{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
436 visninger | Oprettet:

Løber i dressur {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har en connemara, som er ved at være oppe i alderen (man kan umidbart ikke mærke det på ham) han måler 149cm i stang, og er kraftig af bygning, og derfor også meget stærk. (se billede)
Jeg har endnu ikke lært at sidde ordenligt på ham.

Jeg har det problem, at når jeg rider dressur på ham løber han helt vildt, og jeg kan simpelthen ikke holde ham. Ofte sætter han i galop, og løøøøøøøøber!
Det er altså bare skide irriterende. Jeg er ikke bange for ham, men alle der har redet en hest der løber, ved hvor skide irritere det er at skulle holde igen HELETIDEN, og ikke kunne give ordenligt efter.

Jeg ville hører om der er nogen, der har idéer til hvad jeg kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løber i dressur
  • #1   25. apr 2013 "alle der har redet en hest der løber, ved hvor skide irritere det er at skulle holde igen HELETIDEN, og ikke kunne give ordenligt efter."

    og der har du så lige selv skrevet hvad du gør forkert siden din hest løber. hele humlen i et stopsignal er hest stopper, hånd giver efter. hvis du sidder og holder fast i tøjlen mens hesten løber, så er den for længst holdt op med at forbinde et tøjletræk med signalet "at stoppe".

    du bliver nødt til at starte dit stopsignal op fra scratch igen - fra jorden, i skridt, i trav, i galop... og for at træne en hest behøver man viden om hvordan man træner heste, så sæt dig selv ind i positiv/negativ forstærkning inden du begynder, så du ikke ødelægger mere end du forbedrer.


  • #2   25. apr 2013 Problemet er nu bare, at han sagtens kan stoppe når man arbejder fra jorden.

    Har lidt tænkt på om det kunne være bidet?
    Han bliver redet med et meget stærkt bid, som du kan se på billedet.
    Og når man skifter fra et alm. bid til et stærkere bid, så vil hesten normalt være lettere at stoppe osv. i starten men efterhånden 'vænner' den sig jo til det.
    Jeg tror han er blevet redet med det bid i 5-6 år, og han har altid haft det med at ville løbe meget i dressur, han keder sig.
    I springning er der intet, der er han nem at vende, stoppe osv.



  • #3   25. apr 2013 jamen kan du "sagtens" stoppe ham i skridt, trav og galop også? og hvis ja, hvad er problemet så?
    altså det er symptombehandling at ride med et stærkere bid når en hest løber - det gør den jo fordi, den ikke er blevet trænet godt nok. så hvis jeg var dig ville jeg ride med det blidest mulige bid og træne hesten.


  • #4   25. apr 2013 Altså i longen? Så ja...
    Også når jeg springer ham, bare ikke i dressur.

    Han har tidligere været min mors hest, og det var hende der skiftede bid på ham, også da jeg overtog ham red jeg selvfølgelig bare med det samme bid som hun altid har gjort.
    Vi har også prøvet at ride ham bidløst, det var bare det samme.

    Og det er altså ikke fordi han er uopdragen eller ond. Tror simpelthen han keder sig.


  • #5   25. apr 2013 Tusind tak Sabine.
    Det vil jeg prøver her senere når jeg skal ride ham smiley


  • #6   25. apr 2013 selvfølgelig keder han sig ikke, han er en hest. han KAN ikke tænke sådan: jeg keder mig, nu løber jeg af sted. ALLE unoder skyldes menneskets dygtighed indenfor træning. at træne et stopsignal fra ryggen er ikke jordens sværeste ting. bare husk at GIVE EFTER - det er alfa og omega, forskellen på vold og træning. og når du har lært din hest at stoppe, er det intet problem at tage halve parader og styre tempoet.

  • #7   25. apr 2013 Ud fra billedet-ret dig op som hang du i en snor.underschenkel tilbage på plads albuer ind til kroppen og hænder på højkant;-)

    Tænker at overgange ku hjælpe,så han ik ved hvor langt i ska trav/galop


  • #8   25. apr 2013 Det er interessant at han ikke løber i spring... kan det være fordi du prøver at ride ham til biddet i dressur med tøjlen, og derfor konstant har så meget vægt i munden at stopsignalet "drukner"? Jeg tror nemlig ikke helt på det med at han keder sig, når der ikke er spring på banen, og derfor løber... Har du selv andre bud på hvorfor han løber i dressur, men ikke i spring?

  • #9   26. apr 2013 Altså han løber i spring, men ikke på samme måde.
    Jeg rider ham pt. ikke til bidet, og hvis han går til bidet er det fordi han selv søger ned smiley


  • #10   26. apr 2013
    Du rider med et vandret 3 rings bid, det er meget stærkt og giver et konstant stort pres i hestens mund :o).

    Hesten lære, via den konstante kontakt og pres i munden at det er ligemeget at der er pres i munden, det forsvinder alligevel ikke jo.

    Så jeg ville starte fra jorden, her skal du huske, at hvis hesten kan se dig, så reagere den også ofte på at kunne se dig dvs. den går ikke frem fordi du siger " hyp" men frem fordi du går frem.

    Derfor gør jeg det, at stå ved hestens skulder, har trensen på, så lære jeg hesten at tap på bagparten = frem. Her skal hesten gå frem, før jeg går frem. Så ledes at hestens reaktion kommer af tappet og ikke fordi jeg går frem.

    Så har jeg hænderne oppe på hestens ryg også styre jeg den rundt med tøjlen som hvis jeg red. Jeg ligger pres i begge tøjler og siger evt. " prr" så holdes presset og det øges til hesten stopper. Når den så stopper, så stopper jeg så, ikke omvendt.
    Man kan evt. også give hesten en godbid, for at forstærke stoppet.
    Dette kan man så bruge, når man kommer op på ryggen.

    Og derfor bruger man selvfølgelig et normalt trensebid.

    Du kan evt. se en video af det med at indstallerer signaler her:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=n7xZW9Lj9NI

    Eller tjekke denne facebook side ud, der kan man følge med fra første træning til ridning, hvor hun viser hvordan hun har indstalleret signalerne.

    https://www.facebook.com/SarahGerdingHestetraeningDerGiverMening?fref=ts


  • #11   26. apr 2013 Konstante pres i munden? Hvordan kan du vide der er konstant pres i munden?

    Men ellers nogle gode tip smiley


  • #12   26. apr 2013
    Et vandret 3 rings bid er = konstant pres i munden og fordi der er vægtstangsprincip i bid med stang, så skal man afhængigt af stangens længde gange trykket fra et trense bid, med x antal gange for at få det tryk der er når det er med stang bid.

    Ligesom hesten på billedet har let tilbagetrukne, det tyder på, ihvertfald på billedet, en kontakt der er hårdere end bare at der er en linje mellem mund og hånd.


  • #13   26. apr 2013
    Derfor er det super vigtigt at med hvilken som helst stangbid eller en hackamore, da der også er stangeffekt, at stangen altid er lodret, med mindre man vil give et signal.

    Læs evt. noget om skarpere bid her:
    http://www.hestemund.dk/hestemund.dk/skarpere-bid-til-lobe-hest/

    Kan godt finde formlen til dig, hvis du vil regne ud hvor mange gange trykket er stærkere med et 3 rings bid på ;o)


  • #14   27. apr 2013 Jeg har læst det, som du har linket.
    Følger også hendes videoer osv...

    Chopin har været redet med alm. trensebid, men det virkede heller ikke for ham smiley


  • #15   27. apr 2013 Hvad var det der gjorde at han ikke kunne rides på alm. trensebid?

  • #16   27. apr 2013
    Er også nysgerrig :o)


  • #17   27. apr 2013 Samme problem som nu, bare værre.
    Man kunne ikke holde ham, han løb osv..


  • #18   27. apr 2013
    Det er ulempen ved stærke bid, de virker muligvis lidt, men hvis hesten stadig ikke lære signalerne med det stærke bid, stadig udsættes for et konstant pres i munden, så lære den også at presset fra det stærkere bid er ligemeget selvom det er hårdere end fra et trense bid.

    Derfor mener jeg også, at hesten med god grund skal startes forfra og lære at reagere på pres i munden. Men det kræver, at man ikke rider før signalerne sidder fra jorden, samt når man rider, ikke har et konstant pres i munden på hesten, for så starter cirklen bare igen.


  • #19   28. apr 2013 Jeg red ham her idag ved 10 tiden, han løb næsten ikke.
    Brugte bare mine ben en smule mere, så tror vidst problemet er løst nu.
    Ellers mange tak for hjælpen smiley


Kommentér på:
Løber i dressur

Annonce