke vores ønsker om dens opførsel, fordi vi ikke har formået at give den de rette anvisninger hertil, eller ikke har trænet det nok. Den ved ikke, hvad vi forsøger at få den til.

I et sådan tilfælde, ville jeg da ALTID være interesseret i en bedring, altså at hesten rent faktisk lærer at reagere på mit signal, frem for blot at proppe ekstra trykkende udstyr på, så hesten tvinges fysisk til at stoppe. I stedet ville jeg da altid foretrække at gå tilbage og genlære hesten kommandoen til stop, så jeg i længden ikke behøver det overskydende udstyr, der i mange tilfælde er til gene for hesten.

En hingstekæde er jo på ingen måde til gavn for kommunikationen og det generelle stopsignal. Piller du den efter en tid af, kan du kun forvente, at hesten er lige så dårlig til at reagere i det normale træktov som før, da den nu er blevet vant til, at signalet skal foregå på den hårde måde via hingstekæden.

I mine øjne er hingstekæden noget man vælger at bruge, i stedet for at bruge et par træninger på et genlære hesten signalet til stop, til trods for at den så vil blive nemmere at trække med generelt.

Og en hingstekæde er ikke harmløs, jeg kendte engang en ung pige og en hest, for hvem det gik galt, og så stod hesten med en brækket kæbe.. Jeg ser virkelig ingen grund til ikke at ville ofte lidt simpel træning, for til gengæld at undgå at løbe den risiko.

Så er der selvfølgelig forskel på, hvordan man bruger den. At sætte den i som normalt træktov kan jeg bedre stå inde for (jeg er dog stadig modstander af det), men folk der sætter den i som kandar, eller ligefrem over mulen, det synes jeg virkelig er ærgeligt. Både for hest, menneske og træning.

Så for at fatte mig i korthed - hvad er din mening om hingstekæden? Hvis du bruger den, har du så overvejet/prøvet noget træning i stedet for? Og hvordan bruger du den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "På med hingstekæden"...
  • #1   3. feb 2013 Jeg har ingen mening om hingstekæden, andet end at den ud fra navnet er til hingste.
    Jeg bruger den ikke, og har brugt tid på at lære min hest at gå pænt med bid i istedet for.


  • #2   3. feb 2013 FOr mig har hingstekæden været sidste udvej, jeg prøver med træktover over mulen først

  • #3   3. feb 2013 HØRT!
    Jeg synes du har så meget ret. Rigtig godt forklaret og beskrevet... og ærgerligt HG ikk har en "synes godt om" knap til TS's indlæg smiley


  • #4   3. feb 2013
    Jeg har intet imod en hingstekæde, et stærkt bid e.l hvis man har trænet stopsignalet på et sted hesten ikke løber med en og det her sidder godt.
    Og hesten så når den løber er ude af kontrol, altså ikke lige til at få kontakt med en godbid eller andet. Så har jeg ikke noget imod at man ligger noget stærkt på for at få kontakt til hesten.

    Når hesten så stopper, så ville jeg skynde mig at stoppe en godbid i munden på den hvis den er fodermotiveret så den hurtigt lærte at det kunne betale sig og lytte.
    Og når hesten lære at det kan betale sig og lytte, så skal man til sidst ikke bruge hingstekæden og man kan så putte noget mildere på.

    Men her snakker vi en hest der ikke er til at komme i kontakt med og bare smutter og ikke kan afledes med godbidder, samt har signalet på plads andre steder hvor den ikke løber.


  • #6   3. feb 2013 Enig...Shamas havde sår over næsen da han kom hjem fra USA, efter hingstekæde smiley men vi har overhovedet ikke brugt den på ham ! Så vi har aldrig forstået hvorfor han havde brug for den derovre !! Sørgeligt folk ikke gider tage sig tid til at lære hesten at gå ordentligt. Uden alle de hårde midler !!

  • #7   3. feb 2013 Jamen du kigger da bare forbi hos os, og lærer 1 ton belgier et stopsignal, når den ikke lige synes det er tid til at komme ind e.l.... god fornøjelse, skal ok skrabe dig op af vejen bagefter smiley

    Jeg oplever tilgengæld alt for ofte at folk skriver "du skal bare lære den et stopsignal" -jo jo, men hvis hesten HAR lært et stopsignal (det HAR vores belgierhoppe skam -hun lystrer det til perfektion... indtil hun lige får en anden god ide).
    Martha kan stoppes "med en sytråd" -hun er kørehest og reagerer glimrende på verbale kommandoer, og har fuldt ud forstået at i det øjeblik det strammer over næsen, skal man stoppe. Og det gør hun så, 9 ud af 10 dage når man trækker med hende.
    Men det sker altså at damen får en god ide, ser en lækker græstot, får lyst til lige at vise sin glæde med en serie bukkespring o.l. Og så er hun altså gået, fuldstændigt uden at ænse den der lille spirrevip der ihærdigt prøver at give et stopsignal...
    Hun ved hun er stærk, og hun er helt klar over at ingen af os kan stoppe hende, hvis hun først er sat i løb.

    Så derfor trækkes hun med hingstekæde -ikke fordi der flåes i den, men simpelthen fordi hun ved at HVIS hun løber, så giver det ubehag over næsen... og det respekterer hun fuldt ud.

    En trense giver samme resultat -der stopper hun omgående, når hun af og til forglemmer sig og kommer til at give den lidt rigelig gas når man trækker.

    Og brugt fornuftigt, er hingstekæden såmænd ikke farlig, smertefuld eller skadelig -så hvorfor ikke have den som ekstra sikkerhed, når man står med en vanskelig hest


  • #8   3. feb 2013 Hellere end kontrolleret hest med en hingstekæde på, trukket af en uansvarlig person, end en ukontrolleret hest uden kæde, trukket af en uansvarlig person..

    Hvis hesten ignorerer stopsignalet, skal der nogle gange lige markeres så hesten mærker det ikke er en mulighed.. Derefter kan man jo tage den af.. Hellere det, end dem der putter træktovet igennem munden..


  • #9   3. feb 2013 Og får hesten sår over næsen, har man altså ikke bare brugt hingstekæde...enten har den kæde været udstyret med et eller andet grimt, eller osse har man i DEN grad misbrugt kæden... det er o altså ikke kædens skyld at nogen mennesker har behov for at misbruge den

  • #10   3. feb 2013 For mig er en hingste kæde en som jeg har brugt nå jeg ville tage billeder af min hope med trense sys det så pænere ud med sådan en på =)

    Har så også brugt den til hingste meeen meget sjældent jeg har sat den anderledens end normalt træktov..


    Jeg har aldrig rigtig haft brug for den "effekt"


  • #11   3. feb 2013 Det er også sjovt som folk bruger time vis på at træne dressur øvelser og springning, men sådan noget som at trække med hesten. Det forventer de fleste at hesten bare skal kunne, i stedet for også at træne det???

    Giver dig ret, det er en unødvendig metode, som kun bør bruges af folk der ved hvad de gør, og ikke misbruger den. Så kan man så også vende den om og sige; hvis folk ved hvad de gør, hvorfor så bruge et hjælpemiddel som den??


  • #12   3. feb 2013 Derud over mener jeg hun en hinstekæde skal UNDER kæben dem som drejer den over mulen eller gennem munden er total bims er min holdning.. Det IKKE ok..

  • #13   3. feb 2013 Menneskes sikkerhed frem for alt. Hvis alternativer er at nogen kan komme til skade eller udsættes for fare, bare fordi man mener at man kan lære en hest stopsignal, ja så er det da virkelig bedre med en hingstekæde.

    Et kraftig ryk fra en hest kan give en alvorlig skade i nakke og skulder og ryg, taler af erfaring, så her er der bare ingen kære mor, kan hesten ikke gå ordenligt, så er det bare ærgeligt.


  • #14   3. feb 2013 Altså i bund og grund giver jeg dig helt ret! Man må tage det fra bunden og træne, træne, træne!

    Dog vil jeg ikke tøve med at bruge den (eller andre hjælpemidler), hvis hestens opførsel kunne have sikkerhedsmæssige konsekvenser.
    Et eksempel herpå kan være, at jeg engang havde en hest, som havde rundet de 10 år, var sød, nem og rar. Du kunne have den med alle steder, men indimellem tog fanden ved den, når man trak med den i grime og tov, og så skulle man helst ikke være den der trak med den, for den løb decideret trækkeren ned og fortsætte derefter nogle meter, hvorefter den stoppede.
    Jeg begyndte dengang til akademisk undervisning ved en meget erfaren og dygtig træner, med mange års erfaring på bagen!
    Nå, men hun observerede så dette i over t kvarter, kom derefter ud med hendes kapsun og gik en runde med ham, da han løftede hovedet (låste nakkemusklerne), for at løbe hende ned, gav hun et ordentligt ryk i kapsunen!
    Siden den dag gjorde han det aldrig mere!
    Jeg havde dog hingstekæde på ham, når vi var ude til stævner osv, for en sikkerheds skyld. Men kom aldrig til at bruge den de efterfølgende fire år jeg havde ham!

    Så nej, igen tvangs- eller hjælpemidler, medmindre man risikere sin egen eller andres sikkerhed, ved at lade være smiley


  • #15   3. feb 2013 Du kommer bare. Har 1 stk 6 års unghest som har fundet ud af at hun bare kan smutte når det passer hende. Har ganske enkelt ikke været nok efter hende med at stoppe fordi jeg har været bange for hun sparker mig og så har hun fået lov. Det har så bidt mig bagi.
    Har dog ikke brugt den endnu, men skal se om den hjælper.


  • #16   3. feb 2013 Lisaa_maria -osse du inviteres gerne på besøg til en hyggelig dag med Martha. Det handler ikke om manglende træning (hun er faktisk trænet i "gå-pænt" både af os og hos prof da hun skulle tilkøres), og trækkes dagligt til og fra fold. Og 90% af tiden går hun osse ganske pænt... indtil hun så ikke gør det længere.

    Hvis du mener du kan lære hende at lystre det 100% af tiden, så kom endeig forbi... du vil ikek være den første der har gjort forsøget uden succes


  • #17   3. feb 2013 Og ang hvor kæden ska være... herhjemme kommer den over næsen. Altså fra den ene siden af grimen, henover næsen og om til den anden side. Trykket kommer således på næseryggen, ikke på kæben. Det giver en væsentlig bedre effekt... i hvert fald hos os.

  • #18   3. feb 2013 Vi har haft én hest vi har haft hingstekæde på og har absolut ingen betænkning ved det.

    Dette er en hest, der fra føl er trænet efter indlæringsteori, yderst tålmodig og varieret træning. Og kan normalt stoppe på en lille udånding. MEN den kan i enkelte situationer opføre sig ekstremt hingsten og ude af stand til at lytte til signaler.

    Efter at være "skredet" et par gange, beslutte vi at der i disse situationer altid skulle være en hingstekæde på.
    Vi har et almindelig tov i ham og håndtere ham derigennem som normalt, men hingstekæden er vores "sikkerhed" så vi altid har mulighed for at stoppe ham.
    Han er en stor fyr på 175, og det er ikke ansvarligt, hverken for andre mennesker eller ham selv, at han stikker af.

    Jeg er HELT ENIG i at dette skal trænes, trænes og trænes. Men nogle gange kommer vi mennesker til kort, og så er man nød til at være sit ansvar modent.

    Han er nu 10 år og disse tilfælde kommer meget sjældent og kun i byen. Han er som nævnt ekstremt godt trænet og yderst skarp på sine signaler.
    For mig, er det ikke muligt, eller ansvarligt, at træne denne adfærd i den situation uden en sikkerhed.

    Enig i at dette er et skarpt hjælpemiddel, men som alt andet er man nød til at sætte sig ind i hvad man arbejder med. Og derfor må man forvente at folk der tager dette i brug, ved hvad de har med at gøre.

    Men lige omkring heste der "skrider" er jeg meget sort/hvid. Det er for farligt at have heste der stikker af! Hvis en hest jeg har ansvaret for, løber ud på en vej og slår mennesker ihjel, ville jeg ikke kunne tilgive mig selv.
    Om vi sætter os selv i risiko er et, men uskyldige mennesker og dyr, skal ikke rammes.



  • #19   3. feb 2013 Michelle
    Jeg siger ikke at jeg kan lære din hest at lystre. Men jeg synes at det er underligt at folk træner alt muligt andet, men noget som dette forventer de fleste at hesten kan.

    Men hvis din hest går pænt 90 % af tiden, er det så ikke også fint? Hvorfor så smække en hingstekæde på 100 % af tiden?? Heste er jo levende dyr, og fordi man har trænet sin hest i at lystre, får man jo ikke et garantibevis på at den aldrig stikker af mere.

    Men nej tak til invitationen, det må du selv rode med smiley


  • #20   3. feb 2013 Hvis hesten går pænt går den vel også med slasketov og så gør hingstekæden da ingen gavn? Hvorfor så ikke bruge den hele tiden så man har den klar til når hesten smutter? smiley

  • #21   3. feb 2013 Lisa-Maria -nej de er jo netop ikke godt nok. Hun løber jo ikke fordi hun bliver bange (det kan ske for enhver, og den slags sker jo heldigvis sjældent). Hun løber fordi hun kan... Og ville du synes det var godt nok at hun lystrede 90% af tiden, hvis det var dig der blev rendt ned på stævenpladsen, dig der lige stod i vejen når hun buldrede ind gennem stalddøren e.l.?
    -ikke rigtigt vel?

    Jeg ved jo altså ikke præcist hvilken dag hun beslutter at en springtur udover markerne kunne være sjovt. Derfor er hun nødt til at have den på 100% af tiden. Det er nemlig ikke i bestemte situationer eller bestemte steder hun smutter... der er ganse enkelt når hun lige har lyst... og ikke har kæden på, for når den er på, gør hun ikke engang forsøget.

    Og de fleste jeg kender som har en hest der er bøvlet at trække, træner det faktisk. Jeg kan ikke genkende den der "det skal den kunne automatisk"... faktisk er det noget langt de fleste jeg kan komme i tanker om, har lært deres heste som føl/ungheste eller hvornår kræet nu er kommet i hænder.


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #22   3. feb 2013 Jeg bruger hingstekæde til min fjordhest, når vi går ture pga. vægten. Den sidder som et alm. tov eller over næsen med lammeskind omkring og det er meget sjældent, den bliver brugt, da min pony for det meste bare går, men i situationer hvor den bliver bange, så er den altså stærk og så er det rart med kæden.

  • #23   3. feb 2013 Ego Sarah
    Kan sagtens følge dig, og synes egentlig også at det ville være rigtig smart. Men jeg vil bare nødig give min hest det kæmpe ryg, når den stikker af og jeg bliver forskrækket, eller noget smiley
    Men hvis man føler sig mest sikker sådan er det da klart det man skal smiley Hesten kan jo mærke hvis du går og er nervøs hele tiden smiley


  • #24   3. feb 2013 Lisa-Maria: nu er heste jo desværre ikke tidsindstillede robotter, så man kan aldrig vide hvornår de 10% opstår. Ergo må man af sikkerhedsmæssige årsager have den på 100% af tiden.

    Udover det, så håber jeg for guds skyld ikke at der er nogle der ordret "trækker" deres hest!? Når man "trækker" den er dett vel et begreb for at man har et tov eller lig.n. i sin hest, og hesten derfor følger en. Hvis det er det, hvad er problemet så i at have en hingstekæde på? Hesten mærker da ingen forskel!
    Og hvis man er så urutineret at man ikke kan finde ud af at gå med en hest, og går og rykker og trækker i tovet som voksent menneske, så er man i min verden alligevel ikke ansvarlig og forståelig nok til at have med heste at gør!


  • #25   3. feb 2013 Lisa Maria - Kan slet ikke sætte mig ind i din tankegang omkring at det er fint, der kun er kontrol over hesten i 90% af tiden?!

    Der er ingen garantier med heste, men vi burde som minimum stræbe efter at have kontrol over dem 100% af tiden.


  • #26   3. feb 2013 Michelle
    Det er bare ikke alle der får deres hest som føl/unghest. Mange køber heste som fx. 10 årig. Hvor de så ikke mener at træning er nødvendigt. Men lad nu den lægge for vi hører jo ikke det samme smiley

    Men du må bare forstå at heste ikke gør noget fordi de synes det er sjovt med en løbetur ud over marken. De lever på instinkter, og tænker ikke som mennesker.
    Og forresten vil de fleste heste altid undgå at løbe ind i mennesker, så det vil forhåbentlig ikke ske smiley


  • #27   3. feb 2013 Michelle
    Det er også fint du har det sådan. Men jeg kan fint holde mine heste i et alm. torv smiley

    Men kan da godt se at med sådan en stor hest du har, er det måske svært, og der er en hingstekæde måske nødvendig smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #28   3. feb 2013 Lisa-Maria: Hvad så hvis det er mens, man går ved eks. en vej med hesten? smiley

  • #29   3. feb 2013 hønsemus
    Jamen hvis du har det sådan er det fint smiley Jeg kan bare godt holde mine hest i et alm torv smiley


  • #30   3. feb 2013 CFS
    Er det ikke lidt farligt, ligemeget hvad at gå ved en vej med en hest?? Så ville jeg hellere sidde på hesten. Plus hvis den så virkelig løber, eller bliver bange, så vil jeg da heller ikke så gerne brække snuden på den. Så jeg ville fraråde at trække ved vejen smiley


  • #31   3. feb 2013 Men det der med hele tiden at være på den sikre side, og sikkerhed først osv. Vil det så også sige at vi skal gå rundt med cykelhjelm på hele tiden (også i det daglige) fordi der KAN jo ske noget???

  • #32   3. feb 2013 Jamen hvordan vil du så gøre en fx unghest trafiksikker Lisa-Maria ? Det kan jo ikke lade sig gøre smiley

  • #33   3. feb 2013 Sæt dig op på den??

  • #34   3. feb 2013 Hvad skulle en cykelhjem hjælpe dagligt? At forhindre en bule, hvis du render ind i køleskabet eller sådan noget? smiley

  • #35   3. feb 2013 Nix! Du sætter dig godt nok ikke op på en unghest første gang den er ude ved en landevej! Det kan da være livsfarligt!

  • #36   3. feb 2013
    Jeg tror de fleste ville foretrække at trække hesten i et løst tov :o)
    Det er desværre bare sådan at nogle heste er fx. meget foder motiveret og smutter så når de sær muligheden for græs, hø eller anden mad og så er det knapt så heldigt hvis man står med et træktov og ikke kan forhindre dette så hesten lære at den kan.
    Sådan en fjordhest der har fået øje på en græstot den MÅ spise, de er ikke lette at stoppe, især ikke når den en gang er sluppet afsted med det.

    Ligesom nogle heste er ret flokmotiverede, uden nødvendigvis at være seperationsangst og derfor fx. smutter hen til en anden hest hvis denne løber, så er det heller ikke fedt ikke og kunne holde hesten.

    Skal man holde sig væk fra farlige situationer med heste, skal man helt holde sig væk. Ligesom det ofte for mange kræver at gå ved vej, for at komme i skoven eller væk fra ejendommen og det er da lidt trist at skulle nægte folk at trække ved vejen, så hesten kun kan se banen og stedet den står.


  • #37   3. feb 2013 Hvis du falder, eller bliver påkørt. Ved også godt at det var en underligt eksempel, men det er mere pointen i at man kan jo ikke hele tiden gå og være bange for der kan ske noget. Så kan man jo ikke leve livet.
    Men lad os lade den være, for det bliver vi vidst ikke enige om smiley


  • #38   3. feb 2013 Lisa-Maria: Så man skal bare sætte sig op på en unghest der ikke er trafiksikker og så ud på vejen?

  • #39   3. feb 2013 Nej, jeg kan godt se hvad du mener. Men ting man ved potentielt kan være farlige, dem tager man selvfølgelig sine forholdregler imod! Det er ligesom at køre med sikkerhedssele. Det kan give dig forfærdelige skader, brandmærker, bøjede ribben ved en middelhård opbremsning, men det kan også redde dit liv ved en voldsom katastrofe ! Det er den samme holding jeg har med hest, og med alt andet! smiley

  • #40   3. feb 2013 hønsemus
    Hvis din unghest er tilredet, vil jeg mene du godt kan. Og som sagt længere oppe.. Der sker flere alvorlige skader nede ved hesten end når man sidder på hesten. Men det er også bare MIG der ville foretrække at sidde på hesten. Du kan bare gøre hvad du synes er bedst smiley


  • #41   3. feb 2013
    Man tager ikke en tilredet hest og smutter ud i trafikken uden at kende dens reaktioner på trafikken, det vil jeg ikke nyde noget af :o)


  • #42   3. feb 2013 Den bliver jo aldrig trafiksikker hvis ikke du kommer ud i trafikken med den? Da jeg tilred min pony, red jeg ud i trafikken med den. Trak godt nok ikke! Følte mig mere sikker PÅ hesten. Men gør hvad i vil, jeg gør bare hvad JEG har det bedst med smiley

  • #43   3. feb 2013 Lisa-Maria: Du siger vi skal lade det ligge, og ja, jeg ved godt vi ikke bliver enige. Men har du nogensinde prøvet at trække en unghest ud i trafikken for første gang, som selvfølgelig er dybt frustreret og ikke forstår hvad der sker endnu, fordi den skal til at lære det? For det kan gå grueligt galt, hvis de sidder på hesten samtidig i hvert fald! smiley

  • #44   3. feb 2013 Jeg synes det er mere farligt at trække med hesten smiley

  • #45   3. feb 2013 Det skal du også have lov til, men du har godt nok været mere end umådelig heldig, hvis du selv har gjort det med din hest! smiley

  • #46   3. feb 2013 Jeg siger jo heller ikke at du skal ride ind i aalborg bymidte, men gradvist ride længere og længere ud i det mere trafikeret . Du kan jo starte ved en stille og rolig landevej ??

  • #47   3. feb 2013
    Nej det gør den ikke, men jeg vil blive på jorden først istedet for at risikere at sidde på en hest der styrter ukontrolleret i fuld galop ved en vej. Det duer bare ikke. Bliver hesten bange, så kan man godt smide sit stop signal væk med en hest i panik.

    Har siddet lidt for mange gange på en ustyrlig hest, så det har jeg ikke lyst til igen. Jeg ville for det første se om jeg kunne vænne den til en bil på gårdspladsen først også starte på jorden i trafikken hvor jeg har mulighed for at slippe hesten hvis jeg ikke kan holde den dvs. mit liv reddes hvis det går galt for hesten.
    Samt hesten kan løbe hjem uden jeg falder af og uden den forstyrres af mig.

    Jeg føler langt større kontrol over en hest fra jorden.


  • #48   3. feb 2013 Det kan da også være farligt at trække med hesten? Så skal jeg da også være heldig hvis der ikke sker noget? Og nok har man måske en hingstekæde på, men hvis hesten virkelig vil løbe gør den det også, og så vil den da skide en kæde et stykke.. Og måske er den også så hurtig at du ikke når at få nok fat, og så løber hesten fra dig og sparker dig i hovedet??

  • #49   3. feb 2013 Jeg indrømmer gerne jeg bruger hingstekæde når jeg græsser med min part, dette er kun fordi han kan finde på at løbe mod folden (de løber på folden via løbegang og det er der vi skal græsse) så det er kun af sikkerhedsmæssige årsager. Dog bruger jeg den ikke, han ved ligesom bare den er der, og gør så intet og hvis jeg endelig gør løsner jeg den igen efterfølgende

  • #50   3. feb 2013 krikken
    som jeg skrev før, man starter jo self. ikke ud ved en vildt trafikeret vej?? men ved en rolig landevej..


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #51   3. feb 2013 Min var heller ikke trafiksikker og jeg startede med at gå ture med den ved veje med hingstekæde eller trense.

    Og ja, selvfølgelig kan den løbe, hvis den vil, men det er da bedre at gøre et forsøg på at stoppe den frem for bare at lade den løbe. smiley Den kan jo også løbe, selvom man rider den. smiley


  • #52   3. feb 2013 Men jeg synes da også det er i orden at have hingste kæde i, hvis bare man tager den i betragtning, og ikke river så hårdt som man normalt ville gøre.

  • #53   3. feb 2013 CFS
    hovedtøj vil jeg også mene er noget andet, ville hellere trække i sådan et, end en hingstekæde smiley


  • #54   3. feb 2013
    Selvom det er en rolig landevej, så kan det stadig være en farlig oplevelse for en hest at en bil kommer bag fra med 80km/t ud af det blå :o)


  • #55   3. feb 2013 Lisa-Maria: Man starter jo ligesom der hvor hensten nu står!
    Jeg synes det vil være livsfarligt det du gør, men har du det bedst med det, er det selvfølgelig det du gør! smiley


  • #56   3. feb 2013 Krikken
    Jeg skridter jo nok heller ikke ud alene, og heste er jo flokdyr. Så har man en gammel erfaren hest med sig, bliver den nok der, og forholder sig mere roligt smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #57   3. feb 2013 Det kan du have ret i. smiley

    De første mange gange for min ved veje var forresten også rideture med andre, trafiksikre heste. Det fungerede udmærket, også selvom det var ved rimelig trafikerede veje og inde i byen, men han var ikke helt trafiksikker, da han blev flyttet til et nyt sted, så der tog vi den fra jorden, da det ikke var så tit, de andre red ture.


  • #58   3. feb 2013
    Desværre ikke en garanti for at den anden hest forholder sig roligt, at man har en anden med - det ser jeg ihvertfald med jævne mellem rum at en hest spooker eller løber, men de andre gør ikke. Grundet at de andre ikke er bange for hvad end hesten nu reagere på :o).


  • #59   3. feb 2013 Hva så når man har to shetlændere og en stor unghest? Hopper du så op på unghesten og sidder med tøjlerne i en hånd og shetteren i et tov i den anden? Og en anden ting, bliver en unghest bange for noget, fx i grøften, og hopper ud på vejen samtidig med der kommer en bil, så gør den det uanset om der er en anden hest med, eller om du sidder på den eller ej smiley
    Løber den, løber den i mange af tilfældene også selvom en anden hest er der, den vil dog for det meste hurtigere stoppe og komme igen. Men panikanfaldet får den næsten uanset smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #60   3. feb 2013 Det kan man jo heller ikke være sikker på, hvis man går alene med den. smiley

  • #61   3. feb 2013 Krikken
    Hvis du synes det er for farligt på den måde jeg foretrækker. Vil jeg da synes at du skal gøre hvad du har det bedst med. Det er også bare en metode som jeg har brugt og som fungerer rigtig godt!

    De fleste jeg kender, gør det også sådan. Kender kun 1 der har trukket med sin hest ved vejen, for at gøre den trafiksikker. Hun trak med et horsemanship torv og en rebgrime. Det resulterede i at hver gang man tager fat i den hest bliver den virkelig bange, og den er hele tiden nervøs, fordi den er bange for at blive rykket i.
    Vil ikke mene at den havde haft mere gavn af at blive trukket i en hingstekæde, tror faktisk den havde været værre så. Da det giver et lidt hårdere ryk, og hesten har en utrolig tyns knogle ved snuden.


  • #62   3. feb 2013
    Nu handler det også om at kende hesten :o). Hvis hesten er bange for at blive taget i, i en rebgrime, så er det nok ikke liiiige det rigtige valg og måske ikke lige den rigtige måde rebgrimen er blevet brugt på.

    Derfor vælger man selvfølgelig noget som hesten reagere på, men ikke frygter og er bange for som du beskriver. Hesten du nævner kunne måske have nøjes med en almindelig grime, hvem ved, jeg kender ikke hesten.

    Mit valg vil nok være en trense, men igen det kommer an på hesten :o)


  • #63   3. feb 2013 Enig med Krikken ! smiley

  • #64   3. feb 2013 Du forstår mig ikke...
    Du mener du at det mest sikre er en hingstekæde, og nogle siger faktisk at den burde være på hele tiden??
    og som i siger så kender man jo ikke hesten i trafikken, så efter det i siger så burde hende der jo have smækket en hingste kæde på i stedet, og hver gang den så blev bange, skulle hun rykke i den for at stoppe den. Så tror jeg godt nok du havde en ødelagt hest, i hvert falde i denne hests tilfælde..


  • #65   3. feb 2013 Hvis man ikke kan trække sin hest uden en hingstekæde, så er der noget helt galt i hestens grundtræning uanset hva hesten vejer og om den er hingst eller ej.

    Jeg har håndteret hingste i mange år, også i nærheden af hopper, og jeg har aldrig brugt en hingstekæde. Hvis en hingst/hest er dum i låget, så bruger jeg højst en kapsun + en sund portion træning.

    Min egen hest gik som hingst til han var 3 og eftersom han har været til kåring kender han fint til hingstekæden. Så købte jeg ham og jeg har haft ham i 3 år og i de år har han ikke været i nærheden af en hingstekæde andet end en gang... en ny pige skulle trække ham på fold og smed hingstekæde på ham.
    Bagefter sagde hun til mig, "sig mig er din hest vant til hingstekæde, han virkede til at han kendte den meget godt, han havde i hvert fald respekt for den". Så sagde jeg nej, det er skam noget han husker fra flere år tilbage og vær sød ikke at bruge den igen, min hest skal ikke i nærheden af hjælpemidler som giver "respekt".

    Jeg vil hellere overlade min hest til en træner, som ved hvad de gør, end at bruge smerte til at træne hesten. For en hingstekæde giver smerte, det er jo derfor hesten reagerer på den, og så kan I benægte det eller være realistiske omkring dens funktion, frit valg smiley Og hvis I bruger den så blidt, at den ikke giver smerte (som flere siger de gør), hvorfor har I den så på? Så er det jo ikke andet end et træktov.


  • #66   3. feb 2013
    Nej, det mener jeg ikke :o). Jeg mener man KAN bruge en hingstekæde, man kan også bruge andet som man mener er sikkert for hesten og som hesten reagere på; trense, rebgrime osv. - det kommer an p åhesten.

    Men jeg ser intet galt i det hvis det er en hingstekæde som fungere. De som har hingstekæden på hele tiden her i indlægget har en hest der 90% af tiden lytter, men de sidste 10% bliver motiveret af fx. græs og MÅ spise den tot, så er det hesten skal stoppes så den ikke lære at den kan.

    Du misforstår fuldstændigt :o). Ligesom jeg ikke forstår hvor du får fra at " rykke i den for at stoppe " - hvor står der man skal rykke i den?

    Hende du nævner burde have fundet noget der passer til hesten, noget hun kunne styre den i hvis den blev bange eller ville hjem, men noget den ikke var bange for.


  • #67   3. feb 2013 Sig b
    Meget meget enig


  • #68   3. feb 2013 Jeg bruger hingstekæde på min når vi skal ud og gå nye steder, da han godt kan blive lidt nervøs. Jeg bruger den fordi jeg føler mig mere sikker når han har den på. Dog bruger jeg den kun ved nye steder. Fx. Er jeg lige flyttet ud på en anden gård og imorgen skal han ud og gå tur i landsbyen, der får han den på fordi han bliver svær at holde når vi er nye steder.

  • #69   3. feb 2013 Krikken
    jamen hvad hjælper det så at have en hingstekæde i hvis ikke man skal rykke?? Så er det som sagt bare et alm torv??


  • #70   3. feb 2013 Jeg bruger grime og træktorv til min hingst, ikke engang igennem under kæben, og ville fortrække at han aldrig skulle have bid i hans følsommen mund, men reglerne til udstilling er bare sådan at han skal have det bid i munden, så må vi jo bøje os:(

    Han er altid lettest at styre med grime og træktov ude som hjemme og også når han skal bedække for hånd, for han er en nem hingst der respekter små signaler og sådan burde alle hingste være, for jeg mener kun der skal avles på dyr der kan håndteres og har et fornuftigt hoved, ellers kan der jo komme nogle grumme oplevelser ud af de afkom smiley


  • #71   3. feb 2013 Jeg har ikke noget imod hingste kæde. Bruger det selv. Ikke hver dag, men hvis min pony ( primær mig søsters 3'er pony ) løber flere gange når man trækker på fold.. Jeg gider ikke blive reddet ned, eller risikere at hesten løber ud på vejen. Vil hellere have en hingste kæde på for en sikkerheds skyld, end at have en hest der løber ud og bliver kørt ned. Eller som løber væk og kommer til skade. Dog skal man ikke bruge den til at flå hovdet af hesten. Langt fra. Man skal bruge den som almindeligt trække torv, men bare at det er 10 gange stærkere så hesten er nemmere at styre.

  • #72   3. feb 2013 Og faktisk hedder hingstekæden - HINGSTE kæde, og ikke ungheste kæde... Så vil mene det er at misbruge den, hvis man bruger den på ungheste..

  • #73   3. feb 2013
    Man kan ligge pres i en hingstekæde, ligesom man kan i et træktov - et træktov kan man omvendt også rykke i :o). Man ligger et pres, holder det til hesten stopper. Ikke rykker rundt med hesten og "hakker" i den.
    Skulle jeg proppe hingstekæde på, så ville det være under kæben, igennem de 2 side ringe og den nederste, altså som så fungere som almindeligt træktov med mindre hesten smutter.


  • #74   3. feb 2013 Tror ikke at hesten jeg beskrev, havde været meget anderledes hvis den havde haft et stramt præs ved mulen..
    Sig hvad du vil, jeg synes det er synd smiley


  • #75   3. feb 2013 Jeg har en unghest på 3 år til maj, og ham bruger jeg hingstebid på når vi går tur på vejen! For min og andres sikkerhed, da han jo skal lære at gå i trafikken, og det burde de lære enden du sætter dig op, da de også føler sig mere sikker, det gør min, når jeg går ved siden af ham.....
    Jeg ønsker ikke at sidde på rygge af en hest, som aldrig har været i trafikken før, for hvis den f.eks. løber ud foran en bil eller andet, vil jeg ikke have den samme kontrol over den, som hvis jeg stod på jorden sammen med den!!!

    En hingstekæde, kan også bruges, og sådan en vil jeg bruge når jeg skal til kåring med ham, for alle sikkerheds skyld (da jeg ikke selv skal løbe med ham)....

    Vi skal ALLE huske at vi har med et MEGET store dyr at gøre, og at de kan slå og ihjel eller sætte vores og andres liv på spil hvis vi ikke tænker os om....
    En hingstekæde eller et hingstebid, skal jo bruges med omtanke, ellers må vi få hjælp til bruge det, så vi får den rigtig hjælp ud af det, uden at skade hesten....

    Jeg lærte da jeg begynte til ridning......
    Husk på at du har med et dyr at gøre, og du kan aldrig sige at, du stoler 100% på den!! For hestene har et flugtinstinkt, og du ved ALDRIG, hvornår den bruger den del af hjernen..... Så stol max 80% på den!!!!
    smiley


  • #76   3. feb 2013
    Det er ikke over mulen, men under - som en kæde på pelham, kandar osv. :o).
    Igen, du misforstår mig igen igen; jeg siger ikke det SKAL være en hingstekæde jeg siger det KAN være en, det kan også være 117 andre ting.


  • #77   3. feb 2013 Karina
    Jeg er springrytter, og når jeg springer skal jeg stole på min hest. Hvordan vil jeg have at min hest skal kunne stole på mig, og stole på at der ikke ligger noget bag springet den kan komme til skade i, at det er sikkert at springe over springet, hvis jeg ikke engang kan stole på den??


  • #78   3. feb 2013 Krikken:
    Jeg tror altså ikke på, at man kan lægge pres med en hingstekæde uden at det gør ondt. Det er jo metalringe.. Heste er jo følsomme dyr, og lægger du hingstekæden under kæben, presser den jo på kæbeknoglen, når du lægger pres.


  • #79   3. feb 2013 Du tager da også alting så bogstaveligt Lisa-Maria...

  • #80   3. feb 2013 Blot et indspark til nogle der måske bruger hingste kæde, og ja faktisk kan løse det på andre måder.
    Vores gamle opstald sted, trak den store altid afsted med os. Havde vi ikke kæde på, var han iskold. Ejeren undrede sig over det var så slemt, men havde selv lidt problemt som os så den fik kæde på, ikke så meget. Pjat.
    Nu vi begge. Rykket et nyt sted hen på halm bokse. Masser stråfoder, og hesten er bare det nemmeste igen at håndtere, den var simpelhen sulten! For lidt stråfoder.

    Tror rigtig mange uterlige heste, ville blive anderledes hvis man tog sig i nakken og flyttede dem til et sted med ro og masser stråfoder.

    Jeg kan både se og mærke forskellen, vi kan kun se og ærger os når vi kigger tilbage, men kan jo ikke ændre fortiden.


  • #81   3. feb 2013
    Selvfølgelig gør det ondt :o). Det gør det med alt der foregår med negativ forstærkning. Det gør ondt, irritere, det er et pres der er ubehageligt.

    Så om det er bid, ben, pisk, grime, rebgrime, coredo osv. - alle ting kan man bruge via. negativ forstærkning og gør ofte i starten for at indlære mildere signaler.

    Og når det er ubehageligt, så er pointen jo netop at det ubehagelige - om det kommer fra en hingstekæde, bid, rebgrime osv. skal få hesten til at stoppe de sidste 10% hvor den smutter sin vej, fordi den MÅ spise den tot græs.


  • #82   3. feb 2013 Jeg synes altså der er stor forskel på om noget gør ondt eller om det bare er et blidt pres.

    Et blidt pres kan være en kollega, der lige lægger hånden på en, fordi de skal hen til kaffemaskinen. Pres kan også være en fulderik, som skubber en hårdt ned i jorden, fordi han skal forbi. Jeg synes altså, der er rimelig stor forskel på de to scenarier smiley At begge dele så kategoriseres som værende negativ forstærkning, det gør dem i min verden slet slet ikke ens.

    Og jeg er jo kæmpe fan af kapsunen. Jeg har endnu ikke mødt en hest, som kunne stikke af med sådan en på. Her har man ved hesten på næseryggen, så man kan nemt dreje hestens hoved = hesten kan ik løbe.


  • #83   4. feb 2013 Ego sarah
    Hvad skal det sige? smiley


  • #84   4. feb 2013
    Igen; det er for mig hvad der fungere for hesten :o). Nogle heste kan stoppes på en rebgrime, andre et bid, kapsun eller nogle en hingstekæde. Det kommer an på hvad hesten reagere bedst på i tilfælde af at den beslutter sig for at smutte.

    Jeg har siddet på en hest hvor man skulle lave nummeret at " dreje halsen rundt ", den var i fuld galop og så skal man dreje hovedet rundt så den ikke kan løbe.
    Det er ikke en særlig let opgave på en hest der har stivnet sin hals fuldstændigt, ligesom munden der før var blød er blevet til mursten.
    Det var ikke let og krævede en lang strækning.


  • #85   4. feb 2013 Lisa-Maria
    Man skal opbygge den tillid, og den får man ikke når man sidder på ryggen af den!!!!
    Tillid mellem rytter og hest, tager tid, og det er vigtig at man har den så hesten ydere for sin rytter...
    At bruge de hjælpemidler der er, er jo ikke for at gøre hesten noget ondt, men at sætte sin egen sikkerhed i første række!!!


  • #86   4. feb 2013 Bare man husker på ALT MED OMTANKE smiley

  • #87   4. feb 2013 Man kan lige så nemt opbygge tillid på ryggen, som på jorden smiley

  • #88   4. feb 2013 Igen, så er det bare forskellen på en kapsun og anden optømring. Når du går med hesten med kapsun, så har du ved hesten på toppen af næseryggen og det gør alverden til forskel.
    Og ang emnet, så havde en hingstekæde jo heller ikke hjulpet dig ovenpå den hest smiley Det tænker jeg til gengæld at fornuftig træning havde, eftersom det lyder til at det var noget den havde for vane at gøre.


  • #89   4. feb 2013 Det er jeg ikke enig med dig i, for alt starter ved jorden, og alt begynder ved jorden....
    Og du starter jo ikke med at side på ryggen af hesten, du starter med at stå på jorden og trække din hest, strigle den, nusse om den, sadle den op, trække den ud osv...


  • #90   4. feb 2013 Karina
    det kommer nok an på hvem du snakker med smiley


  • #91   4. feb 2013 Og tiden fra føl til ridehest, bruger man på jorden, og det er der tilliden begynder smiley

  • #92   4. feb 2013 Lisa-Maria: Fx sagde Michelle længere oppe at hendes hest smuttede når den nu synes detvar sjovt med lidt markræs og BAM så får hun af dig at vide at en hest bestemt ikke gør sådan noget for sjov. Det tror jeg såmen godt hun ved smiley
    Derefter skriver Karina at man kun bør stole 80% på sin hest da det er et flugtdyr og igen BAM så blander du springning ind i det, hvilket er et helt andet emne smiley


  • #93   4. feb 2013 Karina
    det er ikke alle der har med deres hest at gøre fra de er føl/unghest smiley

    Sarah
    Hvor vil du hen med det der?


  • #94   4. feb 2013 Du spurgte, jeg svarede?

  • #95   4. feb 2013 Sarah
    Jamen du startede med at jeg tog alt bogstavligt, bla bla bla
    Hvor vil du hen med det? er det ikke også at komme uden om emnet??


  • #96   4. feb 2013 Lisa-Maria
    Syntes du har en mærklig indgangs vinkel til det, for nu har jeg en unghest, og den tillid vi har fået til hinanden, er igennem den tid jeg har brugt fra jorden. Du rider jo ikke hesten når den er føl???!!! Den skal først lære, og hvis du vil have den til noget, skal den først have tillid til mennesker, og det får den kun fra jorden.


  • #97   4. feb 2013 Det er jo ikke alle der har deres hest fra de er unge?? Jeg købte fx. min hest som 9 års?? Så kan jeg da ikke opbygge den tillid med den fra føl til unghest??

  • #98   4. feb 2013 Ja, fordi du tager alting så bogstaveligt. Derfor gik jeg uden om emnet.

  • #99   4. feb 2013 Sarah
    Øhm, okay.. Det er jo din mening?? haha


  • #100   4. feb 2013 Ser ingen grund til at grine af det.. -.-

  • #101   4. feb 2013 Det siger jeg heller ikke!!!!
    Men man skal fortjene tilliden fra hesten, og den får man kun fra jorden!!!
    Alle jeg kender bruger meget tid fra jorden, når de køber hest, ung som gammel......
    Hesten skal jo lige vende sig til, nyt sted, nye heste osv.... Så er det jo vigtig at man bruger tiden på hesten fra jorden, for man sidder jo ikke på den lige fra den kommer, til man går hjem!!!!


  • #102   4. feb 2013 Karina

    Igen, tror det kommer an på hvem du snakker med..


  • #103   4. feb 2013 Lisa-Maria
    Du er 16 år, og har meget at lære........

    Jeg har haft med heste at gøre i snart 30 år, og har oplevet meget, både på godt og ondt, jeg har lært af mine fejl, og har taget ved lære....
    Jeg har fået mange skader, og ved dem har jeg lært at passe ekstra meget på!!
    Derfor skriver jeg også, stol max 80% på hesten, for man ved aldrig!!!

    Men håber for dig at du engang tager ved lære, og ikke tror på at alt forgår fra ryggen.....



  • #104   4. feb 2013 Man er skam ikke nødvendigvis klogere bare fordi man er ældre.
    Det jeg mener med at det kommer an på hvem du snakker med. Er at fx beridere, topryttere osv gør ikke ret meget fra jorden af. De fleste får andre til at sadle op og strigle, det eneste de gør er at ride. Og de klarer det skam meget godt.


  • #105   4. feb 2013 Jeg har ikke gennemlæst hele trådet.
    Men i grund og bund vil jeg sige, at en skulle har lært signalerne. Det er et spørgsmål om træning.
    En hingstekæde hører efter min mening kun i hånder af erfaren hestefolk!
    Derfor er det nødvendigt, at bedømme hver enkelt situation i forhold til hesten og hesteejeren.
    For det meste er det ikke nødvendigt, at bruge en hingstekæde, især ikke for at går den "neme" vej. Men nogle gange kan det være nødvendigt, men skulle kun håndteres fra en erfaren hestemennesker.


  • #106   4. feb 2013 Det skal selv. hedder "Men i grund og gund vil jeg sige, at en HEST skulle har lært signalerne.

  • #107   4. feb 2013
    Sig B - Træning var lidt svært at gøre i når hesten kunne stoppe perfekt for " prr ", sæde eller tøjle i alle gangarter, ganske perfekt, lige ind til den besluttede sig for at smutte :o) ( og nej, ingen seperationsangst ) Så indrømmer gerne at jeg lagde stærkere bid på fordi jeg ikke ville have ham eller jeg splattet ud på vejen.
    Men du skulle da have haft fornøjelse af at sidde på hesten der stikker af for fulde udblæsninger ud af det blå også forsøge at træne det væk :o).


  • #109   4. feb 2013 Lisa maria hvis du ellers er lidt ude i heste verdenen vil du vide at der findes mange beridere der selv sadler op og rider, og disse som virkelig går op i heste og lang levetid for heste krummer tær og siger mange grimme ting om netop disse toprytter du her beskriver. Fordi nej de ridder absolut ikke alle godt os alm. Kan ikke altid se det, men kigger du på hvor mange top heste de ødlægger på deres vej, heste der avlet til at kunne udføre de ting som der rides. Så set med børne øjne og naive mennesker så ja de får rosetter med hjem. Men hesten betaler prisen. Sørgeligt er det i min undskyld kommentaren var ikke lige relevant for emnet. Men er træt af at høre om vores top ryttere klarer sig godt. Når der gang på gang er beviser for deres metoder er kritisable og hestene ødelægges fordi de ikke bruger den tid til der skal at bygge hesten korrekt op.

    Men ja jo min mening. Og folk må jo desværre selv om at de rider deres heste i stykker.


  • #110   4. feb 2013 Jeg bruger/har brugt hingstekæde på min 9 årige hingst. Han er bom stærk. Han kommer et sted fra hvor der var flere hingste, så han skulle ligesom kæmpe om opmærksomheden til hopperne. Her er han ene hingst blandt hopperne. Så han slapper mere af.

    Han er heldigvis blevet så nem at det er sjældent vi bruger den nu. Han kan næsten trækkes i grimen til og fra fold. Jeg gør det dog ikke, min mand kan. Jeg har alm træktov på ham som bare hænger løs nu.


  • #111   4. feb 2013 Tina
    Jeg er skam ude i hesteverdenen.. Og er total uenig i det du skriver, faktisk alt. Men tror det er bedre at vi lader den ligge smiley


  • #112   4. feb 2013 Michelle - I dit tilfælde har jeg fuld forståelse for at du bruger kæden, for der er selvfølgelig tilfælde hvor udeladelse af hingstekæden er til fare for sikkerheden, og der går jeg da selvfølgelig også ind for at træffe de nødvendige forholdsregler.

    Min undren går mere på de indlæg jeg har læst, her har der været tale om unge piger, hvis ponyer "trak lidt" eller lignende, slet ikke noget med vilde springture over markerne. Og her blev de så straks anbefalet, at smide en hingstekæde på eller tage en pisk med, til at rappe hesten hvis den gik for stærkt frem. Ikke én foreslog pigerne, at træne det med deres heste. Det er heraf mit indlæg tager udgangspunkt.

    Dog undrer jeg mig over hvad du siger, angående at din hest normalt er 100% nem at stoppe, reagerer helt fint og generelt er velopdragen, men så nogen gange "bare synes det kunne være sjovt, med en springtur over markerne."
    Heste har slet ikke intelligensen til at tænke sådan. De reagerer på baggrund af instinkter og natur. Derfor er der også en grund/et mønster til din hests adfærd, af den ene eller anden slags.


  • #113   4. feb 2013
    Jeg tror godt Michelle ved den ikke bare lige syntes det er sjovt på den måde som hun skriver, men nærmere for at illustrerer at hesten kan finde på det ud af det blå :o)


  • #114   4. feb 2013 Kapsun, kapsun, kapsun.. :o)

  • #115   4. feb 2013 Lige netop Krikken -jeg har haft hesten siden jeg var 4 år. Jeg er HELT klar over at hesten ikke går og lægger skumle planer for at genere mig, og jeg er helt klar over at hesten ikke går og overvejer hvornår den næste gang kan komme på uautoriseret tur i det fri.

    Men hun er som sagt en ganske velopdragen hest. Hun har lært at når der er hovedtøj på er hun på arbejde, og så kan man faktisk placere hende hvor som helst, og hun bliver stående (uden nogen lejlighedsvise springture ;)), hun kan trækkes let og uden besvær, osse når "farlige" ting blafrer i vinden, når de andre løber på folden osv.
    I det hele taget er hun ikke en hest der sådan lige mutter i ren forskrækkelse.

    Det jeg mener med "fordi hun lige havde lyst til en springtur" er ådan set bare at hun lige har lyst til et eller andet, om det så er en bukketur eller en tot græs. Og hvor min søde og altid nemme Axel ville have lært tilstrækkelig impulskontrol til ikke bare at tage den løbetur, når nu hans menneske er i den anden ende af snoren, så har Martha altså ikke den kontrol... hun gør det når hun vil og fordi hun kan...

    The vegan -det er jo fint og godt... fås den i størrelse xxxxl smiley

    Og hvorfor kapsyn, når det andet fungerer upåklageligt, og i øvrigt uden at påføre hesten nogen mén.


  • #116   4. feb 2013 En kapsun er lige så hård som en hingstekæde, hvis det vel og mærket er en rigtig kapsun!
    Og endda næsten værre, fordi jernet altid sidder over snuden! Hvorimod en hingstekæde for det meste bruges under kæben eller som et alm tov smiley


  • #117   5. feb 2013 Kapsuner fås, så vidt jeg ved, i alle størrelser ;o)
    Kapsunen fungerer anderledes end fx en hingstekæde, da det er smertefaktoren i en hingstekæde der forhindrer uønsket adfærd (at hesten smutter fra en). En kapsun er et rent teknisk værktøj der forhindrer hesten i at løbe, uden at påføre ekstra ubehag. Derimod virker den lidt som en "næse-grime" til hunde - når hesten forsøger at trække, sidder torvet fast på toppen af næsen, og hesten bliver tvunget til at dreje hovedet rundt - så den ikke blot kan bruge halsmusklerne og trække imod, ligesom den kan i grime, hovedtøj, o.l. hvor torvet er hæftet på under kæben på hesten og trækket derfor ligger lige hen over næseryggen. :o)


  • #118   5. feb 2013 Tak, men jeg ved udemærket godt hvordan en kapsun fungere, og det har du ret i. Det jeg siger er at den kan volde lige så meget skade og smerte som en hingtekæde, hvis det dog er en rigtig kapsun og ikke sådan en i nylon som er viklet ind i neopren. Men tager du en "ægte" som fx denne her: http://www.kaabers.dk/picture.aspx?id=29078160 , kan den volde nøjagtigt de samme smerter og skader, hvis den håndteres som forkert, lige så vel, som en hingstekæde kan, hvis den bruges forkert. Der er ingen forskel i det.
    Men kapsunen har andre fordele end hingstekæden, og kæden har andre fordele end kapsunen smiley


  • #119   5. feb 2013 Hvordan kan den forvolde lige så meget skade/smerte? Kom med et konkret eksempel smiley
    En kæde strammer under kæben og derved tilføjer ubehag (=smerte). En kapsun drejer blot hovedet på hesten :o)


  • #120   5. feb 2013 Nej, der er ligesom en hjernekæde/metal inde bag noget meget tætsidende læder (igen; hvis det vel og mærket er en rigtig/ægte kapsun!). Det er i sig selv et hårdt materiale. Hvis trækkeren giver et træk i rebet, fx hvis hesten løfter hovedet pudselig, rytteren af uvist grund trækker, eller andet lignende (nøjagtig som med hingstekæden), får den noget af et rap over næsen. Selv små ryk kan virke voldsomme for en hest (nøjagtig som med kæden), og et hårdt ryk kan give et slag som den aldrig glemmer!
    Som skrevet længere oppe, har jeg set det en gang i mit liv, da jeg fik akademisk undervisning af en utrolig dygtig og anerkendt underviser. Hun havde en ægte kapsun fra spanien, og min daværende pony låste nakken og løb folk ned, hvis den ikke gad trækkes (tager for lang tid at uddybe mere). Men hun havde så observeret det, kom ud med kapsunen, gik 20 meter med ham, og i det samme han løftede hovedet og låste nakken, trak hun til!
    Han fik sådan et rap over snuden at han satte sig på røven!
    Han har aldrig rendt folk ned eller prøvet på at stikke af siden, og havde ham da i 4-5 år efter den episode smiley


  • #121   5. feb 2013 Lisa-Maria: Du skriver " Og faktisk hedder hingstekæden - HINGSTE kæde, og ikke ungheste kæde... Så vil mene det er at misbruge den, hvis man bruger den på ungheste.. " Ja undskyld mig men det var da den dummeste kommentar jeg længe har læst. At noget hedder hingst betyder jo ikke der er forbeholdt hingste. Min HOPPE har alså en hingstetand, at navnet så kommer af at det nok mest er hingste der får de tænder er jo en anden side af sagen, men ændrer bare ikke på det faktum at min HOPPE alså har en hingste tand.


    Min gamle vallak brugte jeg en periode også hingste kæde på, og dette var bestemt ikke fordi han ikke havde lært at blive trukket med, men skyldes overskuds energi. Normalt kunne han trækkes uden grime, blot med et træktov om halsen UDEN problemer, alså var det at trække ham ikke et problem. Men da han en peride stod halt, og skulle have boksro, hvor han dog skulle trækkes med i skridt, blev han eler 3-5 mrd i bok lidt vågen, og havde overskudsenergi. Dette resulterede i at han i alm, træktov kunne hoppe og springe rundet, hvis der llige var noget "farligt" i ridehuset hvor vi trak. Derfor tog jeg kæde på ham. Med den gik han stille og roligt og med læst træktov/kæde, dog vidste han da godt at kæde var der, og ja der var alså nok til at han gik stille og roligt, og ordenligt. Så der syntes jeg da det var bedre at han gik med løs kæde, fremfor stram træktov, som han sprang rundt med. Både af hensyn til min sikkerhed, men egentlig lige så meget afhensyn til skaden.


  • #122   5. feb 2013 Belinda
    Det er jo ikke fordi at jeg mener at man absolut KUN må bruge den på hingste.. Nej men jeg synes bare at det er lidt hårdt at bruge et værktøj som er lavet til hingste, til ungheste smiley
    Men igen, det kommer an på situationen og det hele, jeg er jo ikke total modstander af hingstekæden, men jeg håber bare at folk bruger den med omtanke smiley


  • #123   5. feb 2013 Lisa-Maria: Det jo sådan set det du skriver, at alt brug ud over hingste er misbrug.

    Syntes også du er noget modsigende i denne tråd, det ene øjeblik er det misbrug at bruge den, og folk nærmest mishandler deres heste ved at bruge den, i næste tråd, syntes du det er okay, bare den bruges med omtanke.


  • #124   5. feb 2013 Ikke misbrug på den måde, men misbrug af kæden smiley Tror ikke jeg har sagt at folk mishandler deres heste ved at bruge den. Lad være med at overtolke smiley


  • #125   5. feb 2013 Nej måske ikke ordret, og ja måske fremmer overdrivelse også forståelsen, syntes bare at du er meget modsigende, at det netop er ok, det ene øjeblik, men ikke det næste.

  • #126   5. feb 2013 Hmm.. Det er vel din mening?

  • #127   5. feb 2013 Jeg har gået med nogle heste som jeg selv mente skulle have hingstekæde på og en på lappen samtidig.

    Vi havde en hest ude ved os som gang på gang var hamrendes stærk og stak af i fuld fart og fik alle de andre heste med. Det er altså ikke smart med en krikke som ikke fatter den skal gå ordentlig og ikke stikke af uanset hvor hårdt du holder og hvor du placerer den når man går med nogen, at den så lander ude ved vejen sammen med alle andre heste.

    Hans ejere kunne desværre ikke gøre noget da han aldrig stak af med dem - det var kun os, selv os som var meget modige og normalt gik med de meget problematiske heste, kunne intet gøre mod ham her.

    Men jeg er enig i at til heste som bare danser, eller på en anden måde er uhåndterlig under gåning el. lignende skyldes ofte dårlig opdragelse. Men nogen er altså også bare generelt nogle værre bøller.


  • #128   5. feb 2013 Er det ikke bedre at stoppe hesten med det samme med en hingtekæde og forbygge evt. ulykker. istedet for at tage chancen fordi det nu lige pludseligt er synd for hesten at bruge kæden? - hesten er og bliver et stort dyr, som er folkdyr og løber sig fra farlige ting. uanset hvor meget du træner din hest, ved at lære den signaler, så er det et DYR med sine egne beslutninger engang imellem!
    - er totalt positiv overfor hms, hestevisker osv. syntes det er fedt, dem der laver det MEN tror også bare personligt ikke at man skal glemme at det er et dyr, der ikke tænker ligesom mennesker, og har følelser som mennesker, så det at folk han bygge så tæt et bånd til sin hest at den ALDRIG vil løbe væk fra dem, tror jeg ikke kan lade sig gøre. tror ikke hesten bliver bedstevenner med folk, tror simpelthen bare at den tolerere dens menneske og lære at det menneske kun vil den godt. - just my thoughts...

    Men fedt at du kan lære din hest(e) de signaler, smiley ! siger også bare, du kommer bare og hjælper en tidligere hingst vi har oppe i stalden af med det problem, hvis han bliver hentet fra folden efter fodrings tid - ved han simpelthen at der er foder i krybben - og skal nok få sig galoperet væk fra én, andet han har hingstekæden på. smiley


  • #129   5. feb 2013 Jeanette

    Jamen, du har da helt ret i, at det ikke er muligt at forebygge enhver form for instinktiv flugtreaktion med træning. Men ifølge den analogi, skulle alle heste jo have kæden på altid. Enhver hest kan blive skræmt, og er en hest først for alvor skræmt, kan selv ikke en hingstekæde stoppe den.

    Men igennem alle mine år i hesteverdenen, har jeg kun én gang været ude for en normalt velopdragen hest, der stak af pr. flugtinstinkt grundet en stor lastbil. Så i mine øjne er det ikke værd, at påføre hesten den eventuelle smerte fra kæden altid, for at forebygge de ganske, ganske få situationer, hvor den skræmmes i så høj grad, at et normalt træktov ikke er godt nok. Hvis så man har en hest, der ofte smutter fordi den bliver skræmt, var det måske i stedet her, man skulle sætte ind med træningen? smiley Simpelthen få tilvænnet hesten de forskellige dagligdags ting, og gøre den mere nervefast.

    Og når du siger, at hesten "nogen gange tager sine egne beslutninger" så er jeg helt uenig. Såfremt vi er konsekvente, vejledende og forståelige overfor hesten, og får den trænet korrekt (så den altså generelt er velopdragen) vil det ikke ske, at den nogen gange helt undtagelsesvist, og uden anden grund "bare beslutter noget." Det kan selvfølgelig være instinkterne der træder i kraft (hesten bliver skræmt = flugt, seperationsangst = flokdyrsinstinkt, osv.) men der er en verden til forskel på instinkter og beslutninger. Kort og kontant, hvis hesten ellers er lydig overfor vores signaler, vil den ikke bare i nogen tilfælde beslutte, at "idag vil den ikke være det." Så er der en dybereliggende grund, og så er det efter min mening her man må sætte ind med arbejdet, for så vidt muligt at undgå at skulle påføre hesten smerte, i stedet for blot at smække kæden på som forebyggelse for de helt få situationer (for den gennemsnitlige hest få gange i livet), hvor det voldsomme flugtinstinkt træder i kraft. Men det er selvfølgelig et vurderingsspørgsmål :o)

    Hvis hesten så meget ofte tager de store springture, så er der jo en opdragelses/tilvænningsmæssig grund til det, og det er så her jeg vil mene, at man må sætte ind med al den træning man kan. Dog må du forstå, at jeg selvfølgelig ikke er fortaler for at smide kæden på en hest, der ellers er til fare for sikkerheden, og hvor alt er prøvet forgæves.

    Desværre oplever jeg tit tilfælde af heste/ryttere, hvor jeg ikke synes dette er tilfældet, og hvor en smule træning godt kunne tænkes at være nødvendig. I mine øjne bør kæden være sidste løsning, og det er der beklageligvis mange for hvem den ikke er.





  • #130   5. feb 2013 jeg bruger kun nogen gange hingstekæde på min 8 års oldenborg/fuldbolds blanding, og det er når jeg skal gå ture eller på stævne pladser hvor der er meget aktivitet. Han er utrolig stærk og stor, og han har lært stopsignaler man kan hjemme stoppe ham med stemmen eller ved at tage let i grimen eller træktovet. Men han bliver nemt ophidset og det er derfor jeg vælge at have den på ham, det er lige så meget for min egen sikkerhed som for at stoppe hesten. smiley

  • #131   7. feb 2013 Hønsemusen:

    Jeg siger heller ikke, at man skal give hesten et ryk i kapsunen/rap over næsen. Man skal bare holde fast, hvis hesten løber. Så drejer den blot hovedet rundt :o)
    Også husk, at der findes "rigtige kapsuner" både i ren læder, læder med cykelkæde og de hårde med en ubøjeligt metal i næsen.


  • #132   7. feb 2013 Er faktisk til dels ganske enig med Lisa-Maria og TS.

    Og så vil jeg gerne spørge jer, hvormange af jer har lært jeres hest ikke at græsse når man går på f.eks. en mark? Hvor mange har brugt tid på at lære sin hest at et træk opad betyder at man skal følge med og være opmærksom på "rytteren" ?...


  • #133   7. feb 2013 Enig med vegan, man kan altså få andre "ÆGTE" kapsuner, med bøjeligt metal, blødt læder, leddelt kæde etc i næsestykket. Derimod kan man også få de der elendige spanske med nitter på indersiden af næsestykket.

  • #134   7. feb 2013 Krikken:

    Årk, jeg har redet i 20 år af mit liv. Tror du ikke jeg har siddet på en hest der stak af? smiley Min egen hest er en "løber". Så hvis han bliver forskrækket, så skrider han. Han når dog aldrig mere end 3 meter, da han stopper, så snart jeg tager i tøjlen, da jeg har brugt oceaner af tid på at installere stopsignal (og jeg rider med kapsun, så ingen bissede bid).
    Optimalt set skal han selvfølgelig ikke stikke af, men han er stadig ung og meget uerfaren, og sådan reagere han bare på nye, "farlige" ting. Og så længe jeg er 99,9 % sikkert på at han stopper, så snart jeg beder ham om det, så går det jo nok.

    Hønsemusen:
    Har du nogensinde rørt ved det kapsun du linker til? Den er altså polstret rimeligt godt, så det er ikke "bare et tyndt lag læder" der er udenpå kæden. Man skal klemme til på den kapsun for overhovedet at kunne mærke at der er en kæde indeni.


  • #135   7. feb 2013 Bicbak: nitter på indersiden ! Det lyder godt nok som en værre omgang mishandling!
    Udover det, så skrev jeg, at med "uægte" mente jeg dem i nylon, med neopren på snude osv - ved ikke om i gjorde jer den ulejlighed at læse det også smiley
    At man kan få nogle udenmetal i er jo fint.

    Men veagan, det du skriver med at man ikke skal give et ryk i kapsunen, er jo nøjagtigt det samme som med kæden, den rykker du jo heller ikke i. Hvis hesten går lukker den sig om mulen (hvilket ikke gør ondt), og dermed har du et tilsvarende fast greb om mulen.. Rykker du derimod, gonker kæden ind i hesten (av!), rykker du i kapsunen, gonker den ind i snuden på hesten (av!).. Derfor er begge dele lige slemme, hvis det bruges på denne måde!
    Hvis hesten låser nakken og går, hjælper en kapsun ikke bedre end et reb eller en kæde, hvis hesten vil gå..


  • #136   7. feb 2013 Ja, har mærket på mange.. Og det er godt nok de færreste (udover de billige modeller), som har et tykt lag polstring Sig smiley

  • #137   7. feb 2013 Dem her er der fx masser af polstring i: http://hyldahlshop.dk/upload_dir/pics/hyldahl/grimer/kapsun.jpg
    Det er samme model jeg selv har, blot i læder smiley

    Men har haft mange modeller i hånden! Den i bedst kvalitet jeg har mærket og brugt er den min tidligere underviser brugte ((link fjernet) den var uden polstring udover læder smiley


  • #138   7. feb 2013 Hønsemusen:
    Det kan jeg garantere dig for er ukorrekt. Jeg rider/træner selv med kapsun og min har kostet en bondegård og den er sørme godt polstret. Jeg ved ikke hvilke psyko kapsuner du har haft fat i, men det er absolut ikke normalt, at man kan mærke kæden i de kapsuner, som sælges i Danmark.

    Og jo pointen med kapsunen er netop at hesten ikke kan låse nakken. Har du prøvet at stå med en "løbsk" hest i kapsun? Så ville du vide dette.

    Og den du linker til er en longeringskapsun. Jeg rider i min kapsun, så den model kan jeg ikke bruge til noget som helst.


  • #139   7. feb 2013 Sagde ikke at man kunne mærke kæden, har jeg aldrig sagt, men der er mange der er polstret med læder og ikke neopren, og så er de altså hårde (ligesom puderne i gammel sadle der ikke er omstoppet i årevis - de er også stenhårde!).

    Og tak, har prøvet det, og det kunne den sørme jensmen godt! smiley
    Havde du stået med en hest, som låser nakken, og virkelig er ligeglad, ville du vide det! smiley

    Jeg rider ikke med kapsun, så det kan jeg ikke udtale mig om smiley


  • #140   7. feb 2013 Der er desuden intet psyko i de kapsuner, så styr bare sprogbruget smiley

  • #141   7. feb 2013 Så er det sørme godt, at den første kapsun du linker, den som Camilla fra Kaabers træner med, har latexgummi nedenunder læderet og derfor ikke er stenhård smiley

  • #142   7. feb 2013 Jamen det er jo fint smiley
    Men det gør stadig ondt på hesten med et ryk!


  • #143   7. feb 2013 Ja, det gør det vel altid. Heste er ret følsomme, så ryk er vel aldrig rart for hesten. Uanset om det bare er en grime eller hvad, så er et ryk jo nedern. Jeg synes bare stadig man skal kigge på mængden af smerte så at sige.
    Fx gør et ryk i en kandarstang mere naller end et ryk i et alm trensebid.

    Og jeg vil virkelig virkelig VIRKELIG gøre alt i min magt for at undgå at påføre hesten smerte. Jeg synes bare ikke det er i orden at påføre en hest smerte med vilje, med mindre man absolut har prøvet ALT andet (inkl at få en anden person, fx en træner som er dygtigere end en selv til at kigge på problemet). Desværre vælger mange bare den nemme løsning (smerte) i stedet for virkelig at gå i dybden med problemet før man bruger den slags metoder.


  • #144   7. feb 2013 Jep, det eneste jeg skrev var også bare, at kapsunen kan volde samme smerte som kæden, og det blev jeg bedt om at uddybe, hvilket jeg så gjorde smiley

  • #145   9. feb 2013 Hingstekæde er ikke kun til hingste.

    Men til heste, som skal blive mere lydhøre (altså som vader igennem ens signaler), eller hvis ejeren har en brækket arm e.l., og hesten IKKE må hive i dem!

    Så hingstekæden er super. Der findes også hingstebid, men det synes jeg er mere ekstremt.

    Hvis det stod til mig ville jeg altid bruge min Monty roberts grime, den er SUPER. Men ret besværligt, hvis hesten bare skal ud på fold, og man skal skifte grime 2 gange i den tid. _

    Nogle bruger rebgrimer, jeg har stadig ikke helt fundet fidusen med dem.

    Hingstekæden er jo ikke til afstraffelse eller for at volde hesten smerte. Men for at den skal adlyde små (usynlige!!) vink, i stedet for at stikke af med ejeren i alm. grime, eller endda UDEN ejeren, nogle heste render væk med tovet hængende efter dem flere gange om dagen!

    Og ejeren kan så stå med alle sine "talenter".

    Jeg er opdraget til at være ansvarlig, så har jeg nogen som hest MINIMAL tvivl, om jeg kan holde hesten, vælger jeg helst monty roberts grimen, da MIN hest IKKE skal stikke af fra mig, og løbe børn ned i skoven, eller sparke til en bil.. Eller endda blive kørt over af en bil!!

    Men får også at vide, mine heste er meget opdragne. Mit motto går på sikkerheds frem for alt, som det burde være med dyr på 5-700 kg! Better safe than sorry.


  • #146   10. feb 2013 Nu har vi avlshingst og han er from som et lam, normalt. Hingste er altså forskellige i temperament, så man kan ikke generalisere hvad opdragelse af hingste angår. Som sagt ved min hingst at han skal stoppe og gå ordenntlig, men når han er i forårs humør glemmer han tit sin opdragelse og tænker med noget andet. I den periode har jeg altid hingstekæde på ham når jeg håndtere ham. Sikkerheden er vigtigst !. Selvfølgelig bliver den aldrig misbrugt . I vinter mdr. som trækker vi ham bare i grimen. smiley

  • #147   10. feb 2013 Jeg vil sige hellere på med en hingstekæde, end at udsætte sig selv for unødig fare. Hvad enten hesten er godt opdraget eller ej, det er stadig et stort, utilregneligt dyr. Så hvis man har problemer med at styre hesten, vil jeg også til hver en tid anbefale hingstekæde. Det er ikke det meget omtalte "stopsignal" der er vigtigt her, det er sgu ens egen sikkerhed frem for alt.

  • #148   10. feb 2013 Jeg har en hoppe der snart fylder 4 år, som jeg i lang tid har og stadig bruger hingstekæde på. Min hest har fået for vane at stikke af i pressede situationer. Hvis hun bliver forvirret har hun fundet en effektiv måde hvorpå hun kan slippe for det pres - ved at låse i halsen og løbe sin vej. Her er der ingen chance for at stoppe hende i en almindelig grime. Jeg har en grime med en hingstekæde der går over mulen som strammes når man hiver i tovet. Jeg har ofte ét tov i selve grimen og et i kæden, så jeg kan styre hende som i en normal grime, men har kæden som nødstop. Med kæden kan hun ikke løbe. Jeg bruger stadig denne grime, selvom det er måneder siden hun sidst har forsøgt at løbe, men hvis hun bare får success med det én gang kan jeg starte forfra med arbejdet - og flere gange er vi kommet der til hvor jeg har taget kæden af, men så er hun smuttet en enkelt gang, og så må den på igen.
    Jeg ser intet forkert i at bruge en hingstekæde. Så længe man self bruger den med omtanke.
    Jeg har bl.a snakket med Ute Lehmann personligt ang. dette, samt fået undervisning af flere dygtige 'horsemanship folk' som alle anbefalede mig at blive ved at bruge hingstekæden - om jeg så skal bruge den et år endnu, hellere det end at hun får succes med at løbe. Så snart det går op for hende at hun ikke får noget ud af det, vil hun holde op med at forsøge - men det er en vane der endnu sidder meget dybt i hende.

    Jeg synes det er trist mange ser ned på en fordi man bruger en kæde - som om man ikke er en ansvarlig og god træner. Men det er lige netop at tage ansvar at turde bruge det udstyr, i stedet for bare at benytte en rebgrime for at være 'sød ved hesten' som let kan ende galt hvis man har en hest der har tendens til at løbe. Det er en indlært vane hesten skal af med - det er en meget svær opgave blot i grime, når først en hest har sat sig for at løbe.

    Jeg har også brugt en kapsun som var meget effektiv - men jeg foretrækker faktisk kæden. Min kapsun skal strammes rigtig meget omkring mulen for ikke at glide rundt, og så vil jeg hellere bruge en hingstekæde der kun er stram når hun løber. Man kan self også bruge en trense, men igen foretrækker jeg kæden.


  • #149   10. feb 2013 Og ja den volder hesten smerte - men trods alt kun i de få sekunder hvor hesten forsøger at løbe. Vi forvolder vores heste smerte hver eneste dag. Man kan ikke opdrage et så stort dyr uden.
    Så snart hesten gør som vi ønsker, befrier vi den fra den smerte OGSÅ med hingstekæden


  • #150   10. feb 2013 Til trådstarter - Tine Sørensen som du har som profilbillede var blandt andet en af dem som anbefalede mig at bruge hingstekæden smiley

  • #151   10. feb 2013 Tanja: Jeg forvolder da ikke min hest smerte? Og han er da yderst velopdragen.

  • #152   10. feb 2013 At spænde gjorden og tage i tøjlen for eksempel - det er vel en form for smerte, i hvertfald i nogles øjne

  • #153   10. feb 2013 Tanja
    Smerte og smerte, kommer det ikke an på hvor hårdt man tager fat eller spænder gjorden??


  • #154   10. feb 2013 Det er nu ikke smerte i mine øjne. Smerte er når noget gør ondt, ala av, der brændte jeg mig på ovnen. Hvis al pres skal betegnes som smerte, så ville det jo også gøre ondt at tage et bælte på :-S


  • #155   10. feb 2013 Præcis - og det er jo det samme med en hingstekæde
    var ment til dem der mener atdet er synd og smertefuldt at bruge en


  • #157   10. feb 2013 Johanne -du har da ret i at en hest ikke tænker " i dag vil jeg ikke være lydig" for sådan kan heste ikke tænke.

    Men en ellers velopdragen og lydig hest, kan tilgengæld GODT finde noget mere interessant end træningen. Den er altså lydig og arbejder godt for en, så længe belønningen overgår hvad omgivelserne kan tilbyde (f.eks. at hesten synes det er fedre at blive kløet bag ørerne, end at stikke af og græsse på egen hånd).
    Men i det øjeblik den selv kan finde en bedre forstærkning end det hesteejeren kan tilbyde, ja så ser den ikke nogen grund til at blive længere. Og ved den af erfaring at den kan gå når som helst den lyster, jamen så gør den det jo, hvis den ser en fordel i det.

    Det handler ikke om at hesten er så udspekuleret at den udtænker en plan for at tage røven på ejeren, men simpelthen om at omgivelserne (en åben mark, adgang til foderkassen, en lækker græstot eller hvad det nu måtte være) kan tilbyde en bedre forstærkning end ejeren kan.

    Det er det der sker for vores belgierhoppe, når jeg siger "hun havde bare lige lyst til en løbetur".
    Uanset hvor mange "dyyyygtig" jeg kan give hende, og uanset hvor gode guffer jeg har i lommen, så sker det i visse situationer, at omgivelserne tilbyder noget bedre i situationen.
    For Marthas vedkommende er det altid muligheden for en løbetur med bukkespring osv, og sker jo så selvsagt når hun har lidt rigeligt krudt i r*ven. Den løbetur overgår nogen dage, enhver form for belønning jeg kan give. Og eftersom hun, gennem erfaring, har lært at hvis hun vil, kan hun bare gå, jamen så er det o det hun gør.

    Så selvom du har helt ret i at hesten ikke tænker "nææææh jeg gider sgu ikke høre efter i dag", så kan en veltrænet hest altså fortsat være ulydig, hvis noget andet end ejeren trækker mere i den.


  • #158   11. feb 2013 Michelle: så er det vel om at gøre træningen til en leg for hesten, så den ikke har "behov" for en bukketur eller en græstot smiley

  • #159   12. feb 2013 Er ikke enig med dig.. hingstekæden er derimod rigtig god til at få lært en hest der ved den kan smutte til at gå pænt senere hen..

    http://jlt-tinkere.dk/Ny%20mappe/PICT0029.JPG-for-web-normal.jpg

    Hvis man sætter den sådan kan den løsne igen OG man skal jo ikke hivé og slæbe i den så den "brækker snuden" som så mange siger?

    Jeg har to gange nu brugt den til at lære en (sjovt nok) to fjordheste at gå pænt når jeg skulle trække dem fordi jeg ikke ville finde mig i de trak afsted med mig og fordi jeg simpelthen ikke havde kræfterne til at stoppe dem.. og det er ikke en mulighed at stoppe hesten når den først går for så går den og stopper IKKE!
    Skal dog siges at nu kan de trækkes uden!

    men som nævn længere oppe :"Hellere end kontrolleret hest med en hingstekæde på, trukket af en uansvarlig person, end en ukontrolleret hest uden kæde, trukket af en uansvarlig person.."

    dog vil jeg sige det er mere uforsvarligt at lade små pigers ponyer løbe afsted med dem! eller andre mennesker for den sags skyld


  • #160   31. mar 2013 Jeg er imod brug af hingstkæden! Jeg mener det dårlig indlæring, og at man skal fjerne fokus fra at stikke af! De skal følge en af egen fri vilje.. Brug æbler eller lign. Ja, en veltrænet hest er ulydig men med et godt forhold til din hest, vil den lytte når du siger fra. smiley

  • #161   31. mar 2013 Pernille
    det er da ikke egen fri vilje, når du lokker den med mad? smiley


  • #162   31. mar 2013 "En veltrænet hest er ulydig" - hvor kommer dét fra? Er din hest veltrænet, er den jo netop ikke ulydig.

  • #163   4. apr 2013 Jeg er heller ikke helt enig med dig, jeg har nu haft to ponyer hvor jeg til dem begge i en periode har brugt hingstekæde:P Samt ved trailerlæsning af min egen hoppe for at hun kan lære at det at løbe ud af traileren ikke er en mulighed, denne smider vi også snart igen smiley

    Min første pony var en MEGET madglad vallak der gjorde ALT for mad!!!!!
    Det stod tilmed i vores kontrakt at han skulle trækkes med hingstekæde, og en af de første gange jeg trak ham, havde jeg glemt at få den på, og han fik øje på noget græs, så han stak afsted i fuld galop med min hængende bagved, på en grusvej, jeg blev også trådt lige på skulderen af ham, så jeg begyndte at bruge kæden så jeg kunne trække ham, som denne:
    (link fjernet)

    Da jeg blev lidt ældre begyndte jeg at træne med hingstekæden, (skal lige siges at han KUNNE sit stopsignal, bare ikke når der var foder i nærheden) jeg gav et lille "ryk" i tovet hvis han begyndte at gå stærkere, hvis han ville løbe eller begyndte på det var det lidt hårdere og som tiden gik begyndte han at fatte at jeg ikke ville trækkes afsted! så begyndte jeg at trække ham med alm. træktov efter noget tid, og så gik han virkelig sødt!:D efter ½-1 år kunne jeg gå ind i boksen med ham helt uden noget på overhovedet, også selvom der var foder i krybben, og han spiste først når jeg "gav ham lov", alt dette takket være lidt over ½ år med en hingstekæde (da vi købte ham var han vant til at jorde ind i boksen som han havde lyst til) = "Succes" historie med hingstekæde

    Min søsters nuværende pony har akkurat samme problem og har op til flere gange mast hende ind i en væg for at komme ind i sin boks, så nu er jeg også begyndt med ham engang imellem og ved at "Lære" min søster det, og her er der også allerede sket ændringer:P


  • #164   4. apr 2013 ja undskyld jeg siger det.. men hvis man står som en pige på 7 år og skal hente en hest på fold der er ung og ikke er så god til det der med at gå ordenligt, så er det alså aceptapelt at tage den på, hvis bare pigen ved hvordan man skal håndtere kæden på hesten. det er jo ikke ligefrem og trudsel for hesten at få den kæde på, det giver den blådt respekt for pigen.. selv jeg som 16 åring putter hingstekæde engang imellem på min unghest Marko, når vi er på tur og den skal trækkes..
    så sys bare lige du skal holde din mening for dig selv der, for der er alså nogle heste der har behov for mere respekt udenfor end indenfor.,,


  • #165   4. apr 2013 Pernille - Hvis pigen er 7 år og ikke ret erfaren, skal hun af alle mennesker da i hvert fald ikke bruge hingstekæde. Skal man endelig bruge den, skal det i hvert fald være erfarent og med omtanke. Den slags ting er ikke legetøj, og kan blive deciderede torturredskaber, hvis man ikke har helt styr på det.

    Her må løsningen på problemet i stedet være, at folk ikke lader deres uerfarne 7-årige børn håndtere ungheste.


  • #166   4. apr 2013 hvis de er erfaren.. så kan de jo godt lade den gøre det.

  • #168   4. apr 2013 Hvis der er brug for hingstekæde, er man i en situation, hvor unghesten virkelig behøver træning og ikke er ret velopdragen (selvforskyldt fra menneskers side). At lade en 7-årig pige håndtere en utrænet unghest, som ikke har lært grænser at kende - hvilket den jo tydeligvis ikke har, hvis den bare skrider når det passer den - er da fuldstændig uansvarligt.

  • #169   8. apr 2013 Jeg har kun brugt dem fordi de er flotte har aldrig tvundet dem ind i grimen . Mine heste lærer at gå pænt med en lille springkæp og god tålmodighed og har aldrig haft svært ved at styre dem. Har da også trukket store stærke hingste men de fik en bomuldstrækketov fra horze på . Det handler om hvordan man opdrager dem. 1000kr eller 100kg. MEN vil så også sige at nogle heste må man bare se i øjnene altid vil være stærkere end dig og så synes jeg slet ikke der er noget galt i at bruge en kæde under. Så kan den sku da bare gå ordenligt så strammer det ikke smiley

  • #170   8. maj 2013 De to første uger jeg havde Zorro havde vi hingstekæde på ham, fordi at han på den rideskole han stod på før bare havde fået lov at løbe med alle piger på min alder. I de 2 uger trænede vi en masse horsemaship (uden kæden på), og så gik vi over til kapsun(uden metal over næsen), den var han rigtig glad for. I de 6 måneder vi brugte den, trænede vi rigtig meget horsemanship, og trænede stop, bak, drej rundt.
    Nu går han så med grime smiley En gang imellem synes han at han skal en anden vej, men han løber aldrig langt, kun hen til næste sted hvor der er græs. smiley


  • #171   8. maj 2013 Umiddelbart har jeg samme holdning til dette som med skarpe bid.
    Hellere dét og forsigtige hjælpere et par gange end et almindeligt træktov/bid og voldsomme hjælpere/ryk/træk mm hele tiden.

    Alt med måde. Selv den mest rutinerede rytter eller hestekyndige kan bruge en hingstekæde uhensigtsmæssigt, hvor den urutinerede kan bruge den fornuftigt - og omvendt selvklart.


  • #172   21. maj 2013 Bruger hingstekæde når jeg læsser pony i trailer, og dette ikke for at stå og flå i den, udelukket så den ved at det ikke er sjovt at bakke..
    Ellers bruger jeg aldrig kæden..


Kommentér på:
"På med hingstekæden"...

Annonce