{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
785 visninger | Oprettet:

Indlæring af signalerne forfra - overføre til ridning {{forumTopicSubject}}

Efter at have arbejedet et par gange med min hest i lange liner fra jorden af, tror jeg nu at jeg endelig er kommet et skridt tættere på at løse hendes stejle-adfærd.
Før jeg fortsætter kan jeg lige fortælle at stejleadfærden ikke - og jeg gentager <b>IKKE</b> - skyldes smerter! Så kommentarer herom frabedes, da jeg ikke kan bruge dem til noget ;o)

Hendes stejleadfærd har jeg sporet til opstår i situationer hvor hun bliver signalforivrret, eller stresset. Signalforvirringen er efter min mening den primære grund til stejleriet, og på grund af signalforvirring gennem flere år, er det nu blevet en indlært - men uønsket - adfærd. Forrige år lærte jeg hende at stejle på kommando for at gøre stejleadfærden til en ønsket adfærd, når jeg bad hende om det. Det hjalp en del på problemet, men signalforvirringen opstår stadig.
Hun stejler også i situationer hvor tempoet ikke passer damen. F.eks. på tur, hvis jeg ikke vil slippe hende (både med ben og i bid) fordi hun tripper eller går for stærkt og jeg vil lave en halv parade.

^ Det var bare baggrundsviden ;o)
Jeg er nu nået frem til den beslutning, at hun simpelthen skal ''rides til'' forfra. Hun skal lære ALLE signaler fra jorden af. De skal sidde 100% i skabet, så vi er sikre på, at der ikke længere opstår den her signalforvirring.
At lære hende signalerne fra jorden af, burde ikke blive noget problem. Hun er nem og omgængelig, og lære forholdsvis hurtigt. Men jeg ved fra tidligere erfaring, at det er rigtig svært at overfører tingene, til når jeg sidder på ryggen af hende. Det er ligesom om at hun bliver forvirret i det øjeblik man sidder på hende, og skal lave andet end at skridte - eller galoppere stærkt.

Så råd til den her overgang mellem jordtræningen ---> ridning modtages med kyshånd!
Dog kan jeg lige tilføje at min. de næste 3 måneder udelukkende bliver jordtræning, da jeg ikke måde ride pga. sygdom.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indlæring af signalerne forfra - overføre til ridning
  • #1   26. apr 2013 Stemmekomandoer vil jeg også satse på. Vi er nået så langt i longen at hun kan skifte alle gangarterne udelukkende på stemmen. Men det har hun nu altid været flink til. En del af vores tricktræning er også primært baseret på stemmen smiley

  • #2   26. apr 2013 Det er prøvet tidligere, desværre uden den store forskel .. Men kan da godt være jeg skal give det et forsøg til når hun har indlært signalerne. Et af mine dilemmaer er bare, at jeg simpelthen ikke tør sætte nogen op på hende når hun er så voldsom i hendes stejleadfærd som hun er pt. jeg vil ikke risikere andre kommer til skade.
    Jeg vil faktisk bare ønske at jeg selv kunne være 2 steder x)


  • #4   26. apr 2013 SUPER SUPER SUPER !!!!!!!
    hvor det varmer mit iskolde hjerte at høre om en der rent faktisk sætter sig ind i sin hests adfærd og behov og har tænkt sig at TRÆNE det væk! big up til dig !

    Anne forsberg med cocos calypso herinde er møjt møjt dygtig til sådan noget, hun har "retilredet" flere heste med ikke-signalforvirrede heste til resultat. så skriv evt. til hende hvis der er noget konkret du skal bruge hjælp til smiley


  • #5   26. apr 2013 Tusinde tak for jeres svar!
    Havde faktisk forventet en del mere negative henvendelser, så mange tak!


Kommentér på:
Indlæring af signalerne forfra - overføre til ridning

Annonce