{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Ride en ung hest op? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hestemennekser,

Jeg ejer en skøn 4 års ox vallak der påbegyndte tilridningen i september sidste år og er ridelig i skridt og trav nu.
Nu har jeg haft det lille pjævs siden i lørdags og han tager alting super cool.
Indtil videre har jeg kun trukket ture med ham og langsomt øget længden af turen og tiden han har været ude, dette har været fuldstændig uproblematisk han tager ALT i stiv arm og jeg har derfor på fornemmelsen at han hurtigt bliver 100% trafiksikker.

Det sted han er opstaldet har vi dog kun en udendørs ridebane der i midlertid er lukket pga af is og frost... Derfor kan jeg ikke rigtig komme i gang med at ride ham som jeg ellers rigtig gerne ville. Den bliver nok først åbnet igen efter weekenden hvis vi ikke får for hård frost.

Jeg ville helst starte på banen da han er vant til at blive redet i ridehus og derfor ikke er vant til så vækslene terræn, men synes i godt jeg kan ride ham ude, hvis det nu tager længere tid end som så før banen bliver til at bruge?
Eller synes i jeg bare skal vente til det banen er ok og træne ham op der?

Håber i kan bidrage med jeres erfaring, fortæl også gerne hvordan i red jeres ungheste op og hvad i gjorde for at vænne den til skiftende terræn smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride en ung hest op?
  • #1   7. mar 2013 Jeg ville starte med at smide den i en longe på ridebanespringning, det er stadig en unghest jo :). Og hvis den ikke har får meget krudt kunne jeg godt efter 1 uges tid stille begive mig udd for ridebanen med en rolig hest ved siden smiley

  • #2   7. mar 2013 Jeg tror det er vigtigt ikke at ride sine helt unge heste trætte. Jeg ville aldrig ride bane før hesten var fuldt tilredet og måske lidt ældre. Som jeg ser det kan det let blive trivielt og kedeligt for en unghest - og heste i alle aldre for den sags skyd - at ride på det samme frimærke en hel lektion igennem.

    Jeg vil råde dig til at ride ud. Måske start med den samme rute. Bare så der er lidt morskab ved det hele. Noget at kigge på. Lyde og måske en hund eller en bil? smiley
    Når hesten er ridelig og kan bruge signalerne til noget, så kan man tage den på banen og udvikle.
    Men pas på med de unge. Sluk ikke gnisten! smiley


  • #3   7. mar 2013 Vi rider bane, natur og landevej hvis det er muligt smiley

  • #4   7. mar 2013 Tusind tak! smiley

    Han er ridelig og styrbar i skridt og trav, han blev hos sælger "introduceret" til galoppen smiley
    Jeg har et par gode ældre drenge jeg kan ride tur sammen med, men de er mere opmærksomme end min lille fyr skal jeg sige jer smiley Derfor tænkte jeg faktisk at ride den samme tur som jeg har trukket ham de sidste par dage, hvor min mor går ved siden af så der er en i "tilfælde af panik" smiley Men jeg ved ikke om det er for tidligt allerede at ride ud? Han blev ikke redet ude hos sælger, kun i ridehus...

    Men han har et fantastisk temperament og er nysgerrig og fremadgående helt af sig selv, både i ridehus og på en hyggelig gåtur smiley Så motivationen fejler intet nogen af stederne.


  • #5   7. mar 2013 Det er bedst at ride så lidt som muligt på bane med en ung hest så de ikke kører død i træningen. Bare kom ud på nogle trækketure med udstyret på, og så kan du jo sætte dig op hvis du føler du får mod på det på et tidspunkt. evt. kan du jo så stige af igen senere hvis du er bange for at det bliver farligt. Det er også god øvelse i tålmodighed når man stiger af og på flere gange i løbet af en tur.

  • #6   7. mar 2013 Hvis han er påbegyndt i september, så prøv endelig en tur. God idé at starte med den samme tur som han har gået et par gange nu, og med en på jorden.
    Men du behøver ikke være så nervøs for de unge. Min unghest var knap fire da jeg begyndte tilridningen. Hun havde været redet omkring en måned/halvanden før vi (to piger med heste på samme alder) red tur i trafik, ved strand og i terræn. Korte ture! Men de kom ud. smiley
    Har fået en utrolig livsglad hest ud af det. Hun elsker at komme ud, og er aldrig ked at at skulle rides. smiley


  • #7   7. mar 2013 jeg ville personligt ikke ride ud på en ikke 100procent tilreden hest.. en dårlig oplevelse kan ødelægge de næste 10 rideturer smiley så jeg ville vente til ridenbanen var klar

  • #8   7. mar 2013 Jeg må lige understrege at jeg på ingen måde er bange for at ride ham (eller håndtere ham for den sags skyld), men er mere bekymret for at han får en dårlig oplevelse hvis han for eksempel ikke er klar til det. Men han er meget nervefast og siger ikke noget til hunde, andre heste der løber, biler mindre lastbiler, cykler, scootere og vi har også stiftet bekendtskab med bussen smiley Så det kunne jo godt være jeg skulle prøve at tage ham en tur i eftermiddag.

    Grunden til at jeg gerne vil i gang er at han er lidt skravlet at se på og at jeg gerne med det samme vil have ham frem og ned så han kan løfte rygge lidt bedre smiley Og jeg ville være bekymret for om han er kommer til at "bærer mig forkert" uden særlig mange rygmuskler... Her er der jo lidt mere ro på banen..? smiley

    Hvor meget/hvor langt red i jeres ungheste da de var nytilredne eller uerfarne? smiley


  • #10   7. mar 2013 Med frem og ned mener jeg selvfølgelig ikke samle/til bidet, men have ham til at ride med god fremadrift, "strækker" halsen, og have hovedet i samme niveau som bringen smiley Og på denne måde løfte ryggen en smule smiley

  • #11   7. mar 2013 Tusind tak for jeres svar i øvrigt, det hjælper meget at høre hvad andre har god/dårlig erfaring med smiley

  • #13   7. mar 2013 Jeg rider ud på mine ungheste så snart de kan frem, stop og drej så nogen lunde. Rider kun skridt og ikke mere end en halv time. Trækketurene kan godt være op til en time.

  • #14   7. mar 2013 Jeg ville absolut starte i hallen.

    Når den så har fået styrket sener og ledbånd lidt (det tager egentlig 6 måneder), kan du begynde at vende den til diverse underlag.

    Pga. det Mentale ville jeg også trække ture med den, men at ride den på frossent underlag , hvis den ikke er i form i ledbånd og sener, det er lidt af bede om en forvridning.

    Jeg har redet min 3-års i ½ år, men jeg rider stadig kun ture, når jorden er tøet op.


  • #15   7. mar 2013 Læs MEGET gerne det jeg skriver inden du kommentere smiley Han er fire år og blev tilredet i september sidste år hvor han er blevet redet jævnligt lige siden...

    Han snubler ikke og er fit for fight!

    Der er IKKE ridehal der hvor jeg har opstaldet ham, men en udendørs bane der pt er frosset netop derfor er jeg begyndt at trække ham nogle gode ture i det bløde underlag og på asfaldtveje også for at vænne ham til omgivelserne.

    Jeg synes dog personligt at det er lidt tidligt at påbegynde tilridning af en 2,5 års hest, som jeg kan regne ud din har været..? Men det er jo også meget individuelt og det vil jeg ikke blande mig i.

    Men kort for igen at ridse op, min er: 4 år, har været redet siden september sidste år i ridehal (dvs. over et halvt år smiley ), tager alting super cool, desuden ved jeg ikke hvor du bor henne af i landet, men her hos os er de fleste af stierne fri for is smiley


  • #17   7. mar 2013 Jeg er helt enig med dig Team Ulrichsdal! smiley Jeg har også alti fået at vide at hård og jævn bund er det bedste når led og sener skal trænes op smiley

    Nåh men jeg var her til aften ude og ride en lille tur på hesten og han tog som altid alting så fint smiley Han var ivrig og glad for at have rytter på ryggen og han ville meget gerne arbejde med mig, så det var super smiley

    Tusind tak for jeres råd og vejledning! smiley


Kommentér på:
Ride en ung hest op?

Annonce